Marketing usług agroturystycznych
Zadania działalności marketingowej w agroturystyce można określić następująco [Wiatrak 2001]: Zdefiniowanie produktu, który zapewnia satysfakcję turyście Zidentyfikowanie rynku Określenie konkurencji Określenie kanałów komunikacji i komunikowania się z klientem Dystrybucja Wybór formy (techniki) sprzedaży Kontrola i badanie rynku Modyfikacja produktu
Strategie rynkowe usług agroturystycznych koncepcja produkcyjna koncepcja produktowa koncepcja promocyjno-dystrybucyjna koncepcja marketingowa
Podstawowe elementy strategii marketingowej w agroturystyce • produkt • cena • dystrybucja • promocja Wszystkie te elementy noszą nazwę „marketingu 4 P” lub „marketingu mix”.
Produkt agroturystyczny tworzą: dobra materialne dobra naturalne dobra wolne usługi niematerialne
Produkt agroturystyczny posiada: rdzeń produktu produkt rzeczywisty produkt poszerzony
Cykl życiowy produktu agroturystycznego: wprowadzenie wzrost Dojrzałość spadek
Cykl życia produktu
Rodzaje cen usług agroturystycznych: Z produktem agroturystycznym bardzo ściśle związana jest cena. Możemy wyróżnić trzy rodzaje cen: ceny kosztowe, które możemy uznać jako minimalne ceny zbytu, ceny rynkowe, które kwaterodawca chciałby osiągnąć, a potencjalny turysta nie zawsze akceptuje, rzeczywiste ceny rynkowe, stanowiące wypośrodkowanie pomiędzy ceną kosztową a ceną rynkową.
częstotliwość korzystania z usługi rodzaj turystów czas usługi Kryteria różnicowania cen: sezon jakość usługi częstotliwość korzystania z usługi rodzaj turystów czas usługi miejsce usługi formy i terminy płatności
Metody ustalania cen: metoda oparta o koszty metoda oparta o popyt metoda oparta o konkurencję / metoda porównawcza /
Nie należy zbyt często zmieniać cen, ponieważ traci się prestiż i zaufanie turystów. Badania marketingowe wykazują, że przy za wysokiej cenie usługi spada sprzedaż, jak również przy zbyt niskiej cenie również spada sprzedaż. W sytuacji kiedy spada sprzedaż zamiast obniżać cenę lepiej jest podnieść jakość świadczonej usługi i pomyśleć o rozszerzeniu zakresu usługi.
Podstawowe kanały dystrybucji usług agroturystycznych: kanał bezpośredni kanał pośredni kanał mieszany
Przykładowe kanały dystrybucji w agroturystyce to: - rolnicy, - biura podróży, - agencje turystyczne, - stowarzyszenia agroturystyczne, - organizacje turystyczne, - system elektronicznej rezerwacji.
Zalety kanału bezpośredniego: - szybki przepływ informacji, - możliwość szybkiego reagowania na zmiany popytu, - pełna kontrola nad przepływem produktu i ustalaniem marż, - przejmowanie marży handlowej, - możliwość ustalania niskich, konkurencyjnych cen [Trębacz1997].
Funkcje promocji w turystyce wiejskiej: Promocja spełnia trzy istotne funkcje: informacyjną pobudzającą konkurencyjną
Podstawowe zadania promocji: przedstawienie korzyści wynikających z wypoczynku w naszym gospodarstwie wyróżnienie naszej oferty na tle innych konkurencyjnych ofert budowanie wizerunku firmy i dążenie do stworzenia marki poinformowanie maksymalnie dużej ilości potencjalnych klientów o rozpoczęciu działalności i naszej ofercie turystycznej.
Najbardziej rozpowszechnione środki (narzędzia) promocji wykorzystywane w agroturystyce to: reklama produktu, wydawnictwa prezentacje upowszechnianie wizerunku sprzedaż osobista internet
Podstawowe metody reklamy usług agroturystycznych to: reklama prasowa reklama radiowa i telewizyjna listy reklamowe
Podstawowe zasady reklamy: zasada ciągłości zasada kolejności powtórzeń zasada równoczesnej różnorodności zasada koncentracji zasada kontrastowości
Wydawnictwa reklamowe w promocji agroturystyki: ulotka – podkreśla charakter usługi, korzyści płynące z formy wypoczynku, w sposób krótki informuje o przygotowanej i posiadanej ofercie folder – zawiera główne składniki oferty, pokazuje ogólny wizerunek gospodarstwa, informuje o sposobie i możliwości zakupu usługi prospekt – przedstawia wizerunek gospodarstwa, pokazuje świadczone usługi, informuje o korzyściach płynących z wypoczynku katalog – przedstawia całą paletę gospodarstw agroturystycznych, zawiera oferowane usługi plakat – wzmacniający środek reklamowy
Planowanie materiałów promocyjnych Jaki chcemy stworzyć wizerunek naszego produktu? Jak najskuteczniej dotrzeć z ofertą do odbiorcy? Kiedy chcemy rozpocząć promocję? Kto to zrobi?
Główne elementy materiału reklamowego: nagłówek tekst główny stopkę redakcyjną
podkreślić zalety swojego produktu W pracy nad tekstem należy mieć kilka zasad na uwadze: podkreślić zalety swojego produktu zaznaczyć ciekawe atrakcje turystyczne wymyślić hasło reklamowe używać określeń: pierwszy, najlepszy, największy, słynny można używać zabawnych gier słownych itp. używać w tekście zaimków osobowych tekst należy pisać w czasie teraźniejszym nie należy nadużywać cudzysłowów, nawiasów, średników, myślników i skrótów
Przystępując do projektowania należy kierować się pewnymi zasadami: nagłówek logo długość wersów rozmiar czcionki odstępy dopasować styl do odbiorcy format i kolor ilustracje