Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko- jasielskiego w ramach projektu pn. „Dla spójności i dostępności – analiza możliwości rozwojowych obszaru.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
1 Działanie Support for Cities w ramach programu Unii Europejskiej URBACT w Chorzowie Urząd Miasta Chorzów Hanna Pompa -Obońska.
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
WYBRANE ASPEKTY ROZWOJU TERYTORIALNEGO W ŚWIETLE USTALEŃ KPZK
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
MIEJSKIE OBSZARY FUNKCJONALNE
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
There is only one King! Jan III Sobieski Trail as a transnational tourist product Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Delimitacja miejskich obszarów funkcjonalnych Włocławka oraz wsparcie ich rozwoju poprzez przygotowanie dokumentów planistyczno-strategicznych KONFERENCJA.
Dalsze etapy prac związanych z tworzeniem Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego 16 maja 2014 r. Departament Rozwoju Regionalnego.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Chojnicko - Człuchowski Miejski Obszar Funkcjonalny i Zintegrowane Porozumienie Terytorialne.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Warsztat konsultacyjny
Problem wydajności przejmowanych wpływów z wybranych podatków w gminach wiejskich Dr Jarosław Olejniczak Katedra Finansów UE Wrocław.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warsztat konsultacyjny
Przemysław Śleszyński
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko- jasielskiego w ramach projektu pn. „Dla spójności i dostępności – analiza możliwości rozwojowych obszaru krośnieńskiego-jasielskiego”

Głównym celem opracowania jest delimitacja krośnieńsko-jasielskiego obszaru funkcjonalnego, identyfikacja wewnętrznych powiązań funkcjonalnych oraz wspólnych potencjałów i problemów rozwojowych, a także ustalenie optymalnych mechanizmów zintegrowanego planowania inwestycyjnego i przestrzennego w ramach tego obszaru. Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko-jasielskiego

Krośnieńsko-jasielski obszar funkcjonalny Ekspertyza w ramach prac nad aktualizacją i uzupełnieniem Strategii Rozwoju Województwa Podkarpackiego „Charakterystyka systemu osadniczego województwa podkarpackiego z identyfikacją biegunów wzrostu oraz wyróżnieniem obszarów funkcjonalnych na poziomie regionalnym i lokalnym” Rdzeń – miasto główne (lub gmina miesko-wiejska); Strefa podmiejska – wyznaczona na podstawie dojazdów do pracy i gęstości zaludnienia; Strefa zewnętrzna

Krośnieńsko-jasielski obszar funkcjonalny w Strategii Rozwoju Województwa Podkarpackiego Powiązania rzeczywiste Krosna i Jasła nie zostały uwzględnione w Strategii Rozwoju Województwa Podkarpackiego Jednakże jak wskazało badanie ciążenia grawitacyjne między tymi dwoma miastami i powiatami istnieją. Układ Krosno-Jasło uznano za potencjalny biegun wzrostu Potencjalna oś rozwojowa – układ obszaru funkcjonalnego Krosno-Jasło-Gorlice

Wyniki diagnozy w obszarze położenie i ludność LUDNOŚĆ CechaObszar badańPowiązania wewnętrzneZróżnicowania wewnętrzne Liczba ludności i gęstość zaludnienia 1) obszar bardzo zróżnicowany pod względem gęstości zaludnienia (północ- południe) 1) zbliżona liczba ludności w badanych powiatach 1) znacznie niższa liczba ludności i gęstość zaludnienia w południowych częściach powiatów w porównaniu do północnej Starzenie się ludności 1) cały obszar w fazie starości demograficznej 1) znaczny udział dzieci i młodzieży w południowej części powiatów 2) zmniejszanie się liczby dzieci i młodzieży w miastach 1) zaawansowana faza starzenia w małych i peryferyjnie położonych miejscowościach 2) starzenie z reguły nie występuje w dużych i peryferyjnie położonych miejscowościach obszaru badań Depopulacja1) zjawisko nie występuje (wzrost liczby ludności) 2) prognozowany znaczny spadek liczby mieszkańców do 2030 r. 1) wysiedlenia ludności po II wojnie światowej (Łemkowszczyzna) 2) Wyludnianie się miast powiatowych 1) zjawisko występuje głównie w gminach południowej części obszaru badań

Rys Położenie powiatów na obszarze Beskidu Niskiego Analizowane powiaty jasielski, krośnieński oraz gorlicki charakteryzują się wspólnymi cechami środowiskowymi, które uwarunkowane są ich położeniem na obszarze Beskidu Niskiego. Położenie geograficzne

Problem bezrobocia i ubóstwa Udział zarejestrowanych bezrobotnych w liczbie ludności w wieku produkcyjnym w obszarze badań oraz w gminach miejskich (m), wiejskich (w) i miejsko-wiejskich (mw) województw małopolskiego i podkarpackiego w 2012 r.. Udział osób będących w rodzinach, które pobierają zasiłek z powodu ubóstwa w obszarze badań oraz w gminach miejskich (m), wiejskich (w) i miejsko-wiejskich (mw) województw małopolskiego i podkarpackiego w 2009 r.

Przedsiębiorczość i usługi wyższego rzędu Liczba przedsiębiorstw ogółem na 1 tys. mieszkańców w miejscowościach badanych powiatów w 2012 r. Udział sektora usług wyższego rzędu (sekcje J-R) wśród zarejestrowanych podmiotów gospodarczych w 2012 r.

Czas dojazdu do Krosna i Jasła Czas dojazdu samochodem do Krosna w obszarze badań w 2013 r. Czas dojazdu samochodem do Jasła w obszarze badań w 2013 r.

Delimitacja obszaru funkcjonalnego Jasła, Krosna, Gorlic Wyniki wariantowych symulacji delimitacyjnych. Źródło: opracowanie własne

Wyniki wariantowych symulacji delimitacyjnych. Źródło: opracowanie własne Wariant Liczba gminPowierzchnia (km 2 ) Liczba mieszkańców (tys.) ogółem w tym miast ogółem w tym rdzeń ogółem w tym rdzeń Krosno125837,843,5182,747,3 Krosno-Jasło ,280,0292,683,9 Krosno-Jasło-Gorlice ,5103,6378,9112,5 Delimitacja obszaru funkcjonalnego Jasła, Krosna, Gorlic

Przynależność terytorialna mieszkańców Poziom poczucia przynależności do regionu krośnieńsko-jasielskiego według mieszkańców powiatu gorlickiego i powiatów sąsiadujących Źródło: badanie ankietowe, dane z 2014 r.

Region krośnieńsko-jasielski jako punkt odniesienia do określania lokalizacji miejscowości powiatu gorlickiego i powiatów sąsiadujących Źródło: badanie ankietowe, dane z 2014 r. Przynależność terytorialna mieszkańców

Powiat krośnieński Podróże mieszkańców (n=766) do głównych ośrodków regionu krośnieńsko-jasielskiego oraz Słowacji według częstotliwości wizyt Powiat jasielski Częstotliwość podróży mieszkańców

Powiat krośnieński Podróże mieszkańców (n=766) do głównych ośrodków regionu krośnieńsko-jasielskiego oraz Słowacji według motywów podróży Powiat jasielski Motywacje podróży mieszkańców

Co wspólnego ma powiat jasielski i krośnieński? Elementy wspólne powiatu jasielskiego i krośnieńskiego według opinii mieszkańców powiatu krośnieńskiego.

Elementy wspólne powiatu jasielskiego i krośnieńskiego według opinii mieszkańców powiatu jasielskiego. Co wspólnego ma powiat jasielski i krośnieński?

Potencjały i bariery rozwojowe obszaru - W jakich dziedzinach społeczno-gospodarczych krośnieńsko-jasielski obszar funkcjonalny posiada największe możliwości rozwoju opierające się na współpracy mieszkańców i instytucji? - Jakie dziedziny społeczno-gospodarcze w obszarze funkcjonalnym może natrafić na największe bariery rozwojowe?

Inwestycje a rozwój społeczno gospodarczy obszaru funkcjonalnego - Jaki jest wpływ obecnie (z)realizowanych inwestycji na kształtowanie się powiązań społeczno- gospodarczych w obszarze funkcjonalnym? - Które planowane i potencjalne inwestycje mogą w znaczący sposób przyczynić się do ograniczenia barier rozwojowych całego obszaru funkcjonalnego?

Lista wspólnych projektów strategicznych

Na warsztatach podjęta zostanie dyskusja na następujące tematy: 1) Zewnętrzne i wewnętrzne powiązania regionu krośnieńsko-jasielskiego. a) czy powiązania między powiatem krośnieńskim i jasielskim są na tyle silne, że jednostki te powinny współpracować w celu wspólnej realizacji projektów o znaczeniu ponadlokalnym? b) czy istnieją podstawy do włączenia do tej współpracy powiatu gorlickiego i innych gmin położonych poza regionem krośnieńsko-jasielskim, w tym partnerów z terenu Słowacji? c) w których obszarach życia społeczno-gospodarczego istnieją możliwości i potrzeby współpracy samorządów ponad podziałem administracyjnym? Jaka jest na ten temat opinia mieszkańców, przedsiębiorców i lokalnych samorządów? Które problemy można skutecznie rozwiązać przez inwestycje na poziomie ponadlokalnym? 2) Prezentacja listy wspólnych projektów strategicznych dla regionu krośnieńsko- jasielskiego z uwzględnieniem możliwości współpracy z regionami sąsiadującymi. Agenda spotkania