Podstawy komunikacji marketingowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marketing usług transportowych
Advertisements

Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
SPORT PR PREZENTACJA AGENCJI, ZAKRES USŁUG.
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
III edycja projektu charity - program stażu-. …nieco teorii.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Strategia promocji Fundacji Hospicyjnej jako organizacji pomagającej hospicjom w całej Polsce Magdalena Milejska.
badania rynku turystycznego
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Promocja jako element marketingu mix
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Katedra Marketingu Usług
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Województwo pomorskie –
Promocja jako element marketingu mix
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Rola Internetu w masowej personalizacji produktu
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE Instytut Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu SPECJALNOŚĆ: PUBLIC RELATIONS.
Agata Blady, Komunikado PR,
Cele przedsiębiorstwa i plan marketingowy
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
` PREZENTACJA FIRMY 1.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Interactive Marketing Partner marketing
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Metodologia badań wydatków reklamowych
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE
PROMOCJA OFERTY PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Program szkolenia: Wstęp – po co szkole promocja?
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
INFORMACJA MARKETINGOWA
Promocja marki Szlaku Jana III Sobieskiego
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Strategia komunikacji to nic innego, jak przekonywanie kogoś – w zamyśle klienta/ów przy pomocy określonych metod do czegoś, np. do zakupu danej oferty.
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
TECHNIK HANDLOWIEC.
Strategia Marketingowa i Handlowa KW SA
Budowanie wizerunku Marcin Sobaszek Wałbrzych
KOMUNIKACJA MARKETINGOWA to dialog firmy z otoczeniem rynkowym
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
Promocja 10/15 Marketing polityczny. Marketing polityczny - definicja Marketing polityczny zaliczyć należy do marketingu non-profit. Polega na wykorzystaniu.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wizerunek firmy na konkurencyjnym rynku pracy - Nowe formy rekrutacji 1 Martyna Ładkowska Agencja Pracy i Doradztwa Personalnego JOBHOUSE.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Okno na Hooptymistyczny świat
Reklama audiowizualna. Definicja reklamy Reklama jest najbardziej popularnym środkiem komunikowania się firm z odbiorcą. Jest istotnym elementem marketingu.
1 Elementy Kreacji Marki| Elementy Kreacji Marki Adam Szurgociński, Dawid Drywa.
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
MARKETING INTERNETOWY
Opracowanie: Dagmara Lustyk
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Podstawy komunikacji marketingowej dr Olga Kurek-Ochmańska okurek@wsiz.rzeszow.pl Konsultacje: poniedziałek, g. 10:00-12:00, p. RA 6

Tematyka zajęć Komponenty marketingu-mix Reklama versus PR – narzędzia i sfery zadaniowe PR Ocena skuteczności działań promocyjnych Reklama i mediaplanning Kreowanie wizerunku organizacji Zarządzanie sytuacją kryzysową

Literatura P. Kotler, „Marketing”, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa 2012. M. Rydel (red.), „Komunikacja marketingowa”, ODDK, Gdańsk 2001. S. Gawroński, „Komunikacja marketingowa samorządów terytorialnych. Świadomość i praktyka działalności podkarpackich jednostek samorządu terytorialnego”, Wyd. BBConsult, Rzeszów 2009.

Zasady zaliczenia przedmiotu Aktywność na zajęciach – 40p. Kolokwium zaliczeniowe – 60p. 91 p. -100 p. – bdb (5,0) 81 p. – 90 p. - +db (4,5) 71 p. - 80 p. – db (4,0) 61 p. – 70 p. - +dst (3,5) 51 p. – 60 p. – dst (3,0) 0 p. – 50 p. – ndst (2,0) Kurs DL: Znalezienie w zasobach internetowych trzech interesujących case studies z zakresu kampanii marketingowych i umieszczenie na AFD syntetycznej (ok. 10-15 zdań) ich analizy do 30 marca 2015 trzech odrębnych postach.

ZAJĘCIA I – istota marketingu

Z czym kojarzy Ci się marketing?

Podstawowe pojęcia w marketingu Definicja marketingu Potrzeby, pragnienia, popyt Produkt Wartość, cena, zadowolenie Wymiana, transakcja Rynek Marketing-mix Zintegrowane komunikowanie marketingowe Zarządzanie sytuacja kryzysową

Marketing – definicja Philipa Kotlera Marketing jest procesem społecznym i zarządczym, mającym na celu rozpoznawanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb klientów. Dzięki marketingowi klienci otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie i wymianę produktów i usług. Jest to zatem koncepcja dostarczania właściwych towarów i usług odpowiednim osobom, we właściwym miejscu i czasie, po odpowiedniej cenie.

Co to jest potrzeba? Czym się różni od pragnienia?

Potrzeby, pragnienia, popyt 1. Potrzeba ludzka to stan odczuwania braku zaspokojenia. 2. Pragnienia są wyrazem szczególnego sposobu zaspokojenia potrzeb pierwotnych. 3. Popyt to pragnienie posiadania określonych produktów, poparte możliwością i gotowością ich nabycia. Marketing rozpoznaje potrzeby, które warunkują jego istnienie. Marketing wpływa, obok innych czynników, na kształtowanie się pragnień. Marketing określa popyt - wpływa na jego wielkość i kształt.

Piramida potrzeb ludzkich Maslowa

Co to jest produkt? Jakie są rodzaje produktów?

Produkty Produkt – to wszystko, co można zaoferować klientom w celu zaspokojenia potrzeby lub pragnienia. Produktem mogą być: towary usługi idee osoby miejsca działania organizacje

Ewolucja orientacji marketingowych 1 Orientacja produkcyjna 2 Orientacja sprzedażowa 3 Orientacja marketingowa 4 Orientacja społeczna

Orientacja produkcyjna Konsumenci faworyzują te produkty, które są szeroko dostępne i mają niską cenę. Zarządzanie menedżerów koncentruje się w tym przypadku na produkcji – osiągnięciu wysokiej wydajności i szerokiej dystrybucji. Jest to koncepcja słuszna zwłaszcza w przypadku, gdy popyt przewyższa podaż.

Orientacja sprzedażowa Opiera się na twierdzeniu, że klienci pozostawieni sami sobie, nie kupią wystarczająco dużo produktów przedsiębiorstwa. Organizacja musi więc podjąć agresywną sprzedaż i działania promocyjne. Najczęściej stosuje się tę koncepcję w przypadku nadprodukcji.

Orientacja marketingowa Opiera się na założeniu, że klucz do osiągnięcia celów organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurenci. Koncepcja w znacznym stopniu wykorzystuje badania marketingowe i przyjmuje perspektywę klienta i jego potrzeb.

Orientacja społeczna Zadanie organizacji polega na określeniu potrzeb, wymagań i interesów rynków docelowych oraz dostarczeniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i efektywny niż konkurenci, przy jednoczesnym zachowaniu lub podniesieniu dobrobytu konsumenta i społeczeństwa. Koncepcja bierze pod uwagę: zagadnienia ekologii, ograniczonych surowców, biedy i głodu na świecie, wzrostu liczby ludności, świadczeń socjalnych.

Marketing MIX (4 P) PRODUCT PRICE PROMOTION PLACE

Transformacja 4P w 4C

Elementy promocji sprzedaż osobista promocja sprzedaży reklama public relations

Otoczenie Każda firma/organizacja/instytucja nie działa w próżni. W planowaniu działań promocyjnych ważne jest określenie/wskazanie do kogo będziemy je kierować.

Kto jest odbiorcą działań z zakresu komunikacji marketingowej szkoły podstawowej?

Otoczenie ORGANIZACJI na przykładzie szkoły podstawowej UCZNIOWIEOBECNI UCZNIOWIE POTENCJALNI PRACODAWCY INNE SZKOŁY RODZICE ABSOLWENCI NAUCZYCIELE LOKALNE WŁADZE LOKALNE MEDIA KURATORIUM PRZEDSIĘBIORCY PRACOWNICY

Jakie działania z zakresu promocji sprzedaży może stosować szkoła?

Promocja sprzedaży na przykładzie szkoły Zajęcia dodatkowe Wyposażenie dydaktyczne Certyfikaty, kursy, szkolenia Programy autorskie Indywidualizacja kształcenia

Jakie działania z zakresu sprzedaży osobistej może stosować szkoła?

Sprzedaż osobista (bezpośrednia) na przykładzie szkoły Udział w targach edukacyjnych Drzwi otwarte szkoły Pokazowe lekcje na zewnątrz i wewnątrz jednostki edukacyjnej Funkcjonowanie centrów informacyjnych, w tym sekretariatów Akcje rekrutacyjne

Ćwiczenie – plan promocji produktu Scharakteryzuj grupę docelową działań marketingowych Zaplanuj konkretne działania promocyjne dla poszczególnych grup docelowych Określ zasady oceny zastosowanych działań promocyjnych

Miasto Rzeszów Rekolekcje Partia polityczna WSIiZ Idea oddawania krwi Linia lotnicza „Sky Driver” Warsztat samochodowy

ZAJĘCIA II – reklama versus PR

Co to jest reklama?

Reklama - definicja Płatna, bezosobowa forma prezentacji i promocji idei, dobra lub usługi, realizowana z wykorzystaniem mediów masowych i innych nośników informacji. Funkcje reklamy (model AIDA): Attention (zwrócenie uwagi) Interest (wywołanie zainteresowania) Desire (pożądanie) Action (dokonanie zakupu)

Jakie są podstawowe cele reklamy?

Cele ogólne reklamy Informowanie - o nowym produkcie, usłudze, zmianie ceny, wprowadzenie nowości lub ulepszeń do istniejącej już oferty. Przekonywanie - służące budowaniu preferencji wobec danej marki i zwiększeniu lojalności nabywców. Przypominanie - utrwala zdobytą wcześniej pozycje na rynku. Zmierza do ciągłego utwierdzenia klienta o istnieniu znanego mu produktu.

Rodzaje reklam – ze względu na cele strategiczne reklama informacyjna reklama przypominająca reklama wspierająca reklama osłonowa reklama ukierunkowana reklama profesjonalna reklama porównawcza reklama wizerunkowa reklama agresywna reklama prestiżowa reklama defensywna reklama charytatywna reklama społeczna reklama nierzeczowa reklama ukryta reklama podprogowa reklama szokująca

Jakie są formy reklamy?

Formy reklamy Reklama prasowa Reklama outdoor’owa (zewnętrzna) Reklama kinowa Plakaty, ulotki, broszury, biuletyny, foldery Spoty audio i audiovideo w radiu i telewizji Reklama internetowa Próbki reklamowe (koszulki, długopisy, kalendarze, kubki, itp.)

Reklama prasowa Formy: Reklama modułowa Skrzydełka Wkładka Okładki: french door -reklama na rozkładanej okładce ukrytej pod dwoma skrzydełkami strony tytułowej; brasilian cover - reklama w postaci rozkładówki pod dodatkowym skrzydełkiem okładki otwierana w kierunku przeciwnym do tego w jakim otwiera się pismo. french gate - rozkładówka z dodatkowym skrzydełkiem umożliwiającym pełniejszą ekspozycję reklamową. Inserty Artykuł sponsorski Papierowa obręcz

Reklama modułowa

Skrzydełka i wkładka

French door

Jakie są zalety reklamy prasowej nad innymi formami?

Reklama prasowa - zalety Prasa buduje relacje Prasa angażuje Prasa buduje wiarygodność Prasa pogłębia przekaz Reklama w prasie żyje dłużej Prasa dociera precyzyjniej Prasa jest medium bardziej wymagającym Prasa to medium kreatywne

Reklama radiowa i telewizyjna Formy: Spot audio Klip audio-video Product placement (występuje też w internecie) Bumper Sponsoring medialny prognoza pogody konkursy talent shows akcje zimowe lub letnie korespondencje z wydarzeń kulturalnych, sportowych czy motoryzacyjnych itp.

Product placement - przykłady

A to jest product placement czy pomyłka? 

Reklama outdoor’owa Formy: reklama na środkach komunikacji miejskiej i innych pojazdach samochodowych tablice na stacjach kolejowych oraz plansze w wagonach balony blow up billboard bammutboard bityboard backlight cityscroll citylight sandwich ekspozytory (szyldy, tablice, potykacze) itp.

Billboard

Citylight

Backlight

Cityscroll

Sandwich

Blow-up

Reklama internetowa Formy: Banner Mailing Pop-up, pop-under Comet cursor Pozycjonowanie stron Serwisy społecznościowe Lokalizatory itp. Przykłady: http://reklama.interia.pl/produkty/,expnavi,pl

Natywna reklama internetowa Reklama natywna zlewa się z naturalną treścią zamieszczoną w portalu. Niektórzy eksperci porównują reklamę natywną do product placement. Zaletą tego przekazu jest wysoka oglądalność oraz przyswajalność. Wątpliwości natury etycznej budzi jednak to, czy odbiorca jest faktycznie świadomy, że właśnie ma do czynienia z reklamą. Poniżej przykład bloga Tomasza Lisa na portalu NaTemat, w którym opisuje swoje przygotowania do maratonu a przy okazji trzyma w ręku Powerade…

Jaki rodzaj reklamy jest najtańszy a jaki najdroższy?

Mediaplanning - definicja Planowanie mediów - to cykl działań mających na celu optymalne zaplanowanie emisji reklam w mediach. W planowaniu mediów są uwzględniane: wyniki badań rynku mediów specyfika poszczególnych mediów charakter ich oddziaływania

Mediaplanning - etapy określenie budżetu wybór mediów podział budżetu na poszczególne media wybór nośników reklamy media timing szczegóło-we określenie miejsc reklamy w nośnikach

Proces przygotowania kampanii reklamowej Ustalenie celów kampanii Ustalenie grupy docelowej Ustalenie budżetu Strategia kreatywna Strategia medialna Realizacja kampanii reklamowej Pomiar skuteczności

Budżet kampanii reklamowej Kreacji Produkcji Medialny

Realizacja kampanii Produkcja reklam Zamówienie czasu reklamowego i powierzchni reklamowych w mediach Dostarczenie do mediów materiałów reklamowych Koordynacja przebiegu kampanii Monitoring kampanii

Planowanie rozkładu emisji

Cennik reklamy radiowej – Radio Rzeszów

Cennik reklamy prasowej – Super Nowości

Cennik reklamy telewizyjnej – Telewizja Rzeszów

Co to jest PR?

Public relations - definicja Za najstarszą definicję możemy uznać słowa zapisane w Biblii w liście św. Pawła do Hebrajczyków „o dobrych uczynkach i ich rozgłaszaniu nie zapominaj”. Innym przykładem próby wyjaśnienia czym jest public relations, jest definicja Brytyjskiego Instytutu Public Relations, która mówi, iż „public relations to przemyślane, planowane i systematyczne dążenie do wytworzenia, a następnie podtrzymywania wzajemnego zrozumienia między organizacją, a jej publicznością”. Profesor Mack Palmer barwnie zilustrował słowami „najpierw złóż jajko, a potem gdacz” definiując w ten prosty sposób istotę PR . Innym przykładem ujęcia istoty public relations są słowa profesora Jerzego Olędzkiego „public relations to sztuka i potrzeba prowadzenia uczciwej rozmowy – bez zakamuflowanych intencji i manipulacji, to dialog w poszukiwaniu zrozumiałych racji i argumentów”.

Elementy PR Media relations Publicity Internal relations Sponsoring Lobbing Community relations Goverment relations Events Corporate identity Crisis Management CSR (Corporate Social Responsibility)

Corporate identity (CI) Identyfikacja wizualna  to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Na identyfikację wizualną składają się m.in.: logotyp kolorystyka czcionki zasady postępowania z powyższymi W wyniku przeprowadzenia identyfikacji wizualnej powstaje zazwyczaj tzw. księga znaku, która opisuje wszystkie składowe. W ramach identyfikacji powstają często także podstawowe nośniki wizerunku marki: wizytówki, papier listowy, koperty, itp.

Znaczenie kolorystyki – corporate identity

Media relations Żyjemy w epoce cywilizacji medialnej. „Media relations” to inaczej „relacje z mediami”. Polegają na utrzymywaniu kontaktu z dziennikarzami dzięki którym w mediach pojawiają się informacje o osiągnięciach i dokonaniach organizacji. Narzędzia media relations: informacja prasowa, wywiad okolicznościowy w gazecie, relacja telewizyjna z imprezy, program radiowy, zaproszenie dziennikarzy na uroczystości, stała rubryka w gazecie lokalnej oświadczenie prasowe w sytuacji kryzysowej itp.

PR to perswazja, a nie manipulacja PERSWAZJA TO SZTUKA PRZEKONYWANIA DO WŁASNYCH RACJI MANIPULACJA TO CELOWE WPROWADZANIE W BŁĄD

Co to jest wizerunek?

Wizerunek Wizerunek to „ogólny zestaw wzorów nastawienia ludzi do przedmiotu wizerunku, oparty na różnorodnych związanych z tym przedmiotem ocenach, doświadczeniach, poglądach czy oczekiwaniach”. Philip Kotler, guru teorii marketingowych, przyjął w swych dziełach następującą definicję: „wizerunek to zbiór przekonań, myśli i wyrażeń danej osoby o obiekcie”. Specjaliści od public relations za najlepszą uznają następującą definicję: „image to wyobrażenie, jakie jedna lub wiele publiczności ma o sobie, przedsiębiorstwie lub instytucji; nie jest to obraz rzeczywisty, dokładanie nakreślony, ale raczej mozaika wielu szczegółów, podchwyconych przypadkowo, fragmentarycznie, o nieostrych różnicach”.

PR – narzędzia oddziaływania zewnętrznego zapraszanie wpływowych osobistości, mediów, władz na imprezy okolicznościowe konferencje prasowe, wywiady TV, radiowe, prasowe, działalność rzecznika prasowego, gromadzenie materiałów prasowych listy okolicznościowe, utrzymywanie kontaktów telefonicznych, listowych, internetowych z otoczeniem organizacja wystawiennicza: wystawy dorobku firmy, stoiska na targach edukacyjnych patronaty, sponsoring sympozja, konferencje, spotkania lobbingowe działalność charytatywna wizytówki, etykiety samoprzylepne, kalendarze koła, stowarzyszenia funkcjonowanie strony internetowej, strona na portalu społecznościowym, blog, twitter, itp..

PR – narzędzia oddziaływania wewnętrznego – internal PR firmowa gazeta firmowe radio tablice ogłoszeń poczta elektroniczna konkursy i plebiscyty imprezy okolicznościowe (np. choinki dla dzieci, jubileusze) spotkania z pracownikami skrzynka życzeń i zażaleń pikniki rodzinne korespondencja okolicznościowa

Czym różni się PR od reklamy?

Reklama a PR - różnice Reklama jest odpłatną formą komunikacji, podczas gdy PR wykorzystuje możliwość bezpłatnego przekazywania informacji. Reklama odbierana jest jako mało wiarygodna forma promocji, która manipuluje uczuciami odbiorcy. Informacje public relations uważane są za obiektywne i dużo bardziej wiarygodne. Reklama często bezkrytycznie zachwala firmę, jej produkty i usługi. PR informuje o opiniach innych, aby w ten sposób zyskać akceptację otoczenia. Reklama to monolog, PR – dialog z otoczeniem. Przekaźnikami informacji w reklamie są prasa, radio, telewizja, internet. W public relations – dziennikarze i liderzy opinii publicznej. Reklama ukierunkowana jest na sprzedaż (działania krótkookresowe), natomiast public relations na kształtowanie pozytywnych relacji z otoczeniem (działania długookresowe).

AMBIENT MARKETING = marketing niestandardowy

Nivea, Tyskie

Fitness First

Siprette

Zoo

Frontline

Starbucks i Wrigley’s

Denver Water

IWC

Inne przykłady ambient marketingu Kampania piwa Dog in the Fog, która polegała na spacerowaniu z niewidzialnymi psami. Zadaniem wynajętych aktorów było spacerowanie po dużych miastach ze smyczą unoszącą się w powietrzu – niewidzialnymi psami. Niewidzialnego psa można było również kupić na Allegro. Kampania wprowadzająca na polski rynek napój Mountain Dew, która wykorzystała grafitti pojawiające się w nietypowych miejscach. W ramach kampanii w całej Polsce można było znaleźć ponad 1000 grafitti, przedstawiających logo marki. Uliczne malunki powstawały głownie w okolicach szkół czy uczelni, a także na ponad 40 wagonach trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. W ramach promocji Super-Pharm w walentynki 2012 roku na przystankach przy warszawskich Złotych Tarasach, zakochani za pomocą szminki udostępnianej przez hostessę, mogli zostawić wiadomość dla ukochanej osoby. Chętni mogli napisać swoje wyznania miłosne na lustrach zamontowanych na przystankach.

Inne przykłady ambient marketingu Kampania torebek utrzymujących świeżość produktów firmy Rubin , polegająca na wykorzystaniu natury do zareklamowania swojego produktu. W pomyśle wykorzystano drzewa w okresie zimowych, których spadły już liście. Kolejno do drzew przymocowano sztuczne nasycone kolorem liście. Następnie korony nowo powstałych drzew zostały zapakowane w ogromne torby foliowe z logiem firmy, sugerujące skuteczność produktu. Marka Super Glue chcąc jeszcze bardziej zbudować świadomości marki, przeprowadziła kampanię, podczas której ogromna replikę tuby z klejem umieścili na wiszącym moście. Całość z pewnością rzucała się w oczy – bowiem wszystko wyglądało tak jakby przęsła mostu trzymały się dzięki super mocnemu klejowi.

ZKM – nowa droga w komunikacji marketingowej? Zintegrowane komunikowanie marketingowe jest procesem scalania różnego rodzaju narzędzi komunikowania, promocji, reklamy i public relations w celu uzyskania większej skuteczności oddziaływania rynkowego. Powinny je stosować wszystkie podmioty, które w działaniach rynkowych wykorzystują więcej niż jedno narzędzie promocji. Komunikacja ta musi być spójna i przejrzysta.

Ćwiczenie – tworzenie mediaplanu Jesteś menagerem nowopowstającej, prywatnej szkoły tańca w Rzeszowie. Na rynku funkcjonuje klika podobnych szkół, o ugruntowanej pozycji, zatem stanowią dla Ciebie sporą konkurencję. Właściciele szkoły zlecają Ci przygotowanie ekspansywnej kampanii reklamowej. Jesteś w komfortowej sytuacji, ponieważ nie określają budżetu kampanii. Zadanie polega na stworzeniu szczegółowego media planu, w oparciu o poniższe punkty: Określenie założeń kampanii Stworzenie charakterystyki docelowej grupy dotarcia – targetowanie (z uzasadnieniem) Określenie zasięgu geograficznego i czasowego kampanii (z uzasadnieniem) Wybór mediów reklamowych (z uzasadnieniem) Wybór form reklamowych wykorzystywanych w poszczególnych nośnikach Zaplanowanie rozkładu emisji (flow chart)

ZAJĘCIA III – zarządzanie sytuacją kryzysową

Co to jest kryzys?

Definicja kryzysu Według Barbary Rozwadowskiej (PR-owy punkt widzenia): „kryzysem jest każda sytuacja, która grozi pogorszeniem aktualnego wizerunku organizacji/firmy/instytucji/osoby".

Jakie mogą być źródła kryzysu?

Źródła kryzysu kryzysy wywołane sytuacją losową – np. wypadki, katastrofy, pożary, napady, powodzie, śnieżyce Np. Zaginięcie Boeinga 777 lini Malaysia Airlines, katastrofa należącego do NASA promu kosmicznego, katastrofa smoleńska kryzysy spowodowane tzw. czynnikiem ludzkim – np. świadome bądź nieświadome błędy pracowników Np. szkło w Ptasim Mleczku Wedla, trujące substancje w kapsułach Tylenolu J&J, strzykawki w puszkach Pepsi kryzysy na tle prawnym - np. toczące się sprawy sądowe, oskarżenia, podejrzenia, zapowiedzi wniesienia sprawy do sądu Np. seksafera w Samoobronie, aresztowanie prezydenta Tarnowa kryzysy kadrowe – np. grupowe zwolnienia, strajki związkowców np. grupowe zwolnienia w PZU, strajk rodziców dzieci niepełnosprawnych w gmachu Sejmu

Co można robić, aby nie dopuścić do kryzysu wizerunkowego?

Co robić aby nie doszło do kryzysu? Nie wolno ignorować najmniejszych symptomów! Należy „gasić” pożar w zarodku! Kadra zarządzająca powinna mieć oczy i uszy szeroko otwarte! Należy wsłuchiwać się w zgłaszane przez klientów pomysły, problemy, uwagi! Należy na bieżąco kontrolować doniesienia medialne o firmie Należy być aktywnym, a nie tylko reagować – trzeba być o krok przed mediami Należy mówić tylko prawdę

Co robić jeśli już dojdzie do sytuacji kryzysowej?

Planowanie w sytuacjach kryzysowych Określić ryzyko w odniesieniu do każdej dotkniętej kryzysem grupy społecznej Dla każdego identyfikowanego ryzyka trzeba określić działanie, które pozwala je złagodzić Zidentyfikować przyczynę ryzyka Dać dowód odpowiedzialnego postępowania kierownictwa

Rola sztabu kryzysowego Sztab kryzysowy – zespół osób, zwykle pracowników firmy, wspomaganych ekspertami zewnętrznymi (np. specjalistami od PR, komunikacji społecznej, psychologów, prawników, rzeczników prasowych, itd.) Celem tego zespołu i jego zadaniem jest przygotowanie firmy na nadejście sytuacji kryzysowej, a jeśli nadejdzie to płynne wyprowadzenie z tej sytuacji. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej warto zaangażować do jej rozwiązania również ekspertów z zewnętrz firmy, którzy chłodnym okiem, a przede wszystkim bez zbędnych emocji, mogą dokonać analizy istniejących procedur działania, lub też sami określone procedury zaproponować.

Narzędzia „walki” z kryzysem oświadczenia prasowe (w tym sprostowania) - forma komunikatu skierowanego do otoczenia za pośrednictwem mediów, który pozbawiony jest jakichkolwiek komentarzy. Zwykle tego typu oświadczenia stosowane są w kryzysie, kiedy sytuacja wymaga szybkiej reakcji i przedstawienia jej bez wdawania się w zbędną polemikę i dyskusję. Zawiera fakty, opis zdarzeń, wyjaśnienie przyczyn, prezentację argumentów. konferencje prasowe - okazyjne spotkanie na które zapraszani są przedstawiciele mediów, podczas którego jego organizator chce zakomunikować ważne informacje, mające związek z firmą lub jej działalnością.