Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych Bydgoszcz, 2-3 grudnia 2010 r.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata wersja druga Wstępnego projektu.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Omówienie kryteriów formalnych oceny wniosków Szkolenie dla beneficjentów.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja odnośnie stanu wdrażania rekomendacji z przeprowadzonych badań.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ewaluacja projektów kluczowych realizowanych w ramach RPO WK-P na lata i ich wpływ na efektywność zarządzania rozwojem XLVI.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Ewaluacja projektów kluczowych realizowanych w ramach RPO WK-P na lata i ich wpływ na efektywność zarządzania rozwojem

METODOLOGIA BADANIA

METODOLOGIA BADANIA

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH REALIZOWANYCH W RAMACH RPO WK-P

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Suma dofinansowania projektów kluczowych ze środków UE (wykres z lewej strony) oraz ze środków krajowych (wykres ze strony prawej) w latach (dane w mln zł) W ramach RPO WK-P objęto wsparciem 107 projektów kluczowych. Z największą dynamiką przyrostu liczby przedsięwzięć realizowanych w ramach trybu pozakonkursowego mamy do czynienia w latach Realizacja 56 projektów została zakończona, a 51 przedsięwzięć znajduje się w fazie realizacji.

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Projekty mają charakter metropolitarny – 59,1% wszystkich przedsięwzięć dotyczy jednego z trzech największych miast regionu (Bydgoszcz, Toruń, Włocławek). W ponad ¾ projektów kluczowych zasięg działań projektowych nie wykroczył poza obszar jednej gminy. Wśród realizatorów projektów kluczowych wyraźnie dominują jednostki samorządu terytorialnego, stanowiące aż 70,1% wszystkich beneficjentów.

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Mając na uwadze wskaźniki produktu, należy stwierdzić, iż relatywnie największa skala efektów dotyczy długości przebudowanych dróg wojewódzkich. Wskaźnik ten odnosi się aż do 11 projektów, w ramach których łącznie dokonano przebudowy 228,94 km dróg wojewódzkich. W zdecydowanej większości zakończonych przedsięwzięć kluczowych mamy do czynienia ze zrealizowaniem założonych wartości wskaźników projektowych na poziomie 100%. Najliczniejsze efekty mierzone za pomocą wskaźników rezultatu to oszczędność czasu w przewozach pasażerskich

OCENA POZAKONKURSOWEGO TRYBU SELEKCJI I REALIZACJI PROJEKTÓW W RAMACH RPO WK-P

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Ocena relacji pomiędzy poziomem trudności przygotowania projektu w trybie projektów kluczowych i konkursowych Zdecydowana większość beneficjentów (90,4%) poza realizacją projektu kluczowego posiada także doświadczenie w prowadzeniu projektów konkursowych. Badani nie dostrzegają znaczących różnic w poziomie trudności przygotowania projektu w trybie indywidualnym i trybie konkursowym. Posiadanie doświadczenia w realizacji projektów konkursowych

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Możliwość samodzielnego opracowania dokumentacji projektu kluczowego

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Wpływ czynników na zakres projektu Konsultacje założeń projektów kluczowych

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Większość projektów kluczowych (71,3%) nie wymagała zmian przyjętych na początkowym etapie założeń. Jeśli już takie zmiany okazywały się niezbędne, to dotyczyły przede wszystkim zmian zakresu rzeczowego. Modyfikacje założeń projektów kluczowychOcena złożonych propozycji projektów

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Kryteria formalneKryteria merytoryczne horyzontalneKryteria merytoryczne sektorowe Tryb selekcji projektów kluczowych w RPO WK-P przewiduje stosowanie trzech rodzajów kryteriów wyboru projektów:

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Średnia liczba miesięcy od podpisania pre-umowy do podpisania umowy W trakcie analizy wskazano trzy główne problemy systemu selekcji: (1) brak pełnej skuteczności kryteriów w identyfikacji i selekcji projektów o rzeczywiście strategicznym znaczeniu dla województwa; (2) trudność powiązania kryteriów wyboru projektów, wskaźników realizacji projektów, wskaźników realizacji Strategii Rozwoju Województwa oraz (3) problem zdefiniowania „strategiczności” projektu (problem nie tylko projektów kluczowych, ale także samych dokumentów strategicznych). Szacowanie skali projektu kluczowego, gdyby był on realizowany w trybie konkursowym

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Ułatwienia specyficzne dla projektów kluczowych Problemy wynikające z trybu kluczowego projektów Podejmowane przez beneficjentów działania zaradcze odnoszące się do wskazywanych problemów, to najczęściej dostosowanie się do obowiązujących wymogów i rygorów oraz takie prowadzenie prac przygotowawczych, które uwzględniało istniejące obiektywnie uwarunkowania całego procesu.

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Problemy w realizacji projektów kluczowych oraz ich konsekwencje Środki zaradcze stosowane przy problemach realizacyjnych oraz ocena ich skuteczności Blisko jedna czwarta badanych (24,2%) nie ma sprecyzowanego pomysłu działań zorientowanych na zniwelowanie problemów w realizacji projektów kluczowych. Z kolei spośród pojawiających się konkretnych propozycji najwięcej wskazań uzyskały takie warianty zmian jak: ułatwienie procedur rozliczania (17,7%) oraz uproszczenie procedur / zmniejszenie biurokracji na etapach aplikowania i realizacji (14,5%).

PROCES OCENY I SELEKCJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Ocena trybu projektów kluczowych pod względem użyteczności dla wyboru i realizacji przedsięwzięć dopasowanych do potrzeb województwa oraz propozycje zmian w trybie dla zwiększenia użyteczności

OCENA EFEKTYWNOŚCI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH

Udział projektów kluczowych charakteryzujących się wyższą efektywnością kosztową niż średnia dla projektów konkursowych Większość projektów kluczowych charakteryzuje się niższą efektywnością kosztową w osiąganiu produktów i rezultatów niż ma to miejsce w przypadku przedsięwzięć trybu konkursowego. W przypadku większości analizowanych Działań RPO WK-P projekty konkursowe charakteryzują się wyższą efektywnością kosztową w zakresie osiągania wskaźników produktuów, aniżeli projekty kluczowe.

OCENA WPŁYWU PROJEKTÓW KLUCZOWYCH NA EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA ROZWOJEM

Spójność problemowa projektów kluczowych z SRW ,6% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 problemem

Spójność obszarowa projektów kluczowych z SRW ,0% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 obszarem

Spójność problemowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji ,8% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 problemem

Spójność obszarowa projektów kluczowych z Planem Modernizacji ,9% projektów kluczowych spójnych z przynajmniej 1 celem

EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA ROZWOJEM Projekty kluczowe w zróżnicowanym stopniu przyczyniają się do realizacji szacunkowych wartości docelowych wskaźników założonych w RPO WK-P na lata Wynika to ze specyfiki wdrażanych projektów kluczowych, stanowiących pewien typ projektu. Jego efektem jest zamknięty katalog produktów i rezultatów, stanowiący główny trzon oddziaływania projektów – stąd wysoki udział w realizacji wartości docelowych może występować tylko dla wybranych wskaźników. Realizacja dodatkowych przedsięwzięćPoziom zainteresowania realizacją projektów

ROZWIĄZANIA DOT. SYSTEMU SELEKCJI I REALIZACJI PROJEKTÓW KLUCZOWYCH W RAMACH RPO W POZOSTAŁYCH WOJEWÓDZTWACH

REALIZACJA PROJEKTÓW W POZOSTAŁYCH WOJEWÓDZTWACH Rozwiązania stosowane w systemie selekcji i realizacji projektów kluczowych w pozostałych województwach są do siebie podobne, co jest efektem opracowania na szczeblu centralnym wytycznych dotyczących trybu pozakonkursowego. W części regionów nie formułowano odrębnych kryteriów wyboru projektów kluczowych, a w RPO WK-P na lata przedstawiono w sposób szczegółowy rozbudowany zestaw kryteriów wyboru projektów specyficzny dla tego typu projektów. Samo sformułowanie kryteriów nie jest warunkiem ich skuteczności jako narzędzia trafnej selekcji przedsięwzięć.

DOBRA PRAKTYKA Działania projektowe: przygotowano powierzchnię Centrum o łącznej powierzchni ponad 5,1 tysięcy metrów kwadratowych, w budynku znajdują się m.in. pracownie naukowe, sale ekspozycyjne dla dzieci, sala szkoleniowa i biura pracowników Centrum. Cele: utworzenie bazy lokalizacyjnej dla rozwoju nowoczesnej działalności edukacyjnej, popularyzującej naukę przedmiotów ścisłych i inżynierskich; rozszerzenie oferty Torunia z zakresu całorocznej turystyki edukacyjnej popularyzującej naukę i technologię. Efekty: centrum wyposażone zostało w interaktywne ekspozycje, pobudzające kreatywność i umożliwiające aktywne przyswajanie wiedzy, odwiedzający mogą zdobyć wiedzę poprzez zabawę, eksperymenty i doświadczenia przeprowadzane na wystawach, uczestnictwo w pokazach oraz warsztatach realizowanych dla wszystkich grup wiekowych. W grudniu 2013 roku beneficjentowi projektu przyznano „Diament regionu dla najbardziej innowacyjnego podmiotu w regionie”. Powstało miejsce, które jest miejscem żywym. Tam się toczy życie. (…) Z obiektu korzystają zarówno osoby prywatne, mieszkańcy miasta czy regionu. (…) W mieście Toruniu formy interaktywne są dość popularne. Nasza instytucja się znakomicie w ten nurt wpisała i wywiera duże efekty kulturalne i edukacyjne. (beneficjent)

REKOMENDACJE

1.W celu zapewnienia odpowiedniego potencjału instytucjonalnego do przygotowania projektów strategicznych i ich późniejszej realizacji należy w odniesieniu do beneficjentów tego typu przedsięwzięć wprowadzić określone warunki brzegowe o charakterze podmiotowym, które zapewnią odpowiedni poziom realizacji zadań merytorycznych stanowiących istotę dofinansowania przedsięwzięć oraz zmniejszą ryzyko problemów beneficjenta w zapewnianiu odpowiedniej sprawności realizacji projektu w wymiarze zarządzania i procedur. 2.Należy podjąć działania zorientowane na uzasadnione i adekwatne wykorzystanie mechanizmu konsultacyjnego w procesie opracowywania założeń projektów realizowanych w trybie pozakonkursowym, tj. jeszcze przed podpisaniem pre-umowy, na etapie poprzedzającym zgłoszenie projektu do uwzględnienia go w puli projektów strategicznych. 3.Należy poszerzyć zakres informacji zawartych w Indykatywnym Wykazie Projektów Kluczowych. Ponadto, w przypadku projektów strategicznych powinien obowiązywać odrębny i zindywidualizowany mechanizm wprowadzania zmian w realizowanych projektach. 4.Nie należy podejmować działań zorientowanych na zapewnienie partnerskiego charakteru projektów kluczowych. 5.Należy przede wszystkim podjąć działania zorientowane na wyeliminowanie głównych problemów związanych ze stosowaniem kryteriów identyfikacji i selekcji projektów w trybie pozakonkursowym.

REKOMENDACJE 6.Należy dążyć do znaczącego skrócenia okresu pomiędzy terminami podpisania pre-umowy i umowy o dofinansowanie. 7.W odniesieniu do projektów realizowanych w trybie pozakonkursowym nie należy podejmować odrębnych działań zaradczych zorientowanych na zniwelowanie głównych problemów na etapie przygotowywania i realizacji projektów. 8.Celowe byłoby podjęcie w ramach wdrażania RPO WK-P działań zorientowanych zarówno na zaoferowanie realizatorom przedsięwzięć w trybie pozakonkursowym odpowiedniego wsparcia merytorycznego, jak i wyciąganie konsekwencji wobec tych projektodawców, którzy na każdym etapie procedury projektowej nie wypełniają przyjętych zobowiązań. 9.Zarówno na etapie selekcji, jak i monitoringu projektów strategicznych należy uwzględniać specyfikę projektów kluczowych w zakresie pomiaru efektów, jak i uwzględniania wymiaru efektywnościowego dofinansowanych przedsięwzięć. 10.Na etapie weryfikacji strategicznego charakteru projektów realizowanych w trybie pozakonkursowym większy nacisk winien być położony na odnoszenie się projektów kluczowych do problemów wskazywanych w dokumentach strategicznych, niż na wpisywanie się w obszary tematyczne wyróżnione w dokumentach strategicznych.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ