Mapa środków przeznaczonych na rozwój ekonomii społecznej w Programie Operacyjnym kapitał Ludzki Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Mrągowo, Seminarium współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Formy wsparcia w ramach integracji społecznej Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Temat prezentacji Temat prezentacji : Priorytet VII POKL Promocja integracji społecznej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Dział Koordynacji.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki PO KL
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Podkarpacka Rada Organizacji Pozarządowych Europejski Fundusz Społeczny 2007 WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Renata Stefaniak Rzeszów
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
Wsparcie dla matek powracających na rynek pracy oferowane przez Europejski Fundusz Społeczny Prezentacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Prezentacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 –2013
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Krajowe i unijne źródła finansowania.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Program Operacyjn y Kapitał Ludzki perspektywa regionalna Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Zielona Góra, luty 2007 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
ATC Grupa. Lata PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ BUDŻETU PAŃSTWA W RAMACH DZIAŁANIA ZPORR DZIAŁANIE 2.1. GRUPA ODBIORCÓW.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości w ramach Poddziałania 6.2 i PO KL 9 czerwca2011.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki perspektywą rozwoju dla lokalnego rynku pracy województwa lubelskiego Agnieszka Pidek – Klepacz Biuro Europejskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Planowany sposób wdrażania POKL w Małopolsce w 2012r. Najważniejsze konkursy i kryteria Roman Ciepiela Wicemarszałek.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie opolskim (z wyłączeniem Działania 8.2) 01 grudnia 2014 r. Jacek Suski Dyrektor Wojewódzkiego.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Konferencja współfinansowana.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
„Możliwości wsparcia edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ” Roman Ciepiela Wicemarszałek Małopolski Przewodniczący Podkomitetu.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
1 Toruń, 12 listopada 2007 Rynek pracy otwarty dla wszystkich – korzyści PO KL dla regionu.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Cykl Spotkań Fabryka firm – zostań swoim szefem
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Mapa środków przeznaczonych na rozwój ekonomii społecznej w Programie Operacyjnym kapitał Ludzki Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych 1

K ryteria przedsiębiorstwa ekonomii społecznej wg EMES a. ekonomiczne: - produkcja/sprzedawanie usług, - autonomia, - znaczący poziom ryzyka ekonomicznego, - zatrudnienie płatnego personelu, b. społeczne: - wyraźna orientacja na cele społeczne, - oddolny, obywatelski charakter, - udział w decyzjach nie oparty na wielkości udziałów, - partycypacyjna natura, wyrażająca się we włączaniu w zarządzanie przedsiębiorstwem jego środowiska społecznego, - ograniczona dystrybucja zysków. 2

3

4 Forma prawnaLiczbaLiczba zatrudnionych Stowarzyszenia i fundacje ok ok Spółdzielnieok ok Spółdzielnie socjalne ok. 150ok. 1000

Wsparcie tworzenia spółdzielni i spółdzielni socjalnych Priorytet VI Rynek Pracy otwarty dla wszystkich Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Osobami, na rzecz których projektodawcy będą realizować działania są osoby fizyczne zamierzające rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej (z wyłączeniem osób, które posiadały zarejestrowaną działalność gospodarczą w okresie 1 roku przed przystąpieniem do projektu), nie ma tu zatem wymogu obejmowania osób zarejestrowanych w urzędach pracy czy też spełniających ustawową definicję bezrobotnego. 5

Rodzaj udzielanego wsparcia: - doradczo-szkoleniowe; - przyznanie środków na rozwój przedsiębiorczości dla wybranych uczestników projektu, którzy na etapie realizacji wsparcia doradczo- szkoleniowego zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w KRS, do wysokości stanowiącej równowartość 40 tys. zł (lub 20 tys. zł na osobę w przypadku spółdzielni lub spółdzielni socjalnej); - przyznanie wsparcia pomostowego w postaci usług doradczo- szkoleniowych o charakterze specjalistycznym oraz pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia obowiązującego na dzień wypłacenia dotacji przez okres od 6 do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej. Ma ono ułatwić początkującemu przedsiębiorcy pokrycie obligatoryjnych opłat ponoszonych w pierwszym okresie prowadzenia działalności gospodarczej, w tym kosztów ZUS. 6

Innowacyjne pomysły wsparcia tworzenia spółdzielni socjalnych Nowatorską formułą wsparcia tworzenia spółdzielni socjalnych zastosowaną w ramach Priorytetu VII – Promocja integracji społecznej jest propozycja wykorzystania w ramach projektów ośrodków pomocy społecznej przewidzianego w art. 43 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie. Świadczenie to stanowi jeden z instrumentów aktywnej integracji finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. 7

Instytucje wsparcia ekonomii społecznej Priorytet VII Promocja integracji społecznej „Wsparcie ekonomii społecznej” Działania realizowane w ramach projektów mają być realizowane na rzecz: - podmiotów ekonomii społecznej; - instytucji rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej (w zakresie projektów promocyjnych i partnerskich); - osób fizycznych (w zakresie doradztwa i szkoleń na temat zakładania i/lub prowadzenia działalności w sektorze ekonomii społecznej). 8

Zadaniem realizatorów projektów będzie wsparcie finansowe dla utworzenia i funkcjonowania instytucji otoczenia sektora ekonomii społecznej, świadczących następujące usługi: - usługi prawne, księgowe, marketingowe, doradztwo finansowe; - doradztwo oraz szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia i prowadzenia działalności w sektorze ekonomii społecznej; - rozwój partnerstwa lokalnego na rzecz rozwoju ekonomii społecznej; - promocję ekonomii społecznej i zatrudnienia w sektorze ekonomii społecznej. Zgodnie z celami Program Operacyjny Kapitał Ludzki będzie zapewniał funkcjonowanie co najmniej 40 instytucji wspierających ekonomię społeczną w skali całego kraju. 9

Dotacje w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzkich Edukacja Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Edukacja przedszkolna „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej”. Tworzenie ośrodków wychowania przedszkolnego na obszarach i w środowiskach o niskim stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej, a także projekty przewidujące wsparcie istniejących przedszkoli przyczyniające się do zwiększonego uczestnictwa dzieci w wychowaniu przedszkolnym. 10

Wyrównywanie szans edukacyjnych oraz zmniejszanie różnić w jakości usług edukacyjnych „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”. Wdrażanie programów rozwojowych szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie ogólne ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i zmniejszanie dysproporcji w ich osiągnięciach edukacyjnych oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia. 11

Kształcenie ustawiczne 9.3 „Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego” Na liście typów projektów, które mogą uzyskać dofinansowanie znajdują się m.in. programy formalnego kształcenia ustawicznego skierowane do osób dorosłych zainteresowanych uzupełnieniem lub podwyższeniem swojego wykształcenia i kwalifikacji oraz programy formalnego potwierdzania zdobytych kwalifikacji, a także usługi doradcze w zakresie wyboru ścieżki kształcenia formalnego (lub uzupełniania wykształcenia i kwalifikacji formalnych) w kontekście potrzeb regionalnego lub lokalnego rynku pracy oraz wsparcie dla placówek kształcenia ustawicznego, praktycznego i doskonalenia zawodowego w zakresie kształcenia formalnego. 12

Inicjatywy oddolne 9.5 „Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich” Podnoszenie poziomu wykształcenia i kwalifikacji mieszkańców obszarów wiejskich oraz rozwoju usług edukacyjnych na tych obszarach. Tworzenie i wsparcie działalności inicjatyw ukierunkowanych na pobudzenie świadomości środowisk lokalnych i ich zaangażowania w działania na rzecz rozwoju edukacji na terenach wiejskich i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców tych obszarów. Działania informacyjno–promocyjne, szkoleniowe, doradcze podnoszące świadomość mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie korzyści płynących z kształcenia i szkolenia. 13

Integracja społeczna i aktywizacja zawodowa I. „Zatrudnienie i integracja społeczna”, VI. „Rynek pracy otwarty dla wszystkich” VII. „Promocja integracji społecznej” oraz wsparcia inwestycji w infrastrukturze społecznej w ramach regionalnych programów operacyjnych. 14

Projekty na rzecz społeczności romskiej Grupą docelową projektów, możliwych do realizacji w ramach poddziałania mogą być członkowie społeczności romskiej oraz osoby, instytucje i podmioty działające na rzecz tej społeczności w Polsce. Dofinansowanie będzie można uzyskać na realizację projektów obejmujących działania z zakresu zatrudnienia, edukacji, integracji społecznej i zdrowia. 15

Promocja równych szans kobiet i mężczyzn oraz godzenie życia zawodowego i rodzinnego Projekty realizowane w ramach poddziałania mają być kierowane do osób podejmujących pracę po przerwie związanej z urodzeniem dziecka i/lub wychowujących dzieci oraz do pracodawców. Mogą być to projekty związane z wdrażaniem i upowszechnianiem rozwiązań służących godzeniu życia zawodowego i rodzinnego, a także projekty nastawione na upowszechnianie i promocję alternatywnych i elastycznych form zatrudnienia i metod organizacji pracy oraz uelastycznianie czasu pracy pracownika. 16

Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy Projekty realizowane w ramach poddziałania mogą być skierowane m.in. do osób pozostających bez zatrudnienia, w szczególności do osób pozostających bez zatrudnienia przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy w ciągu ostatnich dwóch lat, kobiet, osób do 25 roku życia, osób niepełnosprawnych, osób po 45 roku życia oraz osób pozostających bez zatrudnienia zamieszkujących w gminach wiejskich i miejsko–wiejskich oraz mieszkańców miast do 25 tys. mieszkańców zamierzających podjąć zatrudnienie w zawodach niezwiązanych z produkcją roślinną i/lub zwierzęcą. 17

W konkursie możliwe jest ubieganie się o środki na: - identyfikację potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia, - organizację warsztatów oraz szkoleń z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych; - wsparcie psychologiczno-doradcze osób wchodzących i powracających na rynek pracy; - realizację programów aktywizacji zawodowej; - wspieranie wolontariatu; - wspieranie inicjatyw na rzecz podnoszenia mobilności geograficznej osób pozostających bez zatrudnienia; - upowszechnianie i promocja alternatywnych i elastycznych form zatrudnienia oraz metod organizacji pracy; 18

- wsparcie doradczo-szkoleniowe pracownika, który uzyskał zatrudnienie w ramach projektu prowadzące do jego adaptacji w miejscu pracy (wsparcie pomostowe); - organizację kampanii promocyjnych i akcji informacyjnych mających na celu zachęcenie pracodawców do zatrudnienia osób z grup znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy; - opracowanie i rozpowszechnianie informacji o ofertach pracy, możliwościach udziału w szkoleniach i stażach oraz innych oferowanych usługach i instrumentach aktywizacji zawodowej; - rozwój dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie regionalnym i lokalnym; - prowadzenie, publikowanie i upowszechnianie badań i analiz dotyczących sytuacji na regionalnym i lokalnym rynku pracy, w tym m.in. tworzenie regionalnych obserwatoriów rynku pracy oraz monitoring migracji zarobkowych na terenie regionu. 19

Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich W poddziałaniu 6.3 finansować można aktywizację zawodową mieszkańców, poprawę zdolności do zatrudnienia oraz rozwoju usług aktywizacyjnych, projekty polegające na wsparciu lokalnych inicjatyw informacyjnych, szkoleniowych i doradczych, promujące aktywizację zawodową na poziomie lokalnym oraz obejmujące rozwój dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie lokalnym. 20

Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Odbiorcami wsparcia udzielanego w ramach projektów w poddziałaniu mogą być m.in. osoby długotrwale bezrobotne; osoby niezatrudnione, korzystające ze świadczeń pomocy społecznej; niepełnosprawne; nieaktywne zawodowo z uwagi na opiekę nad osobami zależnymi; osoby po pięćdziesiątym roku życia; młodzież w wieku 15–25 lat zagrożona wykluczeniem społecznym; osoby bezdomne; uchodźcy; osoby opuszczające rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze; po zwolnieniu z zakładu karnego lub innej jednostki penitencjarnej ; uzależnione od alkoholu lub innych środków odurzających; otoczenie osób wykluczonych społecznie. 21

W ramach poddziałania możliwa jest realizacja projektów obejmujących: - wsparcie dla tworzenia i działalności podmiotów integracji społecznej w tym CIS, KIS, ZAZ; - kursy i szkolenia umożliwiające nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; - staże, subsydiowane zatrudnienie i zajęcia reintegracji zawodowej u pracodawcy; - poradnictwo psychologiczne, psychospołeczne, zawodowe i inne, prowadzące do integracji społecznej i zawodowej; - rozwój nowych form i metod wsparcia indywidualnego i środowiskowego na rzecz integracji zawodowej i społecznej 22

- rozwój usług społecznych przezwyciężających indywidualne bariery w integracji społecznej w tym w powrocie na rynek pracy; - rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych, niezbędnych na rynku pracy; - wsparcie tworzenia i działalności środowiskowych instytucji aktywizujących osoby niepełnosprawne w tym zaburzone psychicznie; - promocję i wsparcie wolontariatu - wsparcie dla tworzenia i funkcjonowania pozaszkolnych form integracji społecznej młodzieży połączonych z realizacją działań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej; - rozwój dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie regionalnym i lokalnym; - prowadzenie, publikowanie i upowszechnianie badań i analiz z zakresu polityki społecznej w regionie. 23

Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji 7.3 „Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji” Integracja społeczna mieszkańców obszarów wiejskich oraz rozwoju usług społecznych na tych obszarach, mogą polegać na wsparciu inicjatyw lokalnych o charakterze informacyjnym, szkoleniowym i promocyjnym mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu mieszkańców obszarów wiejskich. Projekty obejmujące rozwój dialogu, partnerstwa publiczno- społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie lokalnym. 24

Wsparcie i sieciowanie trzeciego sektora Priorytet V. Dobre rządzenie „Rozwój dialogu obywatelskiego” - Wypracowanie, upowszechnianie i wdrażanie standardów działania trzeciego sektora, - Tworzenie centrów informacji i wspomagania organizacji pozarządowych oraz wsparcie działalności istniejących centrów, - Tworzenie i wspieranie porozumień (sieci) organizacji pozarządowych o charakterze terytorialnym oraz branżowym, - Programy z zakresu poradnictwa prawnego i obywatelskiego, - Tworzenie i wdrażanie programów z zakresu społecznego nadzoru nad funkcjonowaniem administracji publicznej 25

Uwagi końcowe - Dostęp podmiotów ekonomii społecznej do wsparcia dedykowanego małym i średnim przedsiębiorstwom. - Dotacje przyznawane będą również w innych programach operacyjnych. - Warunki dostępu do konkursów oraz przedmiot tych konkursów. - Znaczenie partnerstwa w realizacji projektów konkursowych i systemowych. 26