NIEJASNOŚCI, WYKŁADNIA I ZMIANY PRZEPISÓW PRAWA A FUNKCJONOWANIE SEKTORA GAZOWNICZEGO DR JERZY BAEHR, STARSZY PARTNER Międzyzdroje, 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Advertisements

Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Problematyka odmowy przyłączania do sieci elektroenergetycznej Poznań, dnia 20 listopada 2012 r.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Pakiet projektów ustaw energetycznych Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 15 maja 2012 r.
elektronicznego fakturowania
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Zmiany w ustawie - Prawo energetyczne Zbigniew Kamieński Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa, 21 kwietnia 2005r.
„Prawo energetyczne – nowelizacja ustawy z dnia 4 marca 2005 r.”
1 Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej Warszawa, 21 kwiecień 2005 r.
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Opodatkowanie akcyzą energii elektrycznej - wybrane zagadnienia Ewelina Nowakowska 19 luty 2009.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
VII Konferencja Systemy Informatyczne w Energetyce SIwE ’08
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Podatki Vat.
Redagowanie przepisów prawnych ustanawiających administracyjne kary pieniężne (Wybrane Zagadnienia) mgr Mateusz Kaczocha Projekt jest współfinansowany.
PAKIET REGULACJI ENERGETYCZNYCH
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zwolnienie z VAT na fakturze
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
XVII Konferencja - GAZTERM
Właściwość sądów administracyjnych
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Green S.A. na tle obecnego
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Reglamentacja procesu budowy
Zakres obowiązywania kpa
Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Badania lekarskie pracowników
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
dr hab. Jakub Pokrzywniak, radca prawny, partner
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

NIEJASNOŚCI, WYKŁADNIA I ZMIANY PRZEPISÓW PRAWA A FUNKCJONOWANIE SEKTORA GAZOWNICZEGO DR JERZY BAEHR, STARSZY PARTNER Międzyzdroje, 2014 r.

NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PRZEPISY TECHNICZNE DOTYCZĄCE ROZWOJU SIECI PRZESYŁOWYCH I DYSTRYBUCYJNYCH (I) Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny podlegać sieci gazowe i ich usytuowanie Ograniczenia w lokalizacji obiektów budowlanych w sąsiedztwie gazociągów Strefa kontrolowana Minimalne odległości

NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PRZEPISY TECHNICZNE DOTYCZĄCE ROZWOJU SIECI PRZESYŁOWYCH I DYSTRYBUCYJNYCH (II) Strefa kontrolowana a minimalne odległości Minimalne odległości Etap projektowania i budowy gazociągu Cel: usprawnienie procesu projektowania i budowy - mają one zastosowanie wyłącznie na tych etapach Strefa kontrolowana Etap eksploatacji gazociągu Cel: zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa

NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PRZEPISY TECHNICZNE DOTYCZĄCE ROZWOJU SIECI PRZESYŁOWYCH I DYSTRYBUCYJNYCH (III) Wykładnia pojęć „strefa kontrolna” i „minimalne odległości” Ryzyko rozumienia minimalnych odległości jako wymogu dotyczącego eksploatacji gazociągu Brak wpływu na umowy ustanowienia służebności Uzyskanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane wymagane tylko w zakresie obszaru faktycznie wykorzystywanego do prowadzenia prac

NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PROCEDURA REKLAMACYJNA WPROWADZONA „MAŁYM TRÓJPAKIEM” (I) Art. 6b ust. 1 – 3 PE 1. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii może wstrzymać, z zastrzeżeniem art. 6c, dostarczanie paliw gazowych lub energii, jeżeli: 1)w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że nastąpiło nielegalne pobieranie paliw lub energii; 2) odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi, co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności. 2. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii, na żądanie sprzedawcy paliw gazowych lub energii wstrzymuje, z zastrzeżeniem art. 6c, dostarczanie paliw gazowych lub energii, jeżeli odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności. 3. Przedsiębiorstwo energetyczne, któremu odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, powiadamia na piśmie odbiorcę paliw gazowych, energii elektrycznej, lub ciepła w gospodarstwie domowym o zamiarze wstrzymania dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, jeżeli odbiorca ten nie ureguluje zaległych i bieżących należności w okresie 14 dni od dnia otrzymania tego powiadomienia.

NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PROCEDURA REKLAMACYJNA WPROWADZONA „MAŁYM TRÓJPAKIEM” (I) Nowy Art. 6c PE 1. W przypadku, gdy odbiorca paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym złoży do przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 6b ust. 3, reklamację dotyczącą dostarczania paliw gazowych lub energii, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w art. 6b ust. 3, dostarczania paliw gazowych lub energii nie wstrzymuje się do czasu rozpatrzenia reklamacji. 2. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane rozpatrzyć reklamację, w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. Jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym terminie, uważa się, że została uwzględniona. 3. Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne, nie uwzględniło reklamacji, a odbiorca paliw gazowych lub energii elektrycznej, lub ciepła w gospodarstwie domowym, w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji, wystąpił do stałego polubownego sądu konsumenckiego, o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1219, z późn. zm.), zwanego dalej „sądem polubownym", z wnioskiem o rozpatrzenie sporu w tym zakresie, dostarczania paliw gazowych lub energii nie wstrzymuje się do czasu wydania wyroku przez ten sąd.

NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PROCEDURA REKLAMACYJNA WPROWADZONA „MAŁYM TRÓJPAKIEM” (II) Nowy Art. 6d PE 1. Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymało dostarczanie paliw gazowych lub energii odbiorcy paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym, a odbiorca ten złożył reklamację na wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane wznowić dostarczanie paliw gazowych lub energii w terminie 3 dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii do czasu jej rozpatrzenia. 2. W przypadku gdy reklamacja, o której mowa w ust. 1, nie została pozytywnie rozpatrzona przez przedsiębiorstwo energetyczne i odbiorca wymieniony w ust. 1, wystąpił do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o rozpatrzenie sporu w tym zakresie, przedsiębiorstwo, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązane kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii do czasu wydania decyzji przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii nastąpiło z przyczyn, o których mowa w art. 6b ust. 4, albo wydania przez sąd polubowny wyroku na niekorzyść odbiorcy.

STOSOWANIE PRAWA PRZEZ REGULATORA OBLIGO GAZOWE – CZY PREZES URE MOŻE KARAĆ PRZY BRAKU WINY? (I) Obligo gazowe wprowadzono tzw. „małym trójpakiem” – nowelizacją ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (dalej jako „PE”) Przedsiębiorstwa zajmujące się obrotem paliwami gazowymi - obowiązek sprzedaży na giełdach towarowych lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany nie mniej niż 40% (docelowo 55% od ) gazu ziemnego wprowadzonego do sieci przesyłowej. Niespełnienie obliga gazowego – możliwość nałożenia przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki kary finansowej do 15 % przychodu ukaranego przedsiębiorcy.

STOSOWANIE PRAWA PRZEZ REGULATORA OBLIGO GAZOWE – CZY PREZES URE MOŻE KARAĆ PRZY BRAKU WINY? (II ) Europejski Trybunał Praw Człowieka: Nakładanie na przedsiębiorców kar pieniężnych przez organy administracji ma charakter sankcji karnych w rozumieniu Europejskiej konwencji praw człowieka i podstawowych wolności. Sąd Najwyższy – odwołanie do judykatury Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

STOSOWANIE PRAWA PRZEZ REGULATORA OBLIGO GAZOWE – CZY PREZES URE MOŻE KARAĆ PRZY BRAKU WINY? (III) Normy Prawa energetycznego stanowią samoistną przesłankę wymiaru kary - a więc – wedle stanowiska Prezesa URE samo naruszenie przez przedsiębiorcę przepisów niezależnie od możliwości przypisania winy stanowi podstawę zastosowania tego środka. Art. 56 ust. 1 PE obliguje, a nie jedynie daje możliwość, Prezesowi URE do nałożenia kary pieniężnej w razie stwierdzenia okoliczności podlegających karze (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 kwietnia 2007 r., III SK 1/07). Art. 56 ust. 6 – możliwość odstąpienia od wymierzenia kary oraz miarkowania jej wysokości w zależności od stopnia szkodliwości, stopnia zawinienia oraz dotychczasowego zachowania i możliwości finansowych przedsiębiorstwa energetycznego.

STOSOWANIE PRAWA PRZEZ REGULATORA Komunikat Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (nr 2/2013) w sprawie zwolnienia przedsiębiorstw energetycznych posiadających koncesję na obrót paliwami gazowymi z obowiązku przedkładania do zatwierdzenia taryf w zakresie hurtowego obrotu gazem ziemnym Komunikat Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (nr 21/2013) w sprawie harmonogramu zwolnienia przedsiębiorstw energetycznych posiadających koncesje na obrót paliwami gazowymi lub obrót gazem ziemnym z zagranicą z obowiązku przedkładania do zatwierdzenia taryf dla paliw gazowych w zakresie sprzedaży gazu ziemnego wysokometanowego do odbiorców innych niż odbiorcy w gospodarstwie domowym

PERSPEKTYWA EUROPEJSKA ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 312/2014 z dnia 26 marca 2014 r. ustanawiające kodeks sieci dotyczący bilansowania gazu w sieciach przesyłowych Plany przygotowania przez Komisję Europejską priorytetów w zakresie budowy interkonektorów Plany uchwalenia nowej polityki energetycznej UE

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ

Warszawa: ul. Polna Warszawa T: F: Poznań: ul. Paderewskiego Poznań T: F: