NIEJASNOŚCI, WYKŁADNIA I ZMIANY PRZEPISÓW PRAWA A FUNKCJONOWANIE SEKTORA GAZOWNICZEGO DR JERZY BAEHR, STARSZY PARTNER Międzyzdroje, 2014 r.
NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PRZEPISY TECHNICZNE DOTYCZĄCE ROZWOJU SIECI PRZESYŁOWYCH I DYSTRYBUCYJNYCH (I) Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny podlegać sieci gazowe i ich usytuowanie Ograniczenia w lokalizacji obiektów budowlanych w sąsiedztwie gazociągów Strefa kontrolowana Minimalne odległości
NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PRZEPISY TECHNICZNE DOTYCZĄCE ROZWOJU SIECI PRZESYŁOWYCH I DYSTRYBUCYJNYCH (II) Strefa kontrolowana a minimalne odległości Minimalne odległości Etap projektowania i budowy gazociągu Cel: usprawnienie procesu projektowania i budowy - mają one zastosowanie wyłącznie na tych etapach Strefa kontrolowana Etap eksploatacji gazociągu Cel: zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa
NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PRZEPISY TECHNICZNE DOTYCZĄCE ROZWOJU SIECI PRZESYŁOWYCH I DYSTRYBUCYJNYCH (III) Wykładnia pojęć „strefa kontrolna” i „minimalne odległości” Ryzyko rozumienia minimalnych odległości jako wymogu dotyczącego eksploatacji gazociągu Brak wpływu na umowy ustanowienia służebności Uzyskanie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane wymagane tylko w zakresie obszaru faktycznie wykorzystywanego do prowadzenia prac
NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PROCEDURA REKLAMACYJNA WPROWADZONA „MAŁYM TRÓJPAKIEM” (I) Art. 6b ust. 1 – 3 PE 1. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii może wstrzymać, z zastrzeżeniem art. 6c, dostarczanie paliw gazowych lub energii, jeżeli: 1)w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że nastąpiło nielegalne pobieranie paliw lub energii; 2) odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi, co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności. 2. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii, na żądanie sprzedawcy paliw gazowych lub energii wstrzymuje, z zastrzeżeniem art. 6c, dostarczanie paliw gazowych lub energii, jeżeli odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności. 3. Przedsiębiorstwo energetyczne, któremu odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, powiadamia na piśmie odbiorcę paliw gazowych, energii elektrycznej, lub ciepła w gospodarstwie domowym o zamiarze wstrzymania dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, jeżeli odbiorca ten nie ureguluje zaległych i bieżących należności w okresie 14 dni od dnia otrzymania tego powiadomienia.
NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PROCEDURA REKLAMACYJNA WPROWADZONA „MAŁYM TRÓJPAKIEM” (I) Nowy Art. 6c PE 1. W przypadku, gdy odbiorca paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym złoży do przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 6b ust. 3, reklamację dotyczącą dostarczania paliw gazowych lub energii, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w art. 6b ust. 3, dostarczania paliw gazowych lub energii nie wstrzymuje się do czasu rozpatrzenia reklamacji. 2. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane rozpatrzyć reklamację, w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. Jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym terminie, uważa się, że została uwzględniona. 3. Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne, nie uwzględniło reklamacji, a odbiorca paliw gazowych lub energii elektrycznej, lub ciepła w gospodarstwie domowym, w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji, wystąpił do stałego polubownego sądu konsumenckiego, o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1219, z późn. zm.), zwanego dalej „sądem polubownym", z wnioskiem o rozpatrzenie sporu w tym zakresie, dostarczania paliw gazowych lub energii nie wstrzymuje się do czasu wydania wyroku przez ten sąd.
NIEJASNE PRZEPISY – STUDIUM PRZYPADKU PROCEDURA REKLAMACYJNA WPROWADZONA „MAŁYM TRÓJPAKIEM” (II) Nowy Art. 6d PE 1. Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymało dostarczanie paliw gazowych lub energii odbiorcy paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym, a odbiorca ten złożył reklamację na wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane wznowić dostarczanie paliw gazowych lub energii w terminie 3 dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii do czasu jej rozpatrzenia. 2. W przypadku gdy reklamacja, o której mowa w ust. 1, nie została pozytywnie rozpatrzona przez przedsiębiorstwo energetyczne i odbiorca wymieniony w ust. 1, wystąpił do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o rozpatrzenie sporu w tym zakresie, przedsiębiorstwo, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązane kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii do czasu wydania decyzji przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii nastąpiło z przyczyn, o których mowa w art. 6b ust. 4, albo wydania przez sąd polubowny wyroku na niekorzyść odbiorcy.
STOSOWANIE PRAWA PRZEZ REGULATORA OBLIGO GAZOWE – CZY PREZES URE MOŻE KARAĆ PRZY BRAKU WINY? (I) Obligo gazowe wprowadzono tzw. „małym trójpakiem” – nowelizacją ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (dalej jako „PE”) Przedsiębiorstwa zajmujące się obrotem paliwami gazowymi - obowiązek sprzedaży na giełdach towarowych lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany nie mniej niż 40% (docelowo 55% od ) gazu ziemnego wprowadzonego do sieci przesyłowej. Niespełnienie obliga gazowego – możliwość nałożenia przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki kary finansowej do 15 % przychodu ukaranego przedsiębiorcy.
STOSOWANIE PRAWA PRZEZ REGULATORA OBLIGO GAZOWE – CZY PREZES URE MOŻE KARAĆ PRZY BRAKU WINY? (II ) Europejski Trybunał Praw Człowieka: Nakładanie na przedsiębiorców kar pieniężnych przez organy administracji ma charakter sankcji karnych w rozumieniu Europejskiej konwencji praw człowieka i podstawowych wolności. Sąd Najwyższy – odwołanie do judykatury Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
STOSOWANIE PRAWA PRZEZ REGULATORA OBLIGO GAZOWE – CZY PREZES URE MOŻE KARAĆ PRZY BRAKU WINY? (III) Normy Prawa energetycznego stanowią samoistną przesłankę wymiaru kary - a więc – wedle stanowiska Prezesa URE samo naruszenie przez przedsiębiorcę przepisów niezależnie od możliwości przypisania winy stanowi podstawę zastosowania tego środka. Art. 56 ust. 1 PE obliguje, a nie jedynie daje możliwość, Prezesowi URE do nałożenia kary pieniężnej w razie stwierdzenia okoliczności podlegających karze (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 kwietnia 2007 r., III SK 1/07). Art. 56 ust. 6 – możliwość odstąpienia od wymierzenia kary oraz miarkowania jej wysokości w zależności od stopnia szkodliwości, stopnia zawinienia oraz dotychczasowego zachowania i możliwości finansowych przedsiębiorstwa energetycznego.
STOSOWANIE PRAWA PRZEZ REGULATORA Komunikat Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (nr 2/2013) w sprawie zwolnienia przedsiębiorstw energetycznych posiadających koncesję na obrót paliwami gazowymi z obowiązku przedkładania do zatwierdzenia taryf w zakresie hurtowego obrotu gazem ziemnym Komunikat Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (nr 21/2013) w sprawie harmonogramu zwolnienia przedsiębiorstw energetycznych posiadających koncesje na obrót paliwami gazowymi lub obrót gazem ziemnym z zagranicą z obowiązku przedkładania do zatwierdzenia taryf dla paliw gazowych w zakresie sprzedaży gazu ziemnego wysokometanowego do odbiorców innych niż odbiorcy w gospodarstwie domowym
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 312/2014 z dnia 26 marca 2014 r. ustanawiające kodeks sieci dotyczący bilansowania gazu w sieciach przesyłowych Plany przygotowania przez Komisję Europejską priorytetów w zakresie budowy interkonektorów Plany uchwalenia nowej polityki energetycznej UE
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Warszawa: ul. Polna Warszawa T: F: Poznań: ul. Paderewskiego Poznań T: F: