PROJEKT L.I.P.S.S Sprawa na Cyprze
Szkoła zaczyna się w wieku 5 lat i 8 miesięcy – ukończenie szkoły podstawowej po 6 latach Promocja do Gimnazjum (12 – 15) jest automatyczna Integracja Gimnazium – 3 lata Liceum – 3 lata
Cypr jest kolejnym krajem gdzie problem transferu ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej jest ewidentny. Chociaż do tej pory przeprowadzono wiele konferencji, dyskusji, raportów i spotkań w celu utworzenia takzwanego „ENNIACHRONI EKPAIDEFSI“(pojedyncza struktura dziewięcioletniej edukacji) nie uzyskano żadnych znaczących zmian w systemie.
Na Cyprze edukacja w szkole podstawowej jest podzielona na 2 trzyletnie cykle: dolny i górny. Po ukończeniu dolnego cyklu następuje zwykle zmiana szkoły. Oznacza to, że musimy ustalić prawdziwą pojedynczą strukturę sześcioletnią przed przejściem do ustalenia struktury dziewięcioletniej.
Jako że ustalenie pojedynczej dziewięcioletniej struktury jest odległe od rzeczywistości, powinniśmy szukać metod które ułatwią transfer ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej.
Większość uczniów zmienia szkołę czterokrotnie zanim ukończą oni szkołę ponadpodstawową. Zjawisko to uważamy za złe, ponieważ opinia mówi, że wysoki procent porażki końcowej oraz opuszczenia szkoły ponadpodstawowej przed jej ukończeniem jest wprost proporcjonalny do ilości zmienianych szkół. Zwłaszcza na poziomie ukończenia szkoły podstawowej trudności te stają się nadzwyczaj problemowe z uwagi na dużą ilość różnic w planach i metodach nauczania, ocenie uczniów i tym podobnych.
Instytut Pedagogiczny na Cyprze dzięki Projektowi LIPSS ukończył w październiku 1999 roku poniższe zadania:
Zaprosiliśmy do współpracy dwie pary szkół: B´ Primary School of Latsia razem z Latsia Gymnasium Agioi Omologites Primary School razem z Dianellou and Theodotou Gymnasium
W październiku roku 1999 została przeprowadzona narodowa sonda związana z tematem.
Co miesiąc miały miejsce spotkania nauczycieli ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.
W styczniu roku 2000 pary podanych szkół podjęły współpracę w dwóch z czterech projektów COMENIUS Action 1 które łączą około 24 szkołypodstawowe i ponadpodstawowe z sześciu krajów Europy. Są to:
Primary goes Secondary ( Wytworzyć efektywny transfer dla uczniów idących do szkoły ponadpodstawowej). Członkowie: CY, PL, D, AT, FIN E-L-S: Evaluation Links Schools Członkowie: CY, AT, D
Główne obserwacje: Dla ułatwienia transferu uczniów ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej należy:
Lepiej zrozumieć zawartości planów nauczania na każdym poziomie przez nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Wzbogacić wiedzę na temat zawartości kursu zarówno pomiedzy nauczycielami szkół podstawowych jak i ponadpodstawowych. Lepiej zrozumieć i przyswoić metody nauczania każdego poziomu. Ustalić systematyczną procedurę wprowadzania uczniów szkół podstawowych do ponadpodstawowych.
Rozprowadzi ć rzetelne informacje w gronie rodzic ò w. Wznieci ć w nauczycielach obu poziom ò w ch ęć do zbicia panuj ą cych opinii na temat „tej drugiej” szko ł y.
Jasna ci ą g ł o ść planu nauczania. Wy ż szy poziom komunikacji pomi ę dzy instytucjami szk òł podstawowych i ponadpodstawowych.
Podstawowe zadania promujące konieczne zmiany:
PROGRAM "LIPSS": Zadania
Dzień typu B - "Projekty"
Dzień typu C – Nauczanie koleżeńskie
Dzień typu D– Obserwacja lekcji
Dzień typu E- Rodzice
Dzień typu F- Nauczyciele