Zasady wyznaczania stref ochronnych ujęć wód podziemnych oraz obszarów ochronnych głównych zbiorników wód podziemnych dr Józef Mikołajków Państwowy Instytut.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Ujęcia wody 2009/10.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Informacja geograficzna w sieciach
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
System zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla miasta Słupska
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
PRZEDSIĘBIORSTWO GEOLOGICZNE
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
   Praca dyplomowa inżynierska
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Dopuszczalne poziomy hałasu
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych w świetle przepisów ustawy Prawo wodne Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny -Państwowy Instytut.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
UJĘCIA WÓD PODZIEMNYCH - UJĘCIA PROMIENISTE - STREFY OCHRONNE UJĘĆ
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
Reglamentacja procesu budowy
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
PODZIAŁ MAP GÓRNICZYCH
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
OCHRONA ŹRÓDEŁ WODY Kontrola NIK Przedsiębiorstwo Wodociągów
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
Ewidencja gruntów i budynków
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Zasady wyznaczania stref ochronnych ujęć wód podziemnych oraz obszarów ochronnych głównych zbiorników wód podziemnych dr Józef Mikołajków Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy Państwowa Służba Hydrogeologiczna u. Rakowiecka 4 00-975 Warszawa

Prawo wodne Art. 51. W celu zapewnienia odpowiedniej jakości wody ujmowanej do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia oraz zaopatrzenia zakładów wymagających wody wysokiej jakości, a także ze względu na ochronę zasobów wodnych, mogą być ustanawiane: 1) strefy ochronne ujęć wody; 2) obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Art. 52. 1. Strefę ochronną ujęcia wody, zwaną dalej "strefą ochronną", stanowi obszar, na którym obowiązują zakazy, nakazy i ograniczenia w zakresie użytkowania gruntów oraz korzystania z wody. 2. Strefę ochronną dzieli się na teren ochrony: 1) bezpośredniej; 2) pośredniej. 3. Dopuszcza się ustanowienie strefy ochronnej obejmującej wyłącznie teren ochrony bezpośredniej, jeżeli jest to uzasadnione lokalnymi warunkami hydrogeologicznymi, hydrologicznymi i geomorfologicznymi oraz zapewnia konieczną ochronę ujmowanej wody.

 Strefę ochronną ustanawia, w drodze aktu prawa miejscowego, dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej, na wniosek i koszt właściciela ujęcia wody, wskazując zakazy, nakazy, ograniczenia oraz obszary, na których one obowiązują (Art. 58). Wniosek o ustanowienie strefy ochronnej ujęcia wody zawiera: 1) uzasadnienie potrzeby ustanowienia strefy ochronnej oraz propozycje granic wraz z planem sytuacyjnym; …. Właściciel ujęcia podejmuje decyzję o ustanowieniu strefy, jednak jej zasięg i zasady gospodarowania w tej strefie wynikają z ustaleń dokumentacji hydrogeologicznej. Do wniosku o ustanowienie strefy ochronnej ujęcia wody podziemnej dołącza się dokumentację hydrogeologiczną, o której mowa w art. 55 ust. 2.

W przypadku, o którym mowa w art. 52 ust W przypadku, o którym mowa w art. 52 ust. 3, strefę ochronną obejmującą wyłącznie teren ochrony bezpośredniej ustanawia, na wniosek i koszt właściciela ujęcia wody, w drodze decyzji, organ właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego; kopię wydanej decyzji organ przekazuje właściwemu dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej. nie uzgadnia – więc kto ocenia, czy ochrona jest zgodnie z art. 52 wystarczająca Za szkody poniesione w związku z wprowadzeniem w strefie ochronnej zakazów, nakazów oraz ograniczeń w zakresie użytkowania gruntów lub korzystania z wód właścicielowi nieruchomości położonej w tej strefie przysługuje odszkodowanie od właściciela ujęcia wody na zasadach określonych w ustawie (Art. 61. 1.). Dokumentacja powinna być tak przygotowana, żeby nie budziła wątpliwości nawet w przypadku postępowania sądowego, zawierać uzasadnienie ustanowienia strefy a jej wprowadzenie zapewni konieczną ochronę ujmowane wody.

Art. 54 Prawa wodnego określa zakazy i nakazy dla stref ochronnych ujęć: Na terenach ochrony pośredniej może być zabronione lub ograniczone wykonywanie robót oraz innych czynności powodujących zmniejszenie przydatności ujmowanej wody lub wydajności ujęcia, a w szczególności: … Zależnie od lokalnych warunków w strefie ochronnej mogą być wprowadzone wszystkie lub tylko niektóre wymienione zakazy i nakazy – zależy to od warunków hydrogeologicznych zasilania warstwy wodonośnej. Należy pamiętać, że lista możliwych nakazów i zakazów nie jest listą zamkniętą – nakazy i zakazy można i należy dostosowywać do warunków lokalnych, a podstawowym zapisem jest określenie, że może być zabronione lub ograniczone wykonywanie robót oraz innych czynności powodujących zmniejszenie przydatności ujmowanej wody lub wydajności ujęcia. Wprowadzane zakazy i nakazy muszą również uwzględniać konsekwencje ekonomiczne i społeczne. Organ właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego może, na wniosek właściciela ujęcia wody i na jego koszt, w drodze decyzji, nałożyć na właścicieli gruntów położonych na terenie ochrony pośredniej obowiązek zlikwidowania nieczynnych studni. Organ właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego może, na wniosek właściciela ujęcia wody, w drodze decyzji, nałożyć na właściciela gruntu położonego na terenie ochrony pośredniej obowiązek zlikwidowania, na jego koszt, ogniska zanieczyszczenia wody.

Niezbędne jest wykonanie kartowania hydrogeologicznego i sozologicznego wraz z rozpoznaniem i podaniem charakterystyki istniejących bądź potencjalnych ognisk zagrożeń jakości wód w rejonie ujęcia. Jeżeli z innych przyczyn jest niezbędne prowadzenie działalności mogącej stanowić zagrożenie dla jakości ujmowanych wód podziemnych, mogą być również wprowadzone rygorystyczne wymagania nakazujące wykonanie odpowiednich zabezpieczeń wód podziemnych oraz wymagania techniczne i technologiczne dla obiektów zlokalizowanych na terenie strefy ochronnej. Niezbędne może być także założenie sieci monitoringu lokalnego (zwłaszcza, gdy w strefie ochronnej znajdują się potencjalne ogniska zanieczyszczeń). Ustanowienie strefy ochronnej (zwłaszcza ochrony pośredniej) wymaga czasem znalezienia kompromisu pomiędzy potrzebami ochrony zasobów wód a potrzebami rozwojowymi obszaru. Przy ostatecznym wyznaczaniu strefy ochronnej ujęcia należy uwzględnić całościowy bilans zysków i strat związanych z wprowadzeniem strefy i sposobem użytkowania gruntów.

Art. 55. 1. Teren ochrony pośredniej ujęcia wód podziemnych obejmuje obszar zasilania ujęcia wody; jeżeli czas przepływu wody od granicy obszaru zasilania do ujęcia jest dłuższy od 25 lat, strefa ochronna powinna obejmować obszar wyznaczony 25-letnim czasem wymiany wody w warstwie wodonośnej. 2. Teren ochrony pośredniej ujęcia wód podziemnych wyznacza się na podstawie ustaleń zawartych w dokumentacji hydrogeologicznej tego ujęcia. Art. 54. p. 5 Przy ustalaniu zakazów, nakazów i ograniczeń dotyczących użytkowania gruntów na terenie ochrony pośredniej należy uwzględnić warunki infiltracji zanieczyszczeń do poziomu wodonośnego, z którego woda jest ujmowana. Art. 6 . 2 pp. 2 Rozporządzenia w sprawie dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej z 8.05.2014r.: … określa się granice tej strefy na podstawie … wyznaczenia obszaru spływu wód do ujęcia (OSW), a w przypadku poziomów wodonośnych izolowanych utworami słaboprzepuszczalnymi - izochrony 25-letniego czasu dopływu wody w warstwie wodonośnej do ujęcia wód podziemnych, z uwzględnieniem czasu przesączania wód przez utwory izolujące.

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 maja 2014 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 maja 2014 r. w sprawie dokumentacji hydrogeologicznej i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej (Dz.U. 2014.576) Podstawowym opracowaniem dla ustanawiania strefy ochronnej ujęcia wód podziemnych jest Dokumentacja hydrogeologiczna. Zakres dokumentacji określony jest z rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 maja 2014r. w sprawie dokumentacji hydrogeologicznej i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej wydane na podstawie delegacji w ustawie Prawo geologiczne i górnicze. W rozporządzeniu tym przyjęto zasadę, że podstawową dokumentacją hydrogeologiczną ujęcia wód podziemnych jest dokumentacja ustalająca zasoby eksploatacyjne ujęcia wód podziemnych , obejmująca w razie potrzeby również propozycję strefy ochronnej – zatwierdzana przez właściwy organ administracji geologicznej. Analogicznie dotyczy to dodatków do dokumentacji sporządzanych w razie zmian warunków eksploatacji lub funkcjonowania ujęcia, a także w przypadku dokumentowania strefy ochronnej ujęcia.

Podstawowe błędy lub niedoskonałości najczęściej powtarzające się w dokumentacjach stref ochronnych Błędy w dokumentacjach zasobowych ujęcia, zwłaszcza wyboru schematu hydrogeologicznego, metody wyznaczenia parametrów hydrogeologicznych warstwy wodonośnej i warstw izolujących ujęty poziom wodonośny, sposobu wyznaczenia zasięgu i kształtu leja depresji, zmian pola hydrodynamicznego w rejonie ujęcia, obliczenia zasobów eksploatacyjnych ujęcia, zależności wydajności i depresji w ujęciu, zeskoku hydraulicznego, oddziaływania innych ujęć w sąsiedztwie, itp.

Aby wyznaczyć strefę ochronną ujęcia, należy przede wszystkim określić obszar wpływu ujęcia (ZWU), obszar spływu wód do ujęcia (OSW) i kierunki przepływu wody.

Zasięg stref ochronnych jest często źle wyznaczony i słabo udokumentowany. W wielu przypadkach strefa wykracza poza obszar zasilania ujęcia albo nie obejmuje obszarów istotnych dla tego zasilania (np. wychodni poziomu na powierzchni terenu).

Zbyt częste stosowanie metod uproszczonych, zwłaszcza dla dużych ujęć w skomplikowanych warunkach hydrogeologicznych Zbyt daleko idące uproszczenia przy wykorzystaniu metod modelowych Brak szczegółowej analizy jakości wód oraz analizy trendów zmian składu chemicznego wody. Analiza taka, zwłaszcza w kontekście typowych wskaźników zanieczyszczeń rolniczych, przemysłowych, bytowych również może wskazywać na odporność ujętego poziomu wodonośnego. Brak analizy ochronnej roli nadkładu ujętej warstwy wodonośnej na obszarze zasilania ujęcia, a zwłaszcza w obszarze planowanej strefy ochronnej w zasięgu 25 lat wymiany wody w warstwie wodonośnej. Analiza taka może być również podstawą do zróżnicowania zakazów i ograniczeń w użytkowaniu terenu.

Wyznaczanie strefy ochronnej oraz zakazów i nakazów dla poziomów wodonośnych izolowanych utworami słaboprzepuszczalnymi - z uwzględnieniem czasu przesączania wód przez utwory izolujące. Układ ciśnień umożliwiający migrację zanieczyszczeń do ujętej warstwy wodonośnej Układ ciśnień chroniący ujętą warstwę wodonośną

W celu prawidłowego wyznaczenia strefy ochrony pośredniej należy zawsze określić, dla jakiej wydajności ujęcia należy tę strefę wyznaczać. Należy zdecydować, dla którą wartość bierze się do obliczeń: zasoby eksploatacyjne ujęcia, pozwolenie wodnoprawne, rzeczywista eksploatacja. W każdym przypadku musi być wyraźnie określone, dla jakich warunków zasilania i jakiego poboru wyznaczono zasięg strefy ochronnej.

Brak właściwej oceny oddziaływania innych ujęć wód podziemnych (istniejących i planowanych). Niewłaściwe przyjmowanie parametrów obliczeniowych, brak analizy rozkładu przestrzennego poszczególnych parametrów. Brak szczegółowego kartowania hydrogeologicznego i geologicznego całego obszaru zasilania. Analiza warunków hydrogeologicznych oparta jest często jedynie na mapie hydrogeologicznej Polski w skali 1 : 50 000, z której dane przenoszone są wprost na skalę 1 : 10 000 lub mniejszą a wartość współczynnika filtracji przyjmowana jest dla całego obszaru zgodnie wynikami uzyskanymi w ujęciu. Brak szczegółowego kartowania sozologicznego na całym obszarze wyznaczonej strefy ochronnej oraz oceny zagrożenia dla wód podziemnych stwarzanego przez poszczególne obiekty, a także wskazań koniecznych działań minimalizujących lub przynajmniej monitorujących ich oddziaływanie.

Brak analizy istniejącego i planowanego zagospodarowania przestrzennego w kontekście niezbędnych wymagań ochrony. Zły lub zbyt szablonowy sposób podejścia do propozycji działań ochronnych – zakazów, nakazów, ograniczeń i zaleceń obowiązujących w obszarach ochronnych. Proponowane działania ochronne (zakazy, nakazy, ograniczenia), najważniejsza część i sens całego zadania, najczęściej ograniczają się do cytowania zapisów zawartych w ustawie Prawo wodne (Art. 54). Bardzo często nie uwzględniają specyficznej sytuacji ujęcia i stwierdzonych dla niego zagrożeń. Często proponowane działania ochronne są formułowane tak, aby dla nikogo nie były zbyt uciążliwe oraz nie wywoływały protestów i konieczności wypłaty odszkodowań. Brak propozycji podziału strefy ochronnej na obszary o zróżnicowanych wymaganiach ochronnych, dostosowanych do realnego zagrożenia.

Brak analizy zysków i strat związanych z wyznaczeniem strefy ochronnej – porównanie kosztów wyznaczenia strefy, odszkodowań itp. z potencjalnym wzrostem kosztów uzdatniania wody, ewentualnie kosztem zmiany lokalizacji ujęcia. Brak oceny, czy są konieczne zakazy, nakazy i ograniczenia czy też jedynie zachowanie istniejącego stanu zagospodarowania terenu.

Również po ustanowieniu strefy ochronnej powtarzają się niedociągnięcia w dalszych działaniach związanych ze strefą: Częsta jest sytuacja, że ustanowione strefy nie są uwzględniane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, mimo że obowiązek taki wynika z przepisów prawa. Ustanawiane w strefie ochronnej zakazy i ograniczenia w użytkowaniu terenu, wprowadzające „służebność” działek, nie są uwzględniane w księgach wieczystych. Brak praktycznych działań ze strony instytucji ustanawiających strefy (dawniej wojewoda i starosta, dziś dyrektor RZGW) obejmujących jakąkolwiek kontrolę nad wypełnianiem zapisów sformułowanych w decyzji. Stąd też często są one lekceważone. Ustanowionym strefom ochronnym nie towarzyszą szczegółowe programy ochrony ujmowanych zasobów wodnych dotyczące działań inwestycyjnych (wraz z określeniem terminów), prowadzenia monitoringu, reagowania w sytuacjach kryzysowych itp.

Brak właściwej kontroli przestrzegania obowiązków zapisanych w decyzji ustanawiającej strefę ochronną ze strony WIOŚ i RZGW. Brak właściwej współpracy władz samorządowych z użytkownikiem ujęcia w zakresie uzgadniania zmian w planach zagospodarowania przestrzennego czy też lokalizacji obiektów, które potencjalnie mogą zagrażać wodom podziemnym.

Obszary ochronne Głównych Zbiorników Wód Podziemnych Główne zbiorniki wód podziemnych zostały wstępnie wydzielone w latach 80-tych XX wieku jako zbiorniki o szczególnym regionalnym znaczeniu dla obecnego i perspektywicznego zaopatrzenia ludności w wodę oraz spełniające kryteria ilościowe i jakościowe, wyróżniające je spośród ogółu użytkowych poziomów wodonośnych. Stanowią one jednocześnie zasoby wód podziemnych kraju o znaczeniu strategicznym, co w przypadku zbiorników o wysokim stopniu naturalnej podatności na zanieczyszczenia z powierzchni terenu wymaga wdrożenia programu ochrony z odpowiednimi, dodatkowymi działaniami formalno-prawnymi i sanacyjnymi. Ich ochrona wynika z Art. 51 Prawa wodnego  W celu zapewnienia odpowiedniej jakości wody ujmowanej do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia oraz zaopatrzenia zakładów wymagających wody wysokiej jakości, a także ze względu na ochronę zasobów wodnych, mogą być ustanawiane: 1) strefy ochronne ujęć wody; 2) obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Ustanawianie obszarów ochronnych GZWP Art. 60. Obszar ochronny ustanawia, w drodze aktu prawa miejscowego, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, na podstawie planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, wskazując zakazy, nakazy lub ograniczenia w zakresie użytkowania gruntów lub korzystania z wody oraz obszary, na których one obowiązują. Obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych mogą być ustanawiane poprzez wydanie przez dyrektora RZGW rozporządzenia w sprawie ustanowienia obszaru ochronnego zbiornika wód śródlądowych. Ustawa Prawo wodne nie wymienia dokumentacji hydrogeologicznej, wykonanej zgodnie z Ustawą Prawo geologiczne i górnicze, jako podstawy merytorycznej dla wydania rozporządzenia. Nie wskazuje również listy potencjalnych zakazów, nakazów i ograniczeń Granice projektowanych obszarów ochronnych zbiorników wód podziemnych oraz określone dla nich wymagania uwzględnia się w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego oraz strategiach rozwoju.

Zakazy, nakazy i ograniczenia w obszarze ochronnym Art. 59  ust. 1 Ustawy Prawo wodne wskazuje, że obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych stanowią obszary, na których obowiązują zakazy, nakazy oraz ograniczenia w zakresie użytkowania gruntów lub korzystania z wody w celu ochrony zasobów tych wód przed degradacją. Ust. 2 ww. artykułu stanowi, że  na tych obszarach można zabronić wznoszenia obiektów budowlanych oraz wykonywania robót lub innych czynności, które mogą spowodować trwałe zanieczyszczenie gruntów lub wód, a w szczególności lokalizowania inwestycji zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Nie wskazuje się listy potencjalnych zakazów, nakazów i ograniczeń. Art. 62 ust. 2. Zasady wypłaty odszkodowań w wyniku ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ustanowieniem obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych określają przepisy ochrony środowiska. Koszty ponosi RZGW – skarb państwa.

Podstawowe kryteria wydzielenia Głównych Zbiorników Wód Podziemnych Zbiornik wód podziemnych wydzielony ze względu na szczególne znaczenie regionalne dla obecnego i perspektywicznego zaopatrzenia ludności w wodę Wydajność potencjalna otworu studziennego powyżej 70 m3/h Wydajność ujęcia powyżej 10 000 m3/dobę Przewodność warstwy wodonośnej powyżej 10 m2/h Woda nadaje się do zaopatrzenia w stanie surowym lub po jej prostym uzdatnianiu W obszarach relatywnie ubogich w wody podziemne (głównie obszary górskie i podgórskie) dla GZWP możliwe jest stosowanie indywidualnie obniżonych kryteriów

Aktualna ilość GZWP wyznaczonych na obszarze kraju – 163 Udokumentowanych do 2009 roku GZWP – 60 (4 dokumentacje spełniają aktualne wymagania w zakresie wyznaczania obszarów ochronnych) Udokumentowane w latach 2009 – 2013: 62 zbiorniki reambulowane dokumentacje 15 zbiorników Do roku 2015: udokumentowanie 39 zbiorników reambulacja 15 dokumentacji Na lata następne: udokumentowanie GZWP 215 Niecka Mazowiecka wraz z jej częścią centralną (215A) reambulacja 26 starszych dokumentacji GZWP

25

Zakres ochrony GZWP Ochrona jakościowa, obejmująca szereg ograniczeń zakazów i nakazów, związana jest z zapobieganiem lub ograniczaniem presji czynników antropogenicznych, powodujących pogorszenie jakości wód. Powinna jednak uwzględniać ograniczenia ilościowe w przypadkach potencjalnych zmian jakości wód wywołanych eksploatacją – np. dopływ wód o innym składzie chemicznym, wywołany nadmierną eksploatacją. Ochrona ilościowa (zasobowa), skupiająca się na zapewnieniu odpowiedniego wykorzystania zasobów wodnych zgodnie z przyjętymi priorytetami. Szczegółowo problem ochrony ilościowej zasobów wód podziemnych powinien zostać określony w warunkach korzystania z wód regionów wodnych, a w przypadku stwierdzenia deficytów wód podziemnych, w warunkach korzystania z wód zlewni. Ochrona ilościowa zasobów wód podziemnych powinna opierać się na dokumentacjach określających zasoby wód podziemnych i być regulowana przede wszystkim poprzez pozwolenia wodno-prawne. Może mieć jednak znaczenie przy wyznaczaniu obszarów ochronnych GZWP.

Wyznaczanie obszarów ochronnych GZWP prowadzone jest w następujących etapach: Ustalanie granic GZWP w oparciu o dokumentowanie hydrogeologiczne Ustalenie granic obszarów ochronnych w oparciu o uwarunkowania hydrogeologiczne, dominującym kryterium jest czas dopływu wody do zbiornika. Uszczegółowienie granic obszarów i podobszarów ochronnych na podstawie analizy obecnego i planowanego zagospodarowania terenu, dostosowanie do łatwo identyfikowalnych elementów terenowych Określenie nakazów, zakazów i ograniczeń, które powinny być wprowadzone – przedstawione w odniesieniu do zobrazowania kartograficznego. --------------------------------------------------------------------------------------------- Wydanie rozporządzenia Dyrektora RZGW i przeniesienie wymogów ochrony do planów zagospodarowania przestrzennego i strategii rozwoju.

Proponowane działania w obszarach ochronnych GZWP powinny być uzależnione od istniejącego sposobu zagospodarowania terenu: Obszary aktualnie wykorzystywane w sposób niezagrażający wodom podziemnym, bez planów zmiany sposobu gospodarowania, Obszary aktualnie wykorzystywane w sposób niezagrażający bezpośrednio wodom podziemnym, przewidziane w planach rozwoju (zatwierdzone plany zagospodarowania przestrzennego, strategie rozwoju itp.) do zmiany sposobu zagospodarowania, Obszary aktualnie wykorzystywane w sposób stwarzający realne lub potencjalne zagrożenie dla wód podziemnych GZWP. Proponowane działania nie powinny w istotny sposób ograniczać rozwoju terenów włączonych w te obszary. Większy nacisk powinien być położony na działania zabezpieczające wody podziemne.

Dziękuję za uwagę