E-administracja w POPC 2014-2020 – wizja i kierunki interwencji Opole, 27 listopada 2014 r. Jakub Kamiński, Departament Rozwoju Cyfrowego, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 wspiera: Alokacja na POPC była: 2 255,6 mln euro jest: 2 172,4 mln euro alokacja: było: 1 020,3 mln euro jest :1 020,22 mln euro było: 1 032,6 mln euro jest : 949,6 mln euro było: 135 mln euro jest: 145 mln euro Pomoc techniczna…. było: 67,7 mln euro jest: 57,7 mln euro powszechny dostęp do internetu powiększenie katalogu usług publicznych dostępnych drogą elektroniczną zwiększenie umiejętności korzystania z elektronicznych usług
Oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Cele szczegółowe osi: 2: Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych; Celem wsparcia będzie poszerzenie zakresu spraw, które obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwić drogą elektroniczną. 3: Cyfryzacja procesów back-office w administracji rządowej; Wsparcie będzie ukierunkowane na poprawę pracy urzędów poprzez cyfryzację procesów i procedur dotyczących usprawnienia funkcjonowania back-office. 4: Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego; Wsparcie kierowane będzie na zwiększenie podaży ISP poprzez poprawę jakości oraz zakresu i sposobu udostępniania ISP przez instytucje publiczne. Ponadto służyć będzie ponownemu wykorzystaniu ISP w formie e-usług tworzonych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych.
E-administracja i otwarty rząd – źródła inspiracji Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa https://mac.gov.pl/files/pzip_-_uchwala_rm.pdf Pryncypia architektury korporacyjnej https://mac.gov.pl/aktualnosci/e-administracja-bardziej- przyjazna-dla-obywateli-stan-prac-nad-architektura-korporacyjna Katalog rekomendacji cyfrowego urzędu (w opracowaniu)
Typy projektów w osi II POPC Działanie 2.1: 1. tworzenie lub rozwój e-usług publicznych (A2B, A2C), 2. tworzenie lub rozwój usług wewnątrzadministracyjnych (A2A) niezbędnych dla funkcjonowania e-usług publicznych Działanie 2.2: 1. przenoszenie gotowych rozwiązań IT między urzędami, 2. wdrażanie nowych rozwiązań IT w urzędach, 3. działania edukacyjne i szkoleniowe, niezbędne do zapewnienia funkcjonowania rozwiązań IT wspieranych w ramach typów 1 i 2 Działanie 2.3: 1. cyfrowe udostępnienie ISP ze źródeł administracyjnych 2. cyfrowe udostępnienie zasobów nauki 3. cyfrowe udostępnienie zasobów kultury
Działanie 2.1 - beneficjenci jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, sądy i jednostki prokuratury, partnerstwa ww. uprawnionych podmiotów z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi, jednostkami naukowymi lub podmiotami leczniczymi, dla których podmiotem tworzącym jest minister lub publiczna uczelnia medyczna
„Ramy wykonania” dla osi II POPC Nazwa wskaźnika Typ wskaźnika Jednostka pomiaru Cel pośredni (2018) Cel końcowy (2023) Regiony słabiej rozwinięte Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o poziomie dojrzałości co najmniej 3 (dwustronna interakcja) Wskaźnik produktu szt. 147 Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o poziomie dojrzałości co najmniej 3 (dwustronna interakcja) na podstawie wartości docelowej z zawartych umów o dofinansowanie projektów KEW 24 - Całkowita kwota certyfikowanych wydatków kwalifikowalnych Wskaźnik finansowy EUR 174 515 517 1 038 978 516 Regiony lepiej rozwinięte 12 2 13 947 428 83 090 352
Premiowane obszary e-usług rynek pracy, ubezpieczenia i świadczenia społeczne, ochrona zdrowia, prowadzenie działalności gospodarczej, wymiar sprawiedliwości i sądownictwo, prezentacja i udostępnianie danych przestrzennych i statystycznych, nauka i szkolnictwo wyższe, podatki i cła, sprawy administracyjne, w szczególności obywatelskie, zamówienia publiczne, bezpieczeństwo i powiadamianie ratunkowe.
„Preselekcja” rozpoznanie liczby i zakresu projektów rozpoznanie staniu przygotowania projektów wyłonienie 19 projektów uprawnionych do uzyskania wsparcia na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do wystartowania w konkursie
Przykładowe aspekty planowane do oceny Ogólnokrajowy charakter Zidentyfikowanie interesariuszy usług i rozpoznanie ich potrzeb Wpisywanie się w sektorowy dokument strategiczny, zobowiązania nałożone prawem UE oraz tematyczne obszary priorytetowe Jasno określone, społecznie istotne cele, wyrażone mierzalnymi wskaźnikami Orientacja usługowa Zakres rzeczowy i struktura wydatków Analiza kosztów i korzyści Wpływ na usprawnienie procesów biznesowych w administracji Horyzontalne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, rejestrów publicznych, wykorzystania infrastruktury Gotowość legislacyjna Wykonalność w danym czasie, koszcie i zakresie Realizacja zgodnie z metodyką projektową
Koordynacja z RPO Zespół do spraw koordynacji działań w obszarze e-administracji i udostępniania informacji sektora publicznego przy MAiC: monitorowanie efektów polityki państwa z uwzględnieniem wpływu polityki spójności w obszarze informatyzacji, wymiana informacji o projektach dot. e-usług publicznych i udostępniania informacji sektora publicznego (ISP), zapewnienie interoperacyjności i komplementarności między projektami finansowanymi z POPC i RPO, w tym poprzez rekomendacje dla właściwych komitetów monitorujących dot. kryteriów wyboru projektów w ww. obszarze, identyfikacja i wsparcie usuwania barier w szczególności prawno-organizacyjnych, identyfikacja i rozpowszechnianie dobrych praktyk zarządczych i technologicznych, zapewnienie obiegu informacji o podejmowanych w obszarze e-administracji i otwartego rządu działaniach na szczeblu unijnym, krajowym i regionalnym.
Dziękuję za uwagę Jakub.Kaminski@mir.gov.pl