PRAWO WODNE radca prawny Jędrzej Klatka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formalno - prawne uwarunkowania tworzenia spółek wodnych
Advertisements

Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce.
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
MAŁOPOLSKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
Dolnośląski Zarząd Melioracji
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
nie projektów w ramach konkursów /zł/*
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA Nadzór
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Źródła prawa podatkowego
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Przyjazna Kłodnica.
Podstawa prawna Konstytucja RP Ustawa o samorządzie gminnym
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych w świetle przepisów ustawy Prawo wodne Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny -Państwowy Instytut.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Przydomowe oczyszczalnie ścieków
Podatek od nieruchomości
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Reglamentacja procesu budowy
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Melioracje wodne w świetle ustawy Prawo wodne oraz
Kluczowe wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska w świetle planowanej eksploatacji kruszyw na obszarach Natura.
Nieruchomości i ich zakres zastosowania
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Aspekty prawne gospodarki wodno-ściekowej
Uwarunkowania środowiskowe
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zapis prezentacji:

PRAWO WODNE radca prawny Jędrzej Klatka J.Klatka@radca.prawny.com.pl 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy OCHRONA WÓD Ochrona wód polega na zapewnieniu ich jak najlepszej jakości, w tym utrzymywanie ilości wody na poziomie zapewniającym ochronę równowagi biologicznej, w szczególności przez: 1) utrzymywanie jakości wód powyżej albo co najmniej na poziomie wymaganym w przepisach; 2) doprowadzanie jakości wód co najmniej do wymaganego przepisami poziomu, gdy nie jest on osiągnięty [art. 97 ust. 1 Prawa ochrony środowiska] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

RODZAJE I WŁASNOŚĆ WÓD morskie śródlądowe morze terytorialne morskie wody wewnętrzne powierzchniowe podziemne stojące płynące jeziora bezodpływowe cieki: rzeki i strumienie oraz kanały jeziora przepływowe sztuczne zbiorniki przepływowe zbiorniki bezodpływowe 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy WŁASNOŚĆ WÓD woda w stanie wolnym nie jest rzeczą własność wody jest kategorią prawną prawa wodnego, odmienną od własności w rozumieniu art. 140 k.c. cywilistyczne określenie prawa własności w pełni odnosi się do gruntów pokrytych wodami [wyrok SN z 19.11.2004 r. II CK 146/04 LEX nr 271677] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELA WODY zachować i odtwarzać stan dna i brzegów utrzymywać w należytym stanie technicznym koryta cieków naturalnych oraz kanałów, będących w jego władaniu dbać o utrzymanie dobrego stanu wód regulować stan wód lub przepływów stosownie do możliwości zapewnić swobodny spływ wód powodziowych oraz lodów konserwować budowle regulacyjne współdziałać w odbudowywaniu ekosystemów zdegradowanych przez niewłaściwą eksploatację zasobów wodnych umożliwić wykonywanie obserwacji i pomiarów [art. 26 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

ZAKAZY DOT. WŁAŚCICIELA GRUNTU  nie wolno grodzić nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu ani zakazywać lub uniemożliwiać przechodzenia przez ten obszar nie wolno zmieniać stanu wody na gruncie nie wolno odprowadzać wód oraz ścieków na sąsiednie grunty [art. 27 ust. 1 i 29 ust. 1 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

WŁASNOŚĆ SKARBU PAŃSTWA wody morza terytorialnego, morskie wody wewnętrzne, wszystkie oprócz rowów śródlądowe wody powierzchniowe płynące (cieki, kanały, źródła, jeziora przepływowe i sztuczne zbiorniki przepływowe), właściciel wody jest właścicielem gruntu pod wodą wody podziemne (wszystkie wody znajdujące się pod powierzchnią ziemi, w tym wody gruntowe) [art. 10 ust. 1a Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy WŁASNOŚĆ WÓD Płynące wody publiczne nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu [art. 10 ust. 3 Prawa wodnego] Sposoby dysponowania tymi wodami: pozwolenie wodnoprawne, [art. 122 Prawa wodnego] umowa o użytkowanie gruntów pod wodami, umowa użyczenia [art. 20 ust. 6a Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy WŁAŚCIWOŚĆ ORGANÓW Prawa właścicielskie w stosunku do wód stanowiących własność Skarbu Państwa wykonują: Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej marszałek województwa dyrektorzy parków narodowych Minister Gospodarki Morskiej [art. 11 ust. 1 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

WŁASNOŚĆ WŁAŚCIELA NIERUCHOMOŚCI Częścią składową nieruchomości gruntowej są: jeziora nieprzepływowe, stawy, oczka wodne, studnie, rowy (sztuczne koryta o szerokości dna mniejszej niż 1,5 m przy ich ujściu) właściciel nieruchomości jest właścicielem wody 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy KORZYSTANIE Z WÓD używanie wód na potrzeby ludności oraz gospodarki [art. 31 ust. 1 Prawa wodnego] rodzaje korzystania z wód: powszechne zwykłe szczególne 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

1. POWSZECHNE KORZYSTANIE podmiot: każda osoba fizyczna przedmiot: wody morskie oraz śródlądowe powierzchniowe wody publiczne uprawnienia: zaspakajanie potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego, sporty wodne, wypoczynek, turystyka, amatorski połów ryb, wydobywanie kamienia, żwiru i piasku w wyznaczonych miejscach 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

1. POWSZECHNE KORZYSTANIE c.d. nie daje prawa do wprowadzania ścieków ani wydobywania kamieni i żwiru z potoków górskich nie podlega opłatom nie wymaga żadnych pozwoleń 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy 2. ZWYKŁE KORZYSTANIE podmiot: właściciel gospodarstwa domowego lub rolnego przedmiot: woda stojąca i woda w rowach objęta prawem własności gruntowej oraz woda podziemna Skarbu Państwa uprawnienia: zaspakajanie potrzeb gospodarstwa domowego lub rolnego 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy 2. ZWYKŁE KORZYSTANIE c.d. nie daje prawa do poboru wody ani odprowadzania ścieków ponad 5 m3 na dobę, nawadniania wodą podziemną ani wykonywania jakichkolwiek urządzeń wodnych (kanałów, rowów, zbiorników, stawów, przystani, kąpielisk itd. zob. art. 9 ust. 1 pkt. 19 Prawa wodnego) nie podlega opłatom nie wymaga żadnych pozwoleń 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

3. SZCZEGÓLNE KORZYSTANIE podmiot: adresat pozwolenia wodnopraw-nego przedmiot: korzystanie wykraczające poza powszechne i zwykłe uprawnienia: pobór i odprowadzanie wód i ścieków ponad 5 m3 na dobę, piętrzenie wód, energetyka wodna, rybactwo [art. 37 Prawa wodnego] wymaga pozwolenia wodnoprawnego 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

ZARZĄDZANIE ZASOBAMI WODNYMI   1)   planowanie w gospodarowaniu wodami   2)   pozwolenia wodnoprawne   3)   opłaty i należności w gospodarce wodnej   4)   kataster wodny   5)   kontrola gospodarowania wodami [art. 2 ust. 2 prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy 1. PLANOWANIE  program wodno-środowiskowy kraju plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza krajowy plan ochrony przeciwpowodziowej oraz przeciwdziałania skutkom suszy plan ochrony przeciwpowodziowej regionu wodnego warunki korzystania z wód regionu wodnego warunki korzystania z wód zlewni [art. 113 ust. 1 Prawa wodnego] program ograniczania odpływu azotu ze źródeł rolniczych [art. 47 ust. 7 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

2. POZWOLENIE WODNOPRAWNE jest specyficzną decyzją administracyjną która określa zakres i sposób szczególnego korzystania z wody albo zezwala na wykonanie urządzeń wodnych, regulację wód jest pozwoleniem emisyjnym jest wydawane na czas określony 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

WNIOSEK O WYDANIE POZWOLENIA WODNOPRAWNEGO Do wniosku trzeba dołączyć: operat wodnoprawny często decyzję w sprawie środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania opis zamierzonej działalności 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy ORGANY WŁAŚCIWE starosta marszałek województwa dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązkowe jest sporządzenie raportu o oddziaływaniu 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

STRONY POSTĘPOWANIA O WYDANIE POZWOLENIA WODNOPRAWNEGO wnioskodawca właściciel wody dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej właściciel urządzenia wodnego władający powierzchnią ziemi uprawniony do rybactwa 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

SPECYFIKA POZWOLENIA WODNOPRAWNEGO zwykła decyzja administracyjna pozwolenie wodnoprawne jest trwała tzn. może zostać zmieniona jedynie na wniosek strony (art. 154 i 155 kpa) albo na skutek wznowienia postępowania uchylenie decyzji może nastąpić jedynie na drodze stwierdzenia jej nieważności w trybie art. 156 kpa nie jest trwałe tzn. w każdym czasie może zostać zmienione albo całkowicie cofnięte, nawet bez odszkodowania, jeżeli „zmniejszą się naturalne zasoby wody” albo „będą tego wymagać warunki korzystania z regionu wodnego” 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

NASTĘPSTWO PRAWNE pozwolenie wodnoprawne dotyczy eksploatacji instalacji pozwolenie wodnoprawne nie dotyczy eksploatacji instalacji przejęcie praw i obowiązków wynikających z pozwolenia wymaga decyzji administra-cyjnej na zasadach określonych w art. 189 i 190 Prawa ochrony środowiska [art. 134 ust. 2 Prawa wodnego] Następca prawny zakładu, który uzyskał pozwolenie wodnoprawne, przejmuje prawa i obowiązki wynikające z tego pozwolenia [art. 134 ust. 1 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

KAZUS Z EGZAMINU RADCOWSKIEGO Do Kancelarii zgłosił się klient, który zamierza kupić udziały i nieruchomość Spółki prowadzącej oczyszczalnię ścieków. Przedstawił do oceny projekt umowy kupna-sprzedaży udziałów, która zawierała między innymi następujące postanowienie: „Zbywca niniejszym przenosi na Nabywcę pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód numer X wydane przez Y w dniu 2 maja 2005 r.” Oceń projekt umowy. Czy przed podpisaniem umowy klient powinien jeszcze coś zrobić ? 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy ROZWIĄZANIE KAZUSU Wymienione zdanie należy usunąć z projektu umowy, bowiem praw i obowiązków publicznoprawnych wynikających z decyzji administracyjnych nie można przenosić w drodze czynności cywilnoprawnych. Oczyszczalnia ścieków jest instalacją. Dlatego prawa i obowiązki wynikające z pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód nie przejdą z mocy samego prawa na Nabywcę udziałów, który jest następcą prawnym zakładu, który uzyskał pozwolenie wodnoprawne. Zgodnie bowiem z art. 134 Prawa wodnego „Następca prawny zakładu, który uzyskał pozwolenie wodnoprawne, przejmuje prawa i obowiązki wynikające z tego pozwolenia, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Jeżeli pozwolenie wodnoprawne dotyczy eksploatacji instalacji, przejęcie praw i obowiązków wynikających z pozwolenia następuje na zasadach określonych w ustawie - Prawo ochrony środowiska.” Klient, jako „zainteresowany nabyciem tytułu prawnego” do instalacji oczyszczalni ścieków powinien wystąpić z wnioskiem o przeniesienie na niego praw i obowiązków wynikających z pozwolenia na wprowadzanie ścieków do wód. [art. 190 ust. 1 Prawa ochrony środowiska]. Przeniesienie tych praw i obowiązków nastąpi w drodze decyzji, a nie umowy. 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy 3. OPŁATY I NALEŻNOŚCI pobór i odprowadzanie ścieków podlega opłatom za korzystanie ze środowiska za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i urządzeń wodnych Skarbu Państwa płaci się należności 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy 4. KATASTER WODNY jest systemem informacyjnym o gospodarowaniu wodami zawiera informacje o granicach zlewni i dorzeczy, ilości, jakości i poborze wód, źródłach zanieczyszczeń, wydanych pozwoleniach wodnoprawnych prowadzi Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i dyrektorzy Zarządów Regionalnych [art. 153 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

5. KONTROLA GOSPODAROWANIA WODAMI kontroluje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz dyrektorzy zarządów regionalnych SANEPID kontroluje wodę pitną i kąpieliska Inspekcja Ochrony Środowiska kontroluje ochronę wód przed `zanieczyszczeniem [art. 156 Prawa wodnego] starosta lub marszałek mogą unieruchomić zakład do czasu usunięcia zaniedbań [art. 162 ust.2 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy OCHRONA WÓD jakościowa ilościowa ochrona przed zanieczyszczeniem poprzez: zakaz wprowadzania ścieków do wód podziemnych i stojących zakaz wprowadzania odpadów do wód zakaz mycia pojazdów nad brzegami wód powierzchniowych oszczędne wykorzystywanie wód, przeciwdziałanie marnotrawstwu wody 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

OCHRONA WÓD PRZED ZANIECZYSZCZENIEM wprowadzający ścieki do wód lub do ziemi są obowiązani zapewnić ochronę wód przed zanieczyszczeniem [art. 42 ust. 1 Prawa wodnego] zakład odprowadzający ścieki nie może być oddany do eksploatacji bez równoczesnego oddania do eksploatacji urządzeń zabezpieczających wody przed zanieczyszczeniem [art. 42 ust. 2 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

OBOWIĄZEK BUDOWY KANALIZACJI I OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW na wyznaczonych przez wojewodę terenach o wystarczająco gęstej zabudowie (tzw. aglomeracja) powyżej 2.000 mieszkańców powinny być wyposażone w systemy kanalizacji sanitarnej zakończone oczyszczalniami ścieków [art. 43 ust. 1 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

OBSZAR OCHRONNY ZBIORNIKA WÓD ŚRÓDLĄDOWYCH rozporządzenie dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej na podstawie planu gospodarowania wodami dorzecza może wprowadzać ograniczenia i zakazy korzystania z gruntów i użytkowania wody dla ochrony wód w zbiornikach koniecznych dla zaspokojenia przyszłych potrzeb (np. zakaz wznoszenia obiektów budowlanych) 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy STREFA OCHRONNA UJĘCIA WODY rozporządzenie Dyrektora RZGW na wniosek i koszt właściciela ujęcia wody ochrona bezpośrednia ochrona pośrednia zakaz wstępu osób trzecich ogrodzony teren z nieruchomości wolno korzystać tylko w celach związanych z eksploatacją ujęcia wody gdy od granicy tego obszaru do ujęcia woda przepływa < 25 lat zakaz wprowadzania ścieków do wód lub ziemi zakaz lokalizowania zakładów przemysłowych 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy POWÓDŹ takie wezbranie wody w ciekach naturalnych, zbiornikach wodnych, kanałach lub na morzu, podczas którego woda po przekroczeniu stanu brzegowego zalewa doliny rzeczne albo tereny depresyjne i powoduje zagrożenie dla ludności lub mienia [art. 9 ust. 1 pkt. 10 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

OCHRONA PRZED POWODZIĄ właściciele mają obowiązek utrzymywania budowli lub murów tworzących brzeg wody studium ochrony przeciwpowodziowej sporządzone przez Dyrektora RZGW wyznacza granice zasięgu wód powodziowych oraz obszary bezpośredniego i potencjalnego zagrożenia powodzią [art. 79 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

obszar bezpośredniego zagrożenia powodzią obszar potencjalnego zagrożenia powodzią między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym służy do przepuszczania wód powodziowych wznoszenie obiektów budowlanych i sadzenie drzew jest zabronione tereny zagrożone w razie uszkodzenia wałów przeciwpowodziowych lub przelania się wody przez ich koronę zakazy może wprowadzić Dyrektor RZGW 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

KOMPETENCJE DYREKTORA RZGW NA WYPADEK POWODZI może nakazać opróżnienie zbiornika piętrzącego wodę po uzgodnieniu z wojewodą w ciągu 6 godzin bez odszkodowania może czasowo nakazać ograniczenie poboru wód lub odprowadzania ścieków – podczas stanu klęski żywiołowej [art. 87 i 88 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy SPÓŁKA WODNA pisemne porozumienie co najmniej 3 osób fizycznych lub prawnych nabywają osobowość prawną z chwilą uprawomocnienia się decyzji starosta o zatwierdzeniu ich statutu są zarejestrowanie w katastrze wodnym, a nie w KRS mają walne zgromadzenie, zarząd i komisję rewizyjną 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy CELE SPÓŁKI WODNEJ wykonywanie, utrzymywanie oraz eksploatacja urządzeń służących do: 1) zapewnienia wody dla ludności, w tym uzdatniania i dostarczania wody; 2) ochrony wód przed zanieczyszczeniem, w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków; 3) ochrony przed powodzią; 4) melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych; 5) wykorzystywania wody do celów przeciwpożarowych; 6) utrzymywania wód [art. 164 ust. 3 Prawa wodnego] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy ZWIĄZEK WAŁOWY mogą być tworzone do wykonywania i utrzymywania wałów przeciwpowodziowych wraz z urządzeniami wodnymi stanowiącymi ich wyposażenie [art. 164 ust. 10 Prawa wodnego]  do związków spółek wodnych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące spółek wodnych 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

ORGANY ADMINISTRACJI WODNEJ Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy Instytut Geologiczny 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

KAZUS Z EGZAMINU RADCOWSKIEGO Hodowca karpi otrzymał pozwolenie wodnoprawne na pobór 87 m3 wody na dobę do swoich stawów hodowlanych. Następnie otrzymał decyzję zmniejszającą dopuszczalny pobór wody do 64 m3 wody na dobę z powodu suszy i skarg osób korzystających z wody w dolnym biegu rzeki, za stawami hodowlanymi. Ograniczenie pobranej wody o 23 m3 wody na dobę zmusi hodowcę karpi do ograniczenia hodowli i przyniesie mu wymierne straty. Przyszedł do Kancelarii ze zleceniem dochodzenia odszkodowania powołując się na zasadę ochrony praw nabytych, o której przeczytał w gazecie. Jakiej porady prawnej udzielisz ? 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy ROZWIĄZANIE KAZUSU Pozwolenie wodnoprawne nie jest typową decyzją administracyjną, bo nawet, gdy jest ostateczne, nie charakteryzuje się trwałością, tzn. może być w każdym czasie uchylone albo zmienione – za odszkodowaniem albo nawet bez odszkodowania. Zgodnie z art. 136 ust. 1 Prawa wodnego pozwolenie wodnoprawne można ograniczyć bez odszkodowania, jeżeli zasoby wód podziemnych uległy zmniejszeniu w sposób naturalny, a także gdy wynika to z warunków korzystania z wód regionu wodnego. Należy więc odpowiedzieć, że nie ma szans na uzyskanie odszkodowania. 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

ZBIOROWE ZAOPATRZENIE W WODĘ I ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW ustawa z 07.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków [t. j. Dz. U. 2006 r. Nr 123 poz. 858 z późn. zm.] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 29.03.2007 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi [Dz. U. 2007 r. Nr 61 poz. 417] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

ZBIOROWE ZAOPATRZENIE W WODĘ I ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW jest zadaniem własnym gminy może być realizowane przez: przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie wójta, burmistrza lub Prezydenta miasta, gminną jednostkę organizacyjną, związek komunalny gmin albo w oparciu o porozumienie gmin 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

ZBIOROWE ZAOPATRZENIE W WODĘ działalność polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody, prowadzoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne [art. 2 pkt. 21 ustawy] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

ZBIOROWE ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW działalność polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków, prowadzoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne; [art. 2 pkt. 20 ustawy] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy OBOWIĄZKI GMIN W ZAKRESIE ZBIOROWEGO ZAOPATRZENIA W WODĘ I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW zatwierdzanie Taryfy, uchwalanie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków (prawo miejscowe), ustalanie wieloletnich planów rozwoju sieci, informowanie mieszkańców o jakości wody, wydawanie zezwoleń dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

TREŚĆ REGULAMINU DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW minimalny poziom świadczonych usług; warunki i tryb zawierania umów; sposób rozliczeń w oparciu o taryfę; warunki przyłączania do sieci; sposób dokonywania odbioru przyłącza; sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów wody i ścieków; sposoby załatwiania reklamacji [art. 19 ust. 2 ustawy] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

TARYFA OPŁAT ZA WODĘ I ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedstawia z wyprzedzeniem wójtowi (burmistrzowi, Prezydentowi miasta) wniosek o zatwierdzenie Taryfy wraz z kalkulacją umożliwiającą osiągnięcie niezbędnych przychodów (tj. przychodów zapewniających ciągłość świadczenia usług z uwzględnieniem uzasadnionych kosztów, związanych z ujęciem i poborem wody, eksploatacją, utrzymaniem i rozbudową urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, oraz osiągnięcie zysku) [art. 24 ust. 2 w związku z art. 2 pkt. 2 ustawy] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

TARYFA OPŁAT ZA WODĘ I ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW Rada gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf albo o odmowie zatwierdzenia taryf [art. 24 ust. 5 ustawy] Rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. [art. 24 ust. 6 ustawy] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORSTWA WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNEGO nieprzerwana dostawa wody odpowiedniej jakości pod odpowiednim ciśnieniem ciągły i niezawodny odbiór ścieków utrzymywanie sieci wodociągowej aż do zaworu głównego za wodomierzem utrzymywanie sieci kanalizacyjnej bez przyłączy opracowanie projektu Taryfy i planów wieloletnich zawieranie umów 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

UMOWA O ZAOPATRZENIE W WODĘ I ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW nazwana, wzajemna, odpłatna forma pisemna dla celów dowodowych określa: warunki świadczenia usług sposób i terminy rozliczeń prawa i obowiązki stron warunki usuwania awarii; procedury i warunki kontroli okres obowiązywania umowy odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunki wypowiedzenia 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy ZAKAZY DOT. ŚCIEKÓW Zabrania się wprowadzania ścieków bytowych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych Zabrania się wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej. Zabrania się wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych: odpadów stałych, odpadów płynnych niemieszających się z wodą, substancji palnych i wybuchowych, substancji żrących i toksycznych, odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków zawierających drobnoustroje chorobotwórcze [art. 9 ustawy] 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA przestępstwem jest wprowadzanie ścieków do kanalizacji bez umowy (10 000 zł grzywny + 1000 zł nawiązki za każdy miesiąc) wykroczeniem jest pobór wody bez umowy, zrywanie plomb i utrudnianie kontroli (5 000 zł grzywny + 1000 zł nawiązki za każdy miesiąc) karą pieniężną (15 % rocznego obrotu) jest zagrożone stosowanie niezatwierdzonej Taryfy 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy NASTĘPNY WYKŁAD 28 lipca 2008 opłaty za korzystanie ze środowiska administracyjne kary pieniężne rozkładanie na raty i umarzanie kar i opłat Proszę przynieść Prawo ochrony środowiska Proszę przygotować rozwiązania kazusów z egzaminu radcowskiego opublikowanych na www.aplikanci.com 09:58 Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy

radca prawny Jędrzej Klatka Dziękuję za uwagę radca prawny Jędrzej Klatka J.Klatka@radca.prawny.com.pl Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy