Zaczęło się od koła.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Advertisements

-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
Obróbka Skrawaniem.
Prezentację przygotowała: Małgorzata Rzysko, klasa VI B
Magnesy trwałe.
Maszyny proste.
Autor: Michał Gendek III GA
NARZĘDZIA ROLNICZE W BOGDAŃCU KIEDYŚ I DZIŚ
Produkcja śruby za pomocą tokarki.
Prezentacja multimedialna dla uczniów
Budki lęgowe dla ptaków
„DAJCIE MI PUNKT OPARCIA, A DŹWIGNĘ ŚWIAT” - Archimedes
Wynalazki Zdjęcia i grafiki: Fotolia.com.
Jak na co dzień ułatwiamy sobie pracę
Dostawa towaru.
Zespół Szkół Szpitalnych
Sztuka Prehistorii ok p.n.e. – ok.2000 p.n.e.
ZAWODOWIEC DAWNE RZEMIOSŁA AGNIESZKA SOWIŃSKA KL.6B.
Jak powstał komputer? Czy ktokolwiek zastanawia się nad tym, jak zaczęła się historia dotycząca produkcji komputerów?
O technikach graficznych
W krainie prądu elektrycznego
Jeden z najciekawszych wynalazków I wojny światowej…
James Watt i historia silnika parowego
Wynalazek który odmienił życie
ZAPOMNIANE ZAWODY.
Maszyny proste.
Dawne zawody Praca towarzyszy człowiekowi od początku dziejów, jest elementem otaczającej nas rzeczywistości. Zmiany dotyczące wykonywanych zawodów są.
SZTUKA PREHISTORYCZNA
Prezentacja o zawodzie : KOWAL
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Historia roweru przygotował
Historia metod komunikacji.
Metody komunikacji na odległość bliską i daleką
Zmiany na przestrzeni czasów
SKĄD SIĘ WZIĘŁA WAGA ? W starożytności ciężary przenoszono na ramionach , aby ułatwić to zadanie rozkładano ciężar po równo na każdą stronę ciała.
Komunikacja: od mowy do Internetu
Jagoda Bałamącek kl. VI c
Metody komunikacji.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
SPOSOBY KOMUNIKACJI. Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Mowa, zbiór.
Metody komunikacji Dawniej i dziś.
Koła wokół nas W tej prezentacji pokażemy, że matematyka jest wszędzie i trzeba tylko chcieć ją dostrzec. : )
BLISKĄ I DALEKĄ. Komunikacja to proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Ludzie od zawsze odczuwali potrzebę komunikowania się.
Niedoskonałości mowy prowadziły do prób stworzenia lepszego sposobu przekazywania i przechowywania informacji. Rozwijane techniki należy podzielić na.
Przemieszczanie się w życiu codziennym
Wykonała; Magdalena Budzik kl. VI
Metody komunikacji.
To proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami.
Gładkościowa obróbka ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Marta Nitkiewicz klasa 1A 2 LO Łomża
Maszyny rolnicze Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Maszyna Parowa.
HISTORIA KSIĄŻKI.
Odkrycia i wynalazki zmieniły życie ludzi.
Historia książki Emilia Wojniak kl. III B.
Wykonała: Wiktoria Sobelga
Rower.
Historia i typy rowerów.
Technologia Jak kiedyś, jak dziś… Koniec.
HISTORIA MOTORYZACJI.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Koła i okręgi – powtórzenie.
MATA SENSORYCZNA INSTRUKTAŻ Autor: Dorota Jewczuk.
Zapis prezentacji:

Zaczęło się od koła

W dzisiejszych czasach koła znajdują zastosowanie niemal wszędzie – w samochodach, pociągach, samolotach i różnego rodzaju maszynach. Trudno sobie wyobrazić bez nich świat – świat, w którym transport ludzi i towarów na duże odległości w ogóle by nie istniał.

W epoce paleolitu ludzie obrabiali kamienie w nowy w sposób: po ociosaniu – szlifowali i gładzili ich powierzchnię. Człowiek tworzył dyskoidalne przedmioty techniką gładzenia kamienia o średnicy 15 cm z otworem w środku. Mogły być to na przykład ciężarki do oszczepów lub przedmioty o znaczeniu ozdobnym. ciosanie kamienia szlifowanie kamienia

Pięć tysięcy lat później sztuka wytwarzania i zdobienia ozdób bardzo się rozwinęła. Popularne były zawieszki wykonane z różnych materiałów: kości, rogu, kamienia i bursztynu. Rozpowszechnione zostały okrągłe tarczki z dziurką po środku, mające niekiedy ryte linie, rozchodzące się promieniście do środka.

Zanim wynaleziono koło, przewóz ludzi i towarów odbywał się za pomocą prymitywnych sań.

Przed epoką koła Egipcjanie wykorzystywali rolki do przesuwania ogromnego, kamiennego bloku. Każda z rolek wysuwających się co chwila z tyłu ładunku musiała być przeniesiona do przodu i ułożona przed ładunkiem.

Zastosowanie koła zawdzięczamy Sumerom (ludowi zamieszkującemu obszar dzisiejszego Iraku). Sumerowi stosowali koła nie tylko w pojazdach, lecz także do wyrobu ceramiki (dzięki użyciu kamiennego kła garncarskiego). Źródło zdjęcia: Wikimedia Commons

Osie wozów, obracające się wraz z kołami, mocowano za pomocą pasów skórzanych. Jako smaru używano łoju zwierzęcego. W tym samym czasie, co wóz kołowy, wynaleziono również mechanizm zawiasów do drzwi, a później skonstruowano mechanizm kołowy, w którym koło obracało się wokół nieruchomej osi. Był to pierwszy wielki wynalazek w dziedzinie mechaniki.

Na początku koła wytwarzane były w ten sposób, że łączono kawałki drewna deską biegnącą w poprzek. Otrzymana kwadratową tarczę cięto tak, by uzyskać okrąg. Tam, gdzie drewno występowało rzadziej, koła robiono z kamienia. Najwcześniejsze drewniane i kamienne egzemplarze były wytrzymałe, ale ciężkie. Żeby je obrócić, należało użyć dużej siły, a ich łożyska zużywały się stosunkowo szybko. Poczyniono wiele prób, by wyprodukować lżejsze koła.

Aby zmniejszyć wagę pełnych drewnianych kół, usunięto z nich części wewnętrzne, pozostawiając poprzeczkę. W ten sposób wykonano koła dawnego powozu brazylijskiego. Z kół tego typu wywodzą się późniejsze koła szprychowe. Aby koła wolniej się zużywały, nabijano na nie żelazne paski. W tym celu w tworzącej je tarczy wycinano np. otwory. Najskuteczniejszą metodą okazało się jednak zastosowanie szprych.

Rzemieślnik zajmujący się wyrobem drewnianych wozów, sań i części do nich, a głównie kół, to kołodziej. Po zbudowaniu drewnianej części wozu przekazywano go do okucia kowalowi, który wykonywał metalowe części wozu.

Prawie 2000 lat temu Chińczycy wymyślili taczki Prawie 2000 lat temu Chińczycy wymyślili taczki. Dzięki kołu ludzie mogli przewozić ładunki, których nie byliby w stanie przenieść.

Wynalazcą przyszłych opon był szkocki weterynarz John Dunlop Wynalazcą przyszłych opon był szkocki weterynarz John Dunlop. Otoczył on koła roweru swojego syna dętką i umieścił je w kauczukowych oponach. Wkrótce potem bracia Michelin wyposażyli w opony pierwsze samochody. Koło okazało się niezwykle przydatnym wynalazkiem. Nie tylko ułatwiło ludziom transport, lecz także poruszało zegary, wiatraki, młyny wodne, maszyny parowe i wiele innych mechanicznych urządzeń. Źródło zdjęcia: Wikimedia Commons

Autor prezentacji: Dorota Zgadzaj Rysunki: Lidia Nowak-Chomicz Zdjęcia: Wikimedia Commons