Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
System ewaluacji NPR i NSRO
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Opracował J. Stryjkowski
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
TIK w pracy nauczyciela
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
„Mobilny uczeń – dobry pracownik” Program „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji

wiedzy umiejętności postaw Kompetencje to… dynamiczna i złożona kombinacja umożliwiająca efektywne działania w świecie rzeczywistym

Ramy kompetencji nauczycieli Poziom krajowy: Bardzo duża różnorodność podejść do definicji i implementacji ram kompetencji nauczycieli (TCF), od zestawień ogólnie określonych kompetencji (np. Finlandia) po listy konkretnych kompetencji o charatkerze nakazowym (np. Zjednoczone Królestwo).

Ramy kompetencji nauczycieli Na poziomie UE/międzynarodowym: Nie ma ogólnych kompleksowych ram kompetencji nauczycieli; istnieją ramy odnoszące się do określonych obszarów przedmiotowych (np. Ramy kompetencji informatycznych dla nauczycieli określone przez UNESCO, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków Trzy szerokie obszary kompetencji zostały zdefiniowane w 2005 r. w dokumencie: Wspólne europejskie zasady dotyczące kompetencji i kwalifikacji nauczycieli (Komisja Europejska, 2005) Przegląd literatury miedzynarodowej poświęconej kompetencjom, standardom i rozwojowi nauczycieli: Kluczowe Kompetencje nauczycieli: wymagania i rozwój (Tematyczna grupa robocza Komisji Europejskiej ds. rozwoju zawodowego nauczycieli, 2011)

Trzy szerokie obszary kompetencji nauczycieli 1)Praca z innymi Efektywna praca z uczniami Współpraca z innymi nauczycielami Wspólne europejskie zasady dotyczące kompetencji i kwalifikacji nauczycieli (KE, 2005)

Trzy szerokie obszary kompetencji nauczycieli 2) Praca ze społecznością i w społeczności Efektywna praca z lokalną społecznością oraz podmiotami związanymi z edukacją (np. rodzicami, placówkami kształcenia nauczycieli, organizacjami kulturalnymi, podmiotami gospodarczymi, itp.) Przygotowanie uczniów do roli odpowiedzialnych globalnie obywateli Wspólne europejskie zasady dotyczące kompetencji i kwalifikacji nauczycieli (KE, 2005)

Trzy szerokie obszary kompetencji nauczycieli 3) Praca z wiedzą, technologiami i informacją Gruntowna wiedza przedmiotowa & wiedza pedagogiczna Umiejętność stosowania technologii w celu podniesienia efektywności nauczania i uczenia się Umiejętności efektywnego zdobywania, analizowania, potwierdzania, przekazywania i gromadzenia informacji Wspólne europejskie zasady dotyczące kompetencji i kwalifikacji nauczycieli (KE, 2005)

Wiedza nauczyciela Przegląd literatury poświęconej kompetencjom kluczowym nauczycieli (KE, 2011) 1. Wiedza merytoryczna 2. Wiedza pedagogiczna w zakresie przedmiotu 3. Wiedza pedagogiczna 4. Znajomość treści programowych 5. Nauki pedagogiczne (historyczne, filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne, itp.) 6. Psychologia rozwojowa 7. Kwestie dotyczące inklucji społecznej i różnorodności 8. Nowe technologie 9. Polityki edukacyjne (ujęcie kontekstualne, instytucjonalne, organizacyjne) 10. Dynamika grupy, teorie uczenia się oraz kwestie związane z motywacją 11. Proces i metody ewaluacji

Umiejętości nauczycieli 1. Planowanie nauczania, kierowanie i zarządzanie nauczaniem 2. Wykorzystanie materiałów i technologii edukacyjnych 3. Kierowanie uczniami i grupami 4. Monitorowanie i ocenianie uczenia się 5. Współpraca z innymi nauczycielami, rodzicami i sektorem usług społecznych 6. Umiejętności negocjacyjne 7. Umiejętności współpracy reflekji oraz umiejętności interpersonalne w uczeniu się w społecznościach zawodowych 8. Umiejętność dostosowywania się do wielopoziomowej dynamiki (od polityki rządowej po dynamikę uczniów, klasy i szkoły). 9. Umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji na podstawie interpretacji dowodów i danych Przegląd literatury poświęconej kompetencjom kluczowym nauczycieli (KE, 2011)

Postawy/wartości nauczycieli 1. Zaangażowanie w nauczany przedmiot; wiedza historyczna w zakresie rozwoju i bieżącego statusu tego przedmiotu oraz powiązań z innymi dyscyplinami 2. Zdolność dostosowania się do zmian 3. Zaangażowanie w promowanie nauki wszystkich uczniów 4. Zdolnouczniów na demokratycznych obywateli 5. Gotowość do nauki przez całe życie 6. Zdolność do autorefleksji i kwestionowania własnych praktyk zawodowych Przegląd literatury poświęconej kompetencjom kluczowym nauczycieli (KE, 2011)

Jesteś zainteresowany rozwijaniem swoich kompetencji? Kurs online KeyCoNet „Competences for 21st Century Schools” Początek: 17 listopada 2014 r. Rejestracja już otwarta: oolnetacademy.eu/web/k eyconet oolnetacademy.eu/web/k eyconet Monitoruj rozwój swoich kompetencji biorąc udział w działaniach monitorujących eTwinning Początek: 13 października 2014 r. Końcowa konferencja KeyCoNet poświęcona włączaniu uczenia się w oparciu o kompetencje w proces kształcenia listopada 2014 Rejestracja: conference conference