Krzysztof Pietraszkiewicz Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich WSPÓŁPRACA BANKÓW I JST – SZANSE I WYZWANIA Warszawa, 13 października.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Związek Banków Polskich
(BANKI I MŚP – GŁÓWNE OBSZARY WSPÓŁPRACY)
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Biuro Informacji Gospodarczej- podstawą bezpiecznego obrotu gospodarczego Marek Bieńko – Manager Zespołu Sprzedaży Zapraszamy na stronę internetową.
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Bankowość Spółdzielcza 2006
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Budujemy rynek przejrzystego obrotu gospodarczego InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej S.A. I Część Kongresu Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006.
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Budujemy rynek przejrzystego obrotu gospodarczego Konferencja prasowa 29 sierpnia 2006 Informacja gospodarcza, bezpieczeństwo obrotu, wzrost efektywności.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Centra Informacji Gospodarczej to informacyjne wsparcie obrotu gospodarczego na terenie całej Polski Główne zadania Centrów to: Edukacja w dziedzinie.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
WSPÓŁPRACA BANKÓW I JST – SZANSE I WYZWANIA
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Ogólnokrajowa karta miejska
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Deficyt budżetowy a dług publiczny
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Bankowość Zajęcia 2 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
20 lat polskiej bankowości
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Krzysztof Pietraszkiewicz Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich WSPÓŁPRACA BANKÓW I JST – SZANSE I WYZWANIA Warszawa, 13 października 2010r. 1

Zakres wystąpienia KONDYCJA FINANSOWA JST JAKO KLIENTA BANKU DETERMINANTY ZMIAN I OCZEKIWAŃ WSPÓLNE WYZWANIA I SZANSE

STAN FINANSÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W 2010R.- W TYM ZOBOWIĄZANIA WOBEC BANKÓW 3

ZADŁUŻENIE JST Zadłużenie ogółem JST w I półroczu 2010 r. w stosunku do mln zł38,3% I półrocza 2009 roku wzrosło o mln zł, tj. 38,3%, a w odniesieniu do I półrocza 2008 r. o mln zł, tj. o 74,4%. Źródło: MF, 2010

ZADŁUŻENIE POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII JST Dynamika zadłużenia w I półroczu 2010 w stosunku do I półrocza 2009: w gminach 41,7%, w miastach na prawach powiatu 37,8%, w powiatach 36,5%, w województwach 28,6%. Źródło: MF, 2010

STRUKTURA ZADŁUŻENIA WG KATEGORII JST W I PÓŁROCZU 2010 Źródło: MF, 2010

STRUKTURA ZOBOWIĄZAŃ JST Zobowiązania JST według tytułów dłużnych w I półroczu 2010 r. w porównaniu do I półrocza 2009 r. wzrosły z tytułu: - papierów wartościowych o 9,3%, - kredytów i pożyczek o mln zł, tj. o 43,4%, - wymagalnych zobowiązań o 11,9%. Źródło: MF, 2010

STRUKTURA ZADŁUŻENIA JST W I PÓŁROCZU 2010 Źródło: MF, 2010

STRUKTURA ZOBOWIĄZAŃ JST Źródło: MF, 2010 GMINY POWIATY MIASTA POWIATOWE WOJEWÓDZTWA

JST STRATEGICZNYM KLIENTEM BANKÓW O ROSNĄCYM ZNACZENIU WG STANU NA r. DEPOZYTY JST NA RACHUNKACH BANKOWYCH WYNOSIŁY 15,6 MLD ZŁ

DETERMINANTY ZMIAN I OCZEKIWAŃ

Sytuacja gospodarcza w Europie

Źródło: GUS, 2009 DŁUG PUBLICZNY JAKO % PKB

DŁUG PUBLICZNY W EUROPIE

OBSZARY WSPÓŁPRACY JST Z BANKAMIBANKI JST 2479 GMIN 2479 GMIN 379 POWIATÓW 379 POWIATÓW 16 WOJEWÓDZTW 16 WOJEWÓDZTW 2874 J.S.T. 48 BANKÓW KOMERCYJNYCH 48 BANKÓW KOMERCYJNYCH 576 BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH 624 BANKI ŚREDNIO NA 1 BANK PRZYPADA 5 JST

(z analiz planów inwestycyjnych w poszczególnych regionach): dróg, transportu miejskiego kolei lotnisk ochrony środowiska społeczeństwa informacyjnego centrów technologii i innowacji infrastruktury naukowo-badawczej przedsiębiorczości turystyki/rekreacji, kultury edukacji, pomocy społecznej, zdrowia rewitalizacji OBSZARY WSPÓŁPRACY INWESTYCYJNEJ JST Z BANKAMI

17 dane podane w procentach OPINIA PRZEDSIĘBIORCÓW NT. FORM WŁĄCZENIA BANKÓW DO DYSTRYBUCJI ŚRODKÓW PUBLICZNYCH Czy banki, Pana(i) zdaniem, powinny zostać szerzej włączone do systemu dystrybucji publicznych środków inwestycyjnych? Jaka forma dystrybucji publicznych środków inwestycyjnych przez banki byłaby, Pana(i) zdaniem, najlepsza spośród wymienionych? Przedsiębiorcy N=300 Źródło: Pentor Research International na zlecenie ZBP, 2010

18 WSPÓLNE WYZWANIA I WSPÓLNE SZANSE

STYMULATORY 1/3  Konieczność zapewnienia środków na realizację zadań jst  Ograniczone środki publiczne  Inwestycje, w tym przede wszystkim w ramach procesu absorpcji środków UE, EURO 2012  Obniżanie kosztów obsługi finansowej (np. współpraca w zakresie rozwoju obrotu bezgotówkowego, mikropłatności)  Zaufanie do banków jako profesjonalistów  Niskie ryzyko kredytowe jst Źródło: ZBP, na podstawie opinii Banków i JST, 2010r.

 Wzrost możliwości kredytowych banków w 2010r. (względem 2009r.)  Konieczność poprawienia płynności finansowej jst  Dobra kondycja finansowa danej jst  Rosnące zainteresowanie rynkiem papierów wartościowych  Jst zdeponowały w bankach (do końca 2009r.) prawie 16 mld zł  Nowe zasady zadłużania się jst- szczególnie korzystne dla finansowania dużych jst.  Coraz lepiej przygotowywane projekty inwestycyjne. STYMULATORY 2/3 Źródło: ZBP, na podstawie opinii Banków i JST, 2010r.

 Powiązania mniejszych jst z bankami lokalnymi  Likwidacja skutków klęsk żywiołowych (w tym np. powodzi).  Współpraca z WFOŚiGW- projekty proekologiczne  Rewitalizacja miast- JESSICA.  Inżynieria finansowa dla regionalnych mśp, np. JEREMIE, fundusze poręczeń kredytowych.  CSR- banki wspierające lokalne społeczności  Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego STYMULATORY 3/3 Źródło: ZBP, na podstawie opinii Banków i JST, 2010r.

HAMULCE 1/3  Spadek dochodów jst,  Rosnące zadłużenie jst, szczególnie największych miast  Kumulacja inwestycji sektora jst w l ; wpłynie kumulująco na rynek budowlany (wzrost cen)  Nowe podstawy zadłużania się przez jst od 2013r.- cześć jst może zostać pozbawiona dostępu do finansowania zewnętrznego; brak informacji/ekspertyz nt. modelu finansowania dla takich jst.  Niska świadomość konstrukcji PPP, nieufność lub niepartnerskie zasady wprowadzania PPP (np. oczekiwanie przejęcia całego ryzyka przez inwestora).  Brak wiedzy i umiejętności obsługi nt. innych niż kredyt instrumentów finansowych. Źródło: ZBP, na podstawie opinii Banków i JST, 2010r.

 Brak interoperacyjności i automatyzacji systemów finansowo-księgowych jst z bankowością elektroniczną wpływający na wzrost kosztów obsługi finansowej.  Nieprofesjonalnie przygotowane projekty inwestycyjne (np. często niedoszacowane lub przeszacowane; kierowanie się determinantami politycznymi/wizerunkowymi a nie ekonomicznymi, wg filozofii typu: „basen/stadion w każdej wsi - najlepiej tuż przed wyborami! Bez względu na późniejsze koszty jego eksploatacji”); Zbyt późne włączanie banku do procesu przygotowania projektu; nierealne SIWZ-y.  Wzrost ceny pieniądza i skrócenie czasu kredytowania; wpływ kryzysu na potencjał banków.  Wzrost roli Państwa na rynku finansowania jst i wypieranie banków komercyjnych i spółdzielczych z tego rynku.  Konieczność stosowania procedur zamówień publicznych (czas, pracochłonność, biurokracja). HAMULCE 2/3 Źródło: ZBP, na podstawie opinii Banków i JST, 2010r.

 Zróżnicowane stanowiska lub negatywne opinie RIO nt. możliwości stosowania przez jst innych niż kredyt i obligacje form finansowania (np. faktoringu).  Opóźnienia w uruchamianiu środków UE.  Problemy z uzyskaniem porozumienia jst ws. realizacji wspólnych projektów międzykomunalnych.  Brak lub problematyczna interpretacja przepisów wpływających na inwestycje (dot. np. planowania i zagospodarowania przestrzennego, podatków, rewitalizacji, obszarów metropolitarnych).  Rozbudowany system nadzoru nad jst, powodujący brak elastyczności- szczególnie w sytuacjach spowolnienia gospodarczego i konieczności reakcji rynkowych.  Problematyka pomocy publicznej- konieczność szybkiej i rzetelnej ekspertyzy.  Niska jakość good governance (w tym partnerstwa);  Konkurencja sektora jst z potrzebami innych uczestników rynku HAMULCE 3/3 Źródło: ZBP, na podstawie opinii Banków i JST, 2010r.

INNE PROPOZYCJE WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE FINANSAMI W JST

ZESPÓŁ DS. FINANSOWANIA JST Powołany z inicjatywy ZBP w sierpniu b.r. Głównym celem działania zespołu jest poprawa prawnych i ekonomicznych uwarunkowań współpracy banków z JST Uczestnikami prac zespołu są przedstawiciele banków finansujących JST (komercyjne i spółdzielcze) Kontakt: Arkadiusz Lewicki – Dyrektor w ZBP,

27 Centrum Prawa Bankowego i Informacji Biuro Informacji Kredytowej KOWEGO I INFORMACJI Związek Banków Polskich AMRON Krajowa Izba Rozliczeniowa CIG BIG Infomonitor INSTYTUCJE WSPERAJĄCE WSPÓŁPRACĘ SEKTORA BANKOWEGO Z JST

MODEL WYMIANY INFORMACJI SEKTORA BANKOWEGO

PRZEŁOM DLA GMIN PRZEŁOM DLA GMIN 14 czerwca 2010 r. weszła w życie Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Ustawa o BIG). Dzięki wprowadzonym zmianom, samorządy lokalne mogą w pełni korzystać z usług oferowanych przez BIG InfoMonitor, które w poprzednim stanie prawnym zastrzeżone były dla ograniczonego kręgu Klientów. Samorządy mogą wpisywać dłużników do Rejestru BIG. NOWA USTAWA O BIG Źródło:

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. BIG InfoMonitor przyjmuje, przechowuje oraz udostępnia informacje gospodarcze o zadłużeniu konsumentów i przedsiębiorców. Działa w oparciu o Ustawę o BIG (Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych) BIG InfoMonitor udostępnia przedsiębiorcom dane z baz Biura Informacji Kredytowej S.A. oraz Związku Banków Polskich. BIG InfoMonitor stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. Łącznie dysponuje dostępem do ponad 4,6 mln negatywnych informacji gospodarczych i danych gospodarczych. Źródło:

BIG InfoMonitor kładzie nacisk na precyzyjne i skuteczne rozwiązywanie problemów finansowych oraz zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i spółek od nich zależnych. Korzyści z przystąpienia do programu:  Sprawdzanie przedsiębiorców i osób fizycznych w celu uniknięcia problemów związanych z podjęciem współpracy z podmiotem niewypłacalnym (dane wykorzystywane do sprawdzania firm startujących w przetargach);  Dostęp do danych zgromadzonych w 3 instytucjach zaufania publicznego: Biurze Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A., Biurze Informacji Kredytowej S.A. i Związku Banków Polskich;  Skuteczne odzyskiwanie środków finansowych z tytułu przeterminowanych długów (np. od najemców lokali komunalnych, od odbiorców mediów);  Rozwiązanie przyjazne samorządom, nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych ani nakładów osobowych, przy tym odciąża pracę wykonywaną w działach finansowych. PROGRAM OCHRONY FINANSÓW SAMORZĄDÓW Źródło:

Bankowy Rejestr

Dokumenty Zastrzeżone

AMRON – STATUS  Centrum AMRON  Centrum AMRON to efektywne połączenie ogólnopolskiej, wiarygodnej bazy danych o cenach transakcyjnych nieruchomości z systemem analitycznym  w AMRON uczestniczy 30 największych banków komercyjnych obsługujących ponad 90% rynku kredytowania hipotecznego  w ramach należących do Systemu wszystkich trzech Zrzeszeń Banków Spółdzielczych, już 165 Banków Spółdzielczych korzysta z AMRON  od września 2007 roku z AMRON korzysta Narodowy Bank Polski  w lipcu 2008r. do AMRON przystąpiło Towarzystwo Ubezpieczeniowe EUROPA S.A.  w sierpniu 2009 r. Umowę o współpracy w zakresie udostępniania danych z Systemu AMRON podpisała Prokuratura Krajowa  zasoby bazy danych AMRON przekroczyły poziom 732 tys. rekordów  AMRON  AMRON oferuje pełen przegląd transakcji zawieranych na rynku gruntów rolnych dzięki bardzo dobrej współpracy z Agencją Nieruchomości Rolnych

AMRON – ANALIZA ZASOBÓW BAZY DANYCH przyrost danych - stan na dzień 31 grudnia 2009r.

Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. – podstawowe informacje Misją KIR S.A. jest wspieranie kreowania nowoczesnej i innowacyjnej gospodarki, poprzez realizację bezpiecznej i niezawodnej elektronicznej wymiany informacji, w tym w zakresie rozliczeń międzybankowych Produkty: – BILIX – PayByNet – ELIXIR – EuroELIXIR

Centra Informacji Gospodarczej to informacyjne wsparcie obrotu powszechnego i gospodarczego na terenie całej Polski Główne zadania Centrów to: Edukacja w dziedzinie informacji gospodarczych Promocja rzetelności w obrocie gospodarczym Diagnoza potrzeb informacyjnych Konsumentów i Przedsiębiorców Doradztwo w zakresie zarządzania ryzykiem Prewencja zatorów płatniczych Wsparcie w zakresie odzyskiwania zaległych płatności

CIG umożliwia łatwy i szybki dostęp do szerokiej gamy usług w jednym miejscu:  Dla Konsumentów: Raporty o zobowiązaniach osobistych Zastrzeganie skradzionych lub zagubionych dokumentów  Dla Przedsiębiorców: Raporty o zobowiązaniach własnych Raporty o zobowiązaniach obecnych lub potencjalnych partnerów w biznesie Raporty z zakresu oceny ryzyka, obejmujące wiarygodność przedsiębiorcy i kondycję finansową na tle branży Wsparcie w zakresie prewencji zatorów płatniczych i windykacji należności Weryfikacja dokumentów tożsamości klientów i partnerów

PERSPEKTYWY ZMIAN W FINANSOWANIU PRZEDSIĘBIORCÓW W POLSCE NA TLE ZMIAN W EUROPIE r., Hotel InterContinental, Warszawa, ul. Emilii Plater 49 Więcej na: Kontakt: ZAPROSZENIA

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich Kontakt: