Mi ę dzy panik ą a niefrasobliwo ś ci ą Doro ś li wobec zmian m ł odzie ż owej sceny narkotykowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NA PODSTAWIE SKIEROWANIA Z O Ś RODKA POMOCY SPO Ł ECZNEJ NA PODSTAWIE DOKUMENTU TO Ż SAMO Ś CI Procedura przyj ę cia osoby bezdomnej do Placówki.
Advertisements

,,W przyjaźni z przyrodą”
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROJEKT PN: 'WSZECHSTRONNA EDUKACJA GWARANCJĄ SUKCESU ZAWODOWEGO' Projekt wspó ł finansowany przez Uni ę Europejsk ą w ramach Europejskiego Funduszu Spo.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
Przemoc seksualna w rodzinie.
Oprac. Wioletta Sadowska. Komputer i Internet umo ż liwiaj ą dost ę p do szybkiej informacji U ł atwiaj ą naukowcom i studentom prowadzenie bada ń Dostarczaj.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Dziedzictwo kulturowe
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Mateusz Siuda klasa IVa
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
UWOLNIJ SIĘ Z SIECI.
Młodociani uzależnieni od środków odurzających lub psychotropowych.
Wspó ł praca naszego Wolontariatu z Gliwickim Centrum Organizacji Pozarz ą dowych.
Eurosieroctwo.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
DOPALACZE NOWE SUBSTANCJE PSYCHOAKTYWNE - DOPALACZE.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
WSKAŹNIKI JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW POZNANIA 2013 Prof. dr hab. Ryszard Cichocki Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Katarzyna Olech.  POJĘCIE POLA ELEKTRYCZNEGO  WPŁYW POLA ELEKTRYCZNEGO NA KOMÓRKI  ODDZIAŁYWANIE NA CZŁOWIEKA  OBJAWY  NORMY BEZPIECZEŃSTWA  MAKSYMALNE.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Czyli często nieuzasadniony strach.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
DOPALACZE mswia.gov.p l. Co to są dopalacze? Grupa różnych substancji lub ich mieszanek o rzekomym lub faktycznym działaniu psychoaktywnym, nie znajdujących.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
UZALEŻNIENIA NIKOTYNIZM Opracowała Angelika Kowalska w oparciu o poradnik Jak rzucić palenie. Profesor Zatoński radzi, Wydanie XV, W. Zatoński, Medycyna.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
DOPALACZE NOWE FORMY I ŚRODKI ODURZANIA SIĘ W zależności od kraju, w którym są sprzedawane, nazywane są: produktami farmaceutycznymi, czy suplementami.
Pierwsze próby palenia papierosów, picia alkoholu czy brania narkotyków powodują przyjemny stan relaksu, pomagają zapomnieć, fikcyjnie ułatwiają kontakty.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki.
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Zapis prezentacji:

Mi ę dzy panik ą a niefrasobliwo ś ci ą Doro ś li wobec zmian m ł odzie ż owej sceny narkotykowej

Spadek znaczenia heroiny (obecnie ok. 7% zg ł aszaj ą cych si ę do leczenia, w ci ą gu 2 lat spadek o po ł ow ę ) Cechy heroinizmu kompotowego:  niska cena  szybkie uzale ż nienie fizyczne i psychiczne  wzrost tolerancji, reakcja abstynencyjna po ok. 6 godz.  przyjmowanie drog ą iniekcji – zagro ż enie chorobami zaka ź nymi  70% zanieczyszcze ń – powa ż ne schorzenia organiczne  gwa ł towane zmiany biograficzne Stereotyp „ ć puna”  nieuleczalnie chory, niezdolny do pracy i nauki, nieobliczalny, zdemoralizowany, sk ł onny na „g ł odzie” do przest ę pstw, zara ż aj ą cy innych  Czeka to ka ż dego, kto zacz ął bra ć narkotyki

W ci ą gu ostatnich kilku lat – równie ż spadek znaczenia amfetaminy Cechy amfetaminizmu:  Brak uzale ż nienia fizycznego (fizycznej reakcji abstynencyjnej, konieczno ś ci zwi ę kszania dawek)  Niska cena  Uzale ż nienie psychiczne– prowadz ą ce po pewnym czasie do utraty kontroli i u ż ywania w ci ą gach  Aplikowana przez ś luzówki  D ł ugi okres dzia ł ania (ok. 12 godz.)  Szkodliwo ść : choroby organiczne, wyczerpanie i chudni ę cie, psychozy endogenne i polekowe

Cechy marihuanizmu:  Ł atwa dost ę pno ść i niska cena  Pó ź ne pojawienie si ę cech uzale ż nienia fizycznego i reakcji abstynencyjnej  Aplikowana przez palenie  Krótki okres dzia ł ania  Uwa ż ana za nieszkodliw ą  Szkody pojawiaj ą si ę w d ł ugich okresach czasu i s ą trudne do zauwa ż enia

 niska cena – w granicach z ł za dawk ę, co wi ąż e si ę ze spadkiem spo ż ycia narkotyków drogich i zarazem bardzo niebezpiecznych, takich jak brown sugar czy kokaina;  dost ę pno ść i legalno ść – m ł odzi ludzie si ę gaj ą ch ę tnie po substancje nie zabronione prawem, które mo ż na kupi ć w aptekach lub przez Internet, bez konieczno ś ci kontaktowania si ę z czarnym rynkiem;  unikanie wykrycia przez szko łę lub rodziców – preferowane s ą substancje o krótkim czasie dzia ł ania, tak aby po powrocie ze szko ł y wyj ść z domu na kilka godzin i móc wróci ć tego samego dnia po ustaniu odurzenia.  ca ł kowity odwrót od iniekcji (co trudno ukry ć ). W ostatnich latach równie ż od inhalacji (by ć mo ż e st ą d wzrost popularno ś ci sztucznych kannabinoidów)  Kszta ł tuje si ę przekonanie, ż e palenie lub za ż ywanie tabletek to nie narkomania.  ideologia zak ł adaj ą ca nieszkodliwo ść marihuany – d ąż enie do legalizacji

Doro ś li pozostaj ą na ogó ł nadal pod wra ż eniem stereotypu narkomana z lat 80 – co prowadzi do paniki lub zachowa ń unikowych Spora cz ęść u ż ytkowników (poza u ż ytkownikami dopalaczy):  D ł ugo utrzymuje si ę w rolach spo ł ecznych i zachowuj ą inne satysfakcjonuj ą ce aktywno ś ci  Nie odczuwaj ą przymusu si ę gni ę cia po substancj ę, ani fizjologicznej reakcji odstawiennej  Utrata kontroli i zmiany psychiczne, np. destabilizacja emocjonalna k ł opoty z pami ę ci ą, koncentracj ą, mobilizacj ą - pojawiaj ą si ę po d ł ugim czasie i s ą trudne do zauwa ż enia przez nastolatka  Spora cze ść m ł odych ludzi tylko pali lub u ż ywa w tabletkach  Straszenie stereotypem ć puna traktuj ą jako dowód niekompetencji doros ł ych

niekorzystna sytuacja rodzinna: brak komunikacji, wsparcia, brak jasnych granic, brak stymulacji do rozwoju, niedostatki systemu warto ś ci konsekwencje: niepowodzenia szkolne, brak zainteresowa ń i celów (wizji siebie w przysz ł o ś ci), "puste ż ycie" silny zwi ą zek z destrukcyjn ą grup ą rówie ś nicz ą wzór u ż ywania: ró ż ne SPA + alkohol, zamiana amfetaminy z poprzedniego okresu na nowe stymulanty – co zwi ę ksza zagro ż enie zatruciami proces: brak reakcji abstynencyjnej i zmian tolerancji, co utwierdza w przekonaniu, ż e nie jest uzale ż niony ale: rozwój silnej potrzeby psychicznej, utrata kontroli i koncentracja na u ż ywaniu (w grupie rówie ś niczej), z utrat ą innych aktywno ś ci oraz rosn ą ca szkodliwo ść : najpierw spo ł eczna, nast ę pnie psychiczna (wynikaj ą ca z u ż ywania stymulantów) prognoza negatywna: uzale ż nienie, zablokowanie rozwoju i destrukcja linii ż ycia post ę powanie: praca z rodzin ą, ewentualnie motywowanie do zmiany w kierunku podj ę cia leczenia stacjonarnego

rodzina wychowuj ą ca autorytarnie, uwewn ę trznianie warto ś ci i norm oraz stymulowanie do rozwoju oparte na presji, selektywna komunikacja i wsparcie wyniki w szkole dobre ale nie wystarczaj ą rodzicom; zainteresowania i nastawienie na rozwój rozwijane pod presj ą - nie daj ą satysfakcji, konflikty wewn ę trzne i izolacja spo ł eczna prowadz ą do potrzeby samoleczenia wzór u ż ywania: leki OTC dost ę pne bez kontaktów z czarnym rynkiem, antydepresanty z przepisu lekarza Proces: pog łę bianie izolacji spo ł ecznej, szybkie pojawienie si ę silnej potrzeby psychicznej, prowadz ą ce nast ę pnie do stopniowej utraty kontroli, a przy u ż ywaniu opioidów - do pojawienia si ę reakcji abstynencyjnej i zmian tolerancji, inne satysfakcjonuj ą ce aktywno ś ci zachowywane s ą d ł u ż ej, Prognoza negatywna: stopniowe pog łę bianie si ę destrukcji - szkody spo ł eczne i psychiczne, niekiedy poszukiwanie akceptuj ą cej grupy destrukcyjnej, reakcje doros ł ych w kierunku rozpoznania psychiatrycznego, co jeszcze pog łę bia problemy Post ę powanie: przede wszystkim praca z rodzin ą, wczesna interwencja z odwo ł aniem si ę do kontraktu rodzinnego i kontroli rodzicielskiej, w przypadku fazy u ż ywania szkodliwego - psychoterapia indywidualna i grupowa skoncentrowana na problemach intrapsychicznych i interpersonalnych

- rodzina z dobr ą komunikacj ą i wsparciem, uwewn ę trzniaj ą ca warto ś ci i stymuluj ą ca do rozwoju, wychowanie liberalno-partnerskie, niekiedy brak granic lub granice niejasne - wyniki w szkole od wystarczaj ą cych do bardzo dobrych, rozwój zainteresowa ń i my ś lenia o przysz ł o ś ci, kontakty spo ł eczne zró ż nicowane, obecno ść konstruktywnych wi ę zi rówie ś niczych wzór u ż ywania: ograniczanie si ę do THC jako „bezpiecznego ś rodka rekreacji i samorozwoju” (ideologia legalizacyjna), niekiedy programowa abstynencja alkoholowa proces: przez d ł ugi czas brak wyst ę powania symptomów uzale ż nienia lub u ż ywania szkodliwego, co najwy ż ej szkody spo ł eczne (konflikty z rodzicami i z prawem) Prognoza negatywna: mo ż liwo ść rozwoju pe ł noobjawowego uzale ż nienia i/lub zaindukowania zaburze ń psychicznych Post ę powanie: wczesna interwencja, praca z rodzin ą w kierunku modyfikacji strategii wychowawczych i ustanowienia kontraktu rodzinnego

 u ż ytkownicy nie stanowi ą ju ż jednorodnej grupy, maj ą zró ż nicowane potrzeby i mo ż liwo ś ci, wi ę kszo ść nie potrzebuje terapii stacjonarnej ani nawet ambulatoryjnej  adekwatne formy pracy: poradnictwo, krótkie interwencje (43% osób zg ł aszaj ą cych si ę do ambulatoriów Stowarzyszenia Monar)  Podstawowe znaczenie zmian w ś rodowisku naturalnym - wspó ł praca z rodzin ą i szko łą ALE RODZINY I INSTYTUCJE NIE CHC Ą WZI ĄĆ ZA TO ODPOWIEDZIALNO Ś CI!

Eksperymentowanie z ś rodkami zmieniaj ą cymi ś wiadomo ść sta ł o si ę w naszej kulturze zjawiskiem typowym dla okresu adolescencji. Stosunek do tego zjawiska doros ł ych, którzy albo nie zauwa ż aj ą ewidentnych symptomów szkodliwego u ż ywania, albo – przeciwnie - nadmiarowo reaguj ą na odosobnione epizody eksperymentowania balansuje MI Ę DZY PANIK Ą A NIEFRASOBLIWO Ś CI Ą. Utrzymywanie si ę stereotypu ć puna:  Przesadny l ę k prowadzi do paniki lub zachowa ń unikowych  Stereotyp zast ę puje realistyczn ą wiedz ę, informacje o zmianach na scenie narkotykowej s ą przyjmowane jedynie w zakresie wiedzy o zagro ż eniach  Brak wiedzy i operowanie stereotypowymi wyobra ż eniami nt u ż ywania narkotyków utrudnia komunikacj ę i interwencj ę  Realistyczne informowanie o ró ż nicach mi ę dzy dzia ł aniem ró ż nych narkotyków i o zasadach bezpiecze ń stwa przy u ż ywaniu – jest traktowane jako zach ę canie do narkotyków

 "To nie jest nasz problem. Nie potrafimy się nim zajmować, nie jesteśmy specjalistami, interweniując możemy tylko zaszkodzić". "Zaprośmy specjalistów od profilaktyki, niech oni to za nas załatwią".  "I tak nie dowiemy się prawdy. Używanie środków psychoaktywnych jest elementem drugiego życia szkoły, którego nie jesteśmy w stanie wyeliminować".  "Rodzice i nadzór będą mieli do nas pretensje, obarczą nad odpowiedzialnością za to, że w szkole są narkotyki".  "Jeśli zdecydujemy zajmować się tym, że nasi uczniowie biorą, będziemy postrzegani jako szkoła dla "narkomanów" i tacy uczniowie zaczną do nas przychodzić, a rodzice "tych porządnych" nie będą do nas posyłać swoich dzieci. Nasza szkoła będzie gorsza od innych szkół, gdzie do takich problemów raczej się nie przyznają".  "Jedyne co możemy zrobić, to dołożyć wszystkich sił, aby nie dopuścić narkotyków do szkoły. Należy wzmóc kontrolę, stale współpracować z policją, narkomanów natychmiast usuwać". 

niefrasobliwe traktowanie problemu :  „moje dziecko nigdy…”,  „w naszej szkole nie ma narkotyków” dzia ł ania pozorne:  Rodzice: bezskuteczne próby zmuszenia dziecka do zmiany  Szko ł y: krótkie warsztaty zewn ę trzne skierowane do wszystkich, skoncentrowane na przekazywaniu ma ł o przekonywuj ą cych informacji o zagro ż eniach  Instytucje: rytualne akcje w populacji generalnej

 usuwanie ze szko ł y  psychiatra  o ś rodki resocjalizacyjne  wymuszanie niepotrzebnej terapii stacjonarnej lub ambulatoryjnej  Najprostsze wyj ś cie: wywie źć dziecko do o ś rodka

 Nauczy ć si ę wspó ł pracowa ć ze sob ą  Naprawi ć relacje z dzieckiem  Nauczy ć si ę realizowania skutecznych strategii wychowawczych: po łą czenie szacunku dla autonomii dziecka, wsparcia emocjonalnego i skutecznej kontroli

praca wychowawcza z ca łą spo ł eczno ś ci ą szkoln ą, praca z klasami uczniowskimi jako grupami wychowawczymi, intensywna praca indywidualna z uczniami zagro ż onymi i ich rodzicami (wspó ł dzia ł anie z instytucjami otoczenia spo ł ecznego) przygotowanie nauczycieli do pracy z rodzicami Potrzeba wsparcia systemowego - efektywne szkolenia, sta ł a wspó ł praca ze specjalistami, superwizje dla nauczycieli Realistyczne informowanie o zagro ż eniach

 rozwój programów "OUT-REACH" – streetworking – praca skierowana do grup zagro ż onych w ich ś rodowisku naturalnym  oddzia ł y dzienne (wi ę kszo ść zagro ż onych dzieci i m ł odzie ż y nie potrzebuje i nie chce terapii stacjonarnej, natomiast mo ż na im skutecznie pomaga ć w trybie ambulatoryjnym, ale musz ą to by ć dzia ł ania intensywne)