Przegląd okresowy projektu innowacyjnego pn. „AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Kierownik projektu: dr Andrzej Urbanek Warszawa r. „AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
1. Informacja ogólna o projekcie Lp.WyszczególnienieOpis 1.Nazwa priorytetu:Szkolnictwo wyższe i nauka. 2.Numer i nazwa Działania:4.1. Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki wiedzy. 3.Numer i nazwa Poddziałania: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. 4.Numer konkursu:1/POKL/4.1/innowacyjne/ Tytuł projektu:„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia osób w wieku 50+”. 6.Beneficjent:Akademia Pomorska w Słupsku. 7.Przyznane środki: ,76 zł. 8.Czas realizacji:od do
PROBLEM GŁÓWNY: niski poziom aktywności społeczno-zawodowej osób w wieku 50+ PROBLEMY SZCZEGÓŁOWE 1.Najniższy w Europie wskaźnik zatrudnienia. 2.Jeden z najniższych w Polsce wskaźników aktywności edukacyjnej. 3.Duże ryzyko społecznej marginalizacji. 4.Brak edukacyjnej oferty dedykowanej dla Specyficzne bariery: dyskryminacja przez pracodawców i społeczeństwo, niska samoocena, niedostosowanie do szybkiego tempa zmian, brak wiary w awans zawodowy itp. 2. Problem główny i szczegółowe
3. Cel główny i szczegółowe CEL GŁÓWNY: CEL GŁÓWNY: podniesienie aktywności edukacyjnej grupy 50+ poprzez wdrożenie do praktyki edukacyjnej nowego modelu kształcenia w okresie realizacji projektu CELE SZCZEGÓŁOWE: poprawa jakości systemu kształcenia ustawicznego osób 50+ wzrost efektywności kształcenia ustawicznego osób 50+ wzrost kompetencji potencjalnych użytkowników w zakresie kształcenia ustawicznego osób 50+
Lp.Nazwa zadaniaTermin realizacji 1. Diagnoza i analiza problemu niskiego udziału osób 50+ w kształceniu ustawicznym – Opracowanie wstępnej wersji akademickiego modelu kształcenia osób w wieku – Testowanie wstępnego akademickiego modelu kształcenia osób w wieku – Opracowanie ostatecznej wersji akademickiego modelu kształcenia osób w wieku – Upowszechnianie i włączenie rozwiązania do głównego nurtu polityki – Harmonogram realizacji zadań 5 etapów
5. Grupy docelowe Odbiorcy bezpośredni Odbiorcy pośredni Użytkownicy osoby 50+ rodziny społeczność lokalna pracodawcy uczelnie wyższe placówki kształcenia ustawicznego instytucje rynku pracyADRESACI
6. Główne założenia modelu Cel główny Cel główny : wdrożenie do praktyki edukacyjnej wzorcowych rozwiązań, pozwalających na rozwój kompetencji społeczno-zawodowych osób w wieku 50+ z wykorzystaniem andragogicznego modelu kształcenia. Cechy: uniwersalny charakter elastyczność podejścia do kształcenia otwartość na zmiany ukierunkowanie działań na wsparcie środowiska uwzględnienie szerokiego spektrum uwarunkowań wielosektorowość dostosowanie do procesu bolońskiego
7. Innowacyjność wieloaspektowa innowacyjność Grupa docelowa Sposób rozwiązania problemu Metody i formy pracy Tematyka kształcenia Cykl pracy dydaktycznej Warunki kształcenia Struktura programu Model innowacyjny oparty na strategii kształcenia otwartego, andragogicznym modelu pracy z uczniem dorosłym i elastycznych programach kształcenia opracowanych w konwencji modułowej.
8. Struktura dokumentacji programowej 1.Program kształcenia słuchaczy Akademii Wieku Średniego. „Moduł rozwoju kompetencji społecznych osób w wieku. 2.Program kształcenia słuchaczy Akademii Wieku Średniego. „Moduł rozwoju kompetencji zawodowych osób w wieku 50+”. 3.Program kształcenia słuchaczy Akademii Wieku Średniego. „Moduł rozwoju kompetencji związanych z posługiwaniem się technologiami ICT osób w wieku 50+”. 4.Program kształcenia słuchaczy Akademii Wieku Średniego. „Moduł rozwijania kompetencji psychofizycznych osób w wieku 50+”. Uwaga Uwaga: do każdego programu (modułu) opracowano poradnik metodyczny Dokumentacja programowa opracowana w konwencji modułowej. Podzielona została na cztery moduły odpowiadające poszczególnym rodzajom kompetencji.
9. Testowanie wstępnej wersji produktu Przygotowawczy (rekrutacja, przygotowanie uczestników) Własciwy - realizacja kształcenia – semestr 1 i 2. Końcowy. ETAP IETAP IIETAP III VIII 2013 XI semestry po 10 zjazdów dla 30 słuchaczy Ewaluacja wewnętrzna Realizowana we wszystkich etapach testowania – zakończenie do
10. Stan realizacji zajęć dydaktycznych L.p.Moduł Ilość zrealizowanych zjazdów Ilość godzin: Semestr zimowy Semestr letni Zrealizowanych Pozostało godzin semestr zimowy Semestr letni 1.Kompetencji psychofizycznych Kompetencji zawodowych Kompetencji ICT Kompetencji społecznych J. angielski (w ramach kompetencji społecznych) Ogółem godzin: Łącznie:772
11. Pierwsze wnioski z badań ewaluacyjnych Uczestnicy deklarują: 1)wysoki poziom zadowolenia z tematyki zaproponowanych zajęć 2)wysoki poziom zadowolenia pod względem oceny przydatności zajęć w życiu codziennym i zawodowym doskonalących kompetencje twarde (w szczególności moduł ICT), 3)wysoka ocena pracy nauczycieli, 4)wysoki poziom zadowolenia w obszarze satysfakcji osobistej dotyczącej aktywnego uczestnictwa w AWŚ, Deklarują ponadto: wyraźny przyrost kompetencji w zakresie modułu psychofizycznego, średni bądź niski przyrost kompetencji w module społecznym wysoki a często bardzo wysoki przyrost kompetencji w obszarze ICT, wysoki przyrost kompetencji w module zawodowym
12. Pierwsze problemy w realizacji 1)Niski poziom zainteresowania mężczyzn udziałem w projekcie 2)„Zmanierowanie” uczestników projektów 3)Bariera innowacyjności
13. Grupy docelowe zaangażowane w realizację projektu W realizację projektu na obecnym etapie zaangażowane są (w różnym stopniu) wszystkie grupy docelowe: odbiorcy bezpośredni: 30 osób w wieku 50+ z terenu województwa pomorskiego z różnym statusem zawodowym i poziomem wykształcenia, nie mające statusu emeryta, użytkownicy: 5 uczelni wyższych, 7 jednostek kształcenia ustawicznego, Urząd Pracy w Słupsku, odbiorcy pośredni: dwóch pracodawców z terenu Słupska oraz Rada Regionalna Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w Słupsku.
14. Formy empowermentu Formy empowermentu Formy empowermentu: badania ewaluacyjne (z udziałem słuchaczy i nauczycieli), udział słuchaczy w wyborze zajęć (określanie preferencji) i współpraca z nauczycielami (przyjęty model pracy dydaktycznej), spotkania panelowe, spotkania robocze zespołu zarządzającego ze słuchaczami
15. Upowszechnianie – zgodnie z planem i strategią Odbiorcy bezpośredni Odbiorcy pośredni Użytkownicy osoby 50+ rodziny społeczność lokalna pracodawcy uczelnie wyższe władze państwowe i samorządowe instytucje rynku pracyADRESACI Opracowano szczegółowy plan upowszechniania na każdym etapie realizacji projektu.
16. Strategia wdrażania - problemy Strategia wdrażana jest obecnie bez większych zakłóceń. Na etapie realizacji jej założeń pojawiły się trzy problemy: 1)Konieczność zmiany wskaźnika osób uczestniczących w testowaniu (17K i 13M); 2)Zwiększenie ilości godzin zajęć dydaktycznych kosztem zajęć dodatkowych; 3)Wsparcie zespołu zarządzającego w IV i V etapie realizacji projektu. UWAGA: nie przewiduje się zmiany zasadniczych terminów
17. Ryzyka Ryzyka na obecnym etapie realizacji projektu: wycofywanie się odbiorców (os. 50+) z projektu w trakcie jego trwania możliwość wyboru przez uczestników zajęć głównie atrakcyjnych brak współpracy z instytucjami reprezentującymi użytkowników zmiany założeń projektu wynikające z jego innowacyjnego charakteru UWAGA – podjęto stosowne działania minimalizujące skutki
18. Główne zadania do zakończenia projektu Główne zadania do realizacji Główne zadania do realizacji: zakończenie testowania opracowanie ostatecznej wersji akademickiego modelu kształcenia ustawicznego osób 50+ AWŚ (do końca I kwartału 2015 r.) przygotowanie i złożenie produktu do walidacji ( r.); zorganizowanie konferencji podsumowującej realizację projektu połączonej ze szkoleniem użytkowników (VI.2015 r.).
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ