Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Wychowanie fizyczne Komentarz do podstawy programowej
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Monitorowanie jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Wychowanie do życia w rodzinie
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
System doskonalenia nauczycieli
szkół ponadgimnazjalnych
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Indywidualne nauczanie
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Realizacja czwartej godziny wychowania fizycznego w szkołach podstawowych województwa dolnośląskiego.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Rok szkoły w ruchu – promocja aktywności fizycznej wśród młodzieży
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl

RODN "WOM" w Częstochowie Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. 2017-04-06 RODN "WOM" w Częstochowie

Akty prawne dotyczące wyboru (pisania) i dopuszczania w szkole programów: Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania w szkole programów i podręczników Rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej Wcześniej – Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009, Nr 4, poz. 17) Katarzyna Wąsowicz

Akty prawne dotyczące wyboru (pisania) i dopuszczania w szkole programów: Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego http://www.men.gov.pl/ http://isap.sejm.gov.pl/search.jsp wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników

Jak było …? Jak jest …? reforma 1999 rok reforma 2009 rok Jeden centralnie wprowadzony program, obligatoryjny program każdego przedmiotu do końca lat dziewięćdziesiątych Podstawy programowe – możliwość wyboru programu z listy programów zatwierdzonych centralnie przez ministra reforma 1999 rok Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania w szkole programów i podręczników Podstawa programowa – program napisany, modyfikowany lub wybrany przez nauczyciela reforma 2009 rok

brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań Jakie są specyficzne problemy związane z programem przedmiotu: wychowanie fizyczne ? brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań uwzględnienie zajęć do wyboru przez ucznia specyfika oceniania specyfika łączeń Dostosowanie – np. dzielenie sali z inna klasą Katarzyna Wąsowicz

brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań Jakie są specyficzne problemy związane z programem przedmiotu: wychowanie fizyczne ? brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań uwzględnienie zajęć do wyboru przez ucznia specyfika oceniania specyfika łączeń Dostosowanie – np. dzielenie sali z inna klasą Katarzyna Wąsowicz

Rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2012 r Rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej … Szkoła, uwzględniając wymagania określone w podstawie programowej, powinna rozwijać własną ofertę programową w odniesieniu do zajęć wychowania fizycznego, w tym zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych Każdy twórca programu nauczania ma prawo poszerzania treści kształcenia, uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów, a także lokalne tradycje w dziedzinie wychowania fizycznego.

RODN "WOM" w Częstochowie Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego § 1. 1. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów klas IV—VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych są realizowane w formie: 1) zajęć klasowo-lekcyjnych; 2) zajęć do wyboru przez uczniów: zajęć sportowych, zajęć sprawnościowo-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki. Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż: 1) 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach; 2) 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych. § 2. Dopuszcza się możliwość łączenia, w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie, godzin zajęć do wyboru przez uczniów, z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając: 1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; 2) uwarunkowania lokalne; 3) miejsce zamieszkania uczniów; 4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły; 5) możliwości kadrowe 2017-04-06 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego § 1.2. Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż: 1) 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach; 2) 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych. Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż: 1) 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach; 2) 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych. § 2. Dopuszcza się możliwość łączenia, w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie, godzin zajęć do wyboru przez uczniów, z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając: 1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; 2) uwarunkowania lokalne; 3) miejsce zamieszkania uczniów; 4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły; 5) możliwości kadrowe 2017-04-06 RODN "WOM" w Częstochowie

brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań Jakie są specyficzne problemy związane z programem przedmiotu: wychowanie fizyczne ? brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań uwzględnienie zajęć do wyboru przez ucznia specyfika oceniania specyfika łączeń Katarzyna Wąsowicz

Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, a w przypadku zespołu szkół – także w grupie międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów , z tym że jeżeli w skład grupy oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych lub uczniowie oddziałów specjalnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów odpowiednio w oddziale integracyjnym lub specjalnym określona w przepisach w sprawie ramowych statutów szkół publicznych

Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w klasach IV–VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej zajęcia wychowania fizycznego, w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców

kl.IV/V (grupa I ) kl.VI (grupa II ) Rok szkolny 2014/15 Klasa IV/V – A Klasa VI – C A B C Rok szkolny 2015/16 Klasa IV/V – B Klasa VI – C B A C ABC część klas BAC II część klas

Sposoby „pozyskiwania” programu do realizacji w danej szkole: program zakupiony i realizowany w całości, program zakupiony, zmodyfikowany, czyli dostosowany, program własny Katarzyna Wąsowicz

Proces dopuszczania programu do użytku w danej szkole Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej Dyrektor może poprosić o opinię ….. Dyrektor dopuszcza program do realizacji w danej szkole Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów … całości podstawy programowej

Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania w szkole programów i podręczników § 2.4. Zaproponowany przez nauczyciela program nauczania ogólnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony

Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania w szkole programów i podręczników Program nauczania ogólnego ….. zawiera: szczegółowe cele kształcenia i wychowania treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania … opis założonych osiągnięć ucznia propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia

szczegółowe cele kształcenia i wychowania Udział w aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport. wspomaganie rozwoju sprawności powiązanej ze zdrowiem rozwijanie zainteresowań sportowych przekazywanie wzorców zachowań w świecie sportu, promowanie idei fair play kształtowanie umiejętności organizacyjnych w zakresie kultury fizycznej

szczegółowe cele kształcenia i wychowania Promowanie wartości sportu wyczynowego rozwijanie zainteresowania biografią zasłużonych sportowców, dostrzeganie ich pracowitości i wytrwałości w dążeniu do celu; wskazywanie i promowanie stosowania w sporcie zasady „fair play” kształtowanie świadomości w zakresie prawidłowego odżywiania w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego, budowanie wiedzy na temat suplementów diety, kształtowanie postawy świadomego konsumenta

Treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego

Rozporządzenie z dnia 12 lutego 2002 r Rozporządzenie z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania (7 lutego 2012 r.) klasy I – III : 290 godz. na etap klasy IV – VI : 385 godz. na etap gimnazjum : 385 godz. na etap szkoła ponadgimnazjalna: 270/290/360 godz. na etap

obszary tematyczne lekka atletyka gimna - styka koszy - kówka   formy aktywności ruchowej obszary tematyczne Diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego Trening zdro -wotny   Sporty całego życia i wypoczynek  Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista  Sport Taniec lekka atletyka  IV  V   VI  gimna - styka  V  koszy - kówka  IV  … zajęcia muzyczno - ruchowe  385 Na III etapie edukacja zdrowotna Na IV etapie nie ma tańca i jest inna liczba godzin

sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków ….. opis założonych osiągnięć ucznia propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia

Opracowuje i demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne, w tym wzmacniające mm brzucha, grzbietu, kończyn górnych i dolnych, rozwijające gibkość, zwiększające wytrzymałość, a także ułatwiające utrzymanie ppc Klasa I U kontroluje, które grupy mięśni są zaangażowane podczas ćwiczeń, potrafi je nazwać U definiuje wybraną przez siebie cechę motoryczną i demonstruje ją w odpowiednio dobranym ćwiczeniu Klasa II U opracowuje zestaw ćwiczeń (co najmniej 10) do kształtowania … Klasa III U prezentuje i nazywa co najmniej 10 ćwiczeń przygotowujących organizm do realizacji zadanego tematu lekcji. Uzasadnia swój wyb.

treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków ….. opis założonych osiągnięć ucznia propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia

propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia Podczas oceniania ucznia z wychowania fizycznego, bierzemy pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć Katarzyna Wąsowicz

Mierniki wysiłku udział w lekcjach WF udział w nieobligatoryjnych, pozalekcyjnych zajęciach ruchowych (częstość), aktywność w czasie lekcji WF, wypełnianie funkcji organizacyjnych w czasie lekcji wykonywanie na terenie szkoły prac na rzecz WF (strony WWW, gazetki, konkursy itp.) aktywny udział w zawodach ( sportowych, rekreacyjnych, turniejach klasowych itp.) Katarzyna Wąsowicz

Ocena klasyfikacyjna z wychowania fizycznego 2xw + U 3 Katarzyna Wąsowicz

Dziękuję za uwagę Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl