Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl
RODN "WOM" w Częstochowie Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. 2017-04-06 RODN "WOM" w Częstochowie
Akty prawne dotyczące wyboru (pisania) i dopuszczania w szkole programów: Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania w szkole programów i podręczników Rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej Wcześniej – Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009, Nr 4, poz. 17) Katarzyna Wąsowicz
Akty prawne dotyczące wyboru (pisania) i dopuszczania w szkole programów: Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego http://www.men.gov.pl/ http://isap.sejm.gov.pl/search.jsp wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników
Jak było …? Jak jest …? reforma 1999 rok reforma 2009 rok Jeden centralnie wprowadzony program, obligatoryjny program każdego przedmiotu do końca lat dziewięćdziesiątych Podstawy programowe – możliwość wyboru programu z listy programów zatwierdzonych centralnie przez ministra reforma 1999 rok Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania w szkole programów i podręczników Podstawa programowa – program napisany, modyfikowany lub wybrany przez nauczyciela reforma 2009 rok
brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań Jakie są specyficzne problemy związane z programem przedmiotu: wychowanie fizyczne ? brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań uwzględnienie zajęć do wyboru przez ucznia specyfika oceniania specyfika łączeń Dostosowanie – np. dzielenie sali z inna klasą Katarzyna Wąsowicz
brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań Jakie są specyficzne problemy związane z programem przedmiotu: wychowanie fizyczne ? brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań uwzględnienie zajęć do wyboru przez ucznia specyfika oceniania specyfika łączeń Dostosowanie – np. dzielenie sali z inna klasą Katarzyna Wąsowicz
Rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2012 r Rozporządzenie z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej … Szkoła, uwzględniając wymagania określone w podstawie programowej, powinna rozwijać własną ofertę programową w odniesieniu do zajęć wychowania fizycznego, w tym zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych Każdy twórca programu nauczania ma prawo poszerzania treści kształcenia, uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów, a także lokalne tradycje w dziedzinie wychowania fizycznego.
RODN "WOM" w Częstochowie Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego § 1. 1. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów klas IV—VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych są realizowane w formie: 1) zajęć klasowo-lekcyjnych; 2) zajęć do wyboru przez uczniów: zajęć sportowych, zajęć sprawnościowo-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki. Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż: 1) 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach; 2) 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych. § 2. Dopuszcza się możliwość łączenia, w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie, godzin zajęć do wyboru przez uczniów, z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając: 1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; 2) uwarunkowania lokalne; 3) miejsce zamieszkania uczniów; 4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły; 5) możliwości kadrowe 2017-04-06 RODN "WOM" w Częstochowie
RODN "WOM" w Częstochowie Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego § 1.2. Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż: 1) 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach; 2) 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych. Zajęcia klasowo-lekcyjne są realizowane w wymiarze nie mniejszym niż: 1) 2 godziny lekcyjne tygodniowo w szkołach podstawowych i gimnazjach; 2) 1 godzina lekcyjna tygodniowo w szkołach ponadgimnazjalnych. § 2. Dopuszcza się możliwość łączenia, w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie, godzin zajęć do wyboru przez uczniów, z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając: 1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej; 2) uwarunkowania lokalne; 3) miejsce zamieszkania uczniów; 4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły; 5) możliwości kadrowe 2017-04-06 RODN "WOM" w Częstochowie
brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań Jakie są specyficzne problemy związane z programem przedmiotu: wychowanie fizyczne ? brak (mały wybór) programów na rynku większy zakres dostosowań uwzględnienie zajęć do wyboru przez ucznia specyfika oceniania specyfika łączeń Katarzyna Wąsowicz
Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, a w przypadku zespołu szkół – także w grupie międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów , z tym że jeżeli w skład grupy oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych lub uczniowie oddziałów specjalnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów odpowiednio w oddziale integracyjnym lub specjalnym określona w przepisach w sprawie ramowych statutów szkół publicznych
Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w klasach IV–VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej zajęcia wychowania fizycznego, w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców
kl.IV/V (grupa I ) kl.VI (grupa II ) Rok szkolny 2014/15 Klasa IV/V – A Klasa VI – C A B C Rok szkolny 2015/16 Klasa IV/V – B Klasa VI – C B A C ABC część klas BAC II część klas
Sposoby „pozyskiwania” programu do realizacji w danej szkole: program zakupiony i realizowany w całości, program zakupiony, zmodyfikowany, czyli dostosowany, program własny Katarzyna Wąsowicz
Proces dopuszczania programu do użytku w danej szkole Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej Dyrektor może poprosić o opinię ….. Dyrektor dopuszcza program do realizacji w danej szkole Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów … całości podstawy programowej
Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania w szkole programów i podręczników § 2.4. Zaproponowany przez nauczyciela program nauczania ogólnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony
Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r Rozporządzenie z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania w szkole programów i podręczników Program nauczania ogólnego ….. zawiera: szczegółowe cele kształcenia i wychowania treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania … opis założonych osiągnięć ucznia propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
szczegółowe cele kształcenia i wychowania Udział w aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport. wspomaganie rozwoju sprawności powiązanej ze zdrowiem rozwijanie zainteresowań sportowych przekazywanie wzorców zachowań w świecie sportu, promowanie idei fair play kształtowanie umiejętności organizacyjnych w zakresie kultury fizycznej
szczegółowe cele kształcenia i wychowania Promowanie wartości sportu wyczynowego rozwijanie zainteresowania biografią zasłużonych sportowców, dostrzeganie ich pracowitości i wytrwałości w dążeniu do celu; wskazywanie i promowanie stosowania w sporcie zasady „fair play” kształtowanie świadomości w zakresie prawidłowego odżywiania w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego, budowanie wiedzy na temat suplementów diety, kształtowanie postawy świadomego konsumenta
Treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego
Rozporządzenie z dnia 12 lutego 2002 r Rozporządzenie z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania (7 lutego 2012 r.) klasy I – III : 290 godz. na etap klasy IV – VI : 385 godz. na etap gimnazjum : 385 godz. na etap szkoła ponadgimnazjalna: 270/290/360 godz. na etap
obszary tematyczne lekka atletyka gimna - styka koszy - kówka formy aktywności ruchowej obszary tematyczne Diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego Trening zdro -wotny Sporty całego życia i wypoczynek Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista Sport Taniec lekka atletyka IV V VI gimna - styka V koszy - kówka IV … zajęcia muzyczno - ruchowe 385 Na III etapie edukacja zdrowotna Na IV etapie nie ma tańca i jest inna liczba godzin
sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków ….. opis założonych osiągnięć ucznia propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
Opracowuje i demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne, w tym wzmacniające mm brzucha, grzbietu, kończyn górnych i dolnych, rozwijające gibkość, zwiększające wytrzymałość, a także ułatwiające utrzymanie ppc Klasa I U kontroluje, które grupy mięśni są zaangażowane podczas ćwiczeń, potrafi je nazwać U definiuje wybraną przez siebie cechę motoryczną i demonstruje ją w odpowiednio dobranym ćwiczeniu Klasa II U opracowuje zestaw ćwiczeń (co najmniej 10) do kształtowania … Klasa III U prezentuje i nazywa co najmniej 10 ćwiczeń przygotowujących organizm do realizacji zadanego tematu lekcji. Uzasadnia swój wyb.
treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków ….. opis założonych osiągnięć ucznia propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia Podczas oceniania ucznia z wychowania fizycznego, bierzemy pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć Katarzyna Wąsowicz
Mierniki wysiłku udział w lekcjach WF udział w nieobligatoryjnych, pozalekcyjnych zajęciach ruchowych (częstość), aktywność w czasie lekcji WF, wypełnianie funkcji organizacyjnych w czasie lekcji wykonywanie na terenie szkoły prac na rzecz WF (strony WWW, gazetki, konkursy itp.) aktywny udział w zawodach ( sportowych, rekreacyjnych, turniejach klasowych itp.) Katarzyna Wąsowicz
Ocena klasyfikacyjna z wychowania fizycznego 2xw + U 3 Katarzyna Wąsowicz
Dziękuję za uwagę Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl