WebQuest skierowany jest do uczniów szkoły podstawowej. Wielkanocne zwyczaje WebQuest skierowany jest do uczniów szkoły podstawowej. Można wykorzystać go na lekcjach w młodszych klasach lub w klasie IV na godzinie wychowawczej opracowała: Anna Pawłowska
Spis treści Strona główna Spis treści Wprowadzenie Zadania Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja
Wprowadzenie Oto niektóre z nich: Święta Wielkanocne są dla wszystkich szczególnym przeżyciem. Wielkanoc - to jedno z najważniejszych świąt chrześcijańskich upamiętniających śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Obchodzone jest w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni. Święta te wiążą się wieloma tradycjami, symbolami i ciekawostkami. Oto niektóre z nich:
Zwyczaje i tradycje wielkanocne pogrzeb żuru i wieszanie śledzia na zakończenie Wielkiego Postu, malowanie i święcenie jajek (pisanki, kraszanki), święconka, dzielenie się jajkiem, śniadanie wielkanocne, śmigus-dyngus,
Zadania Waszym zadaniem będzie wyszukanie informacji o symbolach Świąt Wielkanocnych, a następnie zaprezentowanie wyników Waszej pracy na forum klasy. Będziecie pracować w 2-3 osobowych zespołach zadania to zwyczaje wymienione w poprzednim slajdzie, jakie otrzymacie... zależy od losowania.
Zadania W pierwszej kolejności podzielimy się na zespoły. Niespodzianka... Tym razem zespoły utworzycie sami. Powstanie kilka zespołów. Pamiętajcie, od tego momentu musicie ze sobą współpracować oraz wspierać się wzajemnie. Czas realizacji projektu to 3 tygodnie od dnia losowania. Pamiętajcie o poniższym harmonogramie działań, który na pewno ułatwi Wam pracę nad wylosowanym zadaniem.
Proces Etap wstępny 1 tydzień Weźmiecie udział w losowaniu – drogą losowania każda grupa otrzyma swoje zadanie. Zapoznajecie się z dostępnymi źródłami, korzystając z zasobu Internetu, informacji w książkach, czasopismach.... Wybieracie wiadomości ważne i na temat – zapisujcie, tworząc wstępny plan pracy. Wyszukujecie zdjęcia, rysunki (pamiętajcie o prawie autorskim). W wyznaczonych terminach zdajecie nauczycielowi relację z postępu pracy.
Proces Realizacja projektu - 2 tydzień Przygotowujcie swoje zadanie zgodnie z wypracowanym przez siebie planem pracy. Korzystajcie z różnych źródeł informacji, np.: słowniki, encyklopedie, czasopisma, Internet, media.... Pod koniec pierwszego tygodnia zdajecie nauczycielowi relację z postępu pracy. Pod koniec drugiego tygodnia przedstawiacie nauczycielowi proponowaną formę prezentacji, jak również zebrane do niej materiały. W razie konieczności konsultujcie się z nauczycielami różnych przedmiotów, rodzicami, etc.
Prezentacja Prezentacja projektu 3 tydzień Prezentacja i ocena finałowa projektu odbędzie się za trzy tygodnie od momentu losowania. Każdy zespół przedstawia efekt swojej pracy na forum klasy. Czas prezentacji nie może przekroczyć 10 minut. Ocena projektu zostanie dokonana przez wychowawcę oraz pozostałe zespoły.
Źródła W Internecie znajdziecie mnóstwo informacji o Świętach Wielkanocnych. Przedstawiam Wam przykładowe strony dla poszczególnych zespołów: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pogrzeb_%C5%BCuru_i_%C5%9Bledzia http://halloween.friko.net/wielkanoc.html http://www.asksa.republika.pl/wielkanoc.htm https://www.poland.gov.pl/Polskie,zwyczaje,wielkanocne,Kalendarium,5577x3386.html ttp://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Zwyczaje_wielkanocne http://www.twojewiadomosci.com.pl/c
Ocena Kryteria ocen Wasza praca będzie oceniana według podanych niżej kryteriów: Lp. Kryteria oceny Liczba punktów Oceniający 1. Zawartość merytoryczna projektu 1-3 nauczyciel 2. Sposób prezentacji nauczyciel/ uczniowie 3. Estetyka i jakość podjętych zadań w prezentacji 4. Wykorzystanie różnych środków dydaktycznych 5. Zaangażowanie członków grupy - współpraca 6. Właściwe wykorzystanie czasu
Ocena Wykonane zadania ocenione zostaną podczas prezentacji. Kartę oceny otrzymają wszyscy uczestnicy projektu oraz nauczyciel wychowawca. Liczenie punktów odbędzie się po przedstawieniu wszystkich projektów. Każdy zespół może uzyskać maksymalnie 18 punktów, Pamiętajcie! Ocena (czyt. ilość uzyskanych punktów) Jest informacją o stopniu wykonania zadania.
Podsumowanie Tak trzymać. Gratuluję!!! I tak oto dotarliście do końca naszego pierwszego WebQuestu, który przyniósł założony efekt. Wszyscy zrealizowaliście poszczególne cele i z sukcesem zakończyliście swoje projekty. Czasami było trudno, ale nikt z Was nie poddał się. Tak trzymać. Gratuluję!!!