Postanowili ś my, ż eby rz ą dził cały naród, ż eby cały naród mógł powiedzie ć, czego mu potrzeba. Ale zapomnieli ś my Panowie, ż e naród to nie tylko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Przebieg postępowania w sprawie poprawki do projektu nowelizacji
XIX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży ,,LOKALNY EKOROZWÓJ”
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Gimnazjum nr 3 im. Emilii Zawidzkiej w Zespole Szkół nr 7 Road to freedom- nasze miasto 20 lat wspólnie FINAŁ MŁODZIEŻOWEJ AKCJI OBYWATELSKIEJ 20 LAT WSPÓLNIE.
MŁODZI GŁOSUJĄ WYBORY DO EUROPARLAMENTU Jak powstał Parlament Europejski ? Jak powstał Parlament Europejski ? Pierwszym krokiem do integracji europejskiej.
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
FIRMA ROKU PROJEKT REGULAMINU KONKURSU Urz ą d Miejski w Czechowicach-DziedzicachWydzia ł Strategii i Rozwoju Miasta Czechowice-Dziedzice, 9 marca 2009.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
A B C POLSKIEJ PREZYDENCJI 2011.
Procedura budżetowa w Polsce
Wstrzel się w aktywność. Projekt skierowany dla 80 uczniów i uczennic szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Obejmuje swoim zasięgiem: Powiat tczewski.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Miejski Zespół Szkół Nr 1 w Ciechanowie powstał 1 września 2005 r. w wyniku połączenia Szkoły Podstawowej Nr 3 i Gimnazjum Nr 2.
SAMORZĄDNOŚĆ W NASZEJ SZKOLE
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
VI PRZYSTANEK PaT Ostrołęka-Kadzidło 5-10 lipca 2011.
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
,, MŁODZI AKTYWNI? CO ZROBIĆ, ŻEBY MŁODZIEŻ BRAŁA UDZIAŁ W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM? W RAMACH REKRUTACJI DO XX SESJI SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY, KTÓRA.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Ko-Kluby Przedsiębiorczości – promocja świadomości proekologicznej wśród młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.
M Ł ODZI G Ł OSUJ Ą – LEKCJA O PARLAMENCIE EUROPEJSKIM. DEBATA Z UDZIA Ł EM POS Ł A KOZ Ł OWSKIEGO W M Ł ODZIE Ż OWYM O Ś RODKU WYCHOWAWCZYM W KWIDZYNIE.
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Rok 2013/2014.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Ograniczenie sprzedaży w szkołach tzw. żywności śmieciowej W lipcu 2012 roku Klub Parlamentarny PSL informuje opinię publiczną, że pracuje nad projektem.
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE.
Dziś Twoje urodzinki ! Usiądź wygodnie i oglądaj ! ;D
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
4 czerwiec 1989rok- Pierwsze wolne wybory w Polsce
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Akcja propagująca od 1994r. parlamentaryzm wśród młodzieży, aktualnie gimnazjalnej i szkół ponadgimnazjalnych. Kadencja posłów trwa rok, a jedyna sesja.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Wiedza o społeczeństwie
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Kancelarię Sejmu, Odbywa się po raz dwudziesty,
Konkursy Przedmiotowe w województwie świętokrzyskim rok szkolny 2009/2010 przygotowała: Bożena Zielińska.
SEJM I SENAT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY Bartek & Bartek. SDIM – Co to jest????  Sejm Dzieci i Młodzieży zbiera się od 1994 roku, co roku 1 czerwca. Posiedzenie odbywa.
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
DEBATA w ramach programu CEO i Kancelarii Sejmu RP XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Temat: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
{ DEBATA wprowadzenie XX Sejm Dzieci i Młodzieży.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej: Sejm i Senat
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
Każdego roku organizacje pozarządowe podejmują liczne inicjatywy na rzecz mieszkańców naszego Miasta. Organizowane przez nie akcje i wydarzenia promują.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Działalność Parlamentu Europejskiego. Co roku Parlament zbiera się dwanaście razy na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu. Sześć dodatkowych sesji ma miejsce.
WŁADZA USTAWODAWCZA SEJM I SENAT RP
POSIEDZENIE PREZESÓW OGNISK MANIFESTACJA Uczestniczyło 60 ognisk Najliczniej reprezentowane były ogniska; OSW nr 3 ZS nr 34 (%) ZS.
Konkursy przedmiotowe organizowane dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów województwa wielkopolskiego w roku szkolnym 2014/2015.
Organizacja Sejmu i Senatu Status posła i senatora
Komisje Dialogu Obywatelskiego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Zapis prezentacji:

Postanowili ś my, ż eby rz ą dził cały naród, ż eby cały naród mógł powiedzie ć, czego mu potrzeba. Ale zapomnieli ś my Panowie, ż e naród to nie tylko doro ś li, ale i dzieci. Mamy kilka milionów dzieci, wi ę c i one powinny rz ą dzi ć. Niech b ę d ą dwa parlamenty. Jeden dorosłych i tam b ę d ą posłowie i ministrowie dorosłych. A drugi b ę dzie sejmem dzieci i tam dzieci b ę d ą posłami i ministrami. Ja wiem, ż e to jest trudne, wszystkie reformy s ą trudne, ale trzeba zacz ąć. Je ś li mnie si ę nie uda zrobi ć tego jak trzeba, reform doko ń czy mój syn, b ą d ź wnuk. [Fragment ksi ąż ki „Król Maciu ś I”] Sejm Dzieci i Młodzieży

Czym jest SDiM? Sejm Dzieci i Młodzieży – akcja propagująca od 1994 r. parlamentaryzm wśród młodzieży, aktualnie gimnazjalnej i szkół ponadgimnazjalnych. Kadencja posłów trwa jeden rok, a jedyna sesja w roku odbywa się 1 czerwca w Dzień Dziecka.

Jak wygląda SDiM? SDiM składa się, tak jak Sejm RP, z 460 posłów. Każde z 16 województw otrzymuje proporcjonalną liczbę mandatów do liczby uczniów w gimnazjach i szkołach średnich w danym województwie. Obrady Sejmu DiM (tak jak Sejmu RP) odbywają się w sali plenarnej, poprzedzają je obrady komisji sejmowej, opracowującej projekt uchwały, konsultacje projektu oraz organizowane przez organizacje pozarządowe warsztaty tematyczne dla posłanek i posłów.

Posłowie wybierają spośród siebie sprawozdawcę komisji, który jest reprezentantem komisji na posiedzeniach Sejmu. Zobowiązany jest on do odczytania treści uchwały przygotowanej wcześniej przez członków Komisji Sejmowej, wyjaśnienia niejasności i wątpliwości oraz do odpowiadania na zapytania poselskie. Ma on możliwość ustosunkowywania się do wypowiedzi posłów i zgłoszonych przez nich poprawek.

Każdy poseł ma prawo zgłosić poprawkę, popartą podpisami 30 innych posłów. Wystąpienie poselskie nie może trwać dłużej niż 2 minuty, zaś posła sprawozdawcy 5 min. W prowadzeniu obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży pomagają marszałkowie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Posłowie mają również możliwość spotkania się z parlamentarzystami i ich klubami.

Sejm Dzieci i Młodzieży w Polsce to pierwsze tego typu przedsięwzięcie i inicjatywa w Europie. Obecnie tego rodzaju dziecięco-młodzieżowe parlamenty zostały zainicjowane także w Republice Francuskiej, Portugalii, Królestwie Wielkiej Brytanii, Finlandii i Republice Czech (stan na 2012 r.).

Jak zostać posłem? Do 2009 roku przyznanie mandatu odbywało się na podstawie konkursu literackiego. Kandydaci pisali pracę na jeden z tematów wyznaczonych przez Zespół Organizacyjny. Prace spływały do Kuratoriów Oświaty przy urzędzie wojewódzkim. Wojewódzka Komisja (wyznaczona przez Kuratora Oświaty) oceniała prace i najlepszym autorom przyznawała mandaty poselskie. Następnie prace posłów oceniał Zespół Organizacyjny. Z każdego tematu wybierał około 20 najlepszych prac – ich autorzy dodatkowo na kilkanaście dni przed obradami SDiM zasiadali w Komisji Sejmowej. Każda Komisja wybierała spośród siebie trzech równych sobie Marszałków SDiM oraz opracowywała projekt uchwał sejmowych.

Od roku 2010 kandydaci i kandydatki pracują w zespołach dwuosobowych. Aby móc otrzymać mandaty poselskie, zespół musi wykonać związane z tematyką sesji działanie społeczne, a relację z wykonanych działań zamieścić na ogólnodostępnym serwisie Mandaty poselskie otrzymują te zespoły, których relacje z działań lokalnych zostały najwyżej ocenione. Inicjatorem i organizatorem nowej formuły rekrutacji do SDiM jest Fundacja CEO.

W 2010 r. powołano jedną komisję składającą się z 80 posłów. Komisja została podzielona na podkomisje, a spośród siebie wybrała tylko dwóch, a nie jak wcześniej trzech marszałków. Komisja spotkała się dzień przed obradami plenarnymi czyli 31 maja. W 2011 r. do komisji zostały zakwalifikowane 64 osoby (po 4 z każdego województwa). Podczas spotkania 7-8 maja 2011 komisja opracuje propozycję uchwały, która będzie przez posłanki i posłów konsultowana w szkołach i poddana debacie podczas obrad 1 czerwca.

XX sesja SDiM Pierwszy dzień upłynął na warsztatach. 31go maja spotkaliśmy się w Zespole Szkół przy ulicy Wiśniowej 56. My uczestniczyłyśmy w warsztatach "Zaaranżuj zmianę!" Realizacja wydarzeń zaangażowanych społecznie na przykładzie działań związanych z prawami człowieka i ekologią Prawie 230 zespołów przyjechało z całej Polski. Niektórzy wstali bladym świtem, żeby zdążyć na godz. 13, kiedy to rozpoczęliśmy rejestrację.

Koło godziny 7 rano pojawiłyśmy się przed gmachem Sejmu. Przy wejściu wszystkich czekała osobista kontrola i przejście przez bramki. Przejście ponad 500 osób zajęło trochę czasu. W budynku przed godziną 9 swoje stoiska rozłożyły kluby poselskie, zachęcając do odwiedzania młodych posłów i posłanki różnymi gadżetami. Około 9:30 rozpoczęły się poszukiwania wejścia na sale posiedzeń.

Pierwsze chwile na sali posiedzeń, to czas robienia sobie selfie i zapoznawania się z przestrzenią znaną głównie z ekranów telewizorów. Na kilka minut przed godziną 10 młodzi posłowie i posłanki zajęli swoje miejsca, a 3 młodych marszałków w towarzystwie dorosłych pomocników weszło na salę i rozpoczęli XX posiedzenie SDiM.

Posiedzenie rozpoczęły przemówienia zaproszonych gości. Następnie nadszedł czas na sprawozdanie prac komisji problemowej, która obradowała 10 i 11 maja 2014 roku. Po wystąpieniu posła sprawozdawcy rozpoczęły się przemówienia. Niektóre z nich dotyczyły konkretnych propozycji poprawek do projektu uchwały, inne były komentarzami do całej uchwały. Były też takie, które odnosiły się do oceny Unii Europejskiej. Po przemówieniach młodzi posłowie i posłanki przystąpili do głosowania nad poprawkami do uchwały. Część poprawek została odrzucona, część przyjęta. Całość uchwały została przyjęta większością głosów. Po głosowaniu nastąpiły pytania do Ministra Edukacji Narodowej.

Dziękujemy za uwagę! Klaudia Rzewuska i Klaudia Kuźma posłanki na XX sesję SDiM.