Konferencja „Chronić chronione”, zorganizowana przez Porozumienie Parków Krajobrazowych Polski i Województwo Kujawsko-Pomorskie, Toruń - 12 sierpnia 2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Advertisements

Organizacje pozarządowe
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Administracja publiczna
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Beneficjenci Małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3., ale przyczyniają się do osiągnięcia.
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Ceremonie oficjalne i państwowe
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Ceremonie oficjalne i państwowe
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Właściwość sądów administracyjnych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Prawne formy ochrony przyrody
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
ORGAN administracji publicznej
 Park narodowy – forma ochrony przyrody występująca w większości państw świata; obszar powołany przez władzę szczebla krajowego celem ochrony występującej.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Planistyczne działania wspierające.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
UST.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

Konferencja „Chronić chronione”, zorganizowana przez Porozumienie Parków Krajobrazowych Polski i Województwo Kujawsko-Pomorskie, Toruń - 12 sierpnia 2014 r. Karolina Karpus Adiunkt w Katedrze Prawa Ochrony Środowiska Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Państwowe i samorządowe organy ochrony przyrody – kompetencje, relacje, zasady współpracy, skuteczność działań

1 Wprowadzenie

Prawo ochrony przyrody – źródła prawa: ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm. (u.p.o.ś.); ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 627 ze zm. (u.o.p.); ustawa z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1226 ze zm.); ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.); ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 210 ze zm.); ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 621 ze zm.); ustawa z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju (Dz.U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1051 ze zm.); ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233 ze zm.); ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 856 ze zm.); ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.); ustawa z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 189, poz.1471 ze zm.).

Środowisko ogół elementów przyrodniczych, w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności powierzchnia ziemi, kopaliny, wody, powietrze, krajobraz, klimat oraz pozostałe elementy różnorodności biologicznej, a także wzajemne oddziaływania pomiędzy tymi elementami (art. 3 pkt 39 u.p.o.ś.)

Środowisko przyrodnicze krajobraz wraz z tworami przyrody nieożywionej oraz naturalnymi i przekształconymi siedliskami przyrodniczymi z występującymi na nich roślinami, zwierzętami i grzybami (art. 5 pkt 20 u.o.p.)

Siedlisko przyrodnicze obszar lądowy lub wodny, naturalny, półnaturalny lub antropogeniczny, wyodrębniony w oparciu o cechy geograficzne, abiotyczne i biotyczne (art. 5 pkt 17 u.o.p.)

Środowisko Środowisko przyrodnicze

Pojęcie „organu ochrony przyrody” 2 Pojęcie „organu ochrony przyrody”

Ustrojowe prawo ochrony przyrody - podmioty administrujące (u.o.p.): organ w zakresie ochrony przyrody służby ochrony przyrody organy opiniodawczo-doradcze w zakresie ochrony przyrody

Organy w zakresie ochrony przyrody (art. 91 u.o.p.): minister właściwy do spraw środowiska Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wojewoda regionalny dyrektor ochrony środowiska marszałek województwa dyrektor parku narodowego starosta wójt, burmistrz albo prezydent miasta

Organ ochrony przyrody kryteria wyodrębnienia: pojęcie „środowiska” i „środowiska przyrodniczego” funkcje ochrony środowiska ujęcie definicyjne „organu ochrony przyrody” jako: struktury administracji publicznej mającej osobową istotę, organizacyjne wyodrębnienie, umocowanie prawne do działania w imieniu państwa, wyposażonej we władztwo administracyjne oraz posiadającej kompetencję w zakresie zadania, jakim jest przede wszystkim racjonalne kształtowanie i gospodarowanie zasobem, zdefiniowanym jako „środowisko przyrodnicze”.

Organ ochrony przyrody Organy w zakresie ochrony przyrody

Organy ochrony środowiska (art. 376 u.p.o.ś.): wójt, burmistrz lub prezydent miasta; starosta; sejmik województwa; marszałek województwa; wojewoda; minister właściwy do spraw środowiska; Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska; regionalny dyrektor ochrony środowiska

Organy ochrony przyrody Organy ochrony środowiska Organy ochrony przyrody

Rodzaje organów ochrony przyrody i ich kompetencje 3 Rodzaje organów ochrony przyrody i ich kompetencje

Administracja ochrony przyrody w Polsce organy ochrony przyrody służby i straże państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe) zrzeszenie osób fizycznych i prawnych (Polski Związek Łowiecki) zakłady administracyjne (ogrody botaniczne, ogrody zoologiczne oraz ośrodki rehabilitacji zwierząt) państwowe instytuty badawcze (np. Instytut Ochrony Środowiska) specjalny urzędnik obsługującym organ ochrony przyrody (Główny Konserwator Przyrody, regionalny konserwator przyrody)

Organy jednostek samorządu terytorialnego Organy naczelne poziom centralny Organy centralne poziom terenowy Terenowa administracja rządowa zespolona Organy jednostek samorządu terytorialnego Terenowa administracja rządowa niezespolona Polski Związek Łowiecki członkowie społeczeństwa

Klasyfikacja rodzajów organów – dalsze wybrane kryteria: organy monokratyczne i kolegialne organy decydujące i opiniodawczo-doradcze organy zawodowe, zawodowo-społeczne, społeczne organy pochodzące z wyboru, powołania, nominacji, oraz kreowane z mocy samego prawa organy wyspecjalizowane i organy ogólne

Ochrona przyrody jako zadanie publiczne: zadania organizatorskie zadania reglamentacyjno-zobowiązujące, zadania kontrolno-nadzorcze zadania wykonawcze

Organy ochrony przyrody – kryterium charakteru zadań: Organy wykonujące zadania reglamentacyjno-zobowiązujące, połączone z zadaniami kontrolno-nadzorczymi Organy wykonujące zadania wykonawcze, połączone z zadaniami organizatorskimi Organy wykonujące zadania kontrolno-nadzorcze, łącząc je z zadaniami organizatorskimi minister właściwy do spraw środowiska, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, wojewoda, regionalny dyrektor ochrony środowiska, marszałek województwa, dyrektor parku narodowego, starosta, wójt, burmistrz albo prezydent miasta, rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa Generalny Dyrektor Lasów Państwowych, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych oraz nadleśniczy, GDOŚ, RDOŚ, dyrektor parku krajobrazowego Organy Inspekcji Ochrony Środowiska

Organy ochrony przyrody a wewnętrzne działy prawa ochrony przyrody: ochrona przyrody in situ (obszarowa ochrona przyrody, Natura 2000, obiektowa ochrona przyrody, gatunkowa ochrona przyrody, lasy, ochrona zwierząt łownych); ochrona przyrody ex situ (ogrody botaniczne i zoologiczne, ośrodki rehabilitacji zwierząt, handel gatunkami zwierząt i roślin zagrożonych wyginięciem); badanie i obserwacja stanu środowiska przyrodniczego; ochrona terenów zieleni i zadrzewień; organizmy genetycznie zmodyfikowane; ochrona krajobrazu; ochrona zwierząt kręgowych; szkody w środowisku i ich naprawa; ocena oddziaływania na środowisko;

Organy ochrony przyrody – wnioski: administrację ochrony przyrody tworzy obecnie znaczna (i rosnąca liczebnie – zob. powołanie GDOŚ i RDOŚ w 2008 r.) grupa organów administracji publicznej, której towarzyszy równie liczna grupa innych podmiotów administrujących ustawodawca kształtując administrację ochrony przyrody nie wykorzystuje w stopniu wystarczającym możliwości, jakimi dysponują organy wyspecjalizowane zjawisko „rozpraszania kompetencji” organów w ochronie przyrody należy ocenić jednoznacznie negatywnie, gdyż osłabia ono skuteczność wykonywania tego zadania publicznego

Skuteczność działań organów ochrony przyrody 4 Skuteczność działań organów ochrony przyrody

Skuteczność działania organów ochrony przyrody – płaszczyzny oceny prawnej: spory o właściwość między organami ochrony przyrody (negatywnych, jak i pozytywnych; między JST, między organami administracji rządowej, oraz krzyżująco) instytucja uzgodnień między organami administracji publicznej

Ustawa z 2004 r. o ochronie przyrody - przykłady: wydawanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów: organ wykonawczy gminy a starosta organ wykonawczy gminy a wojewódzki konserwator zabytków starosta a RDOŚ (zbieg ustawy Prawo ochrony środowiska i ustawy o ochronie przyrody - odpowiedzialność odszkodowawcza) instytucja uzgodnienia: zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów – RDOŚ projekt uchwały w sprawie zmiany granic parku krajobrazowego

Skuteczność działania organów ochrony przyrody – wnioski: zjawisko „rozpraszania kompetencji” między organami ochrony przyrody, jak między tymi organami i innymi organami administracji publicznej w jednej konkretnej sprawie swoiste pozorowanie przez ustawodawcę samodzielności organów ogólnych ochrony przyrody (to jest takich, które oprócz ochrony przyrody/ochrony środowiska, realizują szereg innych zadań publicznych – zwłaszcza organów JST) w relacji z wyspecjalizowanymi organami ochrony przyrody (powołanymi głównie i wyłącznie do wykonywania tego zadania publicznego)

5 Wnioski

Organizacja ochrony przyrody w dłuższej perspektywie czasowej - postulaty: konsolidacja administracji ochrony przyrody z naciskiem na utrzymanie ich wyspecjalizowanego charakteru (postulat utworzenia Polskiej Agencji Środowiska); przemyślenie na nowo roli jednostek samorządu terytorialnego w wykonywaniu tych zadań (zasadność powierzania organom JST zadań reglamentacyjno-zobowiązujących w ochronie przyrody);

Organizacja ochrony przyrody w krótszej perspektywie czasowej - postulaty: odstąpienie od wprowadzania do ustaw środowiskowych katalogów organów i instytucji, sugerujących w treści swój zamknięty charakter – gdy nie odpowiada to rzeczywistości; pełniejsze wykorzystanie możliwości działania już ustanowionych organów wyspecjalizowanych administracji rządowej, w miejsce obecnych rozwiązań dotyczących organów ogólnych, jakimi są organy JST; przezwyciężenie negatywnego zjawiska „rozpraszania kompetencji” między organami ochrony przyrody, gdyż nie służy ono interesowi ochrony przyrody;