Dr Marcin Kleban, UJ, Kraków @makle1 Nowe spojrzenie na edukację: jak technologie komputerowe wpływają na zmiany w kształceniu. Dr Marcin Kleban, UJ, Kraków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Katarzyna Szypuła-Sajon
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
VI Konferencja DZB, Głogów - Bądzów, X.2012 r.
Technologia informacyjna według MENiS
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
(na podstawie badań ankietowych)
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Cecylia Szymanska - Ban | Education Lead Microsoft.
Aktywna edukacja.
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
Pedagogika szkoły wyższej
e-learning – Jak włączyć go w proces dydaktyczny
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
Gimnazjum w Okonku 2008 Wyrównywanie szans edukacyjnych.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Założenia PROJEKTU
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Wprowadzenie do stosowania narzędzi Web 2.0 w dydaktyce
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Opis udziału szkoły w innowacji pedagogicznej polegającej na wdrażaniu kształcenia otwartego (e-learning).
TARGI
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Europejscy Mistrzowie Cyfrowego Włączenia Platforma DigiPlace4All IE1-LEO
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Lekcje z komputerem, 2006.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna DRZEWIŃSKA „Nauczyciele i uczniowie jako uczestnicy procesu uczenia się wykorzystywania.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Debata szkolna Zestawienie Odpowiedzi na pytania udzielone przez uczniów klas I-VI (SP7 Głogów)
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
na rzecz cyfryzacji szkół
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wyszukiwanie partnerów do projektów międzynarodowych Możliwość wspólnej pracy nad wnioskiem i współpracy projektowej w ramach tzw. Collaborative.
Metoda WebQuest.
Projekt Kim będziesz?.
Sopocka Akademia Tenisowa
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Zapis prezentacji:

Dr Marcin Kleban, UJ, Kraków @makle1 Nowe spojrzenie na edukację: jak technologie komputerowe wpływają na zmiany w kształceniu. Dr Marcin Kleban, UJ, Kraków @makle1 Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Pytania i komentarze? Twitter: #pwszkrosno Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Wpływ technologii na kształcenie Obniża się wiek, w którym zaczynamy korzystać z komputerów, np. w Szwecji 50% 3-latków korzysta z Internetu, 90% 6-latków Cyfrowi natywni? (Prensky, 2001) Pokolenie wychowane na multimediach Smartfony coraz bardziej powszechne (44% uzytkowników telefonów*), wśród dzieci i nastolatków (74%) oraz wśród młodych dorosłych(20- 29 lat- 70%) w Polsce. *źródło: Marketing mobilny w Polsce 213/2014, dane dot. 01. 2014. Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Wyzwania dla kształcenia instytucjonalnego Wykorzystanie wiedzy dostępnej w przestrzeni otwartej Rozwijanie cyfrowych umiejętności Nauczanie na odległość Współpraca na odległość Nowe wyzwania w sferze oceniania Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Wykorzystanie wiedzy dostępnej w otwartej przestrzeni sieciowej Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

YouTube: wiedza (prawie) na każdy temat Yo ma dopiero 9 lat ! Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Twitter: społeczności Sieć połączeń w Twitterze Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Curation: zachowywanie treści: Pininterest, Scoop.it Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Blog Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

MOOCs: otwarte kursy online MOOC (ang. Massively Open Online Courses): upowszechniają wiedzę Są narzędziem promującym kształcenie w tradycyjnych instytucjach (uniwersytety) 2 typy: - xMOOC: zinstytucjonalizowany MOOC: Coursera, Udacity i inne - cMOOC: otwarte formy współuczestnictwa w kursie, zakładają uczenie się wzajemne, przenikanie się ról nauczyciela i ucznia, „przechowywanie” treści i dzielenie się wiedzą Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

xMOOC: przykłady USA i partnerzy m.in. Stanford, Yale, Stanford Coursera Niezależni edukatorzy Udacity m.in. MIT, Harvard, edX Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 MOOCs w Europie Uniwersytety w W. Brytanii, British Council FutureLearn Niezależni edukatorzy (Niemcy) iversity Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 xMOOC: Polski MOOC Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 MOOC: statystyki Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

cMOOC: uczenie się w społeczności Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Rozwijanie umiejętności cyfrowych Umiejętności cyfrowe to: Rozumienie Tworzenie Remiksowanie Krytyczne ocenianie Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Rozumienie Wybór właściwego narzędzia do nauki i zdobywania wiedzy Wiedza na temat narzędzi cyfrowych i ich wykorzystywania X-pro II, Valencia?? Obsługa programów Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Tworzenie Narzędzia web 2.0 Blogi Video Fotografie, grafiki Strony internetowe Strony i grupy Facebook, Google+ Wpisy na Twitterze, znaczniki, np. #nauczyciel Wpisy na Instagram i znaczniki, np. #szkoła Wiadomości: Whatsapp, Snapchat Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Remiksowanie Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Remiksowanie: memy Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Remiksowanie: memy Tym zajmują się uczniowie…. Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Krytyczne ocenianie Umiejętność oceny przydatności zastosowania narzędzi do osiągania wybranych celów, ocena możliwości i ograniczeń technologii, np.: Dropbox: zalety: umożliwia przechowywanie dokumentów/plików medialnych w chmurze, współdzielenie plików i folderów, wada: nie ma możliwości współredakcji plików w czasie rzeczywistym Umiejętność dokonania krytycznej oceny źródeł informacji i ich wykorzystania przez innych, np. w celach komercyjnych, promowania ideologii lub osiągania celów politycznych Umiejętność dokonania krytycznej oceny wartości wiedzy zawartej na stronach internetowych czy sieciach społecznościowych banalne treści, Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Nauczanie na odległość i kształcenie mieszane (blended learning) Efektywne wykorzystanie dostępnych platform edukacyjnych Potrzebne są umiejętności pedagogiczne Wykorzystanie technologii mobilnych Nauczanie przekraczające bariery czasowe i przestrzenne Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Współpraca na odległość Klasa/grupa jako zespół ludzi, również odległych od siebie w sensie geograficznym Zalety: Kształcenie umiejętności cyfrowych Kształcenie umiejętności współpracy w grupie Kształcenie kompetencji interkulturowej Zagrożenia: współpraca nauczycieli, różnice w harmonogramach, strefach czasowych, różnice w poziomie cyfrowych umiejętności, różne wymagania i oczekiwania Przykłady telekolaboracji w mojego doświadczenia z Pampeluna, z Francją Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Nowe wyzwania dla oceniania Uczenie się jako uczestnictwo w społecznościach zgłębiających wiedzę Jak zmierzyć i ocenić aktywność w sieci? Jak zmierzyć i ocenić uczestnictwo w społecznościach? Gdzie wyznaczyć linię pomiędzy prywatnością a treściami dostępnymi publicznie ? Ni etylko tes: pytane, odpowiedź, ale oceniania uczesnrtictwa Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Jak oceniać aktywność w sieci? Możemy oceniać: wytworzone obiekty cyfrowe uczniów/studentów, umiejętności cyfrowe, aktywność w osobistych przestrzeniach kształcenia (ang. personal learning spaces) – Portfolio Formalne docenianie osiągnięć cyfrowych: Przykład: otwarte odznaki edukacyjne (np. Mozilla Open Badges) Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Ocenianie: odznaki Zdjecie: Bob McGrath , The Chronicle of Higher Education Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Szanse dla edukacji Elastyczne formy edukacji: przekraczanie barier czasu, przestrzeni Umiędzynarodowienie nauczania Personalizacja kształcenia Aktywna rola studentów/uczniów Zwiększenie mobilności nauczycieli i studentów/uczniów Praca w społecznościach skupionych wokół własnych zainteresowań Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Podsumowanie Nieuchronne zmiany w edukacji wywołane szerokim dostępem do wiedzy Konieczność wykorzystania wiedzy istniejącej w otwartym dostępie Konieczność kształcenia umiejętności cyfrowych Szanse dla edukacji: powszechność edukacji, uczenie się od najlepszych, przekraczanie barier edukacyjnych Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Jak wprowadzać innowacje? Bycie liderem nie jest najważniejsze…. Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014

Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014 Dziękuję za uwagę! Marcin Kleban @makle1 Tydzień Akademicki, PWSZ Krosno, 24 marca 2014