SŁOWNICZEK Wnioskodawcy – organy prowadzące szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne Realizatorzy – szkoły podstawowe Grupa docelowa – uczniowie i uczennice.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
KSIĘGOWOŚĆ W PROJEKTACH UE
Województwo Podkarpackie
Województwo Podkarpackie
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych” Projekt realizowany w ramach projektów systemowych MEN i beneficjentów.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Szczegółowe kryteria wyboru projektów w ramach planowanych konkursów dla Działania 9.2 PO KL w 2012 roku 08 lutego 2012r. Człowiek – najlepsza inwestycja.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Stan na dzień r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Poddziałanie Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Założenia projektu systemowego na podstawie „Zasad.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Zasady konstruowania programów projakościowych
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dobry start w edukację – indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Międzyrzecz.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA cel projektu cele szczegółowe zapewnienie każdemu dziecku realizującemu I etap edukacyjny w szkołach podstawowych.
Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego człowiek - najlepsza inwestycja Warszawa, wrzesień 2012r. ZAŁOŻENIA.
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
I NDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I - III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH.
Przygotowanie, nabór i ocena wniosków o dofinansowanie projektu systemowego Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych.
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
Poddziałanie Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Założenia projektu systemowego na podstawie „Zasady.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zespół Administracyjny Oświaty ul. Akademicka Słubice Tel
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Poddziałanie projekt systemowy.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Instytucja Pośrednicząca PO KL Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych Priorytet IX PO.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

SŁOWNICZEK Wnioskodawcy – organy prowadzące szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne Realizatorzy – szkoły podstawowe Grupa docelowa – uczniowie i uczennice klas I-III szkół podstawowych Kryterium dostępu w 2011 r. – wniosek obejmuje co najmniej 70 % wszystkich szkół podstawowych podlegających danemu organowi prowadzącemu Okres realizacji projektów - wrzesień 2011 – grudzień 2013

KRYTERIA UDZIAŁU W PROJEKCIE Organ prowadzący składa wniosek aplikacyjny do Instytucji Pośredniczącej wyłącznie dla tych szkół, które wypełniły standardy I, II, III, Liczba szkół objętych wnioskiem, wynosi co najmniej 70 % wszystkich szkół podstawowych podlegających danemu organowi prowadzącemu.

ALGORYTM DOFINANSOWANIA: Kwota dla organu prowadzącego = liczby szkół „małych” x PLN + liczba uczniów pozostałych szkół x 453,30 PLN Szkoły „małe” - obejmujące w klasach I-III od 1 do 69 uczniów kwota dofinansowania wynosi PLN Pozostałe szkoły - obejmujące w klasach I-III 70 uczniów i więcej kwota dofinansowania stanowi iloczyn kwoty 453,30 PLN i liczby uczniów

STANDARDY REALIZACJI KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO KLAS I-III WYMAGANE DO UZYSKANIA WSPARCIA  I. opracowanie programów nauczania uwzględniających indywidualizację pracy z uczniem (zespół nauczycieli odpowiedzialny za indywidualizację procesu nauczania, diagnoza problemów/potrzeb edukacyjno - wychowawczych) – SZKOLNI KOORDYNATORZY  II. realizacja programów nauczania uwzględniających indywidualizację pracy z uczniem w ramach zajęć obowiązkowych – DLA KAZDEGO UCZNIA OBJETEGO WSPARCIEM OSOBNY PROGRAM  III. doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli komplementarnie w stosunku do opracowanych rozwiązań w zakresie indywidualizacji procesu nauczania (zajęcia obowiązkowe, zajęcia dodatkowe) – SZKOLENIA GMINNE KASKADOWE, SZKOLENIA ZESPOŁÓW, KURS ADAPTACYJNY

ALGORYTM DOFINANSOWANIA Wątpliwości: 1. Różne interpretacje liczby uczniów. Dlatego 2 dane: - na w klasach I-III z podziałem na uczniów i uczennice, - na dzień w klasach I-III z podziałem na uczniów i uczennice (do wstępnej weryfikacji po zakończeniu rekrutacji w przedszkolach i szkołach)

ALGORYTM DOFINANSOWANIA Wątpliwości: 2. Udział SP Lubczyna

ALGORYTM DOFINANSOWANIA SZKOŁA KLASA RAZEM SZKOŁA ŚRODKI NALEŻNE IIIIII SP ,50 SP ,50 SP ,10 SP-KOM ,00 SP-KR ,00 SP-LUB ,00 ZSP-B ,00 ZSP-M ,00 ZSP-KL ,40 RAZEM ,50

STANDARDY REALIZACJI KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO KLAS I-III FINANSOWANE W PROJEKCIE IV. doposażenie bazy dydaktycznej w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt specjalistyczny zgodnie z zapotrzebowaniem wynikającym z zaplanowanych zajęć dodatkowych V. realizacja zajęć dodatkowych wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego

DOPOSAŻENIE Cross-financing może stanowić 10% całego projektu: do kosztów cross-financingu zalicza się m.in. zakup: - sprzętu komputerowego - mebli i wyposażenia. do kosztów cross-financingu nie zalicza się: - zakupu środków dydaktycznych, - zakupu oprogramowania komputerowego (jako wartość niematerialna i prawna nie będąca środkiem trwałym), - amortyzacji sprzętu i wyposażenia zakupionych ze środków własnych, poza projektem

DOPOSAŻENIE Rodzaje wydatków kwalifikowalnych w ramach wsparcia objętego cross-finanacingiem dotyczą przede wszystkim: a) zakupu oraz leasingu (finansowego i zwrotnego) pojazdów oraz mebli; b) zakupu oraz leasingu (finansowego lub zwrotnego) sprzętu rozumianego jako: środki trwałe, z wyłączeniem pojazdów i mebli, których wartość początkowa jest wyższa od 10% kwoty określonej w przepisach podatkowych, uprawniającej do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (ok. 350 zł) c) dostosowywania budynków, pomieszczeń i miejsc pracy. Cross-financing w ramach PO KL nie obejmuje budowy nowych budynków, dużych prac budowlanych, remontów budynków, a jedynie wykonywanie prac dostosowawczych związanych z realizowanymi projektami w ramach PO KL.

REALIZACJA ZAJĘĆ DODATKOWYCH WSPIERAJĄCYCH INDYWIDUALIZACJĘ PROCESU DYDAKTYCZNEGO MIN: zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji; zajęć dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych; zajęć logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy; zajęć socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej; gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy; specjalistycznych zajęć terapeutycznych (np.: hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych; zajęć rozwijających zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np.: prowadzenie obserwacji przyrodniczych).

KOSZTY NIEKWALIFIKOWANE W PROJEKCIE: koszty zarządzania (koszty związane z wdrożeniem projektu) koszty pośrednie koszty związane z wdrożeniem standardów I-III koszty kwalifikowane w ramach cross-financingu powyżej 10 % budżetu ogółem

PROCEDURA REALIZACJI PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH 1. Dyrektorzy szkół składają do organów prowadzących pisemne oświadczenia dotyczące spełnienia przez szkołę standardów I-III (zgodnie z załącznikiem nr 5 do Zasad …)

ZAŁĄCZNIK NR 5: WZÓR OŚWIADCZENIA DYREKTORA SZKOŁY POŚWIADCZAJĄCEGO SPEŁNIENIE STANDARDÓW I, II I III …………………………………….. (pieczątka szkoły) (miejscowość, data) Oświadczenie Oświadczam, że ……………………………………………………………………………. (nazwa szkoły) spełnia standardy: I, II i III, będące warunkiem przystąpienia do projektu systemowego w zakresie indywidualizacji nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej, tj.: Standard I: Zespół, w skład którego wchodzą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i pedagog szkolny (wychowawca świetlicy, psycholog, bibliotekarz), dokonał rozpoznania potrzeb uczniów klas I-III szkoły podstawowej, przeanalizował wyniki rozpoznania i dostosował realizowane programy nauczania. Zespół monitoruje realizację programów nauczania i okresowo ocenia skuteczność podejmowanych oddziaływań. Standard II: Nauczyciele prowadzący zajęcia w klasach I-III szkoły podstawowej realizują zatwierdzony program nauczania, w tym indywidualizują pracę z uczniem na lekcjach, dostosowując metody i formy pracy do potrzeb i możliwości dziecka. Standard III: Nauczyciele doskonalili swoje umiejętności i posiadają kompetencje niezbędne do realizacji z uczniami klas I-III szkoły podstawowej zajęć wspierających, wynikających z przeprowadzonego w szkole rozpoznania. ……………………………………………………. (pieczątka i podpis dyrektora)

PROCEDURA REALIZACJI PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH 2. Organ prowadzący dokonuje weryfikacji spełnienia przez szkoły, standardów I – III (zgodnie z załącznikiem nr 2 do Zasad …) 3. Organ prowadzący opracowuje wniosek o dofinansowanie, zgodnie z: - ogólnymi zasadami oraz projektem modelowym ( zgodnie z załącznikiem nr 3 do Zasad …) - oraz zapotrzebowaniem ( zgodnie z załącznikiem nr 4 do Zasad …)

ZAŁĄCZNIK NR 3: PROJEKT MODELOWY W toku realizacji poszczególnych standardów oraz w wyniku przeprowadzonych w powyższych szkołach i klasach badań, analiz i wywiadów zdiagnozowane zostały poniższe problemy: Do szkoły podstawowej nr 1 (klas I-III) uczęszcza 37 dzieci (20 chłopców i 17 dziewczynek) z zaburzeniami umiejętności szkolnych, stanowi to 67% ogółu uczniów klas I-III w tej szkole. Główne zaburzenia w powyższym zakresie dotyczą umiejętności z zakresu edukacji matematycznej i przyrodniczej. U 20% procent uczniów tych klas stwierdzono zagrożenie dysleksją (u 5 dziewczynek i 6 chłopców). Ponadto 69% dzieci z klas I-III w SP nr 1 ma problemy logopedyczne (20 dziewczynek i 18 chłopców). Inne problemy, jak np. zburzenia komunikacji społecznej występują w dużo mniejszym natężeniu w SP nr 1, dlatego w szkole w pierwszej kolejności niezbędne jest wprowadzenie mechanizmów, które rozwiążą trzy główne problemy SP nr 1 – trudności przyswajaniu treści, zaburzenia rozwoju mowy oraz zagrożenie dysleksją.

ZAŁĄCZNIK NR 3: PROJEKT MODELOWY Opisane powyżej problemy stanowią istotną barierę w dalszym rozwoju dzieci i osiągnięciu przez nie sukcesów szkolnych. Eliminacja zidentyfikowanych barier w dostępie do edukacji na pierwszym etapie edukacyjnym jest niezwykle istotna z punktu widzenia poprawy jakości pracy szkoły, a co za tym idzie wzrostu efektów kształcenia. Analiza sprawdzianów przeprowadzanych na zakończenie edukacji w Szkole podstawowej nr 1 pozwala zauważyć, iż uczniowie szkoły uzyskali średni wynik punktowy zbliżony do średniej województwa. Najwięcej trudności sprawiła matematyka, stąd też potrzeba szerszego wsparcia tej dziedziny wiedzy, począwszy od najwcześniejszych lat szkolnych. Ponadto, analiza wyników uczniów z orzeczoną dysleksją na tle wyników uzyskanych przez uczniów bez tej dysfunkcji wskazuje na duże dysproporcje w poziomie znajomości materiału, który stanowił przedmiot oceny. Nieco inna sytuacja jest w Szkole podstawowej nr 2 …

ZAŁĄCZNIK NR 4: FORMULARZ ZGŁOSZENIA DO PROJEKTU 1. Nazwa i Adres szkoły. 2. Imię i nazwisko Dyrektora szkoły 3. Imię i nazwisko, telefon, osoby upoważnionej do koordynowania szkolnego programu wspierania uczniów. 4. Rodzaj, i liczba godzin i koszty planowanych zajęć w czasie trwania projektu. LpLp Rodzaj zajęć Łączna liczba godzin* Czas trwania zajęć – lata szkolne Łączna liczba uczniów objętych zajęciami Koszty osobowe Środki potrzebne na wyposażenie Uwagi ogółem w tym cross- financing ** 1. zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji

PROCEDURA REALIZACJI PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH 4. Organ prowadzący składa wniosek aplikacyjny do IP wyłącznie dla tych szkół, które wypełniły standardy I, II, III, o których mowa w załączniku nr 2. Liczba szkół objętych wnioskiem, wynosi co najmniej 70 % wszystkich szkół podstawowych podlegających danemu organowi prowadzącemu. 5. Weryfikacja formalna i merytoryczna wniosków przez IP 6. Podpisanie umów

ROZLICZANIE PROJEKTÓW 1. projekty rozliczne są na zasadach ogólnych określonych w Systemie realizacji PO KL, z uwzględnieniem wymogów stawianych przez Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania … w zakresie kwalifikowalności wydatków 2. wydatki ponoszone są przez organy prowadzące szkoły/szkoły 3. organ prowadzący szkołę/szkoła zobowiązana jest do wyodrębnienia rachunku na potrzeby realizacji projektu (prowadzenie wyodrębnione ewidencji księgowej) 4. środki przekazywane w formie zaliczki (możliwość przekazania środków jednorazowo lub transzami) 5. wniosek o płatność nie rzadziej niż raz na 3 miesiące rozliczający 70 % otrzymanych transz w innym wypadku odsetki karne 6. każdy wydatek kwalifikowany JSFP powinien zostać ujęty we wniosku o płatność w terminie 3 miesięcy od dnia jego poniesienia (UFP art. 190) 7. Harmonogram naboru i oceny projektów