Elementy składowe Biznes Planu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Istota i przesłanki badań marketingowych
Budżetowanie kapitałów
Analiza ryzyka projektu
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Dr Tadeusz Lis Badania Systemowe „EnergSys”
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
OFFSET DEFINICJE I DOŚWIADCZENIA Witold Wiśniowski Warszawa.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
opis projektu jednym zdaniem
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Biznesplan.
Sporządzanie biznesplanu
Zarządzanie projektami
Kluczowe czynniki sukcesu
Sporządzamy biznesplan
Analiza i planowanie startegiczne 3
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Zarządzanie zagrożeniami
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Proces programowania zagadnienia teoretyczne c.d. metody.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Co to jest biznes plan? Biznes plan jest zestawem dokumentów (analiz i programów), w których na podstawie oceny sytuacji strategicznej firmy oraz danych.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
Prezentacja biznesplanu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Zapis prezentacji:

Elementy składowe Biznes Planu

Główne cele i zadania biznes planu: pozyskanie partnerów do współpracy i udziału w finansowaniu planowanego przedsięwzięcia, ubieganie się o kredyt bankowy, przygotowanie planu operacyjnego działalności firmy, przygotowanie planu rozwojowego (przyszłości ) firmy, opracowanie szczegółowego planu badań i działań marketingowych, w tym promocyjnych.

Podstawowe elementy biznes planu to: Streszczenie kierownicze. Charakterystyka profilu przedsiębiorstwa i jego produkcji. Ocena jakości kadry zarządzającej, pracowników, zasobów niematerialnych i organizacji przedsiębiorstwa. Analiza otoczenia strategicznego przedsiębiorstwa (tendencje rozwojowe, nowe możliwości i zagrożenia).

Elementy biznes planu 5) Analiza rynku na oferowane przez przedsiębiorstwo i konkurencję produkty. 6) Plan rozwojowo-inwestycyjny. 7) Plan finansowy. 8) Aneks obejmujący projekty marketingowe, analizy ekonomiczne i finansowe.

Streszczenie kierownicze Jest to zarys planu działania i jego zwięzłe uzasadnienie. Kluczowymi punktami w streszczeniu kierowniczym jest określenie: celów biznes planu, możliwości i szans rynkowych oraz podstawowych zagrożeń, efektów finansowych realizacji planów, wielkości nakładów i sposobów finansowania.

Profil przedsiębiorstwa i jego produkcji Informacje o dotyczące powstawania i historii działalności firmy. Opis rozwoju produkcji i sprzedaży oraz jej strukturę. Charakterystyka wyników finansowych przedsiębiorstwa w perspektywie historycznej i na tle konkurencji. Ważne są także informacje o formie prawnej spółki i strukturze kapitałowej firmy.

Kadra zarządzająca, pracownicy i organizacja przedsiębiorstwa. Przedstawienie zarządu przedsiębiorstwa i przekonanie potencjalnych partnerów o wysokich kwalifikacjach i doświadczeniu pracowników firmy. Prezentujemy zdolności rozwojowe przedsiębiorstwa. Omówienie kwalifikacji i doświadczenia kadry zarządzającej, inżynierów i pracowników.

Charakterystyka członków kierownictwa Charakterystyka kierownictwa przedsiębiorstwa nie powinna ograniczać się do podania nazwisk osób zajmujących znaczące stanowiska, lecz musi obejmować zakres ich obowiązków i osobistej odpowiedzialności. Metody motywowania pracowników, stosowany system bodźców wpływający na skuteczność działań kadry kierowniczej, są pryzmatem przez który oceniają daną firmę potencjalni inwestorzy.

Analiza otoczenia strategicznego przedsiębiorstwa. Przedstawienie perspektyw rozwojowych i celów strategicznych przedsiębiorstwa, Ocena możliwości i zagrożeń jakie niosą zmiany systemowe, na ile zmieniają się warunki konkurencji. Poszukiwanie niszy rynkowej, określenie możliwości osiągnięcia przewagi nad konkurencją wykorzystując dostępne zasoby materialne i niematerialne.

Analiza SWOT Czynniki pozytywne negatywne wewnętrzne Silne strony Słabe strony zewnętrzne Możliwości (szanse) Zagrożenia

Model pięciu sił Portera Analizując sygnały płynące z otoczenia, warto zastosować model pięciu sił Portera. Polega on na ocenie wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa pięciu następujących czynników: Możliwości pojawienia się konkurentów, Siły przetargowej dostawców, Siły przetargowej nabywców, Możliwości pojawienia się substytucyjnych wyrobów, 5) Poziomu rywalizacji między dotychczasowymi konkurentami.

Metody analizy i prognozowania strategicznego Analiza trendu To pierwsze, wstępne oszacowanie wartości przyszłych, w oparciu o dotychczasowe wyniki. Jest metodą statystyczną opartą o zasadę regresji liniowej. Ponieważ wykorzystuje dane historyczne pozwala oszacować przedział najbardziej prawdopodobnego kształtowania się przyszłych wartości. Pozwala w szybki sposób określić najbardziej prawdopodobną projekcję sprzedaży i produkcji. Jej przydatność jest ograniczona, gdyż zakłada niezmienność warunków otoczenia i produkcji.

Metoda delficka (burzy mózgów) Polega na poszukiwaniu odpowiedzi dotyczących szerokiego spektrum możliwych zdarzeń mogących wystąpić w przyszłości. W wyniku opisu możliwych scenariuszy rozwoju oraz wstępnego określenia stopnia prawdopodobieństwa przewidywanych zdarzeń opartych o opinie osób, które możemy uznać za ekspertów w danej dziedzinie, tworzy się zarys przyszłego obrazu działalności i wyników przedsiębiorstwa. Służy inspiracji i poszukiwaniu nowych rozwiązań, które pozwoliłyby przedsiębiorstwu osiągnąć lepsze wyniki.

Metody scenariuszowe Metoda scenariuszy strategicznych wywodzi się ze sztuki wojennej i znana była już w starożytności. Dotyczy przede wszystkim poszukiwań skutecznych metod działania w warunkach zmieniającego się otoczenia. Z jednej strony ma zapewniać zmniejszenie poziomu niepewności, a z drugiej umożliwić podejmowanie szybkich i skutecznych decyzji zapewniających powodzenia w różnych możliwych sytuacjach. Scenariusze możliwych zdarzeń przedstawiają siłę oddziaływania wyszczególnionych czynników na dane przedsiębiorstwo, ich kierunki ewolucji oraz możliwości przedsiębiorstwa w dostosowywaniu się do nich.

Analiza rynku i konkurencji. Dobry biznes plan musi oprzeć się o potrzeby i wymagania klienta. Analiza potrzeb rynku stanowi integralną część biznes planu i określa pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Konkurencyjność związana jest z dostosowaniem produktu do wymogów rynku pod względem asortymentu, jakości i ceny.

Plan rozwojowo-inwestycyjny. Odpowiada na pytanie co należy zrobić, aby zwiększyć wartość rynkową przedsiębiorstwa: Wybór technologii, lokalizacji inwestycji, Szczegółowy plan zakładu i podstawowe dane techniczne, Dobór maszyn i wyposażenia, Organizacja przedsięwzięcia, Strategia produkcji, Etapy i harmonogramy realizacji projektu, Prognozowy budżet.

Opisując strategię produkcji należy ująć następujące zagadnienia: zasady wprowadzania nowych produktów, modernizacja dotychczasowych produktów, dywersyfikacja asortymentu, poziom jakości i nowoczesności wyrobu. Przy opisie produkowanych wyrobów lub dopiero projektowanych należy uwzględnić kilka grup zagadnień: jakość, trwałość korzyści nabywców (cechy wyróżniające produkt).

Plan finansowy Należy zawrzeć w nim niezbędne informacje porównawcze, umożliwiające ocenę projektu i podjęcie decyzji o jego realizacji lub zaniechaniu. Biznes plan ma udowodnić racjonalność długookresowego zaangażowania środków finansowych w realizację projektu i gwarantować uzyskanie w przyszłości korzyści.

Aneksy obejmujące w projekcie marketingowe analizy finansowe i ekonomiczne. Aneksy stanowią integralną część biznes planu i decydują o jego ocenie. Rolą menedżera jest określenie i uzasadnienie przyjętych do obliczeń wielkości m.in.: Rynkowej stopy procentowej, Zmian poziomu i struktury kosztów, Cen jednostkowych sprzedaży, Przewidywanej stopy inflacji.

Dobrze przygotowany Biznes Plan jest kluczem do sukcesu.