WYDZIAŁ OŚWIATY URZĘDU MIASTA OPOLA Wybrane efekty dydaktyczno - wychowawcze szkół i placówek oświatowych miasta Opola REFERAT ORGANIZACJI I ROZWOJU OŚWIATY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Województwo Podkarpackie
Badanie psychologiczne jako narzędzie ewaluacji wewnetrznej
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Informacja o stanie realizacji Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Strategia edukacyjna samorządu gdyńskiego Ewa Łowkiel - Wiceprezydent Miasta Gdynia Gdynia, dn. 28 listopada 2008.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Podkarpacki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Edukacyjna Wartość Dodana
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
Edukacyjna Wartość Dodana- EWD
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
Analiza wykonania budżetu za okres I – X 2015 roku w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Dzielnicy Wola Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Szkoła sukcesu ! 1.Zdawalność egzaminu maturalnego w 100% ! 2.Należymy do szkół znajdujących się na wysokich miejscach w rankingach ! 3.EWD od lat w.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
XIX Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych Perspektywy 2017
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Doradztwo zawodowe w szkołach
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Niektóre skutki zmian w oświacie
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty –Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m. st
I Liceum Ogólnokształcące im. M
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Przykładowy model podziału środków
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Zapis prezentacji:

WYDZIAŁ OŚWIATY URZĘDU MIASTA OPOLA Wybrane efekty dydaktyczno - wychowawcze szkół i placówek oświatowych miasta Opola REFERAT ORGANIZACJI I ROZWOJU OŚWIATY

OŚWIATA JAKO PRIORYTETOWE ZADANIE JST Wyjątkowa pozycja oświaty wśród zadań samorządowych - 3 czynniki: cywilizacyjno – rozwojowy (jeden z priorytetów wśród zadań publicznych), finansowy (wydatki na oświatę to największa część budżetu JST), polityczny (realizacja zadań oświatowych to część aktywności JST budząca największe emocje, gdzie natężenie sporów i konfliktów bywa największe).

OŚWIATA JAKO PRIORYTETOWE ZADANIE JST Problem przepisów prawnych odnoszących się do funkcjonowania szkół i przedszkoli – na poziomie państwa budzi największe emocje w dyskusjach pomiędzy rządem a JST. Organizacja sieci szkolnej, zasady rekrutacji do przedszkoli, poziom opłat w przedszkolach, zakres zajęć dodatkowych w placówkach należą do najbardziej gorąco dyskutowanych dziedzin polityki lokalnej.

OŚWIATA JAKO PRIORYTETOWE ZADANIE JST Realizacja zadań oświatowych poddawana jest ustawicznej ocenie, zarówno na poziomie centralnym jak i lokalnym. Powstają liczne opracowania mające na celu całościową diagnozę zagadnień oświatowych (np. raporty ORE, publikacje IBE, IBO), ale także różnego rodzaju rankingi, niemające ambicji diagnozowania problemów oświatowych, jednak bardzo pomocne, zarówno samorządom jak i samym placówkom oświatowym w ocenie własnych działań i odnalezieniu się na mapie edukacyjnej.

KONTEKST OCENY REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH W ocenie realizacji przez JST zadań oświatowych brane są przede wszystkim pod uwagę wskaźniki efektywności wydatków finansowych w stosunku do jakości edukacji, czyli efekty wydatków edukacyjnych. Oceny takiej dokonał w 2014 r. Tygodnik Wspólnota w tzw. „Rankingu efektywności” Ranking bierze pod uwagę 2 kryteria: wysokość dopłat gminnych do subwencji oświatowej (w przeliczeniu na jednego ucznia), efekty wydatków oświatowych w oparciu o Edukacyjną Wartość Dodaną (EWD).

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH A WYDATKI NA OŚWIATĘ Pod względem wysokości dopłat gminnych do subwencji oświatowej (w przeliczeniu na jednego ucznia) Opole zajmuje 7. miejsce wśród miast wojewódzkich. Wysokość dopłat do subwencji (średnia z lat ) wynosi: Opole – 7.m ,98 zł Warszawa - 1. m ,06 zł. Zielona Góra – 14. m ,17 zł Na 18 m. jest Rzeszów, gdzie kwota 155,25 zł stanowi nadwyżkę subwencji.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH A WYDATKI NA OŚWIATĘ OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH A WYDATKI NA OŚWIATĘ Skoro wydatki na finansowanie oświaty są tak zróżnicowane, to pojawia się pytanie o efektywność tych wydatków. Czy oświata funkcjonuje lepiej tam, gdzie wydaje się na nią więcej pieniędzy ? Jak zmierzyć tę efektywność ?

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – EFEKTYWNOŚĆ WYDATKÓW Badanie efektywności wydatków oświatowych oparte na powiązaniu wydatków z Edukacyjną Wartością Dodaną (EWD) – wartość za okres Wyniki EWD są bardzo zróżnicowane (2011 – 2013). Z raportów IBE wynika, że najwyższe wartości odnotowały niepozorne gminy wiejskie, a nie duże miasta, ani też gminy znane z zamożności. Z badania wynika brak jakiejkolwiek korelacji między wartością EWD i zamożnością gmin.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – EFEKTYWNOŚĆ WYDATKÓW Ranking „Wydatki na oświatę – koszt edukacyjnej wartości dodanej” przygotowany przez prof. Pawła Swianiewicza z Uniwersytetu Warszawskiego, na podstawie danych IBE i sprawozdań budżetowych. W rankingu miast wojewódzkich pod względem wartości wskaźnika efektywności wydatków oświatowych Opole zajęło 6. miejsce. 1. miejsce – Rzeszów (brak dopłaty do subwencji) 9. miejsce – Zielona Góra 16. miejsce – Toruń

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – EFEKTYWNOŚĆ WYDATKÓW Wysoka pozycja Opola w Rankingu efektywności oznacza, że szkoły prowadzone przez Miasto Opole mają dobrze powiązane koszty z jakością. Opole jest miastem, które racjonalnie wykorzystuje środki finansowe na oświatę. Systematycznie dostosowuje sieć szkół do warunków reformy i niżu demograficznego, poszerza ofertę edukacyjną, daje dyrektorom i samo wykorzystuje narzędzia do skutecznego zarządzania. Wyniki Rankingu potwierdzają, że Miasto Opole zbudowało dobry system oświaty miejskiej.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno - wychowawcze Miasto Opole na wysokiej 8. pozycji w Wielkim Rankingu Miast Gazety Wyborczej, w którym porównano 21 miast pod względem łatwości rozpoczynania samodzielnego życia i wskazano najbardziej przyjazne dla młodych. Opole zajęło 3. miejsce wśród miast prorodzinnych. Pod uwagę wzięto 4 kryteria dotyczące edukacji: - Dostępność do edukacji przedszkolnej. - Wyniki sprawdzianu szóstoklasistów. - Finansowanie świetlic szkolnych. - Dofinansowanie stołówek szkolnych.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno - wychowawcze OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno - wychowawcze Miasto Opole uzyskało 5. miejsce pod względem edukacji przedszkolnej. Miasto Opole: ma 3,4 przedszkola na 10 tys. mieszkańców, 5,7% budżetu przeznacza na przedszkola – 4 miejsce, 86% dzieci obejmuje edukacją przedszkolną – 10 miejsce.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze Miasto Opole zajęło 4. miejsce pod względem wyników sprawdzianu szóstoklasistów (po Warszawie, Krakowie i Lublinie). Od 2002 r. szkoły podstawowe uzyskują corocznie wysokie wyniki sprawdzianu, zawsze powyżej średniej województwa. W 2013 r. uzyskały wynik 27,7 punktów (7 stanin), tymczasem województwo 23,5 punktów (5 stanin). Wynik krajowy wynosił 24,3 punkty.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze Miasto Opole zajęło 2. miejsce w kategorii dofinansowania świetlic szkolnych ex aequo z kilkoma innymi miastami, tuż po Zielonej Górze (na 1. miejscu). Wielkość nakładów na świetlice wynosi 0,8 budżetu, tymczasem miasto na 1. pozycji przeznacza na nie 1% budżetu. Świetlice szkolne są we wszystkich szkołach podstawowych i w 2 gimnazjach. Obejmują opieką 2455 uczniów na 8290, tj. 30% dzieci i młodzieży.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze Miasto Opole odnotowało niższy wynik w kategorii dofinansowania stołówek szkolnych - większość stołówek jest prowadzona przez zewnętrzne firmy lub posiłki są dowożone. Istotne jest to, że wszystkie szkoły podstawowe umożliwiają uczniom spożywanie obiadów, ponadto szkoły organizują również inne posiłki, zarówno na stałe jak również w ramach różnego rodzaju akcji. W szkołach z wyżywienia korzysta 1960 uczniów. Opole zapewnia także uczniom bezpłatne posiłki dla ok. 350 osób.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze Ogólnopolski Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych PERSPEKTYWY – k ryteria oceny: 1. Licea ogólnokształcące:  sukcesy w olimpiadach (30%),  wyniki maturalne - przedmioty obowiązkowe (25%),  wyniki maturalne - przedmioty dodatkowe (45%). 2. Technika:  sukcesy w olimpiadach (20%),  wyniki maturalne - przedmioty obowiązkowe (25%),  wyniki maturalnego - przedmioty dodatkowe (25%),  wyniki z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (30%).

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze W Rankingu Liceów Ogólnokształcących 2014 : 31. miejsce - Publiczne Liceum Ogólnokształcące Nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie Ponadto Szkoła uzyskała: 29. miejsce w Rankingu Maturalnym Liceów Ogólnokształcących 2014, 43. miejsce w Rankingu Szkół Olimpijskich 2014.

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze W Rankingu Liceów Ogólnokształcących 2014 : Publiczne Liceum Ogólnokształcące Nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej – 57. m., Publiczne Liceum Ogólnokształcące Nr V – 299. m., P ubliczne Liceum Ogólnokształcące Nr I im. Mikołaja Kopernika – 411. m., Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych (ZPPKP) – m. 500+,

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze W Rankingu Techników 2014 : 17. miejsce - Publiczne Technikum Nr 5 (Zespół Szkół Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki). Ponadto szkoła uzyskała: 26. miejsce w Rankingu Maturalnym Techników 2014, 5. miejsce w Rankingu Egzaminów Zawodowych Pozostałe szkoły w Rankingu Techników:

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze Pozostałe szkoły w Rankingu Techników 2014 : Publiczne Technikum Nr 3 (ZSEk.) – 29. m., Publiczne Technikum Nr 1 (ZSTiO) – 45. m., Publiczne Technikum Nr 4 im. Rtm. Witolda Pileckiego – 121. m., Publiczne Technikum Nr 7 (ZSZ Staszic) - m. 300+, Publiczne Technikum Nr 2 (ZSZ 4) - m. 300+

OCENA REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH – wybrane efekty dydaktyczno – wychowawcze Ranking Maturalny: Publiczne Liceum Ogólnokształcące Nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej, Publiczne Technikum Nr 1 (ZSTiO), Publiczne Technikum Nr 3 (ZSEk.). Ranking Szkół Olimpijskich: Publiczne Liceum Ogólnokształcące Nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej – 23. miejsce, Publiczne Technikum Nr 3 (ZSEk.). Ranking Egzaminów Zawodowych: Publiczne Technikum Nr 4 im. Rot. Witolda Pileckiego (ZSM), Publiczne Technikum Nr 3 ZSEk.), Publiczne Technikum Nr 1 (ZSTiO).

SUKCES POLSKIEJ EDUKACJI Polska zajęła 14 m. na świecie i 5 m. w Europie wg raportu wydawnictwa edukacyjnego Pearson pt. „Krzywa nauczania”, dotyczącego poziomu edukacji na świecie – 50 państw. Raport na podstawie międzynarodowych badań z lat (np. PISA, PIRLS i TIMSS sprawdzające umiejętności 10 i 15- latków z zakresu myślenia matematycznego, umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz nauk przyrodniczych). Polska wyprzedziła kraje: Niemcy, Belgia, USA, Węgry i Słowacja. Na pierwszym miejscu – Finlandia.

SUKCES POLSKIEJ EDUKACJI Polska w porównaniu z Finlandią: średnia długość edukacji wynosi ponad 15 lat (w Finlandii - 16,94), na jednego nauczyciela przypada 9,61 ucznia (w Finlandii - 14,3 ucznia), wydatki na edukację stanowią 11,45% wszystkich wydatków państwa (w Finlandii – 12,13%), szkoły ponadgimnazjalne kończy 83,51% uczniów (w Finlandii – 93,32%), szkoły wyższe kończy 55,38% osób (w Finlandii – 48,94%).

SUKCES POLSKIEJ EDUKACJI Sukces polskiej edukacji to: podniesienie wyników słabych uczniów, zmniejszenie różnic między najlepszymi a najgorszymi szkołami, zmniejszenie różnic w wykształceniu między dziećmi z rodzin zamożnych i biednych, Polska w czołówce - udział absolwentów szkół ponadgimnazjalnych w rynku pracy – 68% (w Niemczech – 59%, w Finlandii – 48,94%).

SUKCES POLSKIEJ EDUKACJI Wniosek z badań: Poziom edukacji zależy nie tylko od środków na nią przeznaczanych, ale przede wszystkim od kultury wspierającej kształcenie.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ