Wspólne działania UE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Cele polityki regionalnej
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Europejski obszar gospodarczy
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Historia Integracji Europejskiej
Programowanie perspektywy finansowej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Pobudzanie zatrudnienia, wzrostu i inwestycji Sylwia K. Mazur, Scenariusz 1, Załącznik 1.
Konkurencja a polityka konkurencji
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Wspólne działania UE

POLITYKA W ZAKRESIE BADAŃ I ROZWOJU Nowe technologie: Chociaż pierwsze prace badawcze, finansowane ze wspólnego budżetu, prowadzono już w latach siedemdziesiątych, nie stanowiły one wielkiego przełomu w sferze nowych technologii. W 1978 roku unijny program FAST objął 54 ośrodki, w których opracowywano 36 zagadnień - głównie technologie informatyczne i biotechnologie. Jego budżet, w porównaniu ze środkami wyasygnowanymi na ten cel przez Amerykanów, był symboliczny - 5,6 mln ECU.

POLITYKA W ZAKRESIE BADAŃ I ROZWOJU Badania na skalę przemysłową podjęto w Unii w latach osiemdziesiątych. Wspólnota jednak pozostawała wciąż daleko w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Japonią. Istniało niebezpieczeństwo, że wkrótce zostanie zdystansowana przez Koreę Południową, Singapur i Tajwan. Wprowadzono programy badawcze w dziedzinie informatyki i telekomunikacji. W ramach ESPRIT I (informatyka) wykonano 227 projektów. W pracach badawczych uczestniczyło 536 przedsiębiorstw, uniwersytetów i instytutów badawczych. Sukces programu ESPRIT I zachęcił do przedłużenia badań także na lata dziewięćdziesiąte. Podwojono środki budżetowe - wyniosły one ponad 3 mld ECU w ciągu czterech lat.

POLITYKA REGIONALNA Reforma funduszy strukturalnych (1988) i związane z nią ustalenie nowych, precyzyjnych (i do dziś obowiązujących) celów tworzyło wspólną wizję problematyki regionalnej. Na mocy Traktatu z Maastricht (1992) został powołany Fundusz Spójności. Przyznawany jest on państwom UE, w których PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi mniej niż 90 proc. średniej UE. Z pomocy korzystają Hiszpania, Portugalia, Irlandia i Grecja. Współfinansowane są przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska naturalnego i infrastruktury transportu (sieci transeuropejskie). Budżet funduszu wynosi 2,5 mld euro rocznie.

POLITYKA REGIONALNA Na obszarze Unii Europejskiej istnieje w sumie ponad 200 regionów, o różnym stopniu zaludnienia, warunkach geograficznych czy wskaźnikach ekonomicznych. Są wśród nich najbogatsze miasta świata takie jak Londyn (222% średniego dochodu w Unii), Bruksela czy Paryż, ale również takie jak grecki Epir, gdzie średni dochód na głowę mieszkańca jest pięć razy niższy niż w stolicy Wielkiej Brytanii.

POLITYKA REGIONALNA W połowie lat dziewięćdziesiątych dochód na jednego mieszkańca najuboższych regionów UE wynosił nieco ponad połowę przeciętnego dochodu we Wspólnocie (55 proc.). Aby zmniejszyć różnice w rozwoju najbogatszych i najuboższych regionów Europy Unia prowadzi szereg działań określanych mianem polityki regionalnej. Chodzi o wsparcie finansowe i strukturalne regionów zacofanych, stref przygranicznych i terytoriów, dotkniętych upadkiem tradycyjnych przemysłów: węglowego, stalowego, stoczniowego i tekstylnego.

POLITYKA PRZEMYSŁOWA Trudność z jej zdefiniowaniem wynika z tego, że na treść tej polityki składają się również działania podejmowane w innych obszarach: w ramach polityki handlowej, finansowej, regionalnej, ochrony środowiska, zdrowia, obrony narodowej, a zwłaszcza w dziedzinie badań i rozwoju, systemu oświaty, kształcenia i szkolenia zawodowego.

POLITYKA PRZEMYSŁOWA Do głównych celów polityki przemysłowej UE można zaliczyć: - wspieranie postępu naukowo-technicznego decydującego o konkurencyjności wyrobów wspólnotowych; - wspieranie rozwoju tzw. przemysłów strategicznych tj.: zapewniających utrzymanie lub rozszerzenie na światowych rynkach udziału w produkcji wyrobów nowych generacji, opartych na nowoczesnych technologiach oraz ważnych dla obronności i prestiżowych z punktu widzenia pozycji międzynarodowych (informatyka, biotechnologia, elektronika i telekomunikacja, badania i technologie kosmiczne, przemysł lotniczy, materiały syntetyczne, energia atomowa);

POLITYKA PRZEMYSŁOWA - restrukturyzacja przemysłów tradycyjnych (wydobywczego, energetycznego, hutniczego, tekstylnego); - pobudzanie i restrukturyzacja przemysłu w regionach opóźnionych w rozwoju o zanikającej produkcji przemysłów "schyłkowych", o rosnących tendencjach do strukturalnego bezrobocia, wymagających szybkiej poprawy stanu środowiska naturalnego.

POLITYKA PRZEMYSŁOWA W 1967 r. w Komisji Europejskiej utworzono Dyrekcję Generalną ds. Polityki przemysłowej i powierzono jej współdziałanie w polepszaniu międzynarodowej produktywności europejskiego przemysłu, utrzymywaniu wysokiego poziomu zatrudnienia w drodze swobodnego przepływu wyrobów, koordynację narodowych polityk i monitorowanie konkurencji zewnętrznej. Obecnie nadzór nad polityką przemysłową sprawuje Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw łącząca zagadnienia polityki przemysłowej, MSP, telekomunikacji i innych związanych z rynkiem wewnętrznym.

POLITYKA PRZEMYSŁOWA Instrumentami realizacji polityki przemysłowej są: - finansowanie/ współfinansowanie: badań i rozwoju, kształcenia kadr i szkolenia zawodowego, rozwoju regionalnego, infrastruktury, ochrony środowiska, subwencje dla podupadających przedsiębiorstw i gałęzi - procedury antydumpingowe i antysubwencyjne - programy rozwoju przemysłu (krajowe, restrukturyzacji gałęziowej i regionalnej przemysłu, transferu technologii), - doradztwo, - standardy i normy techniczne, - promowanie przekształceń organizacyjnych przedsiębiorstw (prywatyzacja), - zamówienia publiczne, - systemy podatkowe poszczególnych krajów.

POLITYKA UE W STOSUNKU DO MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW Ponieważ Unii Europejskiej zależy na podniesieniu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, to w 2000 roku Rada Europejska przyjęła Europejską Kartę Małych Przedsiębiorstw. Zawiera ona zalecenia dla państw członkowskich, dzięki którym ten cel ma zostać osiągnięty.

Zgodnie z zapisami tego dokumentu, UE ma : rozwijać edukację i szkolenia z zakresu przedsiębiorczości; ułatwiać rejestrację firm; upraszczać regulacje prawne; rozwijać kształcenie zawodowe i ustawiczne; poprawiać dostępność usług elektronicznych; polepszać funkcjonowanie firm na jednolitym rynku; upraszczać system podatkowy i poprawiać dostęp do źródeł finansowania. Ma też wspierać nowe technologie, promować skuteczne zastosowanie e- biznesu i nowoczesnych systemów wspierania firm, a także efektywniej reprezentować interesy przedsiębiorstw na poziomie krajowym i unijnym.

Przedsiębiorcy korzystają, też z pomocy sieci Euro - Info Centre (EIC). Idea takiej sieci narodziła się w 1986 r., a już rok później Komisja Europejska utworzyła ponad 300 Centrów Euro-Info. Mają one ułatwiać dostęp do informacji o UE przedsiębiorstwom, szkołom wyższym, placówkom oświatowym i innym zainteresowanym. Ich celem jest ułatwianie firmom korzystanie z europejskiego rynku nowych technologii i wspomaganie międzynarodowego transferu technologii. Obecnie sieć obejmuje także kraje stowarzyszone - Islandię, Norwegię, Izrael i Szwajcarię.

POLITYKA ENERGETYCZNA Polityka energetyczna UE nie dotyczy wyłącznie sektora energii, ale również ochrony środowiska, podatków, handlu i konkurencji. Ma na celu budowę wspólnego rynku energii, zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii oraz ochronę środowiska. Budowa wewnętrznego rynku energetycznego realizowana jest pośrednio poprzez harmonizację prawa państw członkowskich i bezpośrednio przez liberalizację narodowych rynków energetycznych.

Początki wspólnej polityki energetycznej WE sięgają Traktatu o Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali z 1951 r. oraz Traktatu powołującego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej - EURATOM z 1957 r.

Po kryzysie naftowym lat 70 Po kryzysie naftowym lat 70. kraje europejskie zdały sobie sprawę z uzależnienia gospodarki od zewnętrznych źródeł energii, zwłaszcza ropy naftowej. Rządy państw europejskich zaczęły tworzyć narodowe programy energetyczne. Dopiero w latach 80. Komisja Europejska podjęła w raporcie "Rynek wewnętrzny energii" inicjatywę liberalizacji europejskiego rynku energii. Dotyczyło to głównie sektorów węgla kamiennego i energii elektrycznej. Większej wagi nabrały także elementy ochrony środowiska. Zadaniem polityki energetycznej Unii Europejskiej jest zapewnienie niezawodnego zaopatrzenia w tanią i przyjazną dla środowiska energię.

Trzy cele polityki energetycznej to: - zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego; - zapewnienie konkurencyjności; - ochrona środowiska, a zwłaszcza przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Budowa wewnętrznego rynku energetycznego realizowana jest pośrednio poprzez harmonizację narodowych rynków energetycznych. Priorytetem UE jest utworzenie wspólnego rynku energii, najefektywniejszego, najbezpieczniejszego i najbardziej konkurencyjnego.

UE ustaliła przejrzyste ceny energii, udostępniła sieci do tranzytu gazu ziemnego i energii elektrycznej. Przyjęto dwie zasady: 1) zasadę regulowanego dostępu - uprawnieni odbiorcy energii elektrycznej mają dostęp do sieci na podstawie taryf zatwierdzanych przez organ nadzorujący; taryfy te nie są indywidualnie negocjowane i mają zastosowanie do wszystkich uprawnionych grup odbiorców energii elektrycznej ; 2) zasadę negocjowanego dostępu - każdy użytkownik sieci negocjuje z operatorem sieci indywidualne warunki dostępu do sieci w zakresie taryf przesyłowych.

POLITYKA ENERGETYCZNA Unia Europejska szczególną wagę przywiązuje do respektowania zasady wolnej konkurencji na wewnętrznym rynku energii każdego z krajów członkowskich - w sposób przejrzysty mają być ustalone ceny, jak prowadzone działania inwestycyjne. Wszelkie odstępstwa czy wyjątki wprowadzające preferencje dla lokalnych podmiotów są traktowane z dużą troską, stanowią bowiem potencjalne zagrożenie dla mechanizmu rynkowego.

POLITYKA ENERGETYCZNA Jeśli chodzi na przykład o sektor energetyki to w jego rozwoju, ochrona środowiska naturalnego stała się jednym z podstawowych celów, głównie w odniesieniu do zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Powstały zintegrowane zasady zapobiegania zanieczyszczeniom i kontroli, obowiązujące także kraje ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej.

POLITYKA ENERGETYCZNA Rosyjsko-ukraiński kryzys gazowy na początku stycznia 2006 roku (którego jednym z e skutków było zmniejszenie dostaw rosyjskiego gazu do Europy Zachodniej) uświadomił UE, że jej bezpieczeństwo energetyczne nie jest pewnikiem. Kryzys zapoczątkował dyskusję nt. zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego w UE. najczęściej pojawiają się postulaty o dywersyfikacji źródeł dostaw gazu, tworzenia zapasów gazu i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii.

POLITYKA ENERGETYCZNA Swój udział w dyskusji o energetycznym bezpieczeństwie UE ma również Polska. Pod auspicjami prezydenta Lecha Kaczyńskiego została przygotowana nowa strategia wspólnego bezpieczeństwa energetycznego w Europie. Polska proponuje m.in. o wspólny system magazynowania gazu, wspólną rozbudowę istniejących rurociągów i budowę nowych. Kluczowym elementem koncepcji  są jednak gwarancje bezpieczeństwa