Nauczyciel: Anna Skrzynecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Uczestnicy projektu: uczniowie klasy II gimnazjum Nauczyciel prowadzący: Magdalena Terpiłowska 1 MOJA SZKOŁA – DAWNIEJ I DZIŚ Gimnazjum Specjalne Nr 5.
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Koordynator projektu: Uczestnicy: Agnieszka Domańska klasa Ib
Aksjomaty Euklidesa a geometrie nieeuklidesowe
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
ZaJęCiA dOdAtKoWe cZyLi CoŚ dLa TyCh, KtÓrZy ChCą WiEdZiEć WiĘcEj Autor: Ada Trusiak, 2006.
Kim jestem? Jestem nauczycielem; mieszkam w Grodzisku Maz., a czasami w Żyrardowie.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
W poszukiwaniu ewolucji…
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
Co to jest TIK?.
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Gimnazjum Nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
SZKOŁA BLISKA MEMU SERCU
Karoliny Kazimierczak
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Wyrównywanie szans edukacyjnych Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Aktywny udział w zajęciach, w których była wykorzystana TIK Opracowanie projektu kodeksu 2.0 Prowadzenie blogów 2.0 Realizacja mini projektu uczniowski.
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
PROJEKT EDUKACYJNY JAKO METODA PRACY Z DZIEĆMI
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Publicznego Gimnazjum we Wróblewie
Źródła energii na świecie
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Debata klasy Vc 3 grudnia 2012 r.. ankieta.
Cyberstrach ma wielkie oczy
KODEKS 2.0 OBOWIĄZUJĄCY W ZESPOLE SZKÓŁ IM. JANA PAWŁA II W JASIONCE.
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
WebQuest Król Maciuś I miał na imię Janusz
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
Tworzywa sztuczne wokół nas
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
KLASA III c SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 W LUBANIU. W ramach realizacji projektu podzieleni zostaliśmy na sześć grup zadaniowych. PTAKI SSAKI OWADY RYBY OPIEKUNOWIE.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Nasza działalność jako Szkoły z Klasą. Cel naszego spotkania: 1. Założenia projektu „W ramach kolejnej odsłony akcji, Szkoły z Klasą 2.0, skupiamy się.
Nasi czworonożni przyjaciele Prezentacja projektu Szkoła z klasą 2.0 realizowanego w klasie II SP w Łężanach.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Edukacja audiowizualna w bibliotece szkolnej Opracowała: Krystyna Dzikowska.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
W wybranym przez nas projekcie wzięli udział wybrani uczniowie ze wszystkich klas Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej oraz Szkoły Specjalnej Przysposabiającej.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
W projekcie trwającym od marca do czerwca udział wzięli uczniowie klasy Vb
Filmoteka szkolna akcja – się działo
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Zapis prezentacji:

Nauczyciel: Anna Skrzynecka OSWOIĆ GOMBROWICZA Nauczyciel: Anna Skrzynecka Uczestnicy: członkowie koła humanistycznego z Publicznego Gimnazjum we Wsoli 1 z 15

CELE PROJEKTU Uczniowie: zapoznają się z życiem i twórczością W. Gombrowicza, przeczytają obszerne fragmenty dzieł pisarza, prawidłowo zinterpretują w kontekście utworów Gombrowicza,  pojęcia: forma, gęba, pupa. wskażą na związki W. Gombrowicza ze Wsolą, zaplanują różnorakie działania pogłębiające ich wiedzę o życiu i  twórczości W. Gombrowicza, stworzą stronę internetową, która będzie podsumowaniem ich  pracy na temat Patrona szkoły. 2 z 15

KRÓTKI OPIS PROJEKTU Członkowie koła humanistycznego postanowili stworzyć stronę internetową podsumowującą ich dwuletnią pracę. Uczniowie poszukiwali związków Witolda Gombrowicza ze Wsolą, miejsc w najbliższej okolicy związanych z pisarzem, studiowali fragmenty jego dzieł. Aby strona była bardziej uniwersalna i mogła służyć wszystkim zainteresowanym życiem i twórczością tego Wielkiego Prześmiewcy, zaplanowano wiele działań przybliżających jego postać. Młodzież opracowała kalendarium życia i twórczości pisarza, gombrowicziany, cytatnik, odszukała utworach pisarza wzmianki o Wsoli, stworzyła galerię zdjęć, przygotowała przedstawienie teatralne inspirowane „Ferdydurke” oraz nagrała słuchowisko radiowe pt. „Lekcja polskiego” i przebój muzyczny „Chwalić Gombrowicza”. Ponadto sukcesywnie poznawała fragmenty wybranych utworów pisarza, oglądała filmy i sztuki teatralne – adaptacje jego dzieł, czego pokłosiem są ich pierwsze próbki literackie – recenzje, listy, zaproszenia. Na koniec przygotowała zestaw rebusów, krzyżówek, dyktand i test sprawdzający zdobytą wiedzę. Wyniki testu pozwolą każdemu sprawdzić stopień „oswojenia” Gombrowicza. Oprócz tego na stronie internetowej znalazły się opisy działań podjętych w ramach programu Literacki Atlas Polski. Wśród nich jest tekst „Związki Witolda Gombrowicza ze Wsolą” oraz prezentacja multimedialna na ten sam temat, wywiad z Różą Domańską, Joanną Siedlecką, dwa 10-minutowe filmy „ Gombrowicz upupiony” z uroczystości nadania szkole jego imienia oraz „Śladami Witolda Gombrowicza po ziemi radomskiej”, mini przewodnik turystyczny pt. „Śladami Witolda Gombrowicza po ziemi radomskiej i świętokrzyskiej”( to ostatnie zadanie uczniowie realizowali równolegle z NAI). 3 z 15

Narzędzia oraz programy komputerowe i internetowe wykorzystane w projekcie Gogle, WP, Onet, Wikipedia – do wyszukiwania stron o W. Gombrowiczu, Microsoft Internet Explorer – do przeglądania stron internetowych, Microsoft Word – do opracowania plików tekstowych: kalendarium, krzyżówek, dyktando testu wiedzy. Publisher – do publikacji mini przewodnika „Śladami Witolda Gombrowicza po ziemi radomskiej i świętokrzyskiej”, IrfanView – do obróbki zdjęć, Pixia – do stworzenia czołówki na stronie internetowej, Front Page – do tworzenia strony internetowej, PowerPoint – do stworzenia prezentacji multimedialnej, Point – do rysowania trasy, Ulead Media Studio – do kompresowania filmów, Aplikacja sterująca dyktafonem cyfrowym. 4 z 15

Organizacja pracy zespołów uczniowskich Uczniami realizującymi projekt byli członkowie koła humanistycznego oraz jeden uczeń spoza koła. Stworzono 8 zespołów po 2-4 osoby, trzy osoby pracowały indywidualnie. W sumie w projekcie brało udział 24 uczniów. Zespół Zadania 1. Kalendarium życia i twórczości Witolda Gombrowicza 2. Galeria zdjęć 3. Cytatnik 4. Wsola w „Listach do rodziny” 5. Mini przewodnik turystyczny „Śladami Witolda Gombrowicza po ziemi radomskiej i świętokrzyskiej” 6. Gombrowicziany 7. Dyktanda, rebusy, krzyżówki 8. Sztuka teatralna 9. Słuchowisko radiowe 10. Recenzje, listy i inne formy wypowiedzi 11. Przebój muzyczny Podział zadań był różnorodny. Jedni uczniowie szukali ciekawych informacji o pisarzu, inni te informacje archiwizowali, dokonywali obróbki zdjęć, tworzyli własne teksty. 5 z 15

Rola nauczyciela Dokonałam korekty wszystkich tekstów powstałych w ramach projektu (usunięcie błędów językowych, ortograficznych, graficznych, interpunkcyjnych). Zakupiłam materiały niezbędne do realizacji poszczególnych zadań. Wypożyczyłam z Teatru Powszechnego w Radomiu formę do odlewania masek gipsowych. Pomagałam wyborze zdjęć do galerii i ich pogrupowaniu. Poprosiłam całą klasę o pomoc w nagraniu słuchowiska. Kopiowałam różnorakie teksty( m.in. scenariusz słuchowiska). Analizowałam z uczniami fragmenty poszczególnych dzieł Gombrowicza. Nieustannie motywowałam uczniów. Nawiązałam współpracę z nauczycielami: muzyki, plastyki, informatyki i in. Przygotowałam scenariusz publicznej prezentacji. 6 z 15

Działania uczniów Przeczytanie kilku krótkich biografii pisarza z różnych źródeł encyklopedycznych i słownikowych oraz opracowań własnych powstałych w zw. z nadaniem szkole imienia W. Gombrowicza; przejrzenie książki „Jaśnie panicz” Joanny Siedleckiej oraz „Gombrowicz w przedwojennej Polsce” Agnieszki Stawiarskiej; wynotowanie najważniejszych dat z życia pisarza; opatrzenie ich ciekawymi komentarzami. Wszystkie te działania wykonali uczniowie, aby stworzyć kalendarium życia i twórczości Witolda Gombrowicza. Przejrzenie wszystkich dostępnych w bibliotece książek na temat Gombrowicza oraz prześledzenie odpowiednich stron internetowych posłużyło do stworzenia galerii zdjęć. Przeczytanie książki „Aforyzmy” oraz prześledzenie stron internetowych WWW.cytaty.info, cytaty.eu. Wybór najciekawszych aforyzmów. Zakup książki „Listy [W. G.] do rodziny” i uważne jej przeczytanie; zaznaczenie fragmentów, w których Gombrowicz wspomina swój pobyt we Wsoli. Zredagowanie tekstu „Wsola w „Listach do rodziny”. 7 z 15

5. Zaplanowanie wycieczki śladami Witolda Gombrowicza po ziemi radomskiej i świętokrzyskiej poprzez : uważne przeczytanie książki „Gombrowicz w przedwojennej Polsce” i wynotowanie wszystkich miejsc, w których przebywał pisarz; wybranie miejscowości położonych w najbliższej okolicy; sprawdzenie w Internecie, czy w tych miejscowościach zachowały się jakieś ślady po pisarzu; wytyczenie (narysowanie) trasy wycieczki; odwiedzenie miejsc zw. z pisarzem w najbliższej okolicy ( cmentarz w Radomiu, niszczejący dwór w Bartodziejach); opracowanie mini przewodnika turystycznego. 8 z 15

6. Przejrzenie wszystkich dostępnych w szkolnej bibliotece dzieł pisarza i książek monograficznych, biograficznych (bardzo bogaty zbiór); zeskanowanie obwolut; odnalezienie w Internecie stron księgarni internetowych i przeczytanie recenzji wybranych książek; napisanie recenzji poszczególnych utworów. Tak właśnie powstawał nietypowy album pn. Gombrowicziany. 7. Skopiowanie kilku egzemplarzy scenariusza p. Ewy Czarnoty (scenariusz dostępny na stronie internetowej przedstawienia na taśmie wideo. 9 z 15

8. Bardzo uważne przeczytanie fragmentu „Ferdydurke” – lekcja polskiego; analiza utworu; opracowanie scenariusza słuchowiska radiowego na podst. Omawianego fragmentu; nagranie słuchowiska na dyktafon cyfrowy. 9. Spisanie słów piosenki z materiałów archiwalnych szkoły ( nadanie imienia W. Gombrowicza – 2003); nauka melodii; nagranie piosenki. 10. Napisanie przynajmniej jednej pracy na temat życia i/lub twórczości Gombrowicza lub in. 11. Opracowanie zestawu krzyżówek, rebusów, dyktand. Wszystkie te działania prowadzone były równolegle. Każde z nich zostało utrwalone na fotografii i „zawieszone” na stronie internetowej będącej celem projektu. Poza zadaniami dla poszczególnych grup, wszyscy uczniowie czytali i analizowali fragmenty dzieł pisarza, obejrzeli film „Ferdydurke” w reż. J. Skolimowskiego, „Ja, Gomoro” w reż. M. Marzyńskiego; próbowali swoich sił w redagowaniu różnych form wypowiedzi. Z pomocą nauczyciela uczniowie skompresowali swoje filmy (miały one zbyt dużą pojemność i nie mogły być w całości zamieszczone na stronie internetowej; jeden z nich został też skrócony (pokazano jedynie jego końcowy fragment). Na koniec wszystkich działań opracowałam test wiedzy i umieściłam go na stronie. Uczniowie rozwiązali test, dzięki czemu mogli dowiedzieć się, na ile „oswoili” Gombrowicza. 10 z 15

REZULTATY PRACY UCZNIÓW Wszystkie rezultaty pracy uczniów można obejrzeć na stronie www.oswoicgombrowicza.neostrada.pl 11 z 15

PUBLICZNA PREZENTACJA PROJEKTU Prezentacja projektu odbyła się 16 marca 2007 r. podczas apelu szkolnego. Program prezentacji: Powitanie przybyłych gości. Wystąpienie wicedyrektora szkoły. Wystąpienie nauczyciela przygotowującego program. Pokaz strony internetowej poprowadzony przez uczniów. Krótkie prezentacje pozostałych projektów realizowanych przez członków koła humanistycznego ( LAP, konkurs filmowy, recytatorski, „Pełnosprawni i niepełnosprawni w teatrze bez barier” Amatorskiego Teatru „Na poważnie”). Prezentacje innych projektów (matematyka, biologia) Informacja o wpłacie 1% na rzecz szkoły. Podziękowanie za przybycie. 12 z 15

Wypowiedzi uczniów po publicznej prezentacji - „ Nie wiedziałem, że w naszej szkole tak dużo się dzieje” - „ Kawał dobrej roboty” „Współczuję wszystkim należącym do kółka, zwłaszcza grupie teatralnej. Mnie by się nie chciało dwa razy w tygodniu jeździć do Domu Pomocy Społecznej” - „W przyszłym roku zapiszę się do kółka” - „ Szkoda, że na stronie nie ma całych filmów” - „Ja bym tę stronę skrócił. Gombrowicziany są za długie. Wystarczyłoby w tabeli podać, jakie są książki Gombrowicza i o Gombrowiczu” 13 z 15

Wnioski Uczniowie realizujący projekt pogłębili swoją wiedzę na temat życia i twórczości Witolda Gombrowicza, Patrona szkoły, poznali fragmenty wielu jego utworów, pozyskali nową wiedzę na temat programów komputerowych: Publisher, IrfanView, Pixia, Front Page, PowerPoint, Point; nauczyli się współpracy, rozstrzygania konfliktów, niektórzy poznali podstawowe zasady pracy metodą projektu. Wypowiedzi uczniów realizujących projekt: - „To była bardzo wyczerpująca praca. Niemal nic innego nie robiłam poza projektem, zaniedbałam trochę naukę i muszę teraz nadrobić zaległości. Dobrze, że to już koniec, bo rodzice już się trochę niepokoili moim nieustannym siedzeniem przed komputerem” -„Pracy dużo, ale opłacało się. Odchodzimy już ze szkoły, przynajmniej zostanie po nas jakiś ślad” - „Najbardziej przyda mi się wiedza na temat IrfanView. Choć nie wszystko jeszcze umiem, to spróbuję stworzyć własną stronę internetową” - „ Najbardziej cieszę się z nagrody. Nie chodzi mi ocenę z polskiego, tylko o wycieczkę śladami Gombrowicza. Może nie będzie ona bardzo atrakcyjna, ale będzie „moja”. To ja ją planowałem” - „ A mnie najbardziej podobało się nagrywanie słuchowiska. Wreszcie bezkarnie można było rzucać zeszytami, książkami, papierowymi kulkami i to pod okiem nauczyciela. Było przy tym dużo śmiechu” - „ Nareszcie odetchnę, mam nadzieję, że do końca roku już nic pani nie wymyśli” 14 z 15

Dzięki realizacji projektu poznałam tajniki tworzenia strony internetowej. W przyszłości chciałabym pogłębić wiedzę na ten temat i stworzyć własną stronę internetową. Zdobyte doświadczenie wykorzystam w następnym roku. Muszę na pewno popracować nad planowaniem projektu. Zbyt duża ilość zadań jest bardzo wyczerpująca i nie sprzyja dobrej komunikacji w grupie. Mimo ogromu pracy cieszę się, że brałam udział w programie, bo dzięki temu powstała strona internetowa – tymczasowa wizytówka szkoły, a w przyszłości część strony internetowej szkoły. 15 z 15