Obszary priorytetowe, w ramach których wsparcie w perspektywie finansowej 2014-2020 będzie współfinansowane ze środków EFS VIII Kongres Stowarzyszeń Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 9 października 2014 r.
EFS w latach 2014-2020 RPO PO WER
bezpośrednie wsparcie osób w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy 34% EFS – PO WER poprawa ram funkcjonowania poszczególnych polityk sektorowych interwencja w obszarach, dla których większą efektywność zapewni wsparcie z poziomu krajowego: wsparcie osób młodych szkolnictwo wyższe innowacje społeczne wsparcie obszaru zdrowia 66% EFS – RPO bezpośrednie wsparcie osób w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy RPO PO WER
Budżet na 2014-2020 82,5 mld euro EFSI 13,2 mld euro EFS
EFS – zmiana logiki PO WER 16 RPO PO KL SPO RZL EQUAL ZPORR PO KL PO WER 16 RPO EFS – zmiana logiki Pełna absorpcja środków Znaczący wymiar ilościowy Równoległe wsparcie wielu obszarów Rozpoczęcie reform systemowych Większa decentralizacja Koncentracja i rezultaty Efektywność ekonomiczna Wymiar terytorialny Innowacyjność Zapewnienie trwałości Laboratorium zmian społecznych Przygotowanie do absorpcji Testowanie zmian
EFS ważnym instrumentem realizacji celów Strategii Europa 2020 Trzy spośród pięciu celów Strategii dotyczą kwestii społecznych, tj. zatrudnienia, edukacji i włączenia społecznego: Zatrudnienie na poziomie min. 75% Odsetek osób przedwcześnie kończących naukę <10% Odsetek osób w wieku 30-34 lat mających wykształcenie wyższe >40% (dla Polski >45%) Wyprowadzenie z ubóstwa lub wykluczenia społecznego 20 milionów obywateli UE
Wskaźniki makroekonomiczne Wyzwania inwestycje w kapitał ludzki stanowią kluczowy czynnik decydujący nie tylko o wzroście zatrudnienia i spójności społecznej, ale również harmonijnym rozwoju gospodarczym w kolejnych latach Wskaźniki makroekonomiczne 2011 r. 2020 r. Wskaźnik zatrudnienia (15-64 lata) 59% 65,6% Wskaźnik zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym 27,2% 20-23% Młodzież niekontynuująca nauki 5,6% 4,5% Odsetek osób w wieku 30-34 lata posiadających wyższe wykształcenie 36,5% 45% wg Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego
Rozsądne wykorzystanie środków EFS na lata 2014-2020 Wyzwania Rozsądne wykorzystanie środków EFS na lata 2014-2020 2014-2020 – ostatnia perspektywa z tak dużymi środkami EFS (15 regionów w kategorii najsłabiej rozwiniętych) Mniej środków z funduszy europejskich w kolejnej perspektywie 2021-2027 Wykorzystanie EFS w latach 2014-2020 w taki sposób, aby z efektów interwencji można było korzystać po tym okresie (nacisk na wypracowanie trwałych rozwiązań, które będą funkcjonowały po zakończeniu finansowania z EFS)
OŚ I CT8 RPO Trwała integracja na rynku pracy ludzi młodych (PI 8ii) Bezpośrednie wsparcie dla osób powyżej 29 r.ż. Rozwój przedsiębiorczości Realizacja Gwarancji dla młodzieży Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 r.ż. bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET) Wsparcie realizowane z wykorzystaniem instrumentów i usług wskazanych w znowelizowanej ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Efektywność zatrudnieniowa – min. 58% po 6 m-cach CT8 RPO organizacje pozarządowe, powiatowe urzędy pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, partnerzy społeczni, niepubliczne agencje zatrudnienia REALIZATORZY
OŚ II Równouprawnienie płci oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego (PI 8iv) Tworzenie warunków dla wyrównywania szans płci na rynku pracy (monitorowanie różnic w wynagrodzeniach, współpraca międzysektorowa) Upowszechnianie rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego z opieką nad dziećmi do lat 3 poprzez wzmocnienie potencjału przedstawicieli JST w zakresie tworzenia i utrzymania instytucji opieki nad dziećmi MPiPS Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania organizacje pozarządowe REALIZATORZY CT8
Przystosowanie przedsiębiorstw i pracowników do zmian (PI 8v) OŚ II Bezpośrednie wsparcie rozwojowe skierowane do przedsiębiorstw sektora MŚP i pracowników (podejście popytowe) Wsparcie dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji ekonomicznej wspomagające proces zmiany, np. outplacement System zapewnia jakości usług rozwojowych świadczonych na rzecz przedsiębiorców i pracowników (Rejestr Usług Rozwojowych) Wsparcie szkoleniowe dla MMSP z zakresu funkcjonowania na rynku zamówień publicznych i realizacji przedsięwzięć w formule partnerstwa publiczno-prywatnego Realizacja przez partnerów społecznych działań mających na celu opracowanie analizy potrzeb rozwojowych MMSP CT8 PARP, partnerzy społeczni REALIZATORZY RPO
Modernizacja instytucji działających na rynku pracy (PI 8vii) OŚ II Bezpośrednie wsparcie dla osób w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy Standaryzacja i podnoszenie jakości działań realizowanych przez IRP, głównie wobec osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy Szkolenia pracowników IRP (zmiany w ustawie, indywidualizacja wsparcia przez IRP, profesjonalizacja usług wobec osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, świadczenie usług w ramach EURES) Wzmocnienie procesów monitorowania i ewaluacji polityki rynku pracy Rozwój współpracy IRP z innymi podmiotami (sieciowanie) w zakresie realizacji działań na rzecz osób młodych CT8 RPO MPiPS REALIZATORZY
OŚ II CT9 RPO Aktywna integracja (PI 9i) REALIZATORZY bezpośrednie wsparcie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem poprawa dostępności usług aktywnej integracji społecznej zatrudnienia socjalnego, usług rehabilitacji społeczno-zawodowej Monitorowanie polityki na rzecz włączenia społecznego i walki z ubóstwem Wzmocnienie potencjału instytucji – wsparcie kompetencji kadr i wypracowanie narzędzi / modeli / standardów usług poprawiających jakość oferty pomocowej Monitorowanie i standardy usług na rzecz osób niepełnosprawnych Bezpośrednie wsparcie dla społeczności romskiej i więźniów Działania na rzecz stosowania w praktyce Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (monitoring, identyfikacja barier, formułowanie rekomendacji) CT9 Organizacje pozarządowe, MPiPS, Pełnomocnicy Rządu: ds. Równego Traktowania, ds. Osób Niepełnosprawnych, Centralny Zarząd Służby Więziennej REALIZATORZY RPO
OŚ II CT9 RPO Dostęp do usług społecznych ogólnego interesu (PI 9iv) Bezpośrednie działania wdrożeniowe w zakresie zwiększania dostępności do usług Ramy dla rozwoju usług społecznych: Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej (szkolenia władz samorządowych, szkolenia kadr systemu, wymogi kwalifikacyjne dla kandydatów do pracy z dziećmi w różnych formach pieczy i na rodziny adopcyjne) Usługi asystenckie i opiekuńcze dla osób o różnym stopniu niesamodzielności (standardy nowych usług asystenckich i opiekuńczych, standardy kształcenia w tych usługach, upowszechnianie) Różne formy mieszkań o charakterze wspomaganym jako forma deinstytucjonalizacji usług CT9 RPO MPiPS, podmioty wybrane w trybie konkursowym, w tym organizacje pozarządowe REALIZATORZY
OŚ II CT9 RPO Ekonomia społeczna (PI 9v) REALIZATORZY Tworzenie miejsc pracy w sektorze ES (wsparcie bezzwrotne w tworzeniu nowych podmiotów ES, usługi OWES) Regionalne usługi wsparcia rozwoju ES Wzrost liczby podmiotów ekonomii społecznej korzystających ze zwrotnych instrumentów finansowych: zwrotne instrumenty finansowe – rozwój oferty pożyczkowej, wdrożenie nowych instrumentów (m.in. poręczenia, social venture capital) Krajowy system wsparcia ekonomii społecznej: wsparcie procesu akredytacja usług OWES wzmacnianie kompetencji kadr OWES (zakres PZP) sieciowanie podmiotów ekonomii społecznej, rozwijanie i tworzenie znaków jakości, poziom krajowy, ponadregionalny CT9 MPiPS, BGK, podmioty ekonomii społecznej REALIZATORZY RPO
OŚ II CT10 RPO Kształcenie ogólne (PI 10i) REALIZATORZY Kształcenie kompetencji kluczowych oraz postaw/umiejętności niezbędnych na rynku pracy Indywidualna praca z uczniem Nowoczesne nauczanie „Cyfrowa szkoła” Szkolenia i doradztwo dla pracowników systemu wspomagania pracy szkoły i organów prowadzących oraz trenerów Zwiększenie wykorzystania przez szkoły i placówki zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia ogólnego Ww. działania ukierunkowane na kompetencje kluczowe dla poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języki obce), nauczanie eksperymentalne, właściwe postawy (kreatywność, innowacyjność, praca zespołowa) oraz metody zindywidualizowanego podejścia do ucznia CT10 RPO MEN, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Centrum Informatyczne Edukacji REALIZATORZY
OŚ III CT10 Szkolnictwo wyższe (10ii) REALIZATORZY Podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa Zwiększenie jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich Poprawa dostępności międzynarodowych programów kształcenia dla osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym z Polski oraz dla cudzoziemców Wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego Zapewniony zostanie mechanizm wdrożeniowy, uwzględniający specyfikę regionalną CT10 MNiSzW, instytucje uprawnione do prowadzenia kształcenia na poziomie wyższym REALIZATORZY
OŚ II CT10 RPO Kształcenie osób dorosłych (PI 10iii) REALIZATORZY Bezpośrednie wsparcie dla indywidualnych odbiorców Wprowadzenie systemu dystrybucji środków opartego na podejściu popytowym Prowadzenie Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (w tym dokonywanie wpisów i zmian we wpisach dotyczących kwalifikacji) Wdrożenie i wsparcie funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (włączenie do systemu 200 kwalifikacji nadawanych poza systemem oświaty i szkolnictwa wyższego) Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Rady Programowej ds. kompetencji oraz sektorowych rad ds. kompetencji Monitorowanie potrzeb przedsiębiorców i pracowników w kontekście zapotrzebowania na kompetencje Zwiększenie ofert pozaszkolnych form kształcenia i uczenia się dorosłych Zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług z zakresu całożyciowego doradztwa edukacyjno-zawodowego Przygotowanie szkół do pełnienia roli Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji CT10 PARP, MEN, MG, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej REALIZATORZY RPO
OŚ II CT10 RPO Kształcenie zawodowe (10iv) REALIZATORZY Doposażenie szkół w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne Rozwój doradztwa zawodowego Włączenie partnerów społecznych w trwałe struktury współpracy na rzecz dostosowywania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Przygotowanie rozwiązań w zakresie angażowania pracodawców w organizacje praktycznej nauki zawodu Tworzenie i upowszechnianie e-zasobów i e-podręczników do kształcenia zawodowego Wypracowanie i upowszechnienie przykładowych rozwiązań w zakresie współpracy szkół zawodowych z wyższymi Stworzenie systemu monitorowania losów absolwentów szkół zawodowych CT10 RPO PARP, MEN, MG, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej REALIZATORZY
Sprawność administracji i efektywność usług publicznych (PI 11i) OŚ II Wzmocnienie potencjału podmiotów zaangażowanych w proces stanowienia prawa na szczeblu krajowym, w tym realizacja działań z zakresu podnoszenia efektywności procesów konsultacji społecznych, rozwijania nowoczesnych metod debaty publicznej oraz monitoringu funkcjonowania obowiązującego prawa Usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w sądownictwie i prokuraturze Poprawa jakości wydawanych orzeczeń oraz zwiększenie skuteczności ich egzekwowania Doskonalenie jakości oraz monitorowanie procesu świadczenia usług administracyjnych istotnych dla prowadzenia działalności gospodarczej Zwiększenie potencjału instytucjonalnego administracji publicznej w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz usprawnienie procesów inwestycyjno-budowlanych CT11 organizacje pozarządowe, administracja rządowa, JST, partnerzy społeczni, urzędy centralne REALIZATORZY
Paweł Szymański Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę Paweł Szymański Departament Europejskiego Funduszu Społecznego