Obszary priorytetowe, w ramach których wsparcie w perspektywie finansowej 2014-2020 będzie współfinansowane ze środków EFS VIII Kongres Stowarzyszeń.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Perspektywa Finansowa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki PO KL
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki perspektywą rozwoju dla lokalnego rynku pracy województwa lubelskiego Agnieszka Pidek – Klepacz Biuro Europejskiego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Wsparcie dla rozwoju technologii
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
DOFINANSOWANIE NA DZIAŁANIA W OBSZARZE AKTYWIZACJI SPOŁECZNEJ/INTEGRACJI Przyczyny sprzyjające wykluczeniu społecznemu według Ustawy o pomocy społecznej.
EFS – założenia na lata Warszawa, 19 lutego 2015 r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Środa z funduszami dla organizacji pozarządowych na aktywizację społeczną i zawodową Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) Poznań,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Kierunki finansowania w obszarach zatrudnienia i edukacji oraz przystosowania przedsiębiorstw i pracowników do zmian.
VIII Kongres Stowarzyszeń Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 9 października 2014 r. Obszary priorytetowe, w ramach których wsparcie w perspektywie finansowej.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekty zrealizowane w ZS1
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Obszary priorytetowe, w ramach których wsparcie w perspektywie finansowej 2014-2020 będzie współfinansowane ze środków EFS VIII Kongres Stowarzyszeń Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 9 października 2014 r.

EFS w latach 2014-2020 RPO PO WER

bezpośrednie wsparcie osób w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy 34% EFS – PO WER poprawa ram funkcjonowania poszczególnych polityk sektorowych interwencja w obszarach, dla których większą efektywność zapewni wsparcie z poziomu krajowego: wsparcie osób młodych szkolnictwo wyższe innowacje społeczne wsparcie obszaru zdrowia 66% EFS – RPO bezpośrednie wsparcie osób w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy RPO PO WER

Budżet na 2014-2020 82,5 mld euro EFSI 13,2 mld euro EFS

EFS – zmiana logiki PO WER 16 RPO PO KL SPO RZL EQUAL ZPORR PO KL PO WER 16 RPO EFS – zmiana logiki Pełna absorpcja środków Znaczący wymiar ilościowy Równoległe wsparcie wielu obszarów Rozpoczęcie reform systemowych Większa decentralizacja Koncentracja i rezultaty Efektywność ekonomiczna Wymiar terytorialny Innowacyjność Zapewnienie trwałości Laboratorium zmian społecznych Przygotowanie do absorpcji Testowanie zmian

EFS ważnym instrumentem realizacji celów Strategii Europa 2020 Trzy spośród pięciu celów Strategii dotyczą kwestii społecznych, tj. zatrudnienia, edukacji i włączenia społecznego: Zatrudnienie na poziomie min. 75% Odsetek osób przedwcześnie kończących naukę <10% Odsetek osób w wieku 30-34 lat mających wykształcenie wyższe >40% (dla Polski >45%) Wyprowadzenie z ubóstwa lub wykluczenia społecznego 20 milionów obywateli UE

Wskaźniki makroekonomiczne Wyzwania inwestycje w kapitał ludzki stanowią kluczowy czynnik decydujący nie tylko o wzroście zatrudnienia i spójności społecznej, ale również harmonijnym rozwoju gospodarczym w kolejnych latach Wskaźniki makroekonomiczne 2011 r. 2020 r. Wskaźnik zatrudnienia (15-64 lata) 59% 65,6% Wskaźnik zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym 27,2% 20-23% Młodzież niekontynuująca nauki 5,6% 4,5% Odsetek osób w wieku 30-34 lata posiadających wyższe wykształcenie 36,5% 45% wg Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego

Rozsądne wykorzystanie środków EFS na lata 2014-2020 Wyzwania Rozsądne wykorzystanie środków EFS na lata 2014-2020 2014-2020 – ostatnia perspektywa z tak dużymi środkami EFS (15 regionów w kategorii najsłabiej rozwiniętych) Mniej środków z funduszy europejskich w kolejnej perspektywie 2021-2027 Wykorzystanie EFS w latach 2014-2020 w taki sposób, aby z efektów interwencji można było korzystać po tym okresie (nacisk na wypracowanie trwałych rozwiązań, które będą funkcjonowały po zakończeniu finansowania z EFS)

OŚ I CT8 RPO Trwała integracja na rynku pracy ludzi młodych (PI 8ii) Bezpośrednie wsparcie dla osób powyżej 29 r.ż. Rozwój przedsiębiorczości Realizacja Gwarancji dla młodzieży Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 r.ż. bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET) Wsparcie realizowane z wykorzystaniem instrumentów i usług wskazanych w znowelizowanej ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Efektywność zatrudnieniowa – min. 58% po 6 m-cach CT8 RPO organizacje pozarządowe, powiatowe urzędy pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, partnerzy społeczni, niepubliczne agencje zatrudnienia REALIZATORZY

OŚ II Równouprawnienie płci oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego (PI 8iv) Tworzenie warunków dla wyrównywania szans płci na rynku pracy (monitorowanie różnic w wynagrodzeniach, współpraca międzysektorowa) Upowszechnianie rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego z opieką nad dziećmi do lat 3 poprzez wzmocnienie potencjału przedstawicieli JST w zakresie tworzenia i utrzymania instytucji opieki nad dziećmi MPiPS Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania organizacje pozarządowe REALIZATORZY CT8

Przystosowanie przedsiębiorstw i pracowników do zmian (PI 8v) OŚ II Bezpośrednie wsparcie rozwojowe skierowane do przedsiębiorstw sektora MŚP i pracowników (podejście popytowe) Wsparcie dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji ekonomicznej wspomagające proces zmiany, np. outplacement System zapewnia jakości usług rozwojowych świadczonych na rzecz przedsiębiorców i pracowników (Rejestr Usług Rozwojowych) Wsparcie szkoleniowe dla MMSP z zakresu funkcjonowania na rynku zamówień publicznych i realizacji przedsięwzięć w formule partnerstwa publiczno-prywatnego Realizacja przez partnerów społecznych działań mających na celu opracowanie analizy potrzeb rozwojowych MMSP CT8 PARP, partnerzy społeczni REALIZATORZY RPO

Modernizacja instytucji działających na rynku pracy (PI 8vii) OŚ II Bezpośrednie wsparcie dla osób w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy Standaryzacja i podnoszenie jakości działań realizowanych przez IRP, głównie wobec osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy Szkolenia pracowników IRP (zmiany w ustawie, indywidualizacja wsparcia przez IRP, profesjonalizacja usług wobec osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, świadczenie usług w ramach EURES) Wzmocnienie procesów monitorowania i ewaluacji polityki rynku pracy Rozwój współpracy IRP z innymi podmiotami (sieciowanie) w zakresie realizacji działań na rzecz osób młodych CT8 RPO MPiPS REALIZATORZY

OŚ II CT9 RPO Aktywna integracja (PI 9i) REALIZATORZY bezpośrednie wsparcie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem poprawa dostępności usług aktywnej integracji społecznej zatrudnienia socjalnego, usług rehabilitacji społeczno-zawodowej Monitorowanie polityki na rzecz włączenia społecznego i walki z ubóstwem Wzmocnienie potencjału instytucji – wsparcie kompetencji kadr i wypracowanie narzędzi / modeli / standardów usług poprawiających jakość oferty pomocowej Monitorowanie i standardy usług na rzecz osób niepełnosprawnych Bezpośrednie wsparcie dla społeczności romskiej i więźniów Działania na rzecz stosowania w praktyce Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (monitoring, identyfikacja barier, formułowanie rekomendacji) CT9 Organizacje pozarządowe, MPiPS, Pełnomocnicy Rządu: ds. Równego Traktowania, ds. Osób Niepełnosprawnych, Centralny Zarząd Służby Więziennej REALIZATORZY RPO

OŚ II CT9 RPO Dostęp do usług społecznych ogólnego interesu (PI 9iv) Bezpośrednie działania wdrożeniowe w zakresie zwiększania dostępności do usług Ramy dla rozwoju usług społecznych: Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej (szkolenia władz samorządowych, szkolenia kadr systemu, wymogi kwalifikacyjne dla kandydatów do pracy z dziećmi w różnych formach pieczy i na rodziny adopcyjne) Usługi asystenckie i opiekuńcze dla osób o różnym stopniu niesamodzielności (standardy nowych usług asystenckich i opiekuńczych, standardy kształcenia w tych usługach, upowszechnianie) Różne formy mieszkań o charakterze wspomaganym jako forma deinstytucjonalizacji usług CT9 RPO MPiPS, podmioty wybrane w trybie konkursowym, w tym organizacje pozarządowe REALIZATORZY

OŚ II CT9 RPO Ekonomia społeczna (PI 9v) REALIZATORZY Tworzenie miejsc pracy w sektorze ES (wsparcie bezzwrotne w tworzeniu nowych podmiotów ES, usługi OWES) Regionalne usługi wsparcia rozwoju ES Wzrost liczby podmiotów ekonomii społecznej korzystających ze zwrotnych instrumentów finansowych: zwrotne instrumenty finansowe – rozwój oferty pożyczkowej, wdrożenie nowych instrumentów (m.in. poręczenia, social venture capital) Krajowy system wsparcia ekonomii społecznej: wsparcie procesu akredytacja usług OWES wzmacnianie kompetencji kadr OWES (zakres PZP) sieciowanie podmiotów ekonomii społecznej, rozwijanie i tworzenie znaków jakości, poziom krajowy, ponadregionalny CT9 MPiPS, BGK, podmioty ekonomii społecznej REALIZATORZY RPO

OŚ II CT10 RPO Kształcenie ogólne (PI 10i) REALIZATORZY Kształcenie kompetencji kluczowych oraz postaw/umiejętności niezbędnych na rynku pracy Indywidualna praca z uczniem Nowoczesne nauczanie „Cyfrowa szkoła” Szkolenia i doradztwo dla pracowników systemu wspomagania pracy szkoły i organów prowadzących oraz trenerów Zwiększenie wykorzystania przez szkoły i placówki zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia ogólnego Ww. działania ukierunkowane na kompetencje kluczowe dla poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języki obce), nauczanie eksperymentalne, właściwe postawy (kreatywność, innowacyjność, praca zespołowa) oraz metody zindywidualizowanego podejścia do ucznia CT10 RPO MEN, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Centrum Informatyczne Edukacji REALIZATORZY

OŚ III CT10 Szkolnictwo wyższe (10ii) REALIZATORZY Podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa Zwiększenie jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich Poprawa dostępności międzynarodowych programów kształcenia dla osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym z Polski oraz dla cudzoziemców Wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego Zapewniony zostanie mechanizm wdrożeniowy, uwzględniający specyfikę regionalną CT10 MNiSzW, instytucje uprawnione do prowadzenia kształcenia na poziomie wyższym REALIZATORZY

OŚ II CT10 RPO Kształcenie osób dorosłych (PI 10iii) REALIZATORZY Bezpośrednie wsparcie dla indywidualnych odbiorców Wprowadzenie systemu dystrybucji środków opartego na podejściu popytowym Prowadzenie Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (w tym dokonywanie wpisów i zmian we wpisach dotyczących kwalifikacji) Wdrożenie i wsparcie funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (włączenie do systemu 200 kwalifikacji nadawanych poza systemem oświaty i szkolnictwa wyższego) Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Rady Programowej ds. kompetencji oraz sektorowych rad ds. kompetencji Monitorowanie potrzeb przedsiębiorców i pracowników w kontekście zapotrzebowania na kompetencje Zwiększenie ofert pozaszkolnych form kształcenia i uczenia się dorosłych Zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług z zakresu całożyciowego doradztwa edukacyjno-zawodowego Przygotowanie szkół do pełnienia roli Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji CT10 PARP, MEN, MG, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej REALIZATORZY RPO

OŚ II CT10 RPO Kształcenie zawodowe (10iv) REALIZATORZY Doposażenie szkół w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne Rozwój doradztwa zawodowego Włączenie partnerów społecznych w trwałe struktury współpracy na rzecz dostosowywania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Przygotowanie rozwiązań w zakresie angażowania pracodawców w organizacje praktycznej nauki zawodu Tworzenie i upowszechnianie e-zasobów i e-podręczników do kształcenia zawodowego Wypracowanie i upowszechnienie przykładowych rozwiązań w zakresie współpracy szkół zawodowych z wyższymi Stworzenie systemu monitorowania losów absolwentów szkół zawodowych CT10 RPO PARP, MEN, MG, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej REALIZATORZY

Sprawność administracji i efektywność usług publicznych (PI 11i) OŚ II Wzmocnienie potencjału podmiotów zaangażowanych w proces stanowienia prawa na szczeblu krajowym, w tym realizacja działań z zakresu podnoszenia efektywności procesów konsultacji społecznych, rozwijania nowoczesnych metod debaty publicznej oraz monitoringu funkcjonowania obowiązującego prawa Usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w sądownictwie i prokuraturze Poprawa jakości wydawanych orzeczeń oraz zwiększenie skuteczności ich egzekwowania Doskonalenie jakości oraz monitorowanie procesu świadczenia usług administracyjnych istotnych dla prowadzenia działalności gospodarczej Zwiększenie potencjału instytucjonalnego administracji publicznej w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz usprawnienie procesów inwestycyjno-budowlanych CT11 organizacje pozarządowe, administracja rządowa, JST, partnerzy społeczni, urzędy centralne REALIZATORZY

Paweł Szymański Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę Paweł Szymański Departament Europejskiego Funduszu Społecznego