Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Budżet jako środek do realizacji strategii „jakość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Wsparcie dla rozwoju technologii
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Zapis prezentacji:

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Budżet jako środek do realizacji strategii „jakość czy jakoś” Lokalna polityka oświatowa w realizacji zadań oświatowych

System zarządzania krajem Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim System zarządzania krajem Administracja rządowa od 2006 r. konsekwentnie buduje system zarządzania zintegrowanym rozwojem Polski. Podstawą tych działań jest; ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju założenia systemu zarządzania rozwojem Polski, który Rada Ministrów przyjęła 27 kwietnia 2009 r., od tego czasu powstał: pakiet strategii, porządkowane są dotychczas obowiązujące dokumenty, przyjęto także ustawy tworzące ramy prawne dla zaproponowanych rozwiązań.

Zasada zintegrowanego rozwoju Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Zasada zintegrowanego rozwoju Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Art. 2. Przez politykę rozwoju rozumie się zespół wzajemnie powiązanych działań podejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju, spójności społeczno-gospodarczej, regionalnej i przestrzennej, podnoszenia konkurencyjności gospodarki oraz tworzenia nowych miejsc pracy w skali krajowej, regionalnej lub lokalnej. Art. 3. Politykę rozwoju prowadzą: 1) Rada Ministrów; 2) samorząd województwa; 2a) związki metropolitalne; 3) samorząd powiatowy i gminny.

W celu zapewnienia realizacji europejskiej polityki spójności w Polsce Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Europejska – narodowa - polityka spójności Art. 14c. W celu zapewnienia realizacji europejskiej polityki spójności w Polsce tworzy się dokument, o którym mowa w tytule II w rozdziale II rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, zwany dalej „narodową strategią spójności”. Art. 14d. Zasady wieloletniego finansowania realizacji polityki rozwoju określają przepisy o finansach publicznych.

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Spójność celów strategicznych rozwoju Polski z celami strategicznymi rozwoju Europy Europa 2020 to unijna strategia wzrostu na najbliższe dziesięciolecie. Unia wyznaczyła sobie konkretny plan obejmujący pięć celów – w zakresie; zatrudnienia, innowacji, edukacji, włączenia społecznego, zmian klimatu/energii – które należy osiągnąć do 2020 r. W każdym z tych obszarów wszystkie państwa członkowskie wyznaczyły własne cele krajowe. Konkretne działania na poziomie zarówno unijnym, jak i krajowym wzmacniają realizację strategii.

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wartości jakie Polska zadeklarowała do osiągnięcia w 2020 r. w zakresie 5 priorytetów Strategii Europa 2020  wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 20-64 lat na poziomie 71%  poziom nakładów na badania i rozwój (B+R) w wysokości 1,7% PKB  zmniejszenie zużycia energii pierwotnej do poziomu ok. 96 Mtoe  zmniejszenie do 4,5% odsetka osób wcześnie porzucających naukę oraz zwiększenie do 45% odsetka osób z wykształceniem wyższym w wieku 30-34 lat  obniżenie o 1,5 mln liczby osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

Hierarchiczny system dokumentów strategicznych kraju Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Hierarchiczny system dokumentów strategicznych kraju Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju 9 zintegrowanych strategii rozwoju Strategie regionalne, powiatowe gminne

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki Rozwoju Turystyki Rozwoju Kapitału Ludzkiego Rozwoju Kapitału Społecznego Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko Sprawne Państwo Rozwoju Bezpieczeństwa Narodowego RP Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa

Konieczność !!!!! aktualizacji krajowych programów reform Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Krajowe Programy Reform (KPR) to główne narzędzie służące realizacji strategii „Europa 2020” na szczeblu państw UE. W roku 2016, po raz pierwszy w historii Semestru Europejskiego - KE wyraziła oczekiwanie, aby w aktualizacji KPR znalazła się odpowiedź na kluczowe wyzwania, określone przez KE w sprawozdaniu krajowym (ang. Country report). Rada Ministrów 26 kwietnia 2016 r. przyjęła aktualizację 2016/2017  KPR Krajowy Program na rzecz realizacji strategii "Europa 2020".

Lepsze dostosowanie kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim KPR- główne wyzwania w obszarze edukacji Poprawa dostępności form wczesnej edukacji i opieki, w tym edukacji przedszkolnej(działania przedstawione w rozdziale 3.1). Lepsze dostosowanie kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy. Poprawa jakości edukacji (jakości pracy szkół i placówek edukacyjnych), doskonalenie metod i warunków nauczania i wychowania, ulepszanie organizacji pracy oraz podnoszenie kompetencji kadry. Opieranie polityki edukacyjnej na kompleksowej i spójnej strategii uczenia się przez całe życie, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy w zakresie upowszechnienia uczenia się dorosłych.

Zmiana podejścia do rozwoju kraju – aktualizacja kierunków interwencji Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Zmiana podejścia do rozwoju kraju – aktualizacja kierunków interwencji Uzasadnienie wprowadzenia korekty do dokumentów zarządzania krajem „Raport o rozwoju społeczno-gospodarczym, regionalnym oraz przestrzennym”, przyjęty przez RM 6 czerwca 2016 r. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 z perspektywą do 2030 r. przyjęta 14 lutego 2017 r. (418 stron) Wiodąca zasada - zrównoważonego rozwoju całego kraju w wymiarze gospodarczym, społecznym, środowiskowym i terytorialnym oraz założenie, że z efektów Strategii skorzystają wszyscy obywatele. Wizja rozwoju opisanego w Strategii została osadzona na założeniu silnej polskiej gospodarki i sprawnego państwa.

Edukacja w wizji Odpowiedzialnego Rozwoju Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Edukacja w wizji Odpowiedzialnego Rozwoju Jednym z oczekiwanych efektów jej realizacji w perspektywie długookresowej zapewnienie odpowiedniej jakości edukacji i szkoleń, podwyższających kwalifikacje i kompetencje obywateli. Edukacja i jej jakość - są warunkiem realizacji wizji państwa a zasoby ludzi dobrze wykształconych, posiadających umiejętności twórcze i innowacyjne, niezbędnym warunkiem zakładanego rozwoju. Dla systemu edukacji (zwłaszcza w obszarze szkolnictwa zawodowego) tak postawiony cel Strategii stanowi wyzwanie do wielu koniecznych reform.

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wyrównanie dostępu do uczenia się przez całe życie – głównym wyzwaniem dla systemu edukacji i szkolnictwa wyższego Z przytoczonych analiz wynika, że aktualny stan edukacji (systemu oświaty i systemu szkolnictwa wyższego), mimo że osiągają wskaźniki ilościowe uzgodnione z UE, nie są w stanie realizować celów Strategii. Dla jakości kapitału ludzkiego i społecznego w Polsce kluczowe jest podjęcie działań m.in. w zakresie poprawy jakości systemu edukacji formalnej i nieformalnej dla wszystkich grup wiekowych.

Edukacja w celach i oczekiwanych rezultatach Strategii Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Edukacja w celach i oczekiwanych rezultatach Strategii Strategiczna wizja działań w obszarze edukacji do roku 2020 opiera się na czterech obszarach; Dobry start – pełne upowszechnienie wysokiej jakości edukacji dzieci w wieku przedszkolnym. Wysokiej jakości system oświaty – innowacyjny, powiązany z rynkiem pracy i spójny społecznie. Wysoka jakość systemu szkolnictwa wyższego – powiązanego z rynkiem pracy, otwartego na pozyskiwanie potencjału intelektualnego dla przemysłu i gospodarki. Upowszechnienie formalnej i nieformalnej edukacji dla dorosłych, w tym usług edukacyjnych zintegrowanych z zatrudnieniem, wsparciem rodziny, uczestnictwem w kulturze i aktywnością społeczną.

Głównym kierunkiem interwencji w systemie edukacji Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Planowane kierunki działań w systemie oświaty   Głównym kierunkiem interwencji w systemie edukacji jest dopasowanie kształcenia do potrzeb nowoczesnej gospodarki   Poprawa innowacyjności szkół i placówek oświatowych; Nowa podstawa programowa- komunikowanie się w języku ojczystym i w językach obcych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Kształtowanie u uczniów takich cech jak kreatywność, inicjatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość i umiejętności pracy zespołowej. Aktywne i projektowe metody pracy uczniów z wykorzystaniem TIK. Operacjonalizacja wiedzy zdobytej w szkole. Metody kształcenia i doskonalenia nauczycieli powiązane z wymaganiami, jakie państwo stawia szkole. Dopasowanie szkolnictwa zawodowego do potrzeb nowoczesnej gospodarki; Zbudowane na modelu dualnym (szkoła-pracodawca) oraz poprzez kształcenie w rzeczywistym środowisku pracy. Modernizacja treści oraz metod kształcenia i szkolenia zawodowego. Instytucjonalna popularyzacja szkolnictwa zawodowego wśród uczniów i rozwój doradztwa zawodowego.

Kompetencje kluczowe – europejski azymut dla edukacji Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Kompetencje kluczowe – europejski azymut dla edukacji Ogłoszona w listopadzie 2012 r. przez Komisję Europejską strategia pod hasłem Nowe podejście do edukacji wyraźnie wskazuje na potrzebę zmian w systemach kształcenia i szkolenia państw członkowskich, by były one w stanie zapewnić młodym ludziom rozwój umiejętności i kompetencji, których wymaga się obecnie od pracowników, a które nie zawsze w odpowiednim stopniu udaje się zdobyć w procesie edukacji. „Zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie” Kompetencje Kluczowe są definiowane jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Wszystkie kraje europejskie w odpowiedzi na bieżące potrzeby społeczne odnotowały wyraźny postęp w uwzględnianiu kluczowych umiejętności w regulacjach prawnych oraz w programach nauczania.

Kompetencje kluczowe dla polskiego systemu edukacji Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Kompetencje kluczowe dla polskiego systemu edukacji Ustanowiono osiem kompetencji kluczowych: 1) porozumiewanie się w języku ojczystym; 2) porozumiewanie się w językach obcych; 3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; 4) kompetencje informatyczne; 5) umiejętność uczenia się; 6) kompetencje społeczne i obywatelskie; 7) inicjatywność i przedsiębiorczość; 8) świadomość i ekspresja kulturalna. Kompetencje w szkole kształtujemy nie poprzez to czego uczymy, ale JAK uczymy !!!

Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Kompetencje kluczowe uwzględnione w nowej podstawie programowej Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356)

“szkoła przygotowuje dzieci Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Czego dzieci powinny uczyć się w szkole? Albert Camus powiedział kiedyś, że “szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje”. Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię, zrozumiem.

Dziękuję za uwagę opracowano na podstawie materiałów ORE Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Dziękuję za uwagę opracowano na podstawie materiałów ORE