ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Projekt systemowy „Nasza szkoła – najlepsza rekomendacja” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Muszynce.
System edukacji w Polsce
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola książki w życiu człowieka
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Ubezpieczenie wypadkowe
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Rzecznik Praw Dziecka.
Szkoła Promująca Zdrowie
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Program Wspierania Uczniów w Wyborze Zawodu
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH

Trudności dydaktyczne możemy zdefiniować jako problemy występujące podczas procesu nauczania i uczenia się ucznia i często, ale nie zawsze, są one spowodowane trudnościami wychowawczymi.

z obowiązującymi normami współżycia społecznego. Trudności wychowawcze definiowane są jako niewłaściwe zachowania dzieci i młodzieży, dlatego, że są niezgodne z obowiązującymi normami współżycia społecznego.

Przyczyny powstawania trudności dydaktycznych i wychowawczych są związane z następującymi czynnikami:

wewnętrznymi, które tkwią w dziecku zewnętrznymi, tkwiącymi w środowisku domowym i szkolnym

Do czynników wewnętrznych zaliczymy:

stan zdrowia ucznia (wady wzroku, słuchu, zaburzenia mowy…) ogólny poziom rozwoju umysłowego specyficzne zaburzenia w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, hiperdysleksja)

ewentualne zaburzenia układu nerwowego ( agresywność, brak cierpliwości i wytrwałości w pracy …) ewentualne zaburzenia w funkcjonowaniu procesów poznawczych (niezdolność skupienia uwagi, zbyt wolne tempo myślenia …) cechy temperamentu i charakteru ucznia uzdolnienia wykazywane przez ucznia

Czynniki zewnętrzne występujące w środowisku domowym:

sytuacja materialna rodziny rozpad struktury rodziny ( rozwód rodziców, sieroctwo …) brak zainteresowania rodziców sprawami dziecka brak dbałości o dziecko i jego wychowanie niski poziom intelektualny i kulturalny rodziców

brak zrozumienia i zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka ( akceptacji, miłości, bezpieczeństwa) atmosfera panująca w domu niewłaściwe style wychowania ( autokratyczny, nadmiernie chroniący, liberalny) poziom świadomości wychowawczej rodziców brak współpracy rodziców lub opiekunów dziecka ze szkołą alkoholizm lub inne nałogi występujące w rodzinie

Rodzina jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym. Rodzina wprowadza dziecko w świat wartości, ukazuje mu różnorodne cele zaspokajające jego potrzeby oraz uczy go sposobów, za pomocą których te cele można osiągnąć.

Czynniki zewnętrzne występujące w środowisku szkolnym:

przyczyny organizacyjne

przeładowane programy przy zmniejszonej liczbie godzin podręczniki nie liczące się ze sposobem myślenia, uzdolnieniami i zainteresowaniami uczniów zbyt liczne klasy duża liczba godzin prowadzona w warunkach klasowo - lekcyjnych

przyczyny psychologiczno – społeczne

nieznajomość ucznia przez nauczyciela (sytuacji rodzinnej, zdrowotnej oczekiwania wobec ucznia nieadekwatne do jego możliwości (zaniżone lub zawyżone) niska pozycja społeczna ucznia w klasie ( brak przynależności do klasy jako grupy, powoduje, że uczeń szuka akceptacji w grupach niekoniecznie dla niego odpowiednich)

przyczyny pedagogiczne

nieliczenie się z potrzebami, uzdolnieniami i możliwościami ucznia niesprawiedliwe traktowanie niedotrzymywanie słowa koncentrowanie się na ujemnych cechach manifestowanie swojej wyższości

przyczynami wtórnymi trudności wychowawczych są:

narastające niepowodzenia w nauce drugoroczność wagary i ucieczki z domu zaostrzanie sytuacji konfliktowych w szkole i w domu agresja, dokuczanie, prześladowanie, bojkot, kłamstwa naruszanie dyscypliny szkolnej zamykanie się i wycofanie

Dziękuję za uwagę