ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Trudności dydaktyczne możemy zdefiniować jako problemy występujące podczas procesu nauczania i uczenia się ucznia i często, ale nie zawsze, są one spowodowane trudnościami wychowawczymi.
z obowiązującymi normami współżycia społecznego. Trudności wychowawcze definiowane są jako niewłaściwe zachowania dzieci i młodzieży, dlatego, że są niezgodne z obowiązującymi normami współżycia społecznego.
Przyczyny powstawania trudności dydaktycznych i wychowawczych są związane z następującymi czynnikami:
wewnętrznymi, które tkwią w dziecku zewnętrznymi, tkwiącymi w środowisku domowym i szkolnym
Do czynników wewnętrznych zaliczymy:
stan zdrowia ucznia (wady wzroku, słuchu, zaburzenia mowy…) ogólny poziom rozwoju umysłowego specyficzne zaburzenia w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, hiperdysleksja)
ewentualne zaburzenia układu nerwowego ( agresywność, brak cierpliwości i wytrwałości w pracy …) ewentualne zaburzenia w funkcjonowaniu procesów poznawczych (niezdolność skupienia uwagi, zbyt wolne tempo myślenia …) cechy temperamentu i charakteru ucznia uzdolnienia wykazywane przez ucznia
Czynniki zewnętrzne występujące w środowisku domowym:
sytuacja materialna rodziny rozpad struktury rodziny ( rozwód rodziców, sieroctwo …) brak zainteresowania rodziców sprawami dziecka brak dbałości o dziecko i jego wychowanie niski poziom intelektualny i kulturalny rodziców
brak zrozumienia i zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka ( akceptacji, miłości, bezpieczeństwa) atmosfera panująca w domu niewłaściwe style wychowania ( autokratyczny, nadmiernie chroniący, liberalny) poziom świadomości wychowawczej rodziców brak współpracy rodziców lub opiekunów dziecka ze szkołą alkoholizm lub inne nałogi występujące w rodzinie
Rodzina jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym. Rodzina wprowadza dziecko w świat wartości, ukazuje mu różnorodne cele zaspokajające jego potrzeby oraz uczy go sposobów, za pomocą których te cele można osiągnąć.
Czynniki zewnętrzne występujące w środowisku szkolnym:
przyczyny organizacyjne
przeładowane programy przy zmniejszonej liczbie godzin podręczniki nie liczące się ze sposobem myślenia, uzdolnieniami i zainteresowaniami uczniów zbyt liczne klasy duża liczba godzin prowadzona w warunkach klasowo - lekcyjnych
przyczyny psychologiczno – społeczne
nieznajomość ucznia przez nauczyciela (sytuacji rodzinnej, zdrowotnej oczekiwania wobec ucznia nieadekwatne do jego możliwości (zaniżone lub zawyżone) niska pozycja społeczna ucznia w klasie ( brak przynależności do klasy jako grupy, powoduje, że uczeń szuka akceptacji w grupach niekoniecznie dla niego odpowiednich)
przyczyny pedagogiczne
nieliczenie się z potrzebami, uzdolnieniami i możliwościami ucznia niesprawiedliwe traktowanie niedotrzymywanie słowa koncentrowanie się na ujemnych cechach manifestowanie swojej wyższości
przyczynami wtórnymi trudności wychowawczych są:
narastające niepowodzenia w nauce drugoroczność wagary i ucieczki z domu zaostrzanie sytuacji konfliktowych w szkole i w domu agresja, dokuczanie, prześladowanie, bojkot, kłamstwa naruszanie dyscypliny szkolnej zamykanie się i wycofanie
Dziękuję za uwagę