Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Program wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2011/2012 UCZĘ SIĘ ODPOWIEDZIALNOSCI ZA SIEBIE I NNNYCH Rozwój ucznia INTELEKTUALNYPSYCHICZNYSPOŁECZNYFIZYCZNY.
Dojrzałość szkolna dziecka
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Indywidualny plan resocjalizacji
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PROFILAKTYKA.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
dziecka nieakceptowanego
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały Hanna Ojcewicz i Alina Witkowska MAJ 2014.
Praca w zespole.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Klasa szkolna jako środowisko wychowawcze spotkanie w ramach sieci nauczycieli EW

Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie komunikatów innych ludzi. Kształcenie umiejętności pracy w zespole. Przykłady ćwiczeń integracyjnych.

Definicja klasy szkolnej jako małej grupy społecznej grupa formalna - uczeń nie ma wpływu na to, do której klasy będzie należał, - na to jacy uczniowie w niej będą. - uczeń nie ma też wpływu na wybór wychowawcy i nauczycieli, - uczeń nie ma wpływu na dobór celów które klasa będzie realizowała grupa społeczna zbiór jednostek połączonych ze sobą więzią psychiczną, podporządkowanych wspólnym celom i zdolnych do wspólnego działania

Co ułatwia włączenie się dziecka do zespołu (do grupy) ? Cele pracy wychowawczo- dydaktycznej szkoły Charakter, tradycja, zasady, normy działania instytucji. Podział pracy na godziny lekcyjne Nauka w wyznaczonych salach Rutyna uczestnictwa w lekcjach.

Klasa jest dla dziecka grupą znaczącą, ponieważ: Uczestniczy w socjalizacji dziecka przez wiele lat. Uczestniczy w socjalizacji od wczesnych lat, gdy dziecko jest podatne na wpływy. Zaspokaja potrzeby dziecka takie jak: kontakt z rówieśnikami, akceptacja, przynależność, uznanie, znaczenie. Obejmuje wiele sfer życia: w klasie dziecko się uczy, bawi, pracuje, nawiązuje kontakty. Klasa może skutecznie nagradzać dziecko i karać

Rodzajów stosunków społecznych w klasie szkolnej Między poszczególnymi jednostkami zachodzą kontakty interpersonalne, czyli interakcje W procesie wykonywania wspólnych zadań kształtują się stosunki rzeczowe. W ich ramach dokonują się ustalenia zakresu podejmowania prac, kierownictwa i odpowiedzialności. Pomiędzy uczniami powstają stosunki osobowe, wśród nich - koleżeński i przyjacielskie. Stosunki międzygrupowe. Mogą one polegać na współpracy lub współzawodnictwie pomiędzy grupami wewnątrz klasy.

Stosunki pomiędzy jednostką a grupą mogą mieć charakter pozytywny lub negatywny. Uczeń może być pozytywnie nastawiony do zespołu, w którym przebywa, przestrzegać norm grupowych, solidaryzować się z kolegami. Może być jednak tak, że uczeń jest negatywnie ustosunkowany do grupy, nie nawiązuje bliższych kontaktów z kolegami, nie potrafi współdziałać - sam wyłącza się z życia grupy lub jest przez nią izolowany, czy nawet odrzucany.

Badania przeprowadzone przez pedagogów społecznych wykazały, że człowiek inaczej działa w obecności innych osób niż wówczas, gdy jest sam. Przebywanie w grupie wywołuje poczucie pewnego napięcia emocjonalnego. Jednostka bardzo silnie ulega wpływom grupy, wytwarzającym się normom i zwyczajom.

W klasie dziecko przebywa od wczesnych lat, wtedy gdy jest najbardziej podatne na wszelkie wpływy otoczenia. Okres wpływu grupy klasowej jest bardzo długi. W tym czasie dokonuje się olbrzymi rozwój osobowości. Dziecko uczestniczy w życiu klasy pełnią swej osobowości. Zdobywa wiedzę, umiejętności, nawyki, zaspokaja bardzo ważne potrzeby psychiczne (uznania, akceptacji, kontaktu emocjonalnego), rozwija zainteresowania, uczy się współżycia i współdziałania z innymi, przechodzi niezbędny trening w nawiązywaniu kontaktów społecznych.

Rola nauczyciela Klasa jest grupą poddaną przewodnictwu i kontroli nauczyciela-wychowawcy, który nie tylko czuwa nad przebiegiem procesów wychowawczych, ale je kształtuje, celowo i świadomie wpływa na bieg wydarzeń i stosunki w klasie. Zatem w praktyce pedagogicznej niezbędna okazuje się wiedza o prawidłowościach funkcjonowania społecznego jednostek, o reakcjach pomiędzy jednostką a grupą. Równie ważna jest umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce.

Dziecko a grupa To, jak dziecko potrafi przystosować się do życia w grupie decyduje o jego samopoczuciu, pozycji, zakresie zaspokojenia potrzeb. Najkorzystniejsza jest oczywiście, sytuacja jednostek akceptowanych.

Jednostki nieakceptowane nie mogą znaleźć satysfakcji przebywając w grupie, która nie stwarza im możliwości normalnego funkcjonowania społecznego. Pociągnąć to za sobą może objawy nieprzystosowania społecznego. Dlatego też badania nad rolą grup społecznych w procesie wychowania, nad działaniem podstawowych mechanizmów socjalizujących i wykorzystaniem ich w praktyce wychowawczej wydają się być ważne i bardzo przydatne.

Funkcje wychowawcze grup rówieśniczych: kształtowanie aktywności jednostek kształtowanie więzi z innymi ludźmi ułatwianie kontaktów interpersonalnych zaspokajanie potrzeby aprobaty i uznania konstruktywne współzawodnictwo pobudzanie do rozwijania zainteresowań umożliwianie kontaktów towarzyskich zaspokajanie określonych potrzeb emocjonalnych zapełnianie wolnego czasu

Dobre praktyki Klasowe drzewko z odrysowanych rączek Szkolny kalendarz Klasowe imprezy, wyjścia, wycieczki Klasowa książka kucharska Świąteczne, plastyczne warsztaty dla uczniów i ich rodziców Grupa teatralna Gry i zabawy zespołowe Sałatka owocowa Wspólne cechy Herby

Dokończ zdanie Pozytywny komunikat Zabawy ze śpiewem: Czy grubi czy chudzi W leśniczówce Glowa ramiona, kolana, pięty Iskierka Jak to miło i wesoło

Każde dziecko chce się bawić, mieć przyjaciół, odnosić sukcesy, być szczęśliwe