Klasa szkolna jako środowisko wychowawcze spotkanie w ramach sieci nauczycieli EW
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie komunikatów innych ludzi. Kształcenie umiejętności pracy w zespole. Przykłady ćwiczeń integracyjnych.
Definicja klasy szkolnej jako małej grupy społecznej grupa formalna - uczeń nie ma wpływu na to, do której klasy będzie należał, - na to jacy uczniowie w niej będą. - uczeń nie ma też wpływu na wybór wychowawcy i nauczycieli, - uczeń nie ma wpływu na dobór celów które klasa będzie realizowała grupa społeczna zbiór jednostek połączonych ze sobą więzią psychiczną, podporządkowanych wspólnym celom i zdolnych do wspólnego działania
Co ułatwia włączenie się dziecka do zespołu (do grupy) ? Cele pracy wychowawczo- dydaktycznej szkoły Charakter, tradycja, zasady, normy działania instytucji. Podział pracy na godziny lekcyjne Nauka w wyznaczonych salach Rutyna uczestnictwa w lekcjach.
Klasa jest dla dziecka grupą znaczącą, ponieważ: Uczestniczy w socjalizacji dziecka przez wiele lat. Uczestniczy w socjalizacji od wczesnych lat, gdy dziecko jest podatne na wpływy. Zaspokaja potrzeby dziecka takie jak: kontakt z rówieśnikami, akceptacja, przynależność, uznanie, znaczenie. Obejmuje wiele sfer życia: w klasie dziecko się uczy, bawi, pracuje, nawiązuje kontakty. Klasa może skutecznie nagradzać dziecko i karać
Rodzajów stosunków społecznych w klasie szkolnej Między poszczególnymi jednostkami zachodzą kontakty interpersonalne, czyli interakcje W procesie wykonywania wspólnych zadań kształtują się stosunki rzeczowe. W ich ramach dokonują się ustalenia zakresu podejmowania prac, kierownictwa i odpowiedzialności. Pomiędzy uczniami powstają stosunki osobowe, wśród nich - koleżeński i przyjacielskie. Stosunki międzygrupowe. Mogą one polegać na współpracy lub współzawodnictwie pomiędzy grupami wewnątrz klasy.
Stosunki pomiędzy jednostką a grupą mogą mieć charakter pozytywny lub negatywny. Uczeń może być pozytywnie nastawiony do zespołu, w którym przebywa, przestrzegać norm grupowych, solidaryzować się z kolegami. Może być jednak tak, że uczeń jest negatywnie ustosunkowany do grupy, nie nawiązuje bliższych kontaktów z kolegami, nie potrafi współdziałać - sam wyłącza się z życia grupy lub jest przez nią izolowany, czy nawet odrzucany.
Badania przeprowadzone przez pedagogów społecznych wykazały, że człowiek inaczej działa w obecności innych osób niż wówczas, gdy jest sam. Przebywanie w grupie wywołuje poczucie pewnego napięcia emocjonalnego. Jednostka bardzo silnie ulega wpływom grupy, wytwarzającym się normom i zwyczajom.
W klasie dziecko przebywa od wczesnych lat, wtedy gdy jest najbardziej podatne na wszelkie wpływy otoczenia. Okres wpływu grupy klasowej jest bardzo długi. W tym czasie dokonuje się olbrzymi rozwój osobowości. Dziecko uczestniczy w życiu klasy pełnią swej osobowości. Zdobywa wiedzę, umiejętności, nawyki, zaspokaja bardzo ważne potrzeby psychiczne (uznania, akceptacji, kontaktu emocjonalnego), rozwija zainteresowania, uczy się współżycia i współdziałania z innymi, przechodzi niezbędny trening w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
Rola nauczyciela Klasa jest grupą poddaną przewodnictwu i kontroli nauczyciela-wychowawcy, który nie tylko czuwa nad przebiegiem procesów wychowawczych, ale je kształtuje, celowo i świadomie wpływa na bieg wydarzeń i stosunki w klasie. Zatem w praktyce pedagogicznej niezbędna okazuje się wiedza o prawidłowościach funkcjonowania społecznego jednostek, o reakcjach pomiędzy jednostką a grupą. Równie ważna jest umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce.
Dziecko a grupa To, jak dziecko potrafi przystosować się do życia w grupie decyduje o jego samopoczuciu, pozycji, zakresie zaspokojenia potrzeb. Najkorzystniejsza jest oczywiście, sytuacja jednostek akceptowanych.
Jednostki nieakceptowane nie mogą znaleźć satysfakcji przebywając w grupie, która nie stwarza im możliwości normalnego funkcjonowania społecznego. Pociągnąć to za sobą może objawy nieprzystosowania społecznego. Dlatego też badania nad rolą grup społecznych w procesie wychowania, nad działaniem podstawowych mechanizmów socjalizujących i wykorzystaniem ich w praktyce wychowawczej wydają się być ważne i bardzo przydatne.
Funkcje wychowawcze grup rówieśniczych: kształtowanie aktywności jednostek kształtowanie więzi z innymi ludźmi ułatwianie kontaktów interpersonalnych zaspokajanie potrzeby aprobaty i uznania konstruktywne współzawodnictwo pobudzanie do rozwijania zainteresowań umożliwianie kontaktów towarzyskich zaspokajanie określonych potrzeb emocjonalnych zapełnianie wolnego czasu
Dobre praktyki Klasowe drzewko z odrysowanych rączek Szkolny kalendarz Klasowe imprezy, wyjścia, wycieczki Klasowa książka kucharska Świąteczne, plastyczne warsztaty dla uczniów i ich rodziców Grupa teatralna Gry i zabawy zespołowe Sałatka owocowa Wspólne cechy Herby
Dokończ zdanie Pozytywny komunikat Zabawy ze śpiewem: Czy grubi czy chudzi W leśniczówce Glowa ramiona, kolana, pięty Iskierka Jak to miło i wesoło
Każde dziecko chce się bawić, mieć przyjaciół, odnosić sukcesy, być szczęśliwe