„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tolerancja religijna drogą do pokoju w przyszłości
Advertisements

Współpraca IV LO ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Dorohusku.
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Warsztaty psychologiczne
FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
Zróżnicowanie religijne na świecie
RELIGIA zespół wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia człowieka, powstania świata oraz w związane z nimi obrzędy,
Wyrównywanie szans edukacyjnych
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Historia i dzień dzisiejszy współpracy XIV Liceum Ogólnokształcącego
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
Warsztaty ekologiczne Białowieża 2009
Muzułmanie na trenie Wrocławia i Dolnego Śląska
Turystyka religijna - cechy wyróżniające w branży usług turystycznych
Największe religie świata Projekt edukacyjny
IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej w Lublinie
Projekt Nasz wspólny sukces był realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 21 im. Marii Skłodowskiej – Curie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
„Hetman Jan Tarnowski- życiorys czynami pisany.”
Współpraca Samorządu Uczniowskiego ze środowiskiem lokalnym rok szkolny
Nauki o Rodzinie r.. Miesięcznik wydawany od 1993 roku w Krakowie. Miesięcznik adresowany jest do nauczycieli i wychowawców. Tematyka jaką
Temat tegorocznego Dnia Papieskiego: „Jan Paweł II Papież Rodziny”
Innowacja pedagogiczna
Bardzo ważną rolę w kształceniu dzieci i młodzieży odgrywają lekcje, które odbywają się poza szkołą. Wycieczka historyczna tzw. „żywa lekcja historii”
Projekt zawodoznawczy zrealizowany w ramach projektu Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Do publicznej prezentacji wybraliśmy promocję przygotowanego przez nas plakatu. Z proponowanym programem Europejskich Dni Dziedzictwa w Drogosławiu.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Turystyka Historyczna specjalność kierunku HISTORIA.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
im. Marii Skłodowskiej – Curie w Sopocie
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI INSTYTUT HISTORYCZNY SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH DOKUMENTALISTYKA.
Ekspozycja symboli religijnych w budynkach publicznych w Polsce stan aktualny i przyszły Dr Michał Zawiślak Katedra Prawa Wyznaniowego Katolicki Uniwersytet.
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Potoczku 11 czerwiec 2012r. II Diecezjalny Konkurs Pieśni Patriotyczno - Religijnej.
Wychowywać to kochać i wymagać
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
r. VII Dzień Papieski w Polsce
Idea Asyżu.
Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju. Religia Katolicka jest dla nas ważna, poznajemy ją i pogłębiamy od najmłodszych lat. A czym inne religie.
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Work Based Learning Warszawa, 10 grudnia 2015
PROJEKT EDUKACYJNY DLA Uczniów klasy III c Ulubione święta - Boże Narodzenie w naszej klasie Opracowanie projektu: Urszula Sobaszek.
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Kruczu.
7 Sakramentów Świętych.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
udział w międzynarodowych targach przygotowanie plansz, prezentacji, które umożliwią szybkie i efektowne zaprezentowanie miasta.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
KOMPETENCJE I PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
„Wychowanie ku tolerancji”
System szkolnictwa w Islandii
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Jaki to styl architektoniczny?
Abyście się wzajemnie miłowali,
Zapis prezentacji:

„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.

Osiągnięte cele : 1. Promowanie wśród młodzieży działań i postaw otwartych na inne kultury i religie. 2. Budowanie szacunku do różnych wyznań i kultur. 3. Podkreślanie różnorodności z jednoczesnym akcentowaniem wspólnych płaszczyzn religijnych i kulturowych. 4. Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur. 5. Poznanie zasobów muzeów w zakresie sztuki religijnej. 6. Nawiązanie współpracy z instytucjami promującymi dialog międzyreligijny. 7. Poznanie obrzędów religijnych różnych wyznań. 8. Poszanowanie zasad właściwego zachowania się w miejscach kultu. 9. Wspólne prowadzenie strony internetowej według zaproponowanego schematu.

Podjęte działania w ramach realizacji projektu

Cel 1 : Promowanie wśród młodzieży działań i postaw otwartych na inne kultury i religie 1. Przeszukiwanie źródeł cyfrowych w poszukiwaniu informacji na temat świętych symboli w różnych kulturach i religiach. 2. W oparciu o metodę projektu opracowanie wyszukanych informacji i zaprezentowanie ich z wykorzystaniem różnych narzędzi.

Cel 1 : Promowanie wśród młodzieży działań i postaw otwartych na inne kultury i religie 3. Samodzielne poszukiwanie przez młodzież informacji o świętych symbolach w różnych religiach i kulturach oraz przygotowanie prezentacji multimedialnych na wybrane tematy.

Cel 2 : Budowanie szacunku do różnych wyznań i kultur Kształtowanie umiejętności poszukiwania wspólnych wartości w różnych kulturach i wyznaniach poprzez przygotowanie prezentacji na temat np. : „ Motyw krzyża w sztuce i religii różnych wyznań” „Symbole islamu w religii i kulturze” „ Symbolika ryby w różnych religiach i kulturach”

Cel 2 : Budowanie szacunku do różnych wyznań i kultur 2. Uczestniczenie w wykładzie na temat „ Funkcji symbolu w sztuce religijnej różnych kultur”. 3. Uczestniczenie w wykładzie „ Judaizm – geneza, historia, symbolika”. 4. Udział w wykładzie na temat „ Historia i teologia ikony”.

Cel 3 : Podkreślanie różnorodności z jednoczesnym akcentowaniem wspólnych płaszczyzn religijnych i kulturowych Kształtowanie wśród młodzieży umiejętności poszukiwania i odkrywania wspólnych cech religii katolickiej, prawosławnej, judaistycznej poprzez przygotowanie prezentacji multimedialnych – np. „Anioły w islamie” „Symbole w buddyzmie i chrześcijaństwie” „ Anioły chrześcijańskie” „ Symboliczne postacie w sztuce różnych religii” „ Symbolika ryby w różnych religiach”

Cel 4 : Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur Uczestniczenie w warsztatach „ Rola sacrum w różnych kulturach”. Przygotowanie i wystawienie „ Pastorałki” wg sztuki L. Schillera.

Cel 4 : Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur 3. Uczestniczenie w wykładzie „ Historia i teologia ikony”. 4. Zwiedzanie cerkwi prawosławnej w Sosnowcu i udział w prelekcji księdza proboszcza Mikołaja Dziewiatowskiego.

Cel 4 : Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur 5. Udział w warsztatach i zwiedzanie wystawy w Muzeum Śląskim „ Wszystko osiąga się przez nadzieję. Kulturowe dziedzictwo reformacji na Śląsku”. 6. Zwiedzanie Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie Łagiewnikach.

Cel 5 : Poznanie zasobów muzeów w zakresie sztuki religijnej Zwiedzanie wystawy w Muzeum Śląskim w Katowicach „ Wszystko osiąga się przez nadzieję. Kulturowe dziedzictwo reformacji na Śląsku” oraz udział w warsztatach dotyczących 500 – lecia reformacji na Śląsku.

Cel 6 : Nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami promującymi dialog międzyreligijny Nawiązanie współpracy z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i udział w wykładach pracowników naukowych tego wydziału : „ Funkcja symbolu w sztuce religijnej różnych kultur” – ks. dr Bartłomiej Kuźnik

Cel 6 : Nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami promującymi dialog międzyreligijny Nawiązanie współpracy z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i udział w wykładach pracowników naukowych tego wydziału : „Historia i teologia ikony” – mgr Marta Giglok

Cel 6 : Nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami promującymi dialog międzyreligijny Nawiązanie współpracy z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i udział w wykładach pracowników naukowych tego wydziału : „ Judaizm – geneza, historia, symbolika” – ks. dr Dawid Ledwoń

Cel 7 : Poznanie obrzędów religijnych różnych wyznań i zasad uczestnictwa Wizyta w cerkwi prawosławnej w Sosnowcu pod wezwaniem świętych Wiery, Nadziei i Luby i ich matki Zofii oraz wysłuchanie prelekcji na temat obrzędów w religii prawosławnej.

Cel 7 : Poznanie obrzędów religijnych różnych wyznań i zasad uczestnictwa 2. Udział w wykładzie ks. dr D. Ledwonia „ Judaizm – geneza, historia,symbolika”. Zapoznanie się z rodzajami judaizmu oraz różnicami w obrzędowości judaizmu ortodoksyjnego, konserwatywnego i liberalnego.

Cel 8 : Poszanowanie zasad właściwego zachowania się w miejscach kultu Zwiedzanie dwóch miejsc kultu – cerkwi prawosławnej i kościoła katolickiego Zwiedzanie cerkwi prawosławnej w Sosnowcu i udział w prelekcji tamtejszego proboszcza- księdza prawosławnego Zwiedzanie Sanktuarium św. Jana Pawła II w Łagiewnikach – katolickie religijne sacrum

Cel 9 : Wspólne systematyczne prowadzenie strony internetowej według zaproponowanego schematu, na której prezentowane będą treści wyłącznie wokół hasła V edycji Projektu Systematyczne umieszczanie na stronie internetowej informacji na temat podjętych działań w ramach V edycji Projektu oraz inicjatyw uczniowskich, jak również akcji podejmowanych na terenie V LO w Katowicach.

Rezultaty realizacji projektu 1. Zapoznanie młodzieży z różnymi religiami, kulturami . 2. Dostrzeżenie przez młodzież wspólnych płaszczyzn porozumienia religijnego i kulturowego ( katolicyzm, prawosławie, protestantyzm, judaizm, islam, buddyzm). 3. Dostrzeganie przez młodzież różnorodnej symboliki w sferze sacrum związanej z wieloma religiami i kulturami. – np. symbolika dobra i zła ( Bóg, anioł, szatan), symbolika ryby, symbolika krzyża, symbolika świętych postaci, półksiężyc, gwiazda, menora. 4. Wykształcenie wśród młodych ludzi umiejętności gromadzenia i selekcjonowania materiału potrzebnego do wykonania prezentacji multimedialnych. 5. Umiejętność właściwego korzystania z wykładu, prelekcji, warsztatów. 6. Ukształtowanie wśród młodzieży postawy szacunku i tolerancji wobec innych wyznań i kultur poprzez aktywne uczestnictwo w wykładach, wycieczkach, warsztatach związanych z religią katolicką, prawosławną, protestancką, judaistyczną.