„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Osiągnięte cele : 1. Promowanie wśród młodzieży działań i postaw otwartych na inne kultury i religie. 2. Budowanie szacunku do różnych wyznań i kultur. 3. Podkreślanie różnorodności z jednoczesnym akcentowaniem wspólnych płaszczyzn religijnych i kulturowych. 4. Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur. 5. Poznanie zasobów muzeów w zakresie sztuki religijnej. 6. Nawiązanie współpracy z instytucjami promującymi dialog międzyreligijny. 7. Poznanie obrzędów religijnych różnych wyznań. 8. Poszanowanie zasad właściwego zachowania się w miejscach kultu. 9. Wspólne prowadzenie strony internetowej według zaproponowanego schematu.
Podjęte działania w ramach realizacji projektu
Cel 1 : Promowanie wśród młodzieży działań i postaw otwartych na inne kultury i religie 1. Przeszukiwanie źródeł cyfrowych w poszukiwaniu informacji na temat świętych symboli w różnych kulturach i religiach. 2. W oparciu o metodę projektu opracowanie wyszukanych informacji i zaprezentowanie ich z wykorzystaniem różnych narzędzi.
Cel 1 : Promowanie wśród młodzieży działań i postaw otwartych na inne kultury i religie 3. Samodzielne poszukiwanie przez młodzież informacji o świętych symbolach w różnych religiach i kulturach oraz przygotowanie prezentacji multimedialnych na wybrane tematy.
Cel 2 : Budowanie szacunku do różnych wyznań i kultur Kształtowanie umiejętności poszukiwania wspólnych wartości w różnych kulturach i wyznaniach poprzez przygotowanie prezentacji na temat np. : „ Motyw krzyża w sztuce i religii różnych wyznań” „Symbole islamu w religii i kulturze” „ Symbolika ryby w różnych religiach i kulturach”
Cel 2 : Budowanie szacunku do różnych wyznań i kultur 2. Uczestniczenie w wykładzie na temat „ Funkcji symbolu w sztuce religijnej różnych kultur”. 3. Uczestniczenie w wykładzie „ Judaizm – geneza, historia, symbolika”. 4. Udział w wykładzie na temat „ Historia i teologia ikony”.
Cel 3 : Podkreślanie różnorodności z jednoczesnym akcentowaniem wspólnych płaszczyzn religijnych i kulturowych Kształtowanie wśród młodzieży umiejętności poszukiwania i odkrywania wspólnych cech religii katolickiej, prawosławnej, judaistycznej poprzez przygotowanie prezentacji multimedialnych – np. „Anioły w islamie” „Symbole w buddyzmie i chrześcijaństwie” „ Anioły chrześcijańskie” „ Symboliczne postacie w sztuce różnych religii” „ Symbolika ryby w różnych religiach”
Cel 4 : Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur Uczestniczenie w warsztatach „ Rola sacrum w różnych kulturach”. Przygotowanie i wystawienie „ Pastorałki” wg sztuki L. Schillera.
Cel 4 : Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur 3. Uczestniczenie w wykładzie „ Historia i teologia ikony”. 4. Zwiedzanie cerkwi prawosławnej w Sosnowcu i udział w prelekcji księdza proboszcza Mikołaja Dziewiatowskiego.
Cel 4 : Kształcenie wrażliwości na piękno sztuki sakralnej różnych wyznań i kultur 5. Udział w warsztatach i zwiedzanie wystawy w Muzeum Śląskim „ Wszystko osiąga się przez nadzieję. Kulturowe dziedzictwo reformacji na Śląsku”. 6. Zwiedzanie Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie Łagiewnikach.
Cel 5 : Poznanie zasobów muzeów w zakresie sztuki religijnej Zwiedzanie wystawy w Muzeum Śląskim w Katowicach „ Wszystko osiąga się przez nadzieję. Kulturowe dziedzictwo reformacji na Śląsku” oraz udział w warsztatach dotyczących 500 – lecia reformacji na Śląsku.
Cel 6 : Nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami promującymi dialog międzyreligijny Nawiązanie współpracy z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i udział w wykładach pracowników naukowych tego wydziału : „ Funkcja symbolu w sztuce religijnej różnych kultur” – ks. dr Bartłomiej Kuźnik
Cel 6 : Nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami promującymi dialog międzyreligijny Nawiązanie współpracy z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i udział w wykładach pracowników naukowych tego wydziału : „Historia i teologia ikony” – mgr Marta Giglok
Cel 6 : Nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami promującymi dialog międzyreligijny Nawiązanie współpracy z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i udział w wykładach pracowników naukowych tego wydziału : „ Judaizm – geneza, historia, symbolika” – ks. dr Dawid Ledwoń
Cel 7 : Poznanie obrzędów religijnych różnych wyznań i zasad uczestnictwa Wizyta w cerkwi prawosławnej w Sosnowcu pod wezwaniem świętych Wiery, Nadziei i Luby i ich matki Zofii oraz wysłuchanie prelekcji na temat obrzędów w religii prawosławnej.
Cel 7 : Poznanie obrzędów religijnych różnych wyznań i zasad uczestnictwa 2. Udział w wykładzie ks. dr D. Ledwonia „ Judaizm – geneza, historia,symbolika”. Zapoznanie się z rodzajami judaizmu oraz różnicami w obrzędowości judaizmu ortodoksyjnego, konserwatywnego i liberalnego.
Cel 8 : Poszanowanie zasad właściwego zachowania się w miejscach kultu Zwiedzanie dwóch miejsc kultu – cerkwi prawosławnej i kościoła katolickiego Zwiedzanie cerkwi prawosławnej w Sosnowcu i udział w prelekcji tamtejszego proboszcza- księdza prawosławnego Zwiedzanie Sanktuarium św. Jana Pawła II w Łagiewnikach – katolickie religijne sacrum
Cel 9 : Wspólne systematyczne prowadzenie strony internetowej według zaproponowanego schematu, na której prezentowane będą treści wyłącznie wokół hasła V edycji Projektu Systematyczne umieszczanie na stronie internetowej informacji na temat podjętych działań w ramach V edycji Projektu oraz inicjatyw uczniowskich, jak również akcji podejmowanych na terenie V LO w Katowicach.
Rezultaty realizacji projektu 1. Zapoznanie młodzieży z różnymi religiami, kulturami . 2. Dostrzeżenie przez młodzież wspólnych płaszczyzn porozumienia religijnego i kulturowego ( katolicyzm, prawosławie, protestantyzm, judaizm, islam, buddyzm). 3. Dostrzeganie przez młodzież różnorodnej symboliki w sferze sacrum związanej z wieloma religiami i kulturami. – np. symbolika dobra i zła ( Bóg, anioł, szatan), symbolika ryby, symbolika krzyża, symbolika świętych postaci, półksiężyc, gwiazda, menora. 4. Wykształcenie wśród młodych ludzi umiejętności gromadzenia i selekcjonowania materiału potrzebnego do wykonania prezentacji multimedialnych. 5. Umiejętność właściwego korzystania z wykładu, prelekcji, warsztatów. 6. Ukształtowanie wśród młodzieży postawy szacunku i tolerancji wobec innych wyznań i kultur poprzez aktywne uczestnictwo w wykładach, wycieczkach, warsztatach związanych z religią katolicką, prawosławną, protestancką, judaistyczną.