GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rychwał
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Politechnika Krakowska
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
System zbiórki odpadów w Pszczynie
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
System gospodarowania odpadami komunalnymi Rola i miejsce zakładów komunalnych i spółek gminnych w nowym systemie gospodarki odpadami.
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE POSTOMINO
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Segreguj odpady według nowej zasady
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR LIPIEC 2013 – CZERWIEC 2014 stan na dzień 15 lipca 2014r.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
Gospodarka odpadami komunalnymi. opłata odpady umowa opłata odpady umowa opłata ZUO.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Selektywna zbiórka odpadów komunalnych na terenie Gminy Kartuzy
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE JANÓW LUBELSKI

CEL → samofinansowanie systemu gospodarki odpadami – zbilansowanie kosztów obsługi systemu i wpływów z tytułu opłat od mieszkańców → uzyskanie odpowiedniego poziomu odzysku w 2020 – 50% SPOTKANIA INFORMACYJNO-KONSULTACYJNE: → odbyły się 3 spotkania z radnymi, sołtysami i przedstawicielami PGKiM (10 i 17 stycznia i 14 lutego 2019) oraz spotkanie z prezesem Janowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (8 lutego 2019);

KOSZTY OBSŁUGI SYSTEMU Rok 2015 2016 2017 2018 2019 Koszty obsługi systemu gospodarowania odpadami 1 186 438 1 648 900 1 718 602 2 087 437 2 227 905 Koszty pozostałe min. edukacji ekologicznej i obsługi administracyjnej 30 792 72 378 74 736 77 520 78 000 Koszty razem 1 217 230 1 721 278 1 793 338 2 164 957 2 305 905 Wpływy z opłat 1 118 104 1 327 156 1 549 721 1 631 617 1 631 617 Dopłata Gminy 99 126 394 122 243 617 533 340 674 288 → koszty obsługi systemu rosną nieproporcjonalnie (szybciej) do wpływów z opłat; w tym roku nasza Gmina dopłaci ponad 670 tys. zł do obsługi systemu gospodarki odpadami

W LICZBACH Rok Liczba mieszkańców wg. ewidencji ludności Liczba mieszkańców wg. złożonych deklaracji Ilość odpadów łącznie /w tonach/ Ilość odpadów przypadająca na 1 mieszkańca w kg/rok w odniesieniu do liczby mieszkańców wg. złożonych deklaracji zmieszanych zmieszanymi przypadająca na 1 mieszkańca Koszty odbioru odpadów /zł/ miasto wieś 2014 11 956 4 261 9 137 3 379 1 775,1 772,30 190 210 Brak danych - 807 801 346 200 2015 11 883 4 234 9 097 3 290 2 679,6 1 147,2 290 350 830 507 355 931 2016 11 826 4 221 8 884 3 023 3 113,51 1 334,3 440 1 876,34 681,54 230 1 154 230 494 670 2017 11 756 4189 8 974 3 124 2 935,97 1258,26 330 400 1 979,88 744,35 220 240 1 203 022 515 580 2018 11 671 4 166 8 930 3 099 2 659,39 1139,73 300 370 1 084,63 dane za I półrocze 124,64 za I pół-rocze 120 40 1 461 206 626 231

W LICZBACH → liczba mieszkańców objęta systemem (wg. złożonych deklaracji) jest mniejsza niż liczba według ewidencji mieszkańców – powodem tej różnicy są m.in. studenci, praca w innych miastach, za granicą itp. (w miarę możliwości, dostępnych danych jest to weryfikowane, ale jest to trudne do sprawdzenia); → liczba mieszkańców nieznacznie maleje, rośnie natomiast liczba odpadów przypadająca na 1 osobę; → więcej odpadów wytwarzają mieszkańcy terenów wiejskich (dominują odpady cięższe wagowo, co wpływa na tą różnicę); → duży odsetek odbieranych odpadów stanowią odpady zmieszane (65%); odpady segregowane stanowią 35% odebranych odpadów; → rośnie koszt odbioru odpadów; Na koszty Gminy składają się: → koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych wynikające z przetargu; → koszty administracyjne; → koszty edukacji ekologicznej; Na koszty firmy wybieranej w drodze przetargu (PGKiM) obsługującej system gospodarki odpadami – odbiór od mieszkańców i wywóz odpadów - składają się koszty: RIPOK (koszt przyjęcia na składowisko z opłatą marszałkowską za składowanie i magazynowanie odpadów, która w 2017 roku wynosiła 120 zł, w 2019 roku 170 zł, a według prognozy w 2020 roku ma wynieść 270 zł – ta zmienna m.in. wpływa na wzrost cen za odbiór odpadów) oraz koszty transportu, pracownicze, inne ogólnozakładowe.

/różnice w opisie zamówienia/ Zamówienia publiczne na odbiór odpadów w gminie Janów Lubelski w latach 2016-2019 Wyszczególnienie /różnice w opisie zamówienia/ 2016-2017 2018-2019 (unieważniony) Oferty na wywóz odpadów /brutto/ PGKiM Janów Lub. 2 953 300 zł EKO-KRAS Kraśnik 3 553 200 zł EKOLAND Kraśnik 3 704 400 zł 4 275 585 zł 4 792 500 zł 3 713 176,08 zł 5 058 747,00 zł Odpady niesegregowane zmieszane w zabudowie jednorodzinnej na terenie miasta 2 x w miesiącu, nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie 2 x w miesiącu odpady niesegregowane zmieszane w zabudowie wielolokalowej na terenie miasta 2 razy w tygodniu oraz na dodatkowe zgłoszenie nie rzadziej niż raz na tydzień odpady niesegregowane zmieszane w zabudowie wielolokalowej na terenach wiejskich 1 x w miesiąc oraz na dodatkowe zgłoszenie 1 x w miesiącu Odpady biodegradowalne na terenie miasta (IV-X) w zabudowie jednorodzinnej (bez określenia rodzaju zabudowy) odpady biodegradowalne na terenie miasta (I-III i XI-XII) - Odpady biodegradowalne na terenach wiejskich (IV-X) 1 x na 2 miesiące Popioły pochodzące z pieców c.o. w gosp. domowych na terenie miasta (X-IV) Wielkogabaryty, zużyte baterie, akumulatory, odpady elektryczne i elektroniczne, odpady budowlane i rozbiórkowe oraz zużyte opony samochodowe 4 x w roku 2 x w roku Wielkogabaryty dla zabudowy wielolokalowej Wielkogabaryty dla zabudowy jednorodzinnej 1 x w roku

ok.1000 zł (unieważniony przetarg) STAWKI ZA 1 TONĘ ODEBRANYCH ODPADÓW W 2019 ROKU W DANEJ GMINIE Gmina Stawka za 1 tonę Firma odbierająca Janów Lubelski 550 zł (umowa 2018-2019) PGKiM Modliborzyce 930 zł (nowa umowa) Godziszów 918 zł (nowa umowa) Dzwola 842 zł (nowa umowa) firma z Biłgoraja Potok Wielki ok.1000 zł (unieważniony przetarg) firma z Kraśnika W sąsiednich gminach stawki za tonę odebranych odpadów wzrosły po nowych przetargach o ok. 200-300 zł. Gmina Janów Lubelski ma umowę do końca 2019 roku.

ILOŚĆ ODPADÓW ODEBRANA OD 1 MIESZKAŃCA W CIĄGU ROKU (W KG) Gmina Ilość odpadów odebrana od 1 mieszkańca w roku (w kg) w odniesieniu do liczby mieszkańców wg. ewidencji ludności 2015 2016 2017 Janów Lubelski 233 242 263 Biłgoraj (miasto) 248,6 235 Kraśnik (miasto) 307 269 275 Opole Lubelskie brak danych 192 Nisko 214 244 310 Godziszów 72 82 91 Chrzanów 63 69 70 Modliborzyce 133 124 125 Potok Wielki 240 woj. lubelskie 180 196

Data wprowadzenia stawki OPŁATY ZA ODBIÓR ODPADÓW – PORÓWNANIE STAWEK INNYCH MIAST PO PODWYŻKACH Gmina Data wprowadzenia stawki Stawki za miesiąc Janów Lubelski obecnie, przed podwyżką Segregowane • 9,50/os. tereny wiejskie • 12,00/os. miasto Niesegregowane • 19,00/os. tereny wiejskie • 24,00/os. miasto Lublin od 01.02.2019 Segregowane: wielorodzinna • 21 zł dla 1 os. • 41 zł dla 2 os. • 63 zł dla 3 os. i więcej jednorodzinna • 45 zł dla 1 os. • 60 zł dla 2 os. • 75 zł dla 3 os. i więcej Niesegregowane: wielorodzinna • 42 zł dla 1 os. • 82 zł dla 2 os. • 126 zł dla 3 os. i więcej jednorodzinna • 90 zł dla 1 os. • 120 zł dla 2 os. • 150 zł dla 3 os. i więcej Niedrzwica od 01.01.2019 Segregowane • 16 zł dla 1 os. • 37 zł dla 2-3 os. • 46 zł dla 4-5 os. • 55 zł dla 6 os. i więcej Niesegregowane • 31 zł dla 1 os. • 73 zł dla 2-3 os. • 91 zł dla 4-5 os. • 109 zł dla 6 os. i więcej Tarnobrzeg Segregowane • 18 zł/os. Niesegregowane • 26 zł/os. Świdnik Segregowane • 17 zł/os. Niesegregowane 21 zł/os. Przemyśl Segregowane • 14 zł/os. Niesegregowane 20 zł/os.

ILOŚĆ ODPADÓW ODEBRANA OD 1 MIESZKAŃCA W CIĄGU ROKU (W KG) → w naszej gminie odbyło się 118 przypadków kontroli osób fizycznych (nie licząc weryfikacji w porównaniu z 500+, danymi z USC itp.), w wyniku których 196 nowych osób zostało objętych opłatami za odbiór odpadów; → rośnie liczba odpadów odbierana od mieszkańców – tendencja podobna jest w innych miastach, w przeliczeniu na 1 mieszkańca, co wpływa na wzrost cen wywozu odpadów; → pomimo tego, iż Gmina Janów Lubelski ma najniższą stawkę za 1 tonę odebranych odpadów, opłata na 1 mieszkańca jest wyższa niż w okolicznych gminach wiejskich ze względu na fakt, iż w Gminie Janów Lubelski jest kilkakrotnie więcej odbieranych odpadów w przeliczeniu na 1 mieszkańca; → w mediach głośno jest o drastycznych podwyżkach opłat za odbiór odpadów w wielu miastach (od kilkudziesięciu do 100%), co wynika ze wzrostu cen za odbiór odpadów uzyskanych w nowych przetargach oraz konieczności bilansowania się systemu gospodarki odpadami (wpływy z opłat od mieszkańców powinny pokrywać koszty obsługi systemu);

EFEKTY SELEKCJI SUROWCÓW WTÓRNYCH, W CELU DOPROWADZENIA ICH DO STANU UMOŻLIWIAJĄCEGO SPRZEDAŻ PODMIOTOM ZEWNĘTRZNYM W LATACH 2014-2018 Lata Makulatura (w kg) Wartość Tworzywa 2014 27 520 4 128 zł 0,15 zł/kg 18 650 24 245 zł 1,30 zł/kg 2015 38 670 5 800,50 zł 13 280 14 608 zł 1,10 zł/kg 2016 25 510 3 826,50 zł 20 260 23 299 zł 1,15 zł/kg 2017 29 160 4 374 zł 14 620 16 082 zł 2018 49 590 7 438,50 zł 22 555 27 050 zł 1,20 zł/kg Gmina nie ma wpływu na wysokość poziomu sprzedaży surowców wtórnych, zależy to od ilości segregowanych odpadów przez mieszkańców oraz poszukiwania rynków zbytu przez firmę odbierającą odpady.

PORÓWNANIE KOSZTÓW OBSŁUGI SYSTEMU I WPŁYWÓW ZE SPRZEDAŻY SUROWCÓW WTÓRNYCH (PRZEZ PGKiM) W LATACH 2015-2018 1,7 % 1,6 % 1,2 % 1,6 %

DZIAŁANIA GMINY → edukacja i informacja mieszkańców; → konkursy dla mieszkańców segregujących odpady; → weryfikacja deklaracji i prowadzenie kontroli wśród mieszkańców; → rozważanie objęcia systemem posesji niezamieszkałych (firmy); → analiza Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Janów Lubelski pod kątem wielkości pojemników i częstotliwości ich odbierania od podmiotów gospodarczych; Na terenie Gminy Janów Lubelski, ze względu na główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej, zarejestrowanych jest 989 przedsiębiorców. Przeważająca część zarejestrowanych przedsiębiorców prowadzi działalność usługową „u klienta”, np. usługi remontowe, budowlane, elektryczne, hydrauliczne. Na terenie naszej gminy odpady komunalne odbierane są z 349 posesji niezamieszkałych. W 2018 roku skontrolowano 68 podmiotów gospodarczych – weryfikacja podpisanych umów i ilości odpadów; W 2019 roku przewidziano kolejne kontrole Straży Miejskiej.

z uwzględnieniem podwyżki WZROST OPŁAT ZA ODBIÓR ODPADÓW Wzrost od 1 kwietnia 2019 Wysokość stawki na 1 osobę Wpływy z opłat w 2019 z uwzględnieniem podwyżki Koszty razem w 2019 (2 305 905) minus wpływy z opłat Koszty obsługi systemu (bez administracyjnych i edukacji) w 2019 (2 227 905) minus wpływy z opłat miasto tereny wiejskie 4,00 16,00 13,50 2 054 220 - 251 685 - 173 685 4,50 16,50 14,00 2 107 851 - 198 054 - 120 054 5,00 17,00 14,50 2 161 482 - 144 423 - 66 423 5,50 17,50 15,00 2 215 113 - 90 792 - 12 792 6,00 18,00 15,50 2 268 744 - 37 161 + 40 839* * w 2019 roku system się bilansuje przy podwyżce o 6 zł (bez kosztów administracyjnych i edukacji), spowoduje to konieczność zmiany uchwał dot. stawki opłaty za odbiór odpadów i deklaracji o wysokości opłaty za odbiór odpadów;