Rola i zadania specjalisty SWD Agnieszka Chlewicka
PLAN Rola specjalisty SWD w zakresie organizacji i funkcjonowania SWD w jednostce/instytucji wojskowej. Rola i zadania specjalisty SWD w procesie wykorzystania doświadczeń.
SYSTEM WYKORZYSTANIA DOŚWIADCZEŃ DZIELENIE SIĘ WIEDZĄ/INFORMACJAMI P R O C E S T U K Y N A Z Ę D I MENTALNOŚĆ / PRZYWÓDZTWO świadomość zaangażowanie Źródło: Bi-Strategic Command Directive 80-6 Lessons Learned, NATO, 10 July 2013, s. 6.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE SYSTEMU Zasady funkcjonowania 4 ZAŁOŻENIA OGÓLNE SYSTEMU Zasady funkcjonowania Kluczowe czynniki decydujące o sprawności i skuteczność funkcjonowania SWD Zadania realizowane w ramach SWD zbieranie i identyfikowanie obserwacji, wypracowywanie wniosków i rekomendacji działań naprawczych wynikających z analiz zgłaszanych obserwacji, doskonalenie komponentów funkcjonalnych zdolności operacyjnych SZ RP poprzez wdrażanie rekomendowanych zmian, upowszechnianie nabytych doświadczeńwiadczeń Zasadami funkcjonowania SWD są: 1. dążenie do skutecznego rozwiązania problemu; 2. powiązanie SWD z działaniami SZ RP: misją, zadaniami i priorytetami wynikającymi z planów i programów rozwoju SZ RP; 3. udział wszystkich żołnierzy i pracowników w PWD; 4. skuteczne kierowanie wysiłkiem w realizacji PWD; 5. wypracowywanie wniosków i rekomendacji Kluczowymi czynnikami sukcesu, które decydują o sprawności i skuteczności funkcjonowania SWD są pozytywne zachowania organizacyjne, takie jak: świadomość roli SWD w funkcjonowaniu SZ RP; zaangażowanie w PWD dowódców na wszystkich szczeblach dowodzenia; dążenie personelu SWD do ciągłej realizacji celów SWD; kreatywne i innowacyjne myślenie żołnierzy i pracowników ukierunkowane na doskonalenie zdolności operacyjnych i doskonalenie funkcjonowania SZ RP; gotowość i chęć do dzielenia się doświadczeniami, wiedzą i informacjami w ramach systemu, obejmująca wszystkie szczeble dowodzenia i kierowania.
Zag. 1. Rola specjalisty SWD w zakresie organizacji i funkcjonowania SWD w jednostce/instytucji wojskowej
wspiera wymianę informacji dotyczących wykorzystania doświadczeń udzielania informacji dotyczących zgłaszanych obserwacji; „…ma prawo zgłaszania obserwacji do SWD; korzystania z produktów PWD”. ROLA SPECJALISTY SWD Użytkownicy: dowódcy personel SWD żołnierze i pracownicy Specjalista SWD wspiera proces WD wspiera wymianę informacji dotyczących wykorzystania doświadczeń Dowódca Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt. 2018.
STANOWISKO SPECJALISTY SWD „Dowódcy na poszczególnych szczeblach dowodzenia, stosownie do potrzeb i możliwości, tworzą struktury SWD … bezpośrednio podporządkowane właściwemu dowódcy. Zadania w zakresie wykorzystania doświadczeń realizowane są przez następujące struktury SWD: na poziomie polityczno-wojskowym – CDiS SZ; na poziomie strategicznym – oddziały; na poziomie operacyjnym – oddziały (wydziały) … na poziomie taktycznym – sekcje (specjaliści) wykorzystania doświadczeń”. Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt. 2002.
STRUKTURY SWD W RON poziom strategiczno-operacyjny DOWÓDZTWO GENERALNE RODZAJÓW SIŁ ZBROJNYCH DOWÓDZTWO OPERACYJNE RODZAJÓW SIŁ ZBROJNYCH DOWÓDZTWO GARNIZONU WARSZAWA KOMENDA GŁÓWNA ŻANDARMERII WOJSKOWEJ Oddział WD (7) Oddział WD (6) Nieetatowy specjalista WD poziom strategiczno-operacyjny poziom polityczno-wojskowy poziom taktyczny INSPEKTORAT WSPARCIA SZ Wydział WD (3) COLąd.-DKL DOWÓDZTWO KOMPONENTU WOJSK SPECJALNYCH Sekcja WD (2) Wydział WD (3), JW. Wojsk Specjalnych (7) ZT, oddziały, pododdziały, PKW – nieetatowe zespoły, sekcje, specjaliści WD MINISTER OBRONY NARODOWEJ SZEF SG WP SZTAB GENERALNY WP i JBP SKW i SWW Sekretarz Stanu w MON Podsekretarz Stanu w MON Dyrektor Generalny MON CENTRUM DOKTRYN I SZKOLENIA SIŁ ZBROJNYCH KK (2), ODDZIAŁ WD (10), WYDZIAŁ UWiD (2) 47 etatowych stanowisk służbowych personelu SWD Gabinet Polityczny Ministra DOWÓDZTWO WOJSK OBRONY TERYTORIALNEJ Wydział WD (3)
Centrum Koordynacyjne Zarząd P1 Zarząd P2 SZTAB GENERALNY WP Centrum Koordynacyjne Zarząd P1 Zarząd P2 Zarząd P3/P7 Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia Zarząd P4 Zarząd P5 Zarząd P6 Zarząd P7 Zarząd P8 DEPARTAMENTY MON Pełnomocnik MON ds. Budowy i Wdrażania Narodowego Centrum Wspomagania Operacji Powietrznych Dyrektor Generalny MON Departament Administracyjny Departament Budżetowy MON Departament Ochrony Informacji Niejawnych Departament Polityki Zbrojeniowej MON Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych MON Departament Infrastruktury MON Departament Komunikacji Społecznej MON Departament Kadr MON Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego MON Biuro ds. Umów Offsetowych MON Ośrodek Monitorowania i Analiz MON Departament Wojskowej Służby Zdrowia MON Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON Departament Spraw Socjalnych MON Biuro Skarg i Wniosków MON Centrum Operacyjne MON SZKOŁY OFICERSKIE Wojskowa Akademia Techniczna Akademia Sztuki Wojennej Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych Akademia Marynarki Wojennej Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych INSPEKTORATY Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia Inspektorat Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów Dowództwo Garnizonu Warszawa KGŻW Zespół ds. Służby w Międzynarodowych Strukturach Wojskowych Biuro Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej Biuro Infrastruktury Specjalnej Wojskowe Studium Nauczania Języków Obcych Biuro Wojskowego Dozoru Technicznego Wojskowe Centrum Metrologii Inspektorat Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej Zespół do Spraw Nowego Systemu Kierowania i Dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii Wojskowy Instytut Łączności Zespół Zapewnienia Jakości w Lotnictwie Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej - Warszawa Wojskowy Instytut techniczny Uzbrojenia Narodowe Centrum Kryptologii Biuro do spraw Proobronnych Biuro Audytu Wewnętrznego Wojskowy Instytut Medyczny – Warszawa Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii – Warszawa Wojskowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa – Warszawa 1 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką – Lublin 1 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką – Lublin Filia Ełk 4 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką – Wrocław 5 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką – Kraków 7 Szpital Marynarki Wojennej z Przychodnią – Gdańsk Oliwa 10 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką – Bydgoszcz 109 Szpital Wojskowy z Przychodnią – Szczecin Centralna Wojskowa Komisja Lekarska – Warszawa Centralna Wojskowa Pracownia Psychologiczna – Bydgoszcz WOMP – Kraków WOMP – Modlin WOMP – Wrocław WOMP – Gdynia WOMP – Bydgoszcz Departament Edukacji, Kultury i Dziedzictwa – Warszawa Biuro ds. Utworzenia Obrony Terytorialnej PUNKTY KONTAKTOWE KOMÓREK SWD SZTAB GENERALNY WP DEPARTAMENTY MON SZKOŁY OFICERSKIE INSPEKTORATY RSZ Centrum Koordynacyjne Zarząd P1 Zarząd P2 Zarząd P3 Zarząd P3/P7 Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia Zarząd P4 Zarząd P5 Zarząd P6 Zarząd P7 Zarząd P8 Pełnomocnik MON ds. Budowy i Wdrażania Narodowego Centrum Wspomagania Operacji Powietrznych Dyrektor Generalny MON Departament Administracyjny Departament Budżetowy MON Departament Ochrony Informacji Niejawnych Departament Polityki Zbrojeniowej MON Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych MON Departament Infrastruktury MON Departament Komunikacji Społecznej MON Wojskowa Akademia Techniczna Akademia Sztuki Wojennej Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych Akademia Marynarki Wojennej Wyższa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia Inspektorat Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów Dowództwo Garnizonu Warszawa KGŻW Zespół ds. Służby w Międzynarodowych Strukturach Wojskowych Biuro Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej Biuro Infrastruktury Specjalnej Wojskowe Studium Nauczania Języków Obcych Biuro Wojskowego Dozoru Technicznego Wojskowe Centrum Metrologii Inspektorat Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej Zespół do Spraw Nowego Systemu Kierowania i Dowodzenia Siłami
ZAANGAŻOWANIE KO MON W PWD Identyfikacja obserwacji zgłaszanie obserwacji opiniowanie obserwacji kwalifikowanych Analizy udział w opracowaniu zapotrzebowania na analizę udział w KS ZZPA wydzielenie ekspertów Działania naprawcze planowanie DN (główny wykonawca/wykonawca) wdrażanie DN (główny wykonawca/wykonawca) udział w weryfikowaniu DN Komitet sterujący zespołu projektu analiz
OBOWIĄZKI SPECJALISTY SWD Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt. 2019. OBOWIĄZKI SPECJALISTY SWD uczestniczenie w PWD … wymiana informacji w ramach SWD; prowadzenie rejestru zgłoszonych obserwacji (RZO) … aktualizacja w CBD informacji i materiałów dotyczących procedowanych obserwacji, w tym zmiany ich statusów; przekazywanie organizatorowi SWD materiałów użytecznych z punktu widzenia SWD w celu ich upowszechniania; upowszechnianie produktów PWD; udział w spotkaniach roboczych w zakresie SWD organizowanych przez personel SWD poziomu nadrzędnego; opracowanie projektu sprawozdania z realizacji zamierzeń w zakresie funkcjonowania SWD za dany rok; organizowanie i prowadzenie doraźnych szkoleń w zakresie SWD dla: użytkowników systemu poziomu własnego, personelu SWD poziomu bezpośrednio podległego, użytkowników systemu poziomów podległych (w przypadku braku personelu SWD na poziomie bezpośrednio podległym)”.
Zmiany w DD/7. 1. 1(A) Rozkaz nr 140/Szkol/P3/P7 Szefa SG WP z dnia 28 Zmiany w DD/7.1.1(A) Rozkaz nr 140/Szkol/P3/P7 Szefa SG WP z dnia 28.02.2018 r. wprowadzenie do pkt. 4003 zapisu: „W ćwiczeniach może być następujący skład kierownictwa ćwiczenia … ppkt. 12) zespół wykorzystania doświadczeń” dopisanie ppkt 14. do pkt. 4004 Zadania osób funkcyjnych i komórek funkcjonalnych kierownictwa ćwiczenia: „14.Zespół wykorzystania doświadczeń wyznaczany jest spośród personelu SWD jednostki ćwiczącej lub organizującej ćwiczenie, w celu gromadzenia obserwacji i doświadczeń podczas ćwiczenia. Praca zespołu ukierunkowywana jest przez kierownika ćwiczenia. Do zadań zespołu należą: – dokonywanie obserwacji w ćwiczeniu; – pozyskiwanie obserwacji od ćwiczących (różnymi metodami, adekwatnie do warunków i możliwości); – prowadzenie listy zebranych obserwacji i doświadczeń podczas ćwiczenia (załącznik P); – upowszechnianie obserwacji i doświadczeń zakwalifikowanych do służbowego wykorzystania; – udzielanie ćwiczącym pomocy przy wypełnianiu arkusza zgłoszenia obserwacji (AZO); – przeprowadzanie kwalifikacji zgłaszanych obserwacji (opcjonalnie, w zależności od posiadanych możliwości, zakresu zgłoszonej obserwacji oraz priorytetów dowódcy/kierownika ćwiczenia); – zbieranie danych do analiz realizowanych w ramach procesu wykorzystania doświadczeń; – udział w spotkaniach roboczych organizowanych w związku z ćwiczeniem w trakcie procesów przygotowania, prowadzenia oraz omówienia ćwiczenia w celu zbierania i wymiany doświadczeń; – organizowanie i prowadzenie szkoleń dotyczących SWD dla uczestników ćwiczenia; – weryfikowanie wdrożonych działań naprawczych (opcjonalnie w zależności od potrzeb oraz zakresu i sposobu określonego przez dowódcę/kierownika ćwiczenia”
Zespół wykorzystania doświadczeń Zmiany w DD/7.1.1(A) Rozkaz nr 140/Szkol/P3/P7 Szefa SG WP z dnia 28.02.2018 r. w załączniku B ZADANIA ZESPOŁU AUTORSKIEGO -Uzupełnienie o pkt 9). ”9. Zebranie uwag, wniosków, obserwacji lub doświadczeń dotyczących przygotowania ćwiczenia, w celu wykorzystania ich przy opracowaniu kolejnych ćwiczeń” w załączniku L komórka SWD została dodana do modelowego składu KĆ w załączniku N UKŁAD SPRAWOZDANIA Z ĆWICZENIA zostały określone nowe zadania związane z opracowaniem i przesłaniem sprawozdania z ćwiczenia Załączniki tematyczne powinny określać zagadnienia dotyczące: „6) zebranych podczas ćwiczenia obserwacji i doświadczeń” został dodany nowy załącznik P zawierający listę obserwacji zgłoszonych w ramach ćwiczenia Zespół wykorzystania doświadczeń Lp Opis obserwacji Przyczyny Wnioski Rekomendacje Decyzja o wprowadzeniu do SWD
Zmiany w DD/7.1.1(A) 5004. Zmiana części zapisów sekcji, dopisany przypis „Sprawozdanie z ćwiczenia(załącznik N) - jest dokumentem kończącym ćwiczenie. Opracowywane jest przez Zespół Analizy, Oceny i Omówienia Ćwiczenia i przesyłane do przełożonego, ćwiczących dowództw, sztabów i wojsk oraz pozostałych wyższych dowództw i sztabów, a także do wiadomości organizatora SWD (Dyrektora CDiS SZ) zgodnie z obowiązującym w Siłach Zbrojnych RP systemem sprawozdawczości (do 14 dni po przeprowadzeniu omówienia ćwiczenia) 1” (1)Decyzję o konieczności przesłania sprawozdania za ćwiczenia prowadzone w Żandarmerii Wojskowej podejmuje Komendant Główny ŻW.
Zmiany w DD/7.1.1(A) UZASADNIENIE ZMIAN EFEKT ZMIAN •utworzenie REPOZYTORIUM sprawozdań z ćwiczeń •„przybliżanie się” do rozwiązań NATO –INTEROPERACYJNOŚĆ •zbieranie na każdym etapie przygotowania i przeprowadzenia ćwiczenia •sprawozdania z ćwiczeń nie tylko dla obecnych dowódców •JEST PRODUKT -nie każda obserwacja z ćwiczenia trafia do SWD • NOWA KULTURA ORGANIZACYJNA • PAMIĘĆ ORGANIZACYJNA • NOWE MODELE MYŚLOWE • REALNE DOSKONALENIE FUNCJONOWANIA
załącznik P Lista obserwacji zgłoszonych w ramach ćwiczenia
WISE KOBRA-16 Sposób pozyskania anonimowej opinii uczestników przedsięwzięcia. Rozwiązanie polegające na opracowaniu formularza elektronicznego wykorzystując stronę WISE.
Metoda Działań ZWD Analiza kart ocen; Obserwacja własna; Ankieta/wywiad (generowana w sieci); Formularz zgłoszenia Obserwacji; Wywiady eksperckie z uczestnikami ćwiczenia; Udział w pracach ZAOiO, teraz ZWD; Metoda Działań ZWD Źródło: opracowanie własne Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych
Exercise Assessment OPCEN SOCC …CEN SOCC PRZYKŁAD Należy poprawić Dobrze działa ……………………… ……………………….. ……………………………. ……………………………….. ……………………………………. Należy poprawić …………… ………………. OPCEN SOCC Współpraca miedzy komórkami; System wymiany informacji; Realne zabezpieczenie treningu; SOP w zakresie wzorów dokumentów; Portal wymiany informacji; Omówienia po zdarzeniu; PRZYKŁAD
PRZYKŁADY WYNIKÓW ANALIZY DANYCH Z FORMULARZY INTERAKTYWNYCH COBRA17
SALWATOR17 32% biorących udział w ćwiczeniu nie brało udział w szkoleniu do ćwiczenia 27% nie pracowało na stanowiskach do których byli przygotowywani brak ćwiczenia przygotowawczego 91% wskazało że praca wewnątrz komórek była efektywna 92% wskazało na kompetencje szefów komórek 25% potrzebowało jeszcze pomocy przy pracy na stanowisku 20% widzi możliwość poprawienia pracy we własnej komórce
53% 58% 41% 72%
Wnioski Pomimo przeciętnego w ocenie ankietowanych przygotowania do ćwiczenia , praca i przygotowanie komórek zostało ocenione nadzwyczaj wysoko; 1/4 stanów osobowych pracowała na stanowiskach do których nie była przygotowana; Pomimo bardzo wysokiej oceny pracy własnych komórek 20% widzi możliwość jeszcze doskonalenia - bardzo pozytywna tendencja; Relacje pomiędzy komórkami dalej nie są satysfakcjonujące; Niski poziom motywacyjny 19% - wskaźnik zbyt wysoki; Rekomendacja Przeprowadzić ćwiczenie przygotowawcze w którym skupić uwagę na synchronizacji pracy komórek; Dokonać synchronizacji battle rhythm; Zwracać uwagę na kwalifikacje przy obsadzie komórek zwłaszcza osób z zewnątrz; Nie angażować sił które w ćwiczeniu nie mają czynności do wykonania, skupić bardziej uwagę na problemach taktycznych, procedury są opanowane w stopniu zadawalającym; Tak dobrze jeszcze nie było - duży sukces wszystkich którzy organizowali i przygotowywali przedsięwzięcie - utrzymać istniejącą tendencję;
Obserwacje zarejestrowane w BD DKWS NA 2017 rok L.p. ZAGADNIENIE ILOŚĆ UWAGI 1 Wnioski zgłoszone – ogółem. (ilość rekordów w BD). 97 różnej jakości 2 Wnioski w analizie (w oczekiwaniu na decyzję) 62 przez szefów oddziałów, wydziałów 3 Wnioski realizowane (zasadne). 32 w dalszym procedowaniu 4 Wnioski poza realizacją (niezasadne) pozostają w archiwum
Zag. 2. Rola i zadania specjalisty SWD w procesie wykorzystania doświadczeń
PROCES WYKORZYSTANIA DOŚWIADCZEŃ Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt. 3001.
OBOWIĄZKI SPECJALISTY SWD uczestniczenie w PWD poprzez: udzielanie pomocy przy wypełnianiu arkusza zgłoszenia obserwacji (AZO), przeprowadzanie kwalifikacji zgłaszanych obserwacji, przeprowadzanie analizy obserwacji zidentyfikowanych, przeprowadzanie weryfikacji wdrożonych działań naprawczych w określonym przez dowódcę zakresie, gromadzenie i upowszechnianie wypracowanych wniosków i rekomendacji, sprawdzonych i zweryfikowanych dobrych praktyk, a także wykorzystanych doświadczeń w ramach SWD; Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt. 2019.
IDENTYFIKACJA OBSERWACJI analiza Planowanie wdrażania dz. Naprawczych i stawianie zadań Wdrażanie działań naprawczych Weryfikacja Upowszechnianie Opisanie i zgłoszenie obserwacji każdy żołnierz lub pracownik może zgłosić dokonaną przez siebie obserwację opisaną w AZO Kwalifikacja obserwacji personel SWD rozpatruje zgłoszoną obserwację pod kątem przydatności dla SWD Formalna identyfikacja obserwacji dowódca akceptując propozycje personelu SWD dotyczącą obserwacji, decyduje o jej statusie (np. obserwacja zidentyfikowana) IDENTYFIKACJA OBSERWACJI RZO CBD Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt. 3007.
Opracowanie sprawozdania końcowego Identyfikacja obserwacji analiza Planowanie wdrażania dz. Naprawczych i stawianie zadań Wdrażanie działań naprawczych Weryfikacja Upowszechnianie Specjalista: kieruje pracami zespołu, wspólnie z zespołem określa szczegółowe cele i problemy do analizy, identyfikuje potrzebne dane do analizy, planuje i prowadzi proces analizy, opracowuje projekt sprawozdania końcowego z analizy, archiwizuje w CBD produkty procesu. Faza wstępna Pozyskiwanie danych Analiza danych Opracowanie sprawozdania końcowego Zakończenie analizy CIĄGŁE POZYSKIWANIE INFORMACJI Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt. 3027.
specjalista SWD przygotowuje na podpis dowódcy odpowiedni Identyfikacja obserwacji analiza Planowanie wdrażania dz. naprawczych i stawianie zadań Wdrażanie działań naprawczych Weryfikacja Upowszechnianie DZ Dowódca dokonuje oceny swoich kompetencji w zakresie postawienia zadań głównym wykonawcom działań naprawczych* na podstawie wniosków i rekomendacji dla doświadczenia zidentyfikowanego specjalista SWD przygotowuje na podpis dowódcy odpowiedni projekt dokumentu, archiwizuje w CBD. Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt. 3052.
personel SWD, dowódcy stawiającego zadanie wdrożenia działań: Identyfikacja obserwacji analiza Planowanie wdrażania dz. naprawczych i stawianie zadań Wdrażanie działań naprawczych Weryfikacja Upowszechnianie personel SWD, dowódcy stawiającego zadanie wdrożenia działań: monitoruje wdrażanie działań naprawczych, które są koordynowane przez głównego wykonawcę tych działań, informuje dowódcę o wszelkich zagrożeniach dla implementacji działań dotyczących kosztów, terminów czy jakości wdrażanych działań, archiwizuje w CBD. Identyfikacja obserwacji analiza Planowanie wdrażania dz. naprawczych i stawianie zadań Wdrażanie działań naprawczych Weryfikacja Upowszechnianie personel SWD, dowódcy stawiającego zadanie: dokonuje oceny, czy problem został wyeliminowany w toku przeprowadzonych działań naprawczych Formy: obserwacja, pomiar, symulacja, ćwiczenie, sprawdzian, test, eksperyment itd. Źródło: Instrukcja systemu wykorzystania doświadczeń, Szkol. 879/2014, CDiS SZ, Bydgoszcz 2014, pkt 3056 i 3060.
Rola specjalisty: co mogę zrobić dla systemu? Identyfikacja obserwacji analiza Planowanie wdrażania dz. naprawczych i stawianie zadań Wdrażanie działań naprawczych Weryfikacja Upowszechnianie Rola specjalisty: co mogę zrobić dla systemu? pozyskanie środków (pomocy), od kogo? co mogę zrobić za pomocą tego, co mam?! plan upowszechniania (zalety i wady) jaki musze być? kreatywność.
Q & A