Szkolenie „Zarządzanie szkołą”.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 3 im
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Co to jest spacer edukacyjny?
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Pociąg do sukcesu?. DZIAŁANIA DYREKTORA I NAUCZYCIELI ZSP W SUCHANIU, KTÓRE MIAŁY WPŁYW NA WZROST WYNIKÓW KSZTAŁCENIA.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Szkolenie „Zarządzanie szkołą”

Zarządzanie wynikami (analiza, diagnoza) i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły

W KONTEKŚCIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINÓW ZAWODOWYCH W KONTEKŚCIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY

KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych.

Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.

Analiza wyników egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe jako rodzaj stosowanych badań społecznych jest procesem gromadzenia i komunikowania informacji ułatwiających podejmowanie decyzji dotyczących funkcjonowania szkolnego systemu kształcenia.

Analizując wyniki egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe skupiamy się na osiągnięciach edukacyjnych uczniów.

Czynniki wpływające na osiągnięcia edukacyjne uczniów Czynniki indywidualne Czynniki środowiskowe Czynniki pedagogiczne czas poświęcony na odrabianie prac; aspiracje, ambicje własne uczniów; motywacja; odporność na presję czasową; umiejętność gospodarowania czasem; inteligencja ucznia; sytuacja materialna rodziny; wykształcenie rodziców; dobra sytuacja, aktywność zawodowa rodziców; dostęp do komputera, wielkość aglomeracji i związana z tym bogata infrastruktura w miejscu zamieszkania oraz możliwość kontaktu z instytucjami kulturalnymi; dostępność przestrzenna; posiadanie i korzystanie z księgozbioru; merytoryczna pomoc rodziny w nauce; zaufanie i partnerstwo w relacjach dziecko – rodzice, nauczyciel – uczniowie; ale ograniczona, czyli limitowana swoboda i partnerstwo; zaangażowanie rodziców w kształcenie dzieci; aspiracje rodziców; wpływ grup rówieśniczych. wielkość szkoły; liczba nauczycieli z uprawnieniami egzaminatorów; systematyczna, autentyczna współpraca w zespołach nauczycielskich; formowanie klas zależne od określonej reguły; rozwijanie zainteresowań, udział uczniów w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych; udział uczniów w konkursach i olimpiadach; korzystanie z korepetycji i kursów przygotowawczych do egzaminów; wyposażenie szkół w środki dydaktyczne; czytanie; dostęp do internetu i umiejętne korzystanie z jego zasobów; nauczycielskie systemy kształcenia praktycznego modelu nauczania – uczenia się.

Sposoby wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Obszar pracy szkoły Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Doskonalenie nauczycieli uzyskanie kwalifikacji egzaminatora; szkolenia z zakresu analizy, interpretacji i wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych; doskonalenie w zakresie sztuki motywacji; zaplanowanie szkoleń z metodyki, z uwzględnieniem wyników egzaminu zewnętrznego; szkolenia z zakresu diagnozy edukacyjnej i pomiaru dydaktycznego; doskonalenie kompetencji w zakresie kształcenia umiejętności ponadprzedmiotowych; poznanie istoty, metod i form oceniania wewnętrznego i zewnętrznego; doskonalenie umiejętności z zakresu badań pedagogicznych; doskonalenie umiejętności oceniania osiągnięć uczniów;

Współpraca nauczycieli i zespołów nauczycielskich zespołowa analiza i interpretacja wyników egzaminu; opracowanie programów naprawczych; monitorowanie realizacji programu naprawczego; wymiana doświadczeń, jednolitość oddziaływań; stymulowanie autentycznej współpracy w zakresie tworzenia nauczycielskich systemów kształcenia; wybór odpowiednich podręczników i programów; doskonalenie planów pracy zespołów nauczycielskich; wypracowanie efektywnych sposobów informowania uczniów i rodziców o wynikach, ocenach, postępach; stworzenie banku ćwiczeń/zadań doskonalących umiejętności sprawdzane na egzaminach; wypracowanie w zespołach przedmiotowych i międzyprzedmiotowych materiałów do ćwiczeń wyrównawczych dla uczniów; wybór efektywnych metod pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce;

Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Obszar pracy szkoły Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Stwarzanie optymalnych warunków do uczenia się uczniów stworzenie koleżeńskich zespołów edukacyjnych; właściwa organizacja zajęć świetlicowych, ukierunkowana na wykorzystanie różnych źródeł informacji i pomocy dydaktycznych, samopomoc koleżeńska podczas zajęć świetlicowych; efektywne wykorzystanie pomocy dydaktycznych w procesie lekcyjnym, systemowe działania szkoły w zakresie motywowania uczniów do nauki, budowanie poczucia własnej wartości uczniów; wyposażenie uczniów w umiejętność uczenia się (metody i techniki uczenia się i zapamiętywania); uczenie umiejętnego gospodarowania czasem oraz wyrabianie odporności na presję czasową; trenowanie sekwencyjnego stylu działania (zajmowanie się jednym zadaniem, potem przejście do następnego); przestrzeganie czasu nauki; stwarzanie atmosfery sprzyjającej uczeniu się poprzez wyjaśnianie celowości podejmowanych na lekcjach działań; budowanie znaczenia nowych wiadomości i umiejętności; uczenie strategii rozwiązywania zadań otwartych i zamkniętych w określonym czasie; stwarzanie sytuacji wymagających od ucznia podejmowania trafnych decyzji w określonym czasie; pokazywanie konsekwencji nieprzemyślanych decyzji; stwarzanie sytuacji wymagających samodzielnej pracy i czuwanie nad jej przebiegiem; zwracanie uwagi na estetykę i czytelność rozwiązań, odpowiedzi; uczenie przywiązywania wagi do szczegółów i precyzyjnego wykonywania zadań; kształtowanie umiejętności samooceny; doskonalenie umiejętności koncentracji i skupienia uwagi; udział w konkursach i olimpiadach; tworzenie kół zainteresowań; tworzenie zajęć wyrównawczych; zmniejszenie liczby uczniów w klasie; aktywizacja uczniów w procesie kształcenia;

Przygotowanie uczniów do egzaminów dodatkowe zajęcia/kursy przygotowujące do egzaminu; prace domowe w formie zadań egzaminacyjnych; kształcenie umiejętności pracy z arkuszami egzaminacyjnymi; wyposażenie uczniów w umiejętność radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym; organizacja egzaminów próbnych; przybliżenie istoty wymagań egzaminacyjnych; wyjaśnianie procedur egzaminacyjnych; uświadomienie uczniom doniosłości egzaminu; systematyczna korekta błędów popełnianych w pracach; ćwiczenie najsłabiej opanowanych umiejętności; konsultacje indywidualne; monitorowanie postępów rozwoju uczniów; zwiększenie odpowiedzialności uczniów za wyniki nauczania;

Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Obszar pracy szkoły Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Współpraca z rodzicami doskonalenie kompetencji rodziców w zakresie wspierania dzieci w rozwoju; właściwa współpraca z rodzicami nakierowana na rozwiązywanie problemów szkolnych; wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych jako informacji zwrotnej dla rodziców; zaangażowanie rodziców w systemowe działania szkoły w zakresie motywowania i wspierania uczniów w procesie uczenia się; uświadomienie rodzicom wagi egzaminu; informowanie rodziców o wynikach diagnoz i analiz prowadzonych w szkole; informowanie rodziców o osiągnięciach uczniów i wynikach egzaminu próbnego; zapoznanie z procedurami sprawdzianu/egzaminów; zapoznanie z kryteriami i wymaganiami przyjęć do szkół wyższego etapu kształcenia; monitorowanie przez rodziców rozwiązywania zadań dodatkowych przygotowujących do egzaminu; wspieranie rodziców w indywidualnej pracy wyrównawczej z dzieckiem w domu; zwiększenie odpowiedzialności rodziców za wyniki nauczania;

badanie wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów; Wewnątrzszkolne badania osiągnięć edukacyjnych uczniów szkolne diagnozy edukacyjne z zastosowaniem metodologii egzaminacyjnej; analiza i interpretacja wyników badań oraz planowanie i realizacja programów naprawczych; badanie wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów; organizacja egzaminów próbnych; diagnoza wstępna indywidualnych możliwości uczniów; diagnoza wybranych umiejętności uczniów, sprawdzanych na egzaminie; badanie przyrostu wiedzy uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych; udział w programach, projektach edukacyjnych dających możliwości porównywania osiąganych wyników;

wprowadzenie elementów oceniania kształtującego; Modyfikacja WSO modyfikacja WSO, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności określonych w wymaganiach egzaminacyjnych; wprowadzenie elementów oceniania kształtującego; dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów z dysfunkcjami; kryterialne ocenianie prac uczniów; zwiększenie częstotliwości oceniania; ocenianie wiedzy, umiejętności i postaw uczniów;

Wzmocnienie nadzoru pedagogicznego lekcje koleżeńskie; hospitacje diagnozujące (zaplanowanie i realizacja hospitacji diagnozujących umiejętności ponadprzedmiotowe oraz określone w wymaganiach egzaminacyjnych); monitorowanie wdrażania programów naprawczych; badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów; kontrola dokumentacji nauczycieli w zakresie uwzględnienia w planach pracy dydaktycznej wymagań określonych standardami; nadzór nad stosowaniem i funkcjonowaniem WSO; badanie środowiska uczniów; zwrócenie uwagi na kształcenie kompetencji ponadprzedmiotowych; analiza form i obszarów oceniania osiągnięć uczniów; nadzór nad realizacją podstaw programowych i osiąganiem wymagań egzaminacyjnych; badanie uwarunkowań i efektów kształcenia;

Obszar pracy szkoły Sposób wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych Wzbogacenie bazy dydaktycznej komputeryzacja, zakup programów komputerowych; wyposażenie szkoły w nowoczesne i funkcjonalne środki dydaktyczne; wzbogacenie księgozbioru bibliotecznego; stworzenie biblioteczki nauczycielskiej; gromadzenie banku zadań egzaminacyjnych i scenariuszy lekcji; gromadzenie testów egzaminacyjnych; umożliwienie uczniom korzystania z różnych źródeł informacji; dostosowanie pomieszczeń do warunków i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

Organizacja pracy szkoły podział na grupy; sprawna organizacja dowozu uczniów (komunikacja miejska); dokonanie korekty planu zajęć w celu zapewnienia uczniom higienicznych i efektywnych warunków nauki; umożliwienie uczniom udziału w zajęciach pozalekcyjnych; organizacja zajęć wyrównawczych; organizacja kółek przedmiotowych, zainteresowań; działalność świetlicy szkolnej, zorganizowanie wartościowych form spędzania czasu; organizacja dożywiania i pomocy socjalnej dla uczniów potrzebujących; pozyskiwanie dodatkowych środków na organizację wartościowych zajęć pozalekcyjnych; realizacja przedsięwzięć, takich jak: projekty, wyjazdy edukacyjne, konkursy; prawidłowe umiejscowienie jednostki lekcyjnej w planie dydaktycznym; umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do różnych źródeł informacji; dostęp do bazy rekreacyjno-sportowej; organizacja efektywnych zastępstw za nieobecnych nauczycieli;

Organizacja procesu nauczania – uczenia się uatrakcyjnienie zajęć; wykorzystywanie na lekcjach metod aktywizujących; właściwe i efektywne wykorzystanie czasu lekcyjnego; prowadzenie zajęć z zakresu metod i technik efektywnego uczenia się; organizowanie zajęć pozalekcyjnych; zadawanie i egzekwowanie wykonania prac domowych; właściwe motywowanie uczniów do nauki poprzez bogatą ofertę kółek, z uwzględnieniem potrzeb uczniów i wyników diagnozy uzdolnień; wdrażanie uczniów do samokształcenia i samodoskonalenia; preferowanie problemowo-praktycznego modelu nauczania; stosowanie głównie problemowych i praktycznych metod pracy z uczniem; wzbogacanie procesu lekcyjnego poprzez dobór różnorodnych środków dydaktycznych; uwzględnianie w procesie nauczania wymagań edukacyjnych oraz treści wskazanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego; indywidualizacja pracy z uczniem; uwzględnianie specyficznych potrzeb edukacyjnych uczniów; uwzględnienie preferowanego stylu uczenia się, dominującego w klasie; doskonalenie umiejętności wymaganych na egzaminach zewnętrznych; wdrażanie do samokształcenia i samooceny; dostosowanie wymagań do możliwości intelektualnych uczniów; tworzenie warunków do odkrywania i doświadczania, przeżyć estetycznych, artystycznych, kulturalnych i społecznych;

organizacja czasu pozalekcyjnego; Współpraca z samorządem i środowiskiem lokalnym organizacja czasu pozalekcyjnego; dostępność instytucji życia kulturalnego; propozycje wartościowych form spędzania czasu wolnego; wspieranie edukacyjnych inicjatyw szkoły przez środowisko lokalne; wsparcie uczelni technicznych……

Podsumowanie Analiza wyników egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe daje szkole liczne szanse jakościowego rozwoju. Opracowane w toku analizy wnioski powinny przede wszystkim stymulować proces koniecznych zmian w szkolnym systemie kształcenia.

Podsumowanie Analizy wyników uczniów powinny wskazać nam te obszary pracy szkoły, które można udoskonalić. Nie każdy uczeń może uzyskać najwyższe wyniki – ważne by uzyskał wyniki na miarę swojego potencjału. Najlepiej mogą go ocenić nauczyciele, którzy pracowali z nim na co dzień przez kilka lat.

Wynik egzaminu zewnętrznego to informacja Podsumowanie Wynik egzaminu zewnętrznego to informacja o końcowym poziomie osiągnięć uczniów w zakresie sprawdzanym testem egzaminacyjnym, a nie informacja o efektywności nauczania w szkole.

Dziękuję za uwagę! dr inż. Grzegorz Szyjka tel. 537 390 680

Bibliografia MISZTAL JOLANTA Analiza wyników egzaminów zewętrznych jako warunek jakościowego rozwoju ucznia, nauczyciela i szkoły-materiały publikowane Matriały Konferencyjne ORE JAK WYKORZYSTAĆ WYNIKI SPRAWDZIANU, EGZAMINU ZEWNĘTRZNEGO DO ROZWOJU PRACY SZKÓŁ- OŻARÓW MAZOWIECKI 13 września 2013 r.