Działania mające na celu podniesienie jakości kształcenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Szkoła Podstawowa im. Józefa hr. Skarbka w Woli Skarbkowej www. spwolaskarbkowa.osieciny.pl tel. (0-54)
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Przykłady dobrych praktyk
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Działania mające na celu podniesienie jakości kształcenia Zebrane propozycje Dyrektorów ZSCKR

Działania w ramach nadzoru pedagogicznego. Propozycje Dyrektorów zostały zebrane i pogrupowane według poniższych punktów: Działania w ramach nadzoru pedagogicznego. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego. Działania nauczycieli wobec uczniów. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli.

Działania w ramach nadzoru pedagogicznego Dokonanie rozpoznania potrzeb nauczycieli w zakresie niezbędnych środków dydaktycznych i pomocy oraz spraw organizacyjnych poprawiających warunki i możliwości przygotowania uczniów do egzaminów zewnętrznych. Nauczyciele zobowiązani zostali do większego zaangażowania się w przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych. Dokonanie zmiany systemu motywowania nauczycieli. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego prowadzonych zajęć pozalekcyjnych. Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej w zakresie osiąganych wyników nauczania. Monitoring i systematyczna ewaluacja przyjętych działań naprawczych mających na celu podnoszenie jakości kształcenia. Działania w ramach nadzoru pedagogicznego Udział nauczycieli w szkoleniach „Nowa Matura 2015”. Kontrola realizacji podstawy programowej. Przeprowadzenie szkoleń rady pedagogicznej w zakresie: psychologicznych aspektów pracy nauczyciela z uczniem i jego rodzicami/opiekunami. Obserwacje zajęć pod kątem kształcenia umiejętności określonych w podstawie programowej. Wzmocnienie działania zespołów nauczycielskich, szczegółowa analiza wyników egzaminów (szczególnie próbnych) i, na bieżąco, na ich podstawie weryfikowanie pracy z uczniami przygotowującymi się do egzaminów maturalnych, czy egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. motywowania ucznia do nauki, oceniania kształtującego, metod pracy z uczniem trudnym wychowawczo,

Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 1. Rozbudowywanie bazy kształcenia zawodowego, zarówno w obrębie kształcenia teoretycznego, jak i praktycznego; wzbogacanie pracowni przedmiotowych w nowoczesne pomoce dydaktyczne, organizowanie wycieczek dydaktycznych. Zachęcanie uczniów do systematycznego uczęszczania do szkoły przez organizowanie konkursów najlepszej frekwencji, prowadzenie gazetki szkolnej dotyczącej frekwencji klas i poszczególnych uczniów. Stosowanie różnorodnych form i metod pracy, indywidualizowanie procesu nauczania. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 1. Podnoszenie jakości zajęć prowadzonych w ramach godzin z art. 42 KN (zajęcia z uczniem zdolnym, zajęcia wyrównawcze) oraz frekwencji uczniów na tych zajęciach. Opracowanie harmonogramu zajęć przygotowujących do matury i do egzaminów zawodowych; monitorowanie, z udziałem rodziców, uczestnictwa w tych zajęciach. Wprowadzeniu jako przedmiotu dodatkowego matematyki na poziomie rozszerzonym. Wykorzystywanie w procesie dydaktycznym szkolnych platform edukacyjnych.

Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 2. Pozyskiwanie środków unijnych na realizację zadań oświatowych, m.in., realizacja projektu „Lepszy start”. Przekazywanie listów gratulacyjnych dla rodziców uczniów za wyniki w nauce, aktywny udział w życiu szkoły, konkursy, olimpiady, zawody sportowe. Skuteczna, systematyczna współpraca z pracodawcami. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 2. Umieszczanie wizerunków uczniów wyróżniających się na stronie WWW szkoły. Skuteczne współdziałanie nauczycieli uczących w jednym oddziale. Zapewnienie rodzicom bieżącej informacji o postępach dziecka w nauce i jego frekwencji dzięki wprowadzeniu dziennika elektronicznego. Układanie tygodniowego planu lekcji tak, aby uczniowie mogli bezpośrednio po lekcjach uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych.

Działania nauczycieli wobec uczniów cz.1. Motywowanie uczniów, zachęcanie i wspieranie poprzez udzielanie pochwał wychowawcy, dyrektora szkoły uczniom za najlepsze wyniki w nauce i fundowanie dla nich stypendiów. Wzbogacanie biblioteki szkolnej w materiały pomocnicze, informatory maturalne, zbiory zadań, podręczniki. Nagradzanie za stuprocentową frekwencję. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.1. Angażowanie uczniów do udziału w projektach realizowanych w szkole i poza szkołą, np. konkursy stwarzające możliwość rozwoju i samorealizacji, np. przez organizowanie konkursu na najlepszego ucznia i najlepszą klasę w szkole. Prowadzenie zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów dla klas I – II. Ukazywanie wartości kwalifikacji zawodowych, pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej, np. PROW, lepsze przygotowanie do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa. Prowadzenie dodatkowych zajęć fakultatywnych przygotowujących młodzież do egzaminu maturalnego i zawodowego oraz do olimpiad przedmiotowych. Coroczne organizowanie szkolnego konkursu matematycznego dla uczniów klas I, II lub III na „mistrza wybranego działu”, np.: „Mistrz równania kwadratowego”.

Działania nauczycieli wobec uczniów cz.2. Położenie większego nacisku na czytanie ze zrozumieniem przez ucznia instrukcji, wykresów, tabelek, ich analizę, stosowania się do poleceń i odpowiadanie ściśle na pytania. Przeprowadzanie cyklicznie zajęć z psychologiem, pedagogiem i doradcą zawodowym. Mają one na celu uświadamianie uczniom, jak ważne jest dbanie o własny rozwój. Mają motywować do zaangażowania w pracę i uświadamiać wartość wykształcenia i jego znaczenie w przyszłości, po wejściu na rynek pracy. Wykorzystywanie podczas lekcji kart pracy, które zawierają zadania z arkuszy egzaminacyjnych i zmuszają uczniów do indywidualnej pracy i samodzielnego myślenia. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.2. Doskonalenie umiejętności gimnazjalnych w czasie zajęć dodatkowych w klasie pierwszej. Podejmowanie pracy z uczniami, którzy mają problemy z edukacją. Podejmowanie pracy z uczniami przejawiającymi zainteresowania i zdolności większe niż przeciętne, m.in., włączanie ich do przygotowania fragmentów lekcji. Wprowadzenie „Programu samopomocy koleżeńskiej” wśród uczniów realizowany przez Samorząd Uczniowski. Powołanie tylko takich kół zainteresowań, w wybranych przedmiotach, w których uczniowie będą chcieć poszerzać swoje wiadomości i umiejętności.

Działania nauczycieli Obowiązkowe diagnozowanie uczniów z klas pierwszych w zakresie ich możliwości intelektualnych, stylu uczenia się oraz predyspozycji zawodowych przez wychowawców w celu świadomego i efektywnego uczenia się. Skracanie maksymalnie części teoretycznej lekcji na korzyść ćwiczeń praktycznych i metod aktywizujących. Wyjazdy uczniów na praktyki zagraniczne. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.3. Zwiększenie nacisku na kontrolę przygotowania ucznia do lekcji. Zapraszanie absolwentów do wygłaszania prelekcji dla obecnych uczniów szkoły. Wprowadzanie w ramach warsztatów lub godzin wychowawczych technik przyspieszonego uczenia się i zapamiętywania. Stosowanie oceniania kształtującego. Realizacja w ramach doradztwa zawodowego, warsztatów kompetencji społecznych i osobistych, umożliwiających opanowanie technik użytecznych w komunikacji interpersonalnej i w skutecznym działaniu tak w szkole, jak w przyszłej pracy zawodowej.

Podnoszenie kwalifikacji przez udział w różnych formach doskonalenia, szczególnie nauczycieli matematyki. Wdrażanie oceniania prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek wg zasad oceniania maturalnego, z uwzględnieniem skutecznej informacji zwrotnej do ucznia. Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów na różnych etapach kształcenia, w tym przeprowadzanie próbnych egzaminów maturalnych i zawodowych, szczegółowa analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminów zewnętrznych. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli cz.1. Zdobywanie uprawnień egzaminatora i uczestniczenie w poprawianiu prac egzaminacyjnych. Opracowanie i realizacja programów naprawczych dotyczących podniesienia efektów kształcenia z przedmiotów maturalnych, z których wyniki są niezadawalające. Informowanie rodziców o wynikach egzaminów próbnych i udziale młodzieży w dodatkowych zajęciach.

Zwiększenie liczby godzin obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Korelacja działań różnych grup nauczycieli mogących mieć istotny wpływ na stopień opanowania umiejętności zawodowych przez uczniów. Planuje się uporządkowane i metodyczne podejście do pracy z uczniem zdolnym, począwszy od najbliższej rekrutacji, m.in. przez wprowadzenie „Programu pracy z uczniem zdolnym”. Zwiększenie liczby godzin obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli cz.2. Zaplanowanie zajęć w klasach programowo najwyższych tak, aby zrealizować podstawę programową i usystematyzować wiedzę przed egzaminem maturalnym. Kontynuacja działań w ramach Szkoły Uczącej Się (SUS OK.); przystąpienie do II edycji SUS RUN (rozwój ucznia, nauczyciela). Składanie wniosków o pozyskanie dodatkowych funduszy ze środków unijnych na zajęcia dodatkowe, przygotowujące do egzaminów maturalnych i zawodowych oraz konkursów i olimpiad. Wprowadzenie projektu „Nauka opanowywania stresu egzaminacyjnego w klasach maturalnych, który opracowany zostanie we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną.

Dziękuję za uwagę.