Działania mające na celu podniesienie jakości kształcenia Zebrane propozycje Dyrektorów ZSCKR
Działania w ramach nadzoru pedagogicznego. Propozycje Dyrektorów zostały zebrane i pogrupowane według poniższych punktów: Działania w ramach nadzoru pedagogicznego. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego. Działania nauczycieli wobec uczniów. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli.
Działania w ramach nadzoru pedagogicznego Dokonanie rozpoznania potrzeb nauczycieli w zakresie niezbędnych środków dydaktycznych i pomocy oraz spraw organizacyjnych poprawiających warunki i możliwości przygotowania uczniów do egzaminów zewnętrznych. Nauczyciele zobowiązani zostali do większego zaangażowania się w przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych. Dokonanie zmiany systemu motywowania nauczycieli. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego prowadzonych zajęć pozalekcyjnych. Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej w zakresie osiąganych wyników nauczania. Monitoring i systematyczna ewaluacja przyjętych działań naprawczych mających na celu podnoszenie jakości kształcenia. Działania w ramach nadzoru pedagogicznego Udział nauczycieli w szkoleniach „Nowa Matura 2015”. Kontrola realizacji podstawy programowej. Przeprowadzenie szkoleń rady pedagogicznej w zakresie: psychologicznych aspektów pracy nauczyciela z uczniem i jego rodzicami/opiekunami. Obserwacje zajęć pod kątem kształcenia umiejętności określonych w podstawie programowej. Wzmocnienie działania zespołów nauczycielskich, szczegółowa analiza wyników egzaminów (szczególnie próbnych) i, na bieżąco, na ich podstawie weryfikowanie pracy z uczniami przygotowującymi się do egzaminów maturalnych, czy egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. motywowania ucznia do nauki, oceniania kształtującego, metod pracy z uczniem trudnym wychowawczo,
Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 1. Rozbudowywanie bazy kształcenia zawodowego, zarówno w obrębie kształcenia teoretycznego, jak i praktycznego; wzbogacanie pracowni przedmiotowych w nowoczesne pomoce dydaktyczne, organizowanie wycieczek dydaktycznych. Zachęcanie uczniów do systematycznego uczęszczania do szkoły przez organizowanie konkursów najlepszej frekwencji, prowadzenie gazetki szkolnej dotyczącej frekwencji klas i poszczególnych uczniów. Stosowanie różnorodnych form i metod pracy, indywidualizowanie procesu nauczania. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 1. Podnoszenie jakości zajęć prowadzonych w ramach godzin z art. 42 KN (zajęcia z uczniem zdolnym, zajęcia wyrównawcze) oraz frekwencji uczniów na tych zajęciach. Opracowanie harmonogramu zajęć przygotowujących do matury i do egzaminów zawodowych; monitorowanie, z udziałem rodziców, uczestnictwa w tych zajęciach. Wprowadzeniu jako przedmiotu dodatkowego matematyki na poziomie rozszerzonym. Wykorzystywanie w procesie dydaktycznym szkolnych platform edukacyjnych.
Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 2. Pozyskiwanie środków unijnych na realizację zadań oświatowych, m.in., realizacja projektu „Lepszy start”. Przekazywanie listów gratulacyjnych dla rodziców uczniów za wyniki w nauce, aktywny udział w życiu szkoły, konkursy, olimpiady, zawody sportowe. Skuteczna, systematyczna współpraca z pracodawcami. Działania mające na celu uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego cz. 2. Umieszczanie wizerunków uczniów wyróżniających się na stronie WWW szkoły. Skuteczne współdziałanie nauczycieli uczących w jednym oddziale. Zapewnienie rodzicom bieżącej informacji o postępach dziecka w nauce i jego frekwencji dzięki wprowadzeniu dziennika elektronicznego. Układanie tygodniowego planu lekcji tak, aby uczniowie mogli bezpośrednio po lekcjach uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych.
Działania nauczycieli wobec uczniów cz.1. Motywowanie uczniów, zachęcanie i wspieranie poprzez udzielanie pochwał wychowawcy, dyrektora szkoły uczniom za najlepsze wyniki w nauce i fundowanie dla nich stypendiów. Wzbogacanie biblioteki szkolnej w materiały pomocnicze, informatory maturalne, zbiory zadań, podręczniki. Nagradzanie za stuprocentową frekwencję. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.1. Angażowanie uczniów do udziału w projektach realizowanych w szkole i poza szkołą, np. konkursy stwarzające możliwość rozwoju i samorealizacji, np. przez organizowanie konkursu na najlepszego ucznia i najlepszą klasę w szkole. Prowadzenie zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów dla klas I – II. Ukazywanie wartości kwalifikacji zawodowych, pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej, np. PROW, lepsze przygotowanie do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa. Prowadzenie dodatkowych zajęć fakultatywnych przygotowujących młodzież do egzaminu maturalnego i zawodowego oraz do olimpiad przedmiotowych. Coroczne organizowanie szkolnego konkursu matematycznego dla uczniów klas I, II lub III na „mistrza wybranego działu”, np.: „Mistrz równania kwadratowego”.
Działania nauczycieli wobec uczniów cz.2. Położenie większego nacisku na czytanie ze zrozumieniem przez ucznia instrukcji, wykresów, tabelek, ich analizę, stosowania się do poleceń i odpowiadanie ściśle na pytania. Przeprowadzanie cyklicznie zajęć z psychologiem, pedagogiem i doradcą zawodowym. Mają one na celu uświadamianie uczniom, jak ważne jest dbanie o własny rozwój. Mają motywować do zaangażowania w pracę i uświadamiać wartość wykształcenia i jego znaczenie w przyszłości, po wejściu na rynek pracy. Wykorzystywanie podczas lekcji kart pracy, które zawierają zadania z arkuszy egzaminacyjnych i zmuszają uczniów do indywidualnej pracy i samodzielnego myślenia. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.2. Doskonalenie umiejętności gimnazjalnych w czasie zajęć dodatkowych w klasie pierwszej. Podejmowanie pracy z uczniami, którzy mają problemy z edukacją. Podejmowanie pracy z uczniami przejawiającymi zainteresowania i zdolności większe niż przeciętne, m.in., włączanie ich do przygotowania fragmentów lekcji. Wprowadzenie „Programu samopomocy koleżeńskiej” wśród uczniów realizowany przez Samorząd Uczniowski. Powołanie tylko takich kół zainteresowań, w wybranych przedmiotach, w których uczniowie będą chcieć poszerzać swoje wiadomości i umiejętności.
Działania nauczycieli Obowiązkowe diagnozowanie uczniów z klas pierwszych w zakresie ich możliwości intelektualnych, stylu uczenia się oraz predyspozycji zawodowych przez wychowawców w celu świadomego i efektywnego uczenia się. Skracanie maksymalnie części teoretycznej lekcji na korzyść ćwiczeń praktycznych i metod aktywizujących. Wyjazdy uczniów na praktyki zagraniczne. Działania nauczycieli wobec uczniów cz.3. Zwiększenie nacisku na kontrolę przygotowania ucznia do lekcji. Zapraszanie absolwentów do wygłaszania prelekcji dla obecnych uczniów szkoły. Wprowadzanie w ramach warsztatów lub godzin wychowawczych technik przyspieszonego uczenia się i zapamiętywania. Stosowanie oceniania kształtującego. Realizacja w ramach doradztwa zawodowego, warsztatów kompetencji społecznych i osobistych, umożliwiających opanowanie technik użytecznych w komunikacji interpersonalnej i w skutecznym działaniu tak w szkole, jak w przyszłej pracy zawodowej.
Podnoszenie kwalifikacji przez udział w różnych formach doskonalenia, szczególnie nauczycieli matematyki. Wdrażanie oceniania prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek wg zasad oceniania maturalnego, z uwzględnieniem skutecznej informacji zwrotnej do ucznia. Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów na różnych etapach kształcenia, w tym przeprowadzanie próbnych egzaminów maturalnych i zawodowych, szczegółowa analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminów zewnętrznych. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli cz.1. Zdobywanie uprawnień egzaminatora i uczestniczenie w poprawianiu prac egzaminacyjnych. Opracowanie i realizacja programów naprawczych dotyczących podniesienia efektów kształcenia z przedmiotów maturalnych, z których wyniki są niezadawalające. Informowanie rodziców o wynikach egzaminów próbnych i udziale młodzieży w dodatkowych zajęciach.
Zwiększenie liczby godzin obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Korelacja działań różnych grup nauczycieli mogących mieć istotny wpływ na stopień opanowania umiejętności zawodowych przez uczniów. Planuje się uporządkowane i metodyczne podejście do pracy z uczniem zdolnym, począwszy od najbliższej rekrutacji, m.in. przez wprowadzenie „Programu pracy z uczniem zdolnym”. Zwiększenie liczby godzin obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Działania podejmowane na rzecz kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych nauczycieli cz.2. Zaplanowanie zajęć w klasach programowo najwyższych tak, aby zrealizować podstawę programową i usystematyzować wiedzę przed egzaminem maturalnym. Kontynuacja działań w ramach Szkoły Uczącej Się (SUS OK.); przystąpienie do II edycji SUS RUN (rozwój ucznia, nauczyciela). Składanie wniosków o pozyskanie dodatkowych funduszy ze środków unijnych na zajęcia dodatkowe, przygotowujące do egzaminów maturalnych i zawodowych oraz konkursów i olimpiad. Wprowadzenie projektu „Nauka opanowywania stresu egzaminacyjnego w klasach maturalnych, który opracowany zostanie we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną.
Dziękuję za uwagę.