Przykładowy model podziału środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli w kontekście podniesienia jakości pracy szkół/placówek oświatowych Część I Finansowanie kompleksowe wspomagania szkół/placówek oświatowych. Opracowała: Liliana Zientecka
Organizacja finansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli zajęcia warsztatowe Czy w twojej JST wystarcza środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli? Co chciałbyś zmienić w podziale środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli w rozporządzeniu i w swojej JST? Czy w twojej JST wystarcza środków na DZN?
Dokonaj analizy podstaw prawnych doskonalenia zawodowego nauczycieli Analiza art. 70a KN i Rozporządzenia MEN warsztat – praca w grupach narysuj na plakacie schemat Dokonaj analizy podstaw prawnych doskonalenia zawodowego nauczycieli Ustal tryb podziału środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli-etapy postępowania Czy w twojej JST wystarcza środków na DZN?
Sporządzenie projektu Konsultacje społeczne Tryb postępowania w sprawie ustalenia, podziału i wykorzystania kwot w budżecie JST przeznaczonych na doskonalenie zawodowe nauczycieli Ustalenie kwoty na doskonalenie zawodowe nauczycieli w rozdziale 8014 budżetu JST Zebranie danych do sporządzenia podziału środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli Sporządzenie projektu podziału środków na doskonalenie nauczycieli – uchwała Konsultacje społeczne Uzgodnienia z dyrektorami związkami zawodowymi komisją oświaty Przyjęcie uchwały w sprawie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli Wydanie zarządzenia ustalenie dysponentów środków finansowych przeznaczonych na DZN
Etapy podziału środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli Zaplanowanie środków w budżecie JST Uchwała organu stanowiącego JST Podział środków na zadania Zarządzenie Organu wykonawczego JST Podział środków na jednostki
Wnioski z nadzoru stanowią podstawę potrzeb szkoły Art. 70. Ustawy Prawo oświatowe 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki; ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1568) Wyciąg z rozporządzenia -§22-23-24
Plan nadzoru pedagogicznego wyniki i wnioski ze sprawowanego z nadzoru ….. Wspomaganie szkolenia, narady współpraca … Kontrola obserwacje, kontrola dokumentacji… Ewaluacja praktyczne badanie oceniające Wyniki - liczba podejmowanych działań, - dane o wynikach podejmowanych działań, - rzetelny opis stanu – jak jest ? Wnioski odnoszące się do - doskonalenia jakości pracy szkoły - co możemy poprawić? - działań wspierających rozwój nauczycieli – jak się będziemy doskonalić? O formie sprawozdania decyduje dyrektor – powinno być: czytelne i przejrzyste; odnosić się do planu; przedstawiać wyniki podejmowanych działań - poparte dowodami; zawierać wnioski do dalszej pracy.
Praca w grupach – Opracuj wzór wniosku Wniosek ważny dla JST § 6 ust. 2. Dyrektorzy szkół i placówek, do dnia 30 listopada danego roku, składają do organu prowadzącego wnioski o dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w następnym roku budżetowym uwzględniające potrzeby, o których mowa w ust. 1. Praca w grupach – Opracuj wzór wniosku
Uchwała w sprawie sposobu wykorzystania wyników nadzoru Art. 70 ust. 1 pkt 6 Prawa oświatowego Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki. Rada Pedagogiczna jest współodpowiedzialna za jakości pracy szkoły
Proces doskonalenia pracy szkoły Uchwała w sprawie ustalania sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego Wnioski z nadzoru Informacja o działalności szkoły Wyniki z nadzoru Założenia do planu nadzoru na przyszły rok szkolny
Opracuj plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli ...... §6 ust. 3. Organ prowadzący opracowuje na każdy rok budżetowy plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w § 2, biorąc pod uwagę: 1) wnioski dyrektorów szkół i placówek, o których mowa w ust. 2, 2) wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie egzaminu maturalnego, 3) wyniki ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz wynikające z nich wnioski, 4) podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. § 7. Organ prowadzący, w porozumieniu z dyrektorami szkół i placówek, ustala corocznie maksymalną kwotę dofinansowania opłat, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane.
System wspomagania szkół w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów ODN Jako statutowa działalność PPP Biblioteka Pedagogiczna Wspomaganie szkoły w ramach środków na DZN Wsparcie JST W ramach realizacji programu
Liliana Zientecka Liliana_zientecka@o2.pl Dziękuję