„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
System edukacji w Polsce
Belgia.
Opracowanie (fragmenty) Maria Kaczmarek
SZKOŁY PODSTAWOWE i GIMNAZJA
Reforma Edukacji
Akty prawne opublikowane
wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.

Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
Egzamin ósmoklasisty.
NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE INFORMACJI OŚWIATOWEJ
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Programy nauczania.
Informacja o maturze w 2018 roku
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Informacja Ministra Edukacji Narodowej
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Arkusze organizacji pracy szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Zmiany w systemie szkolnym a doradztwo zawodowe
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
marcin Kopczyński, konsultant PODN
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.   „Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.

Reforma edukacji Pierwszy etap wdrażania docelowych rozwiązań: zmiana strukturalna szkół; nowe podstawy programowe; powrót do czytelnych zasad organizacji nauczania w oparciu o ramowe plany nauczania. Powyższe działania są ukierunkowane na podnoszenie jakości i efektywności polskiej szkoły, odpowiadającej współczesnym wyzwaniom cywilizacyjnym, przyjaznej uczniom, blisko współpracującej z rodzicami.

Podstawa prawna - ramowe plany nauczania W roku szkolnym 2018/2019 w SZKOLE PODSTAWOWEJ: - w klasach: I, II, IV, V, VII, VIII - obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Zał. nr 1) - Dz. U. poz. 703; - w klasach III i VI - obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Zał. nr 1) – Dz. U. poz. 204, ze zm.

Ramowe plany nauczania Przy opracowywaniu – w związku z reformą edukacji – nowego ramowego planu nauczania, zachowano ogólny wymiar godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne we wszystkich typach szkół.

Tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych 5 lat edukacji – stary system SP + G 140 godzin 5 lat edukacji – nowy system SP 140 godzin

Modyfikacja dotyczy tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach. Mając na uwadze dobro i troskę o zdrowie uczniów, w klasach IV-VI nowego systemu zmniejszono liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych (w klasach: IV i V o 1 godzinę, a w klasie VI o 3 godziny tygodniowo). Modyfikacja wynika z faktu, że im młodszy wiek dziecka, tym więcej powinno ono – po powrocie ze szkoły odpoczywać i bawić się. Jednocześnie, wraz z wiekiem ucznia wzrasta jego gotowość do uczestnictwa w różnorodnych zajęciach edukacyjnych.

Tygodniowy wymiar godzin zajęć - porównanie STARY SYSTEM /KLASA Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą NOWY SYSTEM/KLASA Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą RÓŻNICA IV SP 25 24 -1 V SP 26 VI SP 28 -3 I G 29 VII SP 32 +3 II G 30 VIII SP 31 +1

Łącznie w klasach IV–VI 8-letniej szkoły podstawowej tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych zmniejszono aż o 5 godzin – w porównaniu z klasami IV-VI dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej. Godziny te zostały przeniesione do ostatnich klas szkoły podstawowej (do klasy VII i VIII).

Zajęcia obowiązkowe zwiększające tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych: Szkolenie sportowe w oddziale sportowym (szkole sportowej) – co najmniej 10 godzin tygodniowo; Szkolenie sportowe w oddziale mistrzostwa sportowego (szkole mistrzostwa sportowego) – co najmniej 16 godzin tygodniowo; Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w oddziale dwujęzycznym – po 2 godziny tygodniowo w klasie VII i VIII SP.

Organ prowadzący szkołę na wniosek dyrektora szkoły - może dodatkowo – tak jak w starym systemie - przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału (grupy międzyoddziałowej lub grupy międzyszkolnej) w danym roku szkolnym na: okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych; realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych.

Dodatkowe zajęcia edukacyjne art. 109 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Dodatkowe zajęcia edukacyjne art. 109 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.– tj.) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych; zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

Udział ucznia w zajęciach: religii/etyki – 2 godziny tygodniowo (w SP); wychowania do życia w rodzinie – po 14 godzin w trakcie roku szkolnego (w klasach IV – VIII SP); rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów (3 godziny dla klas IV – VIII w pięcioletnim okresie kształcenia. W okresie przejściowym 1 godzina tygodniowo na klasy VII i VIII) jest nieobowiązkowy.

Godziny te przeznaczone są na: WAŻNE Godziny do dyspozycji dyrektora nie mogą być przeznaczone na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych Godziny te przeznaczone są na: - zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów.

Nowe przedmioty W klasach IV-VIII szkoły podstawowej wprowadzono nowe przedmioty: - historię od kl. IV (zamiast przedmiotu Historia i społeczeństwo); - geografię i biologię od kl. V (zamiast przedmiotu Przyroda); - fizykę i chemię od kl. VII - doradztwo zawodowe – w klasie VII i VIII (zajęcia te mają szczególne znaczenie w obecnej dobie wyzwań edukacyjnych i zawodowych stojących przed młodym człowiekiem- minimum 10 godzin w roku.

Nowa podstawa programowa Treści nauczania przewidziane dotychczas dla trzyletniego okresu edukacji w gimnazjum zostały częściowo - w odpowiednim zakresie - uwzględnione w podstawie programowej 8-letniej szkoły podstawowej, a częściowo w nowej podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych. Oznacza to, że zakres treści nauczania – wymagań edukacyjnych w nowej podstawie programowej dla szkół podstawowych - został opracowany adekwatnie do określonego w ramowych planach nauczania wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych.

Dotychczasowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą w klasie I i II gimnazjum (59 godzin) został przeniesiony do ogólnego wymiaru godzin ośmioletniej szkoły podstawowej, a wymiar tych godzin w klasie III gimnazjum (31 godzin) został przeniesiony do wymiaru godzin 4-letniego liceum ogólnokształcącego i 5-letniego technikum.

Wprowadzone zmiany mają na celu: stworzenie uczniom jak najlepszych warunków nauki, opieki i wychowania, w tym między innymi zapobieganie konieczności pobierania płatnych korepetycji z różnych przedmiotów, które dodatkowo obciążały uczniów. Dziękuję Państwu za uwagę