Wydział Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
DOKUMENTY POTRZEBNE DO ZŁOŻENIA WNIOSKU W RAMACH DZIAŁANIA 3.3
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
REWITALIZACJA W ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS LUTY 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości w województwie podkarpackim ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WP w latach 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rekomendacje z badania: Prognoza zmian na rynku pracy wynikających z realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ ŚRODKÓW.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
System oceny i wyboru projektów Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS MARZEC 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
System „Ewidencji Projektów”
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Nowostawski Program Odnowy Wsi Program Rewitalizacji Śródmieścia Nowego Stawu Nowy Staw, 28 maja 2004 roku Konferencja Razem w Europie. Rewitalizacja miast.
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Możliwości wsparcia regionalnej i lokalnej infrastruktury drogowej oraz ochrona szlaków komunikacyjnych przed zagrożeniami i skutkami katastrof w ramach.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Załączniki do wniosku o dofinansowanie w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Wydział Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej Wrocław 18.10.2005 r. SZKOLENIE DLA WNIOSKODAWCÓW DOTYCZĄCE WYPEŁNIANIA WNIOSKÓW APLIKACYJNYCH W RAMACH DZIAŁANIA 1.2, 1.4, 3.1, 3.2, 3.3. ZPORR z zakresu: wsparcia zarządzania ochroną środowiska, wykorzystania odnawialnych źródeł energii, poprawy jakości powietrza, infrastruktury turystycznej oraz projektów promocyjnych Omówienie załączników Prowadzący : Dariusz Koprowski Wydział Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego 2018-12-27

SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ SRODKÓW SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO I BUDŻETU PAŃSTWA. 2018-12-27

Załącznik nr 1 Studium wykonalności ELEMENTY, KTÓRE MUSI ZAWIERAĆ STUDIUM WYKONALNOŚCI PROJEKTU INWESTYCYJNEGO W RAMACH ZPORR : I WPROWADZENIE 1.1 Zasady ogólne 1.2 Podstawowe definicje II STRUKTURA STUDIUM 1. Wnioski z przeprowadzonej analizy - podsumowanie 2. Definicja projektu 3. Charakterystyka projektu 3.1 Podstawowe informacje 3.1.1 Tytuł 3.1.2 Lokalizacja projektu 3.2 Odniesienie do zatwierdzonej strategii rozwoju danego obszaru, w tym rozwoju infrastruktury drogowej 2018-12-27

3.3 Analiza otoczenia społeczno-gospodarczego projektu 3.4 Uwarunkowania realizacji projektu 3.5 Zidentyfikowane problemy 3.6 Logika interwencji 3.6.1 Cele projektu – oddziaływanie 3.6.2 Komplementarność z innymi działaniami/programami 3.6.3. Rezultaty 3.6.4. Produkty 3.7 Analiza instytucjonalna 3.7.1. Wykonalność instytucjonalna projektu. Status prawny beneficjenta 3.7.2. Trwałość projektu 3.8 Analiza prawna wykonalności inwestycji 3.9 Plan wdrożenia Projektu 2018-12-27

4. Analiza techniczna i/lub technologiczna 5. Analizy specyficzne dla sektora - Analizy ruchowe 6. Analiza finansowa 7. Analiza ekonomiczna 7.1 Analiza wrażliwości 8. Analiza oddziaływania na środowisko 9. Podsumowanie i wnioski Oświadczenie beneficjenta – dochód generowany przez projekt – zgodnie z definicją „znaczącego dochodu netto”. 2018-12-27

Kopia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu Załącznik nr 2 Ocena oddziaływania na środowisko – raport oddziaływania na środowisko wymagany prawem polskim Załącznik nr 3 Dokumenty dotyczące zagospodarowania przestrzennego (zaznacz właściwy podpunkt: a, b, c) Kopia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu b) Potwierdzenie zgodności Projektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego c) Potwierdzenie lokalizacji inwestycji celu publicznego 2018-12-27

Kopia pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy Załącznik nr 5 Wyciąg z dokumentacji technicznej (projekt i opis techniczny) Beneficjenci końcowi jako wymagany załącznik muszą przedstawić wykaz z projektu budowlanego, zawierający: numery tomów, tytuły i autorów opracowań. Ponadto, na żądanie Urzędu Marszałkowskiego, Instytucji Pośredniczącej lub Instytucji Zarządzającej beneficjent końcowy jest zobowiązany do dostarczenia pełnej dokumentacji technicznej projektu. Załącznik nr 6 Mapy, szkice lokalizacyjne sytuujące projekt 2018-12-27

Załącznik nr 7 Potwierdzenie prawa do dysponowania gruntem lub obiektami – oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane (oświadczenie inwestora). Generalną zasadą jest, że dofinansowaniu mogą podlegać jedynie projekty realizowane na terenie (w obiekcie) należącym do Beneficjenta. W przypadku robót budowlanych wymagających jedynie czasowego zajęcia terenu nie będącego własnością Beneficjenta, np. ułożenie podziemnych rurociągów, kabli itp., wyżej wymienione oświadczenie musi zostać poprzedzone uzyskaniem zgody właścicieli gruntów na czasowe zajęcie terenu. Ze względu na okres monitorowania projektu, który wynosi pięć lat od jego zakończenia dopuszcza się prawo dysponowania nieruchomością w formie dzierżawy na okres równy czasowi inwestycji plus minimum pięć lat. Należy w tym miejscu przypomnieć, że w dotychczasowej praktyce realizacji projektów wspieranych środkami Unii Europejskiej przypadki cofnięcia dofinansowania projektu wiązały się często z brakiem posiadania prawa dysponowania nieruchomością przez Beneficjenta projektu. 2018-12-27

Załącznik nr 8 Oświadczenie Beneficjenta o zabezpieczeniu środków niezbędnych do zrealizowania Projektu, w przypadku instytucji społecznych statut i odpowiednia uchwała organu stanowiącego 2018-12-27

Załącznik nr 9 Poświadczenia o współfinansowaniu Projektu przez instytucje partycypujące finansowo w kosztach Załącznik nr 10 Kopia zawartej umowy (porozumienia lub innego dokumentu) określającej role w realizacji Projektu, wzajemne zobowiązania stron, odpowiedzialność wobec dysponenta środków unijnych Załącznik nr 11 Bilans za ostatni rok (potwierdzony przez głównego księgowego lub biegłego rewidenta) zgodnie z Ustawą o rachunkowości, w przypadku jednostek samorządu terytorialnego zaświadczenie z RIO 2018-12-27

Załącznik nr 12 Rachunek zysków i strat przynajmniej za ostatni rok (potwierdzony jw.). Załącznik nr 13 Oświadczenie Beneficjenta lub instytucji odpowiedzialnej za funkcjonowanie Projektu po jego zakończeniu o zachowaniu celów Projektu zgodnych z wnioskiem aplikacyjnych w ciągu 5 lat od daty decyzji w sprawie dofinansowania ze środków EFRR 2018-12-27

Wypis z Krajowego Rejestru Sądowego, Załącznik nr 14 Wypis z Krajowego Rejestru Sądowego, Ewidencji Działalności Gospodarczej, Rejestru Stowarzyszeń, Fundacji lub innego dokumentu tej rangi Załącznik nr 15 Oświadczenie Beneficjenta o możliwości odzyskania podatku VAT 2018-12-27

Poświadczona kopia dokumentu rejestrowego, Załącznik nr 16 Poświadczona kopia dokumentu rejestrowego, świadcząca, iż Beneficjent nie działa w celu osiągania zysku Załącznik nr 17 Inne niezbędne załączone dokumenty wymagane prawem polskim lub kategorię projektu m. in.: Deklaracja o gotowości aktualizacji wniosku aplikacyjnego, (dla Działania 3.3) PROGRAM REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH (dla Działania 3.1, 3.2) PLAN ROZWOJU LOKALNEGO 2018-12-27

PROGRAM REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH PRZYKŁADOWA STRUKTURA DOKUMENTU – PROGRAM REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH – ELEMENTY, KTÓRE MOŻNA WYKORZYSTAĆ PODCZAS OPRACOWANIA DOKUMENTU I. CHARAKTERYSTYKA OBECNEJ SYTUACJI W MIEŚCIE Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr I: Obszary problemowe: 1) Zagospodarowanie przestrzenne, - Granice stref ochrony konserwatorskiej - Uwarunkowania ochrony środowiska - Własność gruntów i budynków - Infrastruktura techniczna, - Identyfikacja problemów. 2) Gospodarka - Główni pracodawcy/ struktura i trendy - Struktura podstawowych branż gospodarki znajdującej się na terenie miasta /trendy - Ilość podmiotów gospodarczych i osób zatrudnionych w danych sektorach/trendy 2018-12-27

- Struktura demograficzna i społeczna/trendy 3) Sfera społeczna - Struktura demograficzna i społeczna/trendy - Określenie grup społecznych wymagających wsparcia w ramach programu rewitalizacji - Stan i zróżnicowanie dochodowości gospodarstw domowych - Struktura organizacji pozarządowych - Identyfikacja problemów. 4) Tabela z podstawowymi danymi statystycznymi dotyczącymi ww. sektorów 5) Analiza SWOT II. NAWIĄZANIE DO STRATEGICZNYCH DOKUMENTÓW DOTYCZĄCYCH ROZWOJU PRZESTRZENNO- SPOŁECZNO GOSPODARCZEGO MIASTA I REGIONU Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr II: 1) Strategia Rozwoju Województwa, 2) Strategia Rozwoju Gospodarczego Gminy (jeśli istnieje), 3) Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (jeśli istnieje), 2018-12-27

4) Dokumenty dotyczące polityk w różnych sektorach społeczno- gospodarczych (o ile istnieją): - mieszkalnictwo, - infrastruktura i usługi komunalne, - rozwój przedsiębiorczości, - gospodarowanie gruntami, - ochrona dziedzictwa kulturowego, - polityka komunikacji społecznej, - polityka transportu, - polityka społeczna związana z przeciwdziałaniem patologiom społecznym, o ile ww. dokumenty istnieją. 5) Plan kilkuletniego zagospodarowania przestrzennego III. ZAŁOŻENIA PROGRAMU REWITALIZACJI Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr III: 1) Podokresy programowania: 2004-2006, i lata następne 2) Zasięg terytorialny rewitalizowanego obszaru (wyznaczenie granic) i uzasadnienie (obligatoryjnie) 3) Podział na projekty i zadania inwestycyjne, 4) Kryteria wyboru pilotażu i kolejność realizacji, 5) Oczekiwane wskaźniki osiągnięć. 2018-12-27

Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr IV: IV. PLANOWANE DZIAŁANIA W LATACH 2004 – 2006 I W LATACH NASTĘPNYCH NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr IV: IVa. PLANOWANE DZIAŁANIA PRZESTRZENNE (TECHNICZNO MATERIALNE) W L. 2004 – 2006 I W LATACH NASTĘPNYCH NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM w układzie : nazwa planowanego działania, etapy działania wraz z czasem realizacji, oczekiwane rezultaty, Instytucje i podmioty uczestniczące we wdrażaniu, nakłady do poniesienia CELE SZCZEGÓŁOWE REWITALIZACJI – wybór priorytetów w tym np.: 1) działania dotyczące rozwoju infrastruktury technicznej 2) działania dotyczące rozwoju transportu 3) działania dotyczące restrukturyzacji przemysłu, 4) działania dotyczące remontów i renowacji istniejących zasobów mieszkaniowych, 5) działania dotyczące budowy nowych mieszkań, 6) działania dotyczące rozwoju infrastruktury społecznej, kulturalnej, turystycznej 7) zabezpieczenie puli mieszkań rotacyjnych i zamiennych 2018-12-27

IVb. PLAN DZIAŁAŃ GOSPODARCZYCH W L.2004 – 2006 I W LATACH NASTĘPNYCH NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM w układzie : nazwa planowanego działania, etapy działania wraz z czasem realizacji, oczekiwane rezultaty, Instytucje i podmioty uczestniczące we wdrażaniu, nakłady do poniesienia CELE SZCZEGÓŁOWE REWITALIZACJI – wybór priorytetów w tym np.: 1) działania dotyczące wspierania przedsiębiorczość, 2) działania dotyczące rozwoju turystyki bądź innych sektorów gospodarki lokalnej 3) działania dotyczące uruchamiania finansowych mechanizmów wsparcia (np. lokalny fundusz poręczeń) 4) Inne działania wynikające z programów pomocowych dotyczące rozwoju MŚP, IVc. PLAN DZIAŁAŃ SPOŁECZNYCH W L. 2004 – 2006 I W LATACH NASTĘPNYCH NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM w układzie: nazwa planowanego działania, etapy działania wraz z czasem realizacji, oczekiwane rezultaty, Instytucje i podmioty uczestniczące we wdrażaniu, nakłady do poniesienia 1) działania dotyczące rozwoju zasobów ludzkich, 2) działania dotyczące przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, 3) działania dotyczące walki z patologiami społecznemu, 4) działania dotyczące tworzenia równych szans, 2018-12-27

5) działania dotyczące zapobieganiu zjawisku bezrobocia, 6) działania dotyczące zapobieganiu zjawisku bezdomności, 7) działania na rzecz aktywizacji środowisk dziecięcych i młodzieżowych, 8) działania dotyczące przekwaterowywania mieszkańców rewitalizowanych terenów, 9) działania dotyczące uruchamiania systemu grantów dla organizacji pozarządowych V. PLAN FINANSOWY REALIZACJI REWITALIZACJI NA LATA 2004 – 2006 (OBLIGATORYJNIE) I NA LATA NASTĘPNE (FAKULT.) Źródła finansowania programu rewitalizacji obszarów miejskich w latach 2004 – 2006 - Budżet JST, - Budżet państwa, - Środki prywatne, - Środki UE, - Inne. VI. SYSTEM WDRAŻANIA Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr VI: 1) Wybór prawnej formy zarządzającego programem 2018-12-27

VII. SPOSOBY MONITOROWANIA, OCENY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr VIII: 1) System monitorowania programu rewitalizacji, 2) Sposoby oceny programu rewitalizacji, 3) Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi 4) Public Relations programu rewitalizacji W Programach tych powinny być uwzględniane takie elementy, które można wykorzystać ze względu na specyfikę lokalnych uwarunkowań. Akceptowane będą lokalne programy rewitalizacji, które będą zawierać m.in. następujące informacje dotyczące: - Zasięgu terytorialnego rewitalizowanego obszaru (wyznaczenie granic) i uzasadnienie - Planowanych działań/zadań w latach 2004-2006 (obligatoryjnie) i w latach następnych (fakultatywnie) na obszarze rewitalizowanym (wymienione z nazwy oraz podany przedział czasowy), - Planowanych wskaźników produktów, rezultatów i oddziaływania; 2018-12-27

- Planu finansowego realizacji rewitalizacji w latach 2004-2006 (obligatoryjnie)i w latach następnych (fakultatywnie); - Systemu okresowej aktualizacji we współpracy z lokalnymi partnerami społeczno-gospodarczymi. - Sposobów monitorowania, oceny i komunikacji społecznej. 2018-12-27