System szkolnictwa w Niemczech

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Advertisements

Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Sesja czerwcowa 2010 Organizacja etapu praktycznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Analiza wyników egzaminu maturalnego sesja wiosenna 2013 r. W ZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCHZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH I ZAWODOWYCH W GONIĄDZUI.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
System edukacji w Polsce
Belgia.
zmiany od września w naszych placówkach
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.
Terminy składania dokumentów przez kandydatów do klas pierwszych:

Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
Krajowe Centrum Europass
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Programy nauczania.
Informacja o maturze w 2018 roku
Extra wyzwanie dla wszystkich!
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
Terra Community and Ethics for the future
„Zarządzanie szkołą” 13 listopada 2017 r.
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Reforma Edukacji
SYSTEM EDUKACJI W WIELKIEJ BRYTANII
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Egzamin ucznia klasy ósmej
VI LO Szczecin, wrzesień 2017 r.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Systemy edukacji.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
Kalendarz roku szkolnego 2018/2019
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
JĘZYK NIEMIECKI W OBROCIE GOSPODARCZYM – 3 LETNIE STUDIA DUALNE www
Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Sektor - Edukacja dorosłych, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
marcin Kopczyński, konsultant PODN
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Zapis prezentacji:

System szkolnictwa w Niemczech

Obowiązek szkolny obejmuje dzieci i młodzież w wieku od 6 do 18 roku życia. Kompetencje w dziedzinie oświaty podzielone są miedzy państwo (BUND) i Landy. Konstytucja Niemiec gwarantuje każdemu krajowi związkowemu (LAND) znaczną niezależność w dziedzinie kultury i edukacji. Każdy Land posiada własne Ministerstwo Oświaty (KULTUSMINISTERIUM). Władze oświatowe danego Landu odpowiadają za politykę edukacyjną na swoim terenie. Konsekwencją takiego podziału kompetencji są znaczne różnice w programach nauczania i celach kształcenia w poszczególnych Landach. 

ETAPY KSZTAŁCENIA PRIMARSTUFE KINDERGARTEN (przedszkole) – nie jest obowiązkowe GRUNDSCHULE (szkoła podstawowa) – od 6 roku życia, trwa 4 lata, w Berlinie i w Brandenburgii 6 lat Celem szkoły podstawowej jest nauka umiejętności czytania i pisania oraz podstaw matematyki. Nauka obejmuje też obsługę komputerów, edukację estetyczną, kulturę fizyczną, międzyprzedmiotowe zajęcia z ochrony środowiska, przyrody, wiedzy obywatelskiej, język obcy i religię. Początkowo dzieci nie są oceniane za pomocą not, lecz w sposób opisowy (opinia).

SCHULTÜTE

ETAPY KSZTAŁCENIA SEKUNDARSTUFE I W następnym etapie kształcenia -3 typy szkół, w niektórych Landach 4, pierwsze dwa lata w każdej z tych szkół to tzw. Orientierungsstufe HAUPTSCHULE (szkoła główna) – trwa 5-6 lat, Hauptschulabschluss, nauka zawodu w rzemiośle, handlu, przemyśle REALSCHULE (szkoła realna) – trwa 6 lat, Realschulabschluss,  nauka zawodu na średnim szczeblu w różnych dziedzinach gospodarki – handel, przemysł, służba publiczna, administracja, rzemiosło.  GYMNASIUM (gimnazjum)- trwa 9 lat, matura (Abitur), studia GESAMTSCHULE (szkoła zespolona)–skupia w/w typy kształcenia

ETAPY KSZTAŁCENIA SEKUNDARSTUFE II GYMNASIUM (gimnazjum)- 11,12, 13 klasa przygotowujące do matury GESAMTSCHULE (szkoła zespolona) – od 11 klasy BERUFSSCHULE BERUFSFACHSCHULE

MATURA (ABITUR) Uczniowie zdają 3 -5 przedmiotów. Obowiązkowo język niemiecki, matematyka, język obcy Egzaminy mają formę pisemną i ustną w zależności od Landu 3 obowiązkowe przedmioty są wymagane, aby dostać się na studia Uczniowie kończący szkołę średnią o profilu zawodowym np. berufliches Gymnasium oprócz powyższych egzaminów zdają egzamin z jednego z przedmiotów zawodowych. W Niemczech można studiować bez matury – Fachhochschule.

DUALNY SYSTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Dualny system to połączenie teoretycznej nauki z praktyczną nauką zawodu (np. 3 dni w zakładzie pracy, 2 dni w szkole) Uczeń jest zobowiązany do zorganizowania sobie praktyk i znalezienie swojego pracodawcy. W ramach praktyk uczeń otrzymuje miesięczne wynagrodzenie za  pracę. Praktyka trwa 2-3 lata i kończy się egzaminem Pracodawcy współpracują ze szkołami zawodowymi oraz izbami przemysłowo-handlowymi lub rzemieślniczymi.

SZKOLNICTWO ZAWODOWE Do szkół zawodowych zalicza się: - Berufsvorbereitende Schulform - Berufsgrundschule - Berufschule - Berufsfachschule - Fachschule - Fachoberschule - Berufliches Gymnasium

SCHEMAT SYSTEMU SZKOLNICTWA W NIEMCZECH

RÓŻNE NAZWY SZKÓŁ Szkoły główne i realne mogą mieć różne nazwy w poszczególnych Landach Erweiterte Realschule ( Saarland) Mittelschule ( Sachsen) Regelschule (Thüringen) Oberschule ( Brandenburg) Sekundarschule (Bremen, Sachsen-Anhalt) Regionale Schule (Rheinland-Pfalz, Mecklenburg-Vorpommern) Wirtschaftsschule (Bayern)

OCENY W NIEMCZECH I POLSCE POLSKA NIEMCY   celujący  sehr gut    bardzo dobry  2 gut    dobry  befriedigend    dostateczny  ausreichend    dopuszczający  mangelhaft    niedostateczny     ungenügend 

FERIE W NIEMCZECH W każdym Landzie jest inny termin zakończenia i rozpoczęcia roku szkolnego. Terminy i czas trwania ferii w poszczególnych Landach jest różny. wakacje (Sommerferien) – 6 tygodni, różne terminy ferie jesienne (Herbstferien) ferie świąteczne (Weihnachtsferien) ferie zimowe (Winterferien) ferie wielkanocne (Osterferien); ferie wiosenne (Pfingstferien); dodatkowe dni wolne (w zależności od Landu)

CIEKAWOSTKI Uczniowie nie kupują książek, szkoła wypożycza je uczniom. Przerwy w szkole są co 2 lub co 3 godziny. Trwają 20 i 30 minut. Jest też przerwa godzinna dla tych co zostają w szkole do 16. Jeżeli uczeń szkoły średniej otrzyma z dwóch lub więcej przedmiotów oceny 5 lub 6 może się okazać, że będzie musiał powtarzać klasę. Regulacje te są zależne od władz poszczególnych landów. W niemieckich szkołach nie ma studniówek, są bale maturalne (po maturze). Nie ma możliwości poprawy sprawdzianów. Nie ma mundurków.