Szkoła z charakterem Koncepcja rozwoju szkoły
Fundament i cel. Zasady współpracy i cel jakościowy rozwoju szkoły. Plan obrad Rady pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Pomierzynie 20.08.2015 Fundament i cel. Zasady współpracy i cel jakościowy rozwoju szkoły. Dlaczego? Mierzalny stan obecny i prognozy z zachowaniem obecnych tendencji. Wariant pesymistyczny, realny i optymistyczny. Po co? Obszary korzyści rozwoju szkoły, w tym szczególnie rozwój ucznia. Jak? Etapy rozwoju szkoły, obszary działań. Struktura organizacyjna i podstawowe dokumenty szkoły. Zadania: Plan nadzoru pedagogicznego. Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w tym szczególnie z rodzicami. Zespoły zadaniowe. Wybór = decyzja i DZIAŁANIA. Kalendarz pracy szkoły 2015/16. Arkusz organizacyjny szkoły na rak szkolny 2015/16.
Z A U F A N I E SZKOŁA Z CHARAKTEREM RODZIC NAUCZYCIEL UCZEŃ SZKOŁA Z CHARAKTEREM Fundament i cel. Zasady współpracy i cel jakościowy rozwoju szkoły. Co oznacza „sprawiedliwość”, „godność” ? Szkoła marzeń, do której chciałabym by moje dziecko chodziło? Z A U F A N I E szacunek uczciwość odpowiedzialność CZŁOWIEK, SPRAWCZOŚĆ, ROZWÓJ, JAKOŚĆ, UCZENIE SIĘ, NIE OCENIANIE, NIE ROSZCZENIOWOŚĆ
zaangażowani nauczyciele aktywna społeczność lokalna Infrastruktura. II. Dlaczego? Jak jest? Rok szkol. I II III IV V VI Razem 2014/15 15 9 10 5 59 2015/16 22 71 2016/17 14 75 2017/18 13 83 2018/19 20 93 2019/20 97 1. Podstawowe dane: nauczyciele 10 + 6 administracja 1 pracownicy obsługi 4 2. Największe atuty: zindywidualizowany proces kształtowania postaw (kształcenia i wychowania) zaangażowani nauczyciele aktywna społeczność lokalna Infrastruktura. 3. Największe wyzwania: niż demograficzny (sprawdzian i demografia) wzrost indywidualnego postępu ucznia (Pod.Pr + Tw = Postawa) zmiana roli rodziny i szkoły – roszczeniowość, próg 70 uczniów, przepisy, racjonalność, gmina 4. Co od nas zależy?
„Pozwól mi zrobić to samodzielnie” III. Po co? Obszary korzyści rozwoju szkoły. Szkoła Podstawowa w Pomierzynie - buduje optymalne warunki do harmonijnego rozwoju dziecka. DZIECKO, które działa i proces uczenia się daje mu radość, satysfakcję i motywację do dalszego rozwoju. „Pozwól mi zrobić to samodzielnie” CHARAKTER S I Ł A W O L I (osobowość: motywy, uzdolnienia, temperament, charakter - postawa) SGS: kompetencje poznawcze, aktywność sprawność psychomotoryczna, odporność psychiczna. SZKOŁA ŚRODOWISKO UCZEŃ JA NAUCZYCIEL
SAMODZIELNE DZIAŁANIE Cykl (nawyk) kształtowania charakteru Wg zasad: Szacunku Uczciwości Odpowiedzialności Chcę CEL NATURALNE WYZWANIE SAMODZIELNE DZIAŁANIE RADOŚĆ SATYSFAKCJA MOTYWACJA WEWNĘTRZNA ROZWÓJ CHARAKTER DIALOG Charakter i rozwój samodyscyplina INFORMACJJA ZWROTNA Działanie ŚWIADOMOŚĆ RAZEM Odpowiedzialność Poczucie sprawstwa
SZKOŁA Z CHARAKTEREM BAZA Nauczyciele, inicjowanie działań i trzymanie kierunku rozwoju w codziennej pracy. Rodziny współtworzący szkołę, mądrość babć, umiejętności rodziców, tradycje miejscowe, więzy społeczne, determinacja działań Rady sołeckiej, Stowarzyszenia. Uczniowie chcący być w szkole, „grzeczni”, działający, chcący bawić się. Tradycyjne wydarzenia szkoły, teren i infrastruktura szkoły. 70-lecie szkoły. LOGODYDAKTYKA - Nowoczesny proces nauczania. - Normalne - zdrowe: psychicznie, wartości, fizyczne, zdrowe odżywianie. METODA DALTOŃSKA Nauka samodzielności. Obrazkowe instrukcje działania. Kształtowanie nawyków. MONTESSORI Nauka samodyscypliny. Zasady działania z zachowaniem wolności jednostki i bogactwem różnorodności. Nauka współpracy. Umiejętność twórczego myślenia i działania.
2) Dokumentacja szkoły współtworzona przez nas. IV. J A K ? Etapy rozwoju szkoły, obszary działań. Struktura organizacyjna i podstawowe dokumenty szkoły. Rok szkolny 2015/16 1) Fundamenty (szacunek, uczciwość, odpowiedzialność) CODZIENNA PRACA - prawdziwe działania i prawdziwa satysfakcja. 2) Dokumentacja szkoły współtworzona przez nas. 3) Utworzenie przedszkola, kontynuacja biblioteki szkolnej. 4) Przygotowanie warunków do realizacji innowacji: a) Program własny: Siła sprawczości. b) Przygotowanie pomocy dydaktycznych przez uczniów i rodziców. c) Stopniowy remont sal. Działania rekrutacyjne. Dowóz uczniów, sale, wyposażenie, arkusz, zaj. pozalek d) Nowoczesna przestrzeń dla twórczego rozwoju (korytarze, pomieszczenia, ogród). e) Zajęcia pobudzające i rozwijające zainteresowania, sieć współpracy. Wyjazdy edukacyjne do Szczecina. f) Opracowanie i zgłoszenie innowacji pedagogicznej. 2016/17 I etap realizacji Innowacji pedagogicznej pt. „Szkoła z charakterem” oraz zewnętrzny monitoring. Otwarcie biblioteki szkolnej, oddziału przedszkola i oddziału „0”. 2017/18 II etap realizacji Innowacji pedagogicznej w kl. I-II i III-IV. Monitoring zewnętrzny. 4. 2018/19 – III etap i monitoring zewnętrzny + Letnia szkoła charakteru.
Struktura organizacyjna szkoły DYREKTOR BHP SAMORZĄD UCZNIOWSKI ZOSS RADA PEDAGOGICZNA ZESPOŁY HUMANISTYCZNY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZY WYCHOWAWCZY EWALUACJI ZDROWIA INNOWACJI POMOCY P WDN 70-LECIA SEKRETARZ WOŹNY RADA RODZICÓW RADA RODZICÓW PRACOWNIK PRAC LEKKICH PRACOWNIK PRAC LEKKICH PRACOWNIK PRAC LEKKICH
1. Plan nadzoru pedagogicznego (koncepcja, samodzielność): V. Zadania: 1. Plan nadzoru pedagogicznego (koncepcja, samodzielność): 1) Plan zespołu humanistycznego, matematyczno-przyrodniczego, dydaktyczno – wychowawczego. 2) Kalendarz pracy szkoły. Podstawa programowa a cykle nawyków działania. 3) Mierniki postępu ucznia w cyklu kształcenia etap każdej klasy na wymagania konieczne. 4) Efektywność nauczania przy współpracy rodziców. Jak nauczyć dziecko? (a „nie umie”). 5) Regulaminy RP, OPN. 2. Spójna dokumentacja. Statut, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Przedmiotowy System Oceniania, Regulaminy, Kontrola zarządcza, Dokumentacja przebiegu nauczania np. rozkład realizacji podstaw programowych. 3. Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w tym szczególnie z rodzicami. Najwięksi sprzymierzeńcy i szacunek. Zespoły zadaniowe np.: Pomocy psychologiczno – pedagogicznej – Halina Kowalska Innowacji pedagogiczno-organizacyjnej – Sylwia Tillack i Dorota Maślak 70-lecie publikacja, informacje o szkole pisemne, wyróżnienia i inne – M. Kawecka Ewaluacji – Iwona Karbowiak + przewodniczące zespołów Zdrowia – Emilia Grabowska – Grządziel Wydarzeń szkolnych i w środowisku – Konrad Chwastek, Dorota Maślak WDN – Klaudia Kozak ZFŚS – Tamara Kisała
WDN Modułowy program rozwoju zawodowego nauczycieli : obszary rozwoju, A, B, C… - książka, min. dokumentacji, a max bezpośredniej pracy z dzieckiem. Logodydaktyka – Witold Kołodziejczyk Szkoły Montessori Pedagogika daltońska Przywództwo w edukacji (dyrygent a wokalista), nadzór pedagogiczny – Grzegorz Mazurkiewicz Szkoła ucząca się – Jacek Strzemieczny, Artur Łęga Szkoła promująca zdrowie – Katarzyna Stępniak Polskie Stowarzyszenie Kreatywności – Dorota Kulesza
VI. Wybór = decyzja i DZIAŁANIA m.in (zespoły i zadania): - Kalendarz pracy szkoły 2015/16 - sale lekcyjne, - rozpoczęcie roku szkolnego, - spotkanie z rodzicami, - informacje na stronę internetową, - podstawowa dokumentacja nauczyciela, - zasada TAJEMNICY RADY PEDAGOGICZNEJ VII. Arkusz organizacyjny szkoły na rak szkolny 2015/16: - przepisy, - przejrzystość i prawda, - rozwój szkoły – ucznia, - sprawdzenie grup uczniów. RODZIC NAUCZYCIEL UCZEŃ Zdrowy rozwój społeczny dziecka Indywidualizacja procesu rozwoju SZKOŁA CHARAKTERU SAMODZIELNE DZIAŁANIA DZIECKA
Z A U F A N I E WYZWANIE SAMODZIELNE DZIAŁANIE RADOŚĆ MOTYWACJA WEWNĘTRZNA Z A U F A N I E