Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców"— Zapis prezentacji:

1 Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców

2 CEL - wyposażenie dziecka w:
Kształtowanie kompetencji w placówce przedszkolnej ma wyjątkowy charakter CEL - wyposażenie dziecka w: odpowiednią WIEDZĘ dostarczenie okazji do zdobywania UMIEJĘTNOŚCI praktycznych działania umożliwiające kształtowanie odpowiednich POSTAW Na tym etapie rozwojowym i edukacyjnym na szczególną uwagę zasługują zatem: modelowanie, naśladowanie pozytywnych wzorców, świadome tworzenie sytuacji, odczuwanie i eksplorację dostępnej przestrzeni z zastosowaniem zasad indywidualnego podejścia do każdego dziecka. Proces kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych trwa przez całe życie, a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.

3 8 kompetencji kluczowych
Kompetencje w zakresie czytania i pisania.  Kompetencje językowe. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii Kompetencje cyfrowe.   Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się. Kompetencje obywatelskie. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.  Kompetencje w zakresie świadomość i ekspresji kulturalnej. 

4 1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania
Jest to zdolność do codziennego komunikowania się dziecka w środowisku przedszkolnym : o własnych potrzebach, emocjach, rozumienia, wyrażania, tworzenia i interpretowania: pojęć, uczuć, faktów, opowiadanie o zdarzeniach, odpowiadanie na pytania.

5 2. Kompetencja językowa Opiera się na: wprowadzaniu zabaw językowych,
używaniu prostych zwrotów w języku obcym w sytuacjach codziennych i w zabawie wskazywanie na bogactwo kulturowe, społeczne i językowe innych narodów.

6 3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii Jest to umiejętność wykorzystywania myślenia matematycznego i logicznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji nauki technologii i inżynierii, odnosi się do wiedzy oraz sposobów rządzących światem przyrody, czyli eksperymentowanie, obserwowanie zjawisk, majsterkowanie.

7 4. Kompetencje cyfrowe  Realizowane są poprzez działania wprowadzające dziecko w : przestrzeń wirtualną, korzyści z zastosowania technologii cyfrowych, podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, zabawy projektowe, konstrukcyjne, pracę techniczną i plastyczną kodowanie na dywanie, korzystanie z narzędzi TIK

8 5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
Przedszkole to pierwsze metodyczne doświadczenie dziecka związane z uczeniem się konsekwentnym, możliwie świadomym ukierunkowanym na osiągniecie konkretnych celów Rolą przedszkola jest poznanie indywidualnych cech, preferencji dziecka, dobór odpowiednich metod i form: pracy grupowej, indywidualnej ,zespołowej tworząc dzieciom sytuacje, w których uczą się one gospodarowania czasem przeznaczonym na zabawę, współpracują przy wykonywaniu zadania.

9 6. Kompetencje obywatelskie
Na etapie przedszkolnym to zdolność do stopniowego wychodzenia poza obszar rodziny. Celem jest wykształcenie u dzieci postaw społecznie pożądanych: budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, okolicy, kraju, stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji, umiejętność współpracy, otwartość, bezkonfliktowość, tolerancja, 

10 7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Należy to rozumieć jako zdolność do wcielania pomysłów w czyn. Kompetencja ta obejmuje stwarzanie dzieciom warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania, doświadczania.

11 8. Kompetencje w zakresie Świadomości i ekspresji kulturalnej
Praca w tym obszarze ukierunkowana jest na twórcze wyrażanie doświadczeń i emocji za pośrednictwem różnorodnych środków ekspresji: muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych. Doświadczania takie pozwalają na wyrażenie przez dziecko różnorodnych stanów emocjonalnych, wyzwolenie pozytywnych emocji, a przez to otwarcie się na nowości i pomagają w nawiązaniu relacji.


Pobierz ppt "Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców"

Podobne prezentacje


Reklamy Google