wyniki badania społecznego Wyszków 2014 Badania warunków życia i jakości usług publicznych wyniki badania społecznego Wyszków 2014 opracowanie: dr Cezary Trutkowski
Ocena warunków życia i jakości usług publicznych Zawartość prezentacji 1 Informacje o badaniu 2 Postawy mieszkańców 3 Ocena warunków życia i jakości usług publicznych
1 Kontekst badań Informacje o badaniu Badanie miało za zadanie dostarczyć władzom samorządowym oraz innym zainteresowanym wiedzy niezbędnej w procesie planowania zrównoważonego rozwoju lokalnego. Kontekst badań Badanie koncentruje się na: Czynnikach wpływających na jakość życia mieszkańców Usługach realizowanych przez instytucje samorządowe
1 Cele badania Badanie warunków życia i jakości usług publicznych Informacje o badaniu Badanie warunków życia i jakości usług publicznych Określenie problemów i potrzeb społecznych Poznanie postulatów mieszkańców dotyczących działań władz gminy Poznanie oczekiwań mieszkańców w odniesieniu do kierunku rozwoju gminy Identyfikacja najważniejszych problemów gminy, według mieszkańców Cele badania
1 Wielkość próby i jej realizacja Informacje o badaniu Próba w badaniu jest reprezentatywną próbą gospodarstw. W WYSZKOWIE ogółem jest 10720 „domostw” (unikalnych adresów mieszkalnych) Do badania wylosowano 371 gospodarstw domowych (+ 111 gospodarstw w próbie rezerwowej). zakładana wielkości przedziału ufności = 5% (tzw. błąd pomiaru) zakładany poziom ufności = 95% Ankiety zrealizowano w 293 gospodarstwach (wykorzystując adresy z próby rezerwowej) – oznacza to realizację zakładanej wielkości próby na poziomie 78,9% Terenowa realizacja badania była prowadzona (koordynowana i nadzorowana) przez FRDL Centrum Mazowsze Wielkość próby i jej realizacja
1 Informacje o badaniu Próba była warstwowana do wyodrębnionych obszarów. Badanie jest reprezentatywne na poziomie całej gminy, ale nie na poziomie poszczególnych obszarów (sołectw). Analizując dane zawarte w raporcie, porównując je i wyciągając z nich wnioski należy mieć na uwadze: odsetek odpowiedzi „nie wiem” fakt, że jednostką analizy było gospodarstwo domowe (mimo, że dla płynności narracji w raporcie stosowane jest zamiennie z „mieszkańcy”, „badani” itp.) (używany czasami w raporcie symbol „n=„ oznacza liczbę odpowiedzi na dane pytanie, do której należy odnieść podany odsetek) Uwagi metodologiczne
Skład gospodarstw domowych Charakterystyka respondentów
Skład gospodarstw domowych Charakterystyka respondentów 70,3 %
Źródła utrzymania gospodarstw (możliwych wiele wskazań) Charakterystyka respondentów
Główne źródła utrzymania i sytuacja materialna mieszkańców
Sytuacja mieszkaniowa badanych Charakterystyka respondentów
Sytuacja mieszkaniowa badanych Charakterystyka respondentów
Charakterystyka respondentów Sytuacja stałych domowników Charakterystyka respondentów
2 Postawy mieszkańców
Zadowolenie z miejsca zamieszkania
Zadowolenie z miejsca zamieszkania
Gmina WYSZKÓW, jako miejsce do życia
Sposób postrzegania miasta
Postrzeganie zamożności gminy a jej ocena
Ocena gminy a sytuacja życiowa domowników
Sytuacja życiowa a ocena gminy
Zainteresowanie sprawami gminy Czy w ciągu ostatnich trzech miesięcy komuś z domowników zdarzyło się:
Źródła informacji
Zainteresowanie sprawami gminy a aktywność
Zainteresowanie sprawami gminy a aktywność
Zainteresowanie sprawami gminy, a jej ocena
Zaangażowanie w życie gminy
Zaangażowanie w życie gminy a zainteresowanie jej sprawami
Zaangażowanie w życie gminy a poczucie bezpieczeństwa
Zaangażowanie w życie gminy a sytuacja materialna
Zaangażowanie w życie gminy a jej ocena
Aktywność społeczna
Aktywność społeczna
Aktywność społeczna
Działalność społeczna a ocena gminy
Poczucie wpływu
Poczucie wpływu a zadowolenie z zamieszkania w gminie
KTO ma poczucie wpływu na sprawy lokalne?
Poczucie wpływu a ocena życia w gminie
Zaufanie i postrzeganie relacji społecznych
Poziom społecznego zaufania a ocena gminy
Poczucie bezpieczeństwa
Poczucie bezpieczeństwa a ocena gminy
Poczucie bezpieczeństwa a ocena gminy
Poczucie bezpieczeństwa a ocena gminy Jak, ogólnie rzecz biorąc, oceniacie Państwo bezpieczeństwo w miejscach publicznych w naszej gminie? Czy jest tam na ogół:
Poczucie bezpieczeństwa a zaufanie
Oceny warunków życia i jakości usług publicznych 3 Oceny warunków życia i jakości usług publicznych
Ocena władz gminy – działalność informacyjna
Ocena władz Miasta i Gminy – działalność informacyjna
Działalność informacyjna władz a poczucie wpływu
Działalność informacyjna władz a ocena gminy
Działalność informacyjna władz a ocena gminy
Ocena władz gminy – postawy względem inicjatyw mieszkańców
Ocena władz gminy – postawy względem inicjatyw mieszkańców
Ocena władz gminy – postawy względem inicjatyw mieszkańców
Ocena pracy Urzędu Miasta Jak, ogólnie rzecz biorąc, oceniacie Państwo NASTAWIENIE urzędników miejskich DO MIESZKAŃCÓW załatwiających sprawy w Urzędzie Miasta?
Uwarunkowania oceny pracy Urzędu
Uwarunkowania oceny pracy Urzędu
Uwarunkowania oceny pracy Urzędu
Ocena działań BURMISTRZA Skala ocen szkolnych 1-6 % wskazań poszczególnych ocen Średnia: 3,62 Mediana*: 4 *Mediana - miara tendencji centralnej, dla której połowa obserwacji (50%) leży powyżej, a druga połowa poniżej jej wartości
Ocena działalności BURMISTRZA a sytuacja materialna Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działalności BURMISTRZA a zainteresowanie sprawami gminy Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działalności BURMISTRZA a ocena polityki informacyjnej Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działalności BURMISTRZA a poczucie wpływu na sprawy lokalne Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działalności BURMISTRZA a ocena pracy Urzędu Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działań RADY MIASTA Skala ocen szkolnych 1-6 % wskazań poszczególnych ocen Średnia: 3,28 Mediana*: 3 *Mediana - miara tendencji centralnej, dla której połowa obserwacji (50%) leży powyżej, a druga połowa poniżej jej wartości
Ocena działań RADY MIASTA a sytuacja materialna Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działalności RADY MIASTA a zainteresowanie sprawami gminy Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działalności RADY MIASTA a ocena polityki informacyjnej Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działalności RADY MIASTA a poczucie wpływu na sprawy lokalne Skala ocen szkolnych 1-6
Ocena działalności RADY MIASTA a ocena pracy Urzędu Skala ocen szkolnych 1-6
Środowisko i otoczenie
Środowisko i otoczenie
Środowisko i otoczenie 1. Jakość WODY PITNEJ 2. Czystość POWIETRZA 3. Czystość ŚRODOWISKA NATURALNEGO 4. Obecność PRZYRODY w otoczeniu człowieka 5. Dbałość instytucji publicznych o stan ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO 6. Estetykę BUDYNKÓW PUBLICZNYCH 7. Czystość MIEJSC PUBLICZNYCH 8. Odbiór śmieci z gospodarstw domowych 9. Możliwość SEGREGACJI ŚMIECI
Infrastruktura drogowa, transport i bezpieczeństwo na drogach
Infrastruktura drogowa, transport i bezpieczeństwo na drogach
Infrastruktura drogowa, transport i bezpieczeństwo na drogach
Infrastruktura drogowa, transport i bezpieczeństwo na drogach
Infrastruktura drogowa, transport i bezpieczeństwo na drogach
Infrastruktura drogowa, transport i bezpieczeństwo na drogach
Infrastruktura drogowa, transport i bezpieczeństwo na drogach 1. Dostępność publicznego TRANSPORTU ZBIOROWEGO na terenie gminy 2. Jakość publicznego TRANSPORTU ZBIOROWEGO na terenie gminy 3. Jakość / stan nawierzchni DRÓG / ULIC 4. Przepustowość głównych tras komunikacyjnych w gminie w godzinach szczytu 5. Dostępność TRAS ROWEROWYCH 6. Bezpieczeństwo na drogach 7. Utrzymanie dróg publicznych W ZIMIE
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze UWAGA! Wyniki dla tych respondentów, którzy udzielili odpowiedzi na pytanie
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze UWAGA! Wyniki dla tych respondentów, POSIADAJĄCYCH DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM / SZKOLNYM
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Oświata i inne działania edukacyjno-wychowawcze
Edukacja 1. Jakość nauczania w SZKOŁACH PODSTAWOWYCH 2. Jakość nauczania w SZKOŁACH GIMNAZJALNYCH 3. Jakość WYPOSAŻENIA szkół 4. Dostępność PRZEDSZKOLI 5. Dostępność PLACÓW ZABAW DLA DZIECI 6. Dostępność ŚWIETLIC SZKOLNYCH dla dzieci i młodzieży 7. Dostępność ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH dla dzieci i młodzieży 8. Dostępność RÓŻNYCH FORM ciekawego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży
Rozwój przedsiębiorczości
Rozwój przedsiębiorczości
Rozwój przedsiębiorczości
Sytuacja materialna rodziny a ocena gminy
Sytuacja materialna rodziny a zaufanie społeczne
Sytuacja materialna rodziny a zaufanie społeczne
Aktywność / wykluczenie społeczne
Aktywność / wykluczenie społeczne
Pomoc społeczna i zdrowie
Pomoc społeczna i zdrowie
Pomoc społeczna i zdrowie
Uwarunkowania oceny sfery polityki społecznej
Uwarunkowania oceny sfery polityki społecznej
Uwarunkowania oceny sfery polityki społecznej
Uwarunkowania oceny sfery polityki społecznej
Uwarunkowania oceny sfery polityki społecznej
Uwarunkowania oceny sfery polityki społecznej
Polityka społeczna 1. działalność INSTYTUCJI OPIEKI SPOŁECZNEJ 2. przystosowanie budynków publicznych do POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH 3. możliwość skorzystania przez potrzebujących z USŁUG OPIEKUŃCZYCH finansowanych przez GMINĘ 4. POMOC udzielaną PRZEZ INSTYTUCJE GMINY osobom znajdującym się w gorszym położeniu 5. POMOC udzielaną PRZEZ ORGANIZACJE SPOŁECZNE osobom znajdującym się w gorszym położeniu 6. Zainteresowanie instytucji gminnych problemami SENIORÓW 7. dostęp do LEKARZY SPECJALISTÓW 8. Funkcjonowanie APTEK
Kultura, sport i rekreacja
Kultura, sport i rekreacja
Kultura, sport i rekreacja
Czynniki kształtujące kapitał społeczny
Czynniki kształtujące kapitał społeczny
Kultura, sport i rekreacja
Sfera kultury, sportu i rekreacji 1. Działalność DOMÓW KULTURY 2. działalność BIBLIOTEK 3. możliwość udziału w imprezach sportowych JAKO WIDZ 4. możliwość CZYNNEGO UPRAWIANIA sportu 5. możliwość uczestniczenia JAKO WIDZ/SŁUCHACZ w życiu KULTURALNYM 6. możliwości PODJEMOWANIA DZIAŁAŃ ARTYSTYCZNYCH 7. możliwości czynnego UCZESTNICZENIA w różnych działaniach społecznych 8. DOSTĘPNOŚĆ MIEJSC, w których dorośli mogą spędzać czas wolny poza domem 9. dostęp do miejsc rekreacji (wypoczynku na łonie natury) w najbliższej okolicy Pana(i) zamieszkania 10. jakość DRÓG DLA PIESZYCH w Pana(i) najbliższej okolicy
Najbardziej palące problemy (+) (-) Najbardziej palące problemy
Preferencje budżetowe mieszkańców
Budowa hali sportowej? Czy Państwa zdaniem samorząd Wyszkowa powinien zainwestować w budowę nowej hali sportowej, nawet gdyby odbyło się to kosztem innych inwestycji? % wskazań 23,2% 49,5% 27,3% 18,2% : 81,8% 30,0% : 70,0% 36,4% : 63,6%
Budowa hali sportowej? Jak oceniacie Państwo w NASZEJ GMINIE możliwość uczestniczenia w imprezach sportowych jako widz? vs Czy Państwa zdaniem samorząd Wyszkowa powinien zainwestować w budowę nowej hali sportowej, nawet gdyby odbyło się to kosztem innych inwestycji?
Budowa hali sportowej? Jak oceniacie Państwo w NASZEJ GMINIE możliwość czynnego uprawiania sportu? vs Czy Państwa zdaniem samorząd Wyszkowa powinien zainwestować w budowę nowej hali sportowej, nawet gdyby odbyło się to kosztem innych inwestycji?
Budowa hali sportowej? Jaką ocenę wystawiliby Państwo BURMISTRZOWI za jego działalność w czasie tej kadencji? vs Czy Państwa zdaniem samorząd Wyszkowa powinien zainwestować w budowę nowej hali sportowej, nawet gdyby odbyło się to kosztem innych inwestycji? Akceptacja dla budowy hali sportowej rośnie wśród zwolenników Burmistrza Ocena:
Budowa kompleksu sportowego na obrzeżach miasta? Jakie jest Państwa zdanie, na temat pomysłu wybudowania nowoczesnego kompleksu sportowego (m.in. nowego stadionu i hali sportowej) na obrzeżach miasta i przeniesienia tam dotychczasowej bazy sportowej? % wskazań 36,1% 36,8% 26,9% 47,8% : 52,2% 45,6% : 54,4% 56,5% : 43,4%
Budowa kompleksu sportowego na obrzeżach miasta? Jak oceniacie Państwo w NASZEJ GMINIE możliwość uczestniczenia w imprezach sportowych jako widz? vs Opinia na temat pomysłu wybudowania nowoczesnego kompleksu sportowego (m.in. nowego stadionu i hali sportowej) na obrzeżach miasta?
Budowa kompleksu sportowego na obrzeżach miasta? Jak oceniacie Państwo w NASZEJ GMINIE możliwość czynnego uprawiania sportu? vs Opinia na temat pomysłu wybudowania nowoczesnego kompleksu sportowego (m.in. nowego stadionu i hali sportowej) na obrzeżach miasta?
Budowa kompleksu sportowego na obrzeżach miasta? Jaką ocenę wystawiliby Państwo BURMISTRZOWI za jego działalność w czasie tej kadencji? vs Opinia na temat pomysłu wybudowania nowoczesnego kompleksu sportowego (m.in. nowego stadionu i hali sportowej) na obrzeżach miasta? Akceptacja dla pomysłu budowy kompleksu sportowego ZDECYDOWANIE rośnie wśród zwolenników Burmistrza Ocena:
Dziękuję za uwagę Badania warunków życia i jakości usług publicznych WYSZKÓW 2014 Dziękuję za uwagę