Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Funkcje wyników egzaminów zewnętrznych w życiu szkoły: Informacyjna – wyniki przekazują informację o osiągnięciach uczniów określonych wymaganiami egzaminacyjnymi; Wartościująca – pozwala wyrażać opinię o pracy uczniów, nauczycieli, szkoły Motywująca – pozwala motywować do zwiększonego wysiłku; Korygująca – pozwala dokonywać zmian w procesie kształcenia
Analiza wyników – na poziomie szkoły Rozkład wyników w szkole na tle kraju, województwa, powiatu, gminy; Miary tendencji centralnej – mediana, średnia arytmetyczna; Miary zróżnicowania – wynik maksymalny, wynik minimalny, odchylenie standardowe; Skala staninowa
Nr stanina Nazwa stanina Proc. teoret. Klasa Szkoła Opis wyników Liczba wyników Procent wyników 1 najniższy 4 Obszar wyników niskich 2 bardzo niski 7 3 niski 12 niżej średni 17 Obszar wyników średnich 5 średni 20 6 wyżej średni wysoki Obszar wyników wysokich 8 bardzo wysoki 9 najwyższy
Analiza wyników – na poziomie szkoły Wnioski: Jaki średni wynik osiągnęła szkoła; Jak wypada szkoła na tle innych; Ilu uczniów osiągnęło wynik najwyższy, najniższy; Jakie było zróżnicowanie wyników
Analiza wyników – na poziomie klasy współczynnik łatwości poszczególnych zadań – mocne i słabe strony uczniów; ustalenie obszarów odpowiedzialności;
Analiza wyników – na poziomie klasy Jak często???
Analiza wyników – na poziomie klasy Wnioski: które umiejętności sprawiały uczniom trudności; które umiejętności były dla uczniów łatwe; które umiejętności zostały opanowane najsłabiej; jakie typowe błędy popełniali uczniowie; Jakie były przyczyny trudności uczniów;
Kontekstowa interpretacja wyników – na poziomie klasy Czynniki kontekstowe: indywidualne (osobowość ucznia); środowiskowe (rodzinne); dydaktyczne (szkoła);
Analiza szkolnego systemu kształcenia: wewnątrzszkolny system oceniania; organizacja zajęć lekcyjnych; stosowanie pomocy dydaktycznych; kompetencje nauczycieli i ich zaangażowanie w pracę; absencja nauczycieli i organizacja zastępstw; organizacja zajęć pozalekcyjnych;
Wynik egzaminu zewnętrznego Liczba uczniów w wierszu Ocena z przedmiotu Liczba uczniów w wierszu Ocena/ stanin dop dst db bdb cel stanin 1 w. b.niski stanin 2i3 w. niski stanin 4,5,6 w. średni stanin 7,8 w. wysoki stanin 9 w. b.wysoki
Dziękuję za uwagę a.kobylec@zs3.szczecin.pl