Edukacja kluczowym warunkiem skutecznej realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju Anna Batorczak Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Advertisements

Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Autor: Karolina Piwczyk Chorzów 2013r.. W czasie trwania projektu wszyscy przygotowywaliśmy się do założenia i późniejszej działalności w stowarzyszeniu.
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Wzór dla decydentów (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse dla.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Prawa kobiet w XXI wieku
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Mateusz Polaszewski IaG Żródła:Wikipedia,Encyklopedia PWN,strona handel-emisjami.pl.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Fundacja Hospicyjna powstała na początku 2004 roku.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Debata ”Lokalny ekorozwój – przestrzeń wokół nas”.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Koncepcja „generacji” praw człowieka
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
Imię i Nazwisko Afiliacja
Bądź częścią rozwiązania
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Szkoła Promująca Zdrowie
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Przedszkole Promujące Zdrowie
Możliwości rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Wzrost gospodarczy i godna praca
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Prezentacja pt. Wyeliminować głód, osiągnąć bezpieczeństwo żywnościowe i lepsze odżywanie i promować zrównoważone rolnictwo.
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
Edukacja globalna w szkole podstawowej
Prezentacja planu biznesowego
Myśl ekologicznie Żyj fantastycznie.
Miasto Przyjazne Dzieciom
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Nazwa firmy Biznesplan.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Współczesne kierunki polityki społecznej
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Zapis prezentacji:

Edukacja kluczowym warunkiem skutecznej realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju Anna Batorczak Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem ucbs@uw.edu.pl

Rozwój Zrównoważony Proces mający na celu zaspokojenie aspiracji rozwojowych obecnego pokolenia, w sposób umożliwiający realizacje tych samych dążeń następnym pokoleniom.  "Nasza wspólna przyszłość„- Raport Światowej Komisji Środowiska i Rozwoju ONZ, obradującej pod przewodnictwem Gro Harlem Brundtland (2017r)

W raporcie Brundtland za główne elementy zrównoważonego rozwoju uznano: Zmianę jakości wzrostu gospodarczego. Zapewnienie zatrudnienia, wyżywienia, zaopatrzenia w wodę i urządzenia sanitarne. Utrzymanie odpowiedniego poziomu populacji ludzkiej. Ochronę, a nawet zwiększenie bazy bogactw naturalnych. Reorientację procesów technologicznych i sposobów zarządzania. Integralne połączenie ekonomii z ekologią w procesie podejmowania decyzji gospodarczych.

Idea zrównoważonego rozwoju ma trzy wzajemnie powiązane wymiary: przyrodniczy, Ekonomiczny, społeczny.

1992 r. Konferencja ONZ w Rio de Janeiro Środowisko i Rozwój Deklaracja z Rio na temat Środowiska i Rozwoju Agenda 21 (Globalny Program Działań) Konwencja klimatyczna Konwencja o ochronie różnorodności biologicznej Deklaracja o lasach

Powszechnie przyjmuje się, że inicjowanie, wprowadzanie i utrwalanie zasad zrównoważonego rozwoju może nastąpić tylko poprzez skuteczną edukację.

Ostatnie, najważniejsze zobowiązania do prowadzenia edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Dekada Edukacji na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2005-2014) ONZ UNESCO Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (2005)   Program Działań Globalnych Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju (Global Action Programme on Education for Sustainable Development - GAP). – ONZ UNESCO (2015) Cele Zrównoważonego Rozwoju – ONZ (2015)

17 Celów Zrównoważonego Rozwoju przyjętych na 70 sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ obradującego 25-27 września 2015 r. w Nowym Jorku z udziałem 100 przedstawicieli państw, szefów rządów i liderów społeczeństwa obywatelskiego.

Cel 1. Wyeliminowanie wszelkich form ubóstwa na świecie Do 2030 roku wyeliminować skrajne ubóstwo na całym świecie aktualnie mierzone jako utrzymywanie się za mniej niż $1,25 dziennie.

Cel 2. Wyeliminowanie głodu, osiągnięcie bezpieczeństwa żywnościowego, zapewnienie lepszego odżywiania i promocja zrównoważonego rolnictwa. 2.1 Do 2030 roku wyeliminować głód i zapewnić wszystkim ludziom, w szczególności ubogim i narażonym na zagrożenia, w tym niemowlakom, dostęp do bezpiecznej, pożywnej żywności w wystarczającej ilości przez cały rok.

2.4 Do 2030 roku utworzyć systemy zrównoważonej produkcji żywności oraz wdrożyć praktyki odpornego rolnictwa mające zwiększyć wydajność i produkcję, podtrzymywać ekosystemy, wzmocnić zdolność przystosowania się do zmian klimatycznych, ekstremalnych zjawisk pogodowych, suszy, powodzi i innych katastrof, a także mające stopniowo poprawiać jakość gleby i gruntów.

Cel 3. Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt Do 2030 roku wyeliminować przypadki zgonów wśród noworodków i dzieci poniżej piątego roku życia, którym można zapobiec. 

Cel 6. Zapewnić wszystkim ludziom dostęp do wody i warunków sanitarnych poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi Do 2030 roku zapewnić powszechny i sprawiedliwy dostęp do bezpiecznej wody pitnej po przystępnej cenie. Do 2020 roku zapewnić ochronę i odnowić ekosystemy zależne od wody, w tym tereny górskie, lasy, tereny podmokłe, rzeki, jeziora i wody podziemne.

Cel 12. Zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji Do 2030 roku zapewnić zrównoważone zarządzanie i efektywne zużycie zasobów naturalnych.

Cel 14. Chronić oceany, morza i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony Do 2025 roku zapobiegać i znacznie zmniejszyć poziom wszelkich rodzajów zanieczyszczeń morza, w szczególności powstałych w wyniku działalności na lądzie, w tym śmieci i odpadków żywnościowych zrzucanych do morza.

. Cel 15: Chronić, przywrócić oraz promować zrównoważone użytkowanie ekosystemów lądowych, zrównoważone gospodarowanie lasami, zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej

„From ending powerty and hunger to responding to climate change and sustaining our natural resources, food and agricalture lies at the hart of the 2030 Agenda”

Stowarzyszenie Ekologiczno – Kulturalne ZIARNO

Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie powstał dzięki wsparciu duńskiej Fundacji Velux.     Program pierwszego kursu opracowywany został we współpracy międzynarodowej dzięki projektowi z programu Erasmus+ pod tytułem: "Budowanie kompetencjikluczowych a pedagogika uniwersytetów ludowych w Europie XXI wieku".

„Rozwój zrównoważony na co dzień. Zbiór scenariuszy lekcyjnych” Publikacja to zbiór scenariuszy lekcyjnych dla uczniów w wieku 10-14 lat poświęconych temu jak na co dzień – poprzez nasz styl życia, zakupy, segregowanie odpadów i inne codziennie zachowania możemy dbać o środowisko przyrodnicze i sytuację ludzi. Publikacja powstała w ramach realizacji projektu finansowanego z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego VISEGRAD +  

Publikacje dla słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku Publikacja przeznaczona dla słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Przedstawia ideę zrównoważonego rozwoju, przyczyny braku zrównoważenia produkcji i konsumpcji, a także propozycje działań, które każdy może prowadzić w swoim najbliższym otoczeniu, aby przysłużyć się zrównoważonemu rozwojowi.

Książka poświęcona jest zagadnieniu różnorodności biologicznej. Publikacja podzielona jest na dwie części, z których pierwsza skierowana jest do dojrzałych czytelników – głównie do słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku, zaś druga przeznaczona jest do czytania dzieciom przez starszego opiekuna. 

Dziękuję za uwagę