Zespół Roboczy ds. likwidacji uciążliwości zapachowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Redukcja niskiej emisji przez ogrzewanie ciepłem sieciowym Żory, 12 maj
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
SPORZĄDZANIE PROJEKTÓW UMÓW. Inter – Group sp.k. sp. z.o.o. jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki gruntu zabudowanej budynkiem biurowym,
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
IPOPEMA / Poufne SPOTKANIE PRASOWE Gdańsk, 3 października 2014 r., godz. 13:00 Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego dotyczące Zakładu Termicznego.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Budowa Instalacji Prosumenckich. Program prezentacji  Definicje  Instalacje prosumenckie – fotowoltaika i kolektory słoneczne  Doświadczenia, realizacje.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Elektrownie Joanna Orłowska Kamila Boguszewska II TL.
GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY MIASTO OŁAWA W ASPEKCIE UDZIAŁU GMINY W ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNYM ŚLĘZA-OŁAWA (PODSUMOWANIE 2 LAT FUNKCJONOWANIA.
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
DOZAMEL Sp. z o.o. – Zarządca WPP Spotkanie Rady Parku Rozwój i integracja infrastruktury WPP etap I oraz dalsze zamierzenia Zarządcy WPP.
 PODSUMOWANIE PROJEKTU „POSTAW NA SŁOŃCE”. Energia konwencjonalna : ● - spalanie paliw kopalnych ● - promieniowanie pierwiastków Energia Odnawialna:
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. w Gdańsku Czyste Miasto Gdańsk ① Zwolnienia/zatrudnienia w 2013 roku ( - 50 osób +51 ) ② Najczęściej występujące powody.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Uczniowie klasy 4 b odwiedzili i dowiedzieli się o prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie zbierania i transportu nieczystości stałych komunalnych.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych z dostawą urządzeń i ich uruchomieniem na Kontrakt nr 1 „BUDOWA ZAKŁADU TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW.
Joanna Tobolewicz Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Energetyki
„Zintegrowany systemu gospodarki odpadowo-energetycznej w Regionie Południowo-Zachodnim województwa podkarpackiego”
Budowa Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Kozodrzy
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Analiza doświadczenia polskiego i ukraińskiego w zakresie zarządzania ochroną środowiska na przykładzie wybranych miast   Y. Zhuk.
Zmiany w Umowie i Projekcie
Promnice, Zameczek Myśliwski
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
Departament Środowiska Wydział Informacji i Planowania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regulamin działania KM RPO WP
ODPADY Od początku … do końca
Rozbudowa PSZOK w Sandomierzu
Aspekty prawne użytkowania instalacji grzewczych do 1 MW na paliwa stałe Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska.
Gospodarowanie odpadami
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Zespół Roboczy ds. likwidacji uciążliwości zapachowych ZTPO w Oświęcimiu Zespół Roboczy ds. likwidacji uciążliwości zapachowych Październik 2017 r.

O projekcie Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Synthos (spalarnia): Ma charakter energetyczny. Jest formą modernizacji istniejącej Energetyki w celu dostosowania do wymagań Dyrektyw unijnych w zakresie emisji przemysłowych do atmosfery. Zapewnia bardzo wysoką efektywność wytwarzania energii zarówno cieplnej jak też elektrycznej. Zastosowana technologia i możliwość odbioru ciepła z instalacji przez cały rok gwarantuje wykorzystanie (odzysk) energii chemicznej z paliwa (odpadów) w 86%. Rozwiązanie wykorzystuje tzw. wysokosprawną kogenerację. Doskonale wpisuje się w gospodarkę odpadami komunalnymi w regionie poprzez ograniczenie ilości składowanych odpadów pochodzących z instalacji segregacji. Pozwala zagospodarować frakcje palne wysegregowane z odpadów komunalnych zmieszanych z istniejących w najbliższej okolicy zakładów segregacji.

Wątpliwość 1: Projekt spalarni został zmieniony po Decyzji Środowiskowej

Dotychczas Nowe podejście Projekt na etapie Pozwolenia na budowę, zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach z 2011 roku został doprecyzowany i sprawdzony, czy jego oddziaływanie na środowisko nie jest większe. Ponieważ problem zmian pewnych rozwiązań technologicznych, które wg ekspertów nie mają negatywnego wpływu na środowisko, wywołał niezadowolenie społeczne, Synthos zdecydował: nie wprowadzać zmian w systemie oczyszczania spalin. SCR pozostanie jako system odazotowania i skruber końcowy.

Wątpliwość 2: Wystąpiono o zgody na spalanie odpadów, których formalnie w Małopolsce nie ma (kod 190814)

Dotychczas Nowe podejście Synthos nigdy nie występował o spalanie odpadów o kodzie 19 08 14, ponieważ spalarnia jest dedykowana spalaniu odpadów komunalnych, a odpad 19 08 14 jest szlamem z innego niż biologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych. Na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej planowane do przetwarzania były: - 20 03 01 - zmieszane odpady komunalne, - 19 08 05 - ustabilizowane osady ściekowe, - 19 12 12 - inne odpady z mechanicznej obróbki. Odpadu 19 08 14 nadal nie ma w wykazie odpadów przeznaczonych do spalania w spalarni ZTPO. Kod 19 08 14 pojawił się w Małopolskim Planie Gospodarki Odpadami jako możliwy do zagospodarowania z punktu widzenia Marszałka Województwa, ale żeby go spalić spalarnia musi o to wystąpić.

Wątpliwość 3: Waloryzacja żużli będzie odbywała się w Oświęcimiu

Dotychczas Nowe podejście Na etapie opracowania projektu budowlanego odstąpiono od budowy odrębnej instalacji służącej waloryzacji żużli paleniskowych. Waloryzacja jest procesem odznaczającym się istotnym oddziaływaniem na środowisko i źródłem niezorganizowanej emisji pyłów, w tym pyłu PM 10 i PM 2,5. Rezygnacja z tego typu instalacji jest korzystna dla środowiska. Została dokonana po szczegółowej analizie ekonomiczno-ekologicznej. Odzyskiem tego odpadu zajmują się specjalistyczne firmy na terenie kraju i Unii Europejskiej. Założenie braku działalności polegającej na waloryzacji żużli w tym frakcjonowaniu ich mechanicznym z emisja pyłów pozostanie podtrzymane. 1 samochód co 1,5 godziny w dni robocze.

Wątpliwość 4: Stabilizacja odpadów niebezpiecznych będzie odbywała się w Oświęcimiu

Dotychczas Nowe podejście Na etapie opracowania projektu budowlanego odstąpiono od budowy instalacji stabilizacji odpadów niebezpiecznych. Rezygnacja z tej instalacji została podjęta z takich samych powodów, jak w przypadku instalacji waloryzacji żużla. Wytwarzane przedmiotowe odpady niebezpieczne będą na bieżąco przygotowywane do specjalistycznego transportu i składowane m.in. do kopalni soli w Niemczech – tam znajduje się odpowiednie zaplecze do składowania. Podtrzymanie decyzji o odstąpieniu od budowy tej instalacji. Kalkulacja liczby samochodów*: 9 000/251=36 t/dzień = 2 przejazdy na dzień roboczy *Autocysterny o pojemności 20 t

Wątpliwość 5: Brak konsultacji społecznych dla mieszkańców

Dotychczas: Nowe podejście: Każda instalacja realizowana przez Synthos, która może znacząco oddziaływać na środowisko wymaga informowania społeczeństwa, we właściwy sposób na każdym etapie decyzyjnym. Informacje o inwestycji polegającej na budowie Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów były przekazywane w sposób określony w ustawie. Dołożenie dodatkowej wyjątkowej staranności w kontaktach z mieszkańcami przez poszerzone działania informacyjne oraz współpracę ze stroną społeczną.

Wątpliwość 6: Budujemy spalarnię, a inni inwestują w recykling

Dotychczasowe i nowe podejście Tak, recykling to optymalne rozwiązanie. Jednak żadna dostępna (tj. ekonomicznie uzasadniona i powszechnie obecna) technologia nie gwarantuje 100% odzysku. Przez najbliższe kilkadziesiąt/kilkanaście lat (czas funkcjonowania zakładu w Oświęcimiu) będzie istniała konieczność utylizacji części odpadów. Obecna polityka państwa w zakresie gospodarki odpadami praktycznie nakłada konieczność budowy tego typu obiektów.

Wątpliwość 7: Ciepło będzie dystrybuowane tylko na potrzeby Synthos

Dotychczas: Nowe podejście: Spalarnia będzie źródłem energii cieplnej i elektrycznej zasilającej odpowiednie systemy dystrybucyjne (pary i energii elektrycznej), a za ich pośrednictwem będzie zasilać odbiorców, którym są tak samo linie technologiczne jak też PEC Oświęcim dystrybuujący ciepło do mieszkańców. Wytworzone ciepło trafia do sieci dystrybucyjnych. Obecnie szacujemy, że jego koszt będzie o 10-20% niższy, niż z dotychczasowych źródeł. Nisze koszty uzyskania ciepła są motywacją firmy Synthos do realizacji tego typu inwestycji.

Wątpliwość 8: Spalarnia jest przewidziana na zdecydowanie większa wydajność niż potrzeby gospodarki odpadowej Oświęcimia. Istnieje poważne ryzyko, że śmieci będą zwożone z różnych części Polski do Oświęcimia, co spowoduje uciążliwości zapachowe

Dotychczas: Nowe podejście: Spalarnia nie jest elementem gospodarki odpadami w Oświęcimiu, ale jest instalacją energetyczną dywersyfikującą paliwo dla potrzeb produkcji ciepła i energii elektrycznej. Jak widać z charakteru instalacji i rodzaju spalanych odpadów (paliwa) potrzeby na paliwo mogą być pokryte z instalacji MBP w promieniu 50 km. Odbiór frakcji palnej będzie odbywał się z miejscowości w promieniu 40 km.

Wątpliwość 9: Zwożenie odpadów ciężarówkami zakorkuje miasto i zniszczy drogi

Kalkulacja liczby pojazdów 150 000 ton/rok, a w tym: • 40000 odpadów zmieszanych 20 03 01 przywożonych w śmieciarkach 5-10 ton t/samochód • 90 000 ton/rok frakcji palnej 191212 (sprasowanej) przywożonych w samochodach 20-22 t/auto • 20 000 osad z MPOS 19 05 08 przywożony w kontenerach 10 t/kontener, 2 kontenery na auto W przeliczeniu ton na dobę (251 dni roboczych na rok w 2017): • 160 ton na dzień 20 03 01; 32 śmieciarki na dzień roboczy • 360 ton / dzień 19 12 12; 18 aut na dzień roboczy • 80 ton na dzień odpadu 19 05 08; 4 auta /dzień roboczy Razem: 54 samochodów na dzień roboczy.

Kalkulacja liczby pojazdów 5 samochodów na godzinę przez 11 godzin i tylko w dni robocze następującymi drogami: • Współpracy międzyregionalnej - 2 samochody/h • Krajową 44 - 2 samochody /h • Nadwiślańską - 1 samochód /h Analiza pokazuje, że transport związany ze spalarnią będzie odbywał się nie częściej, niż 1 samochód co 10 minut przez 10 godzin w dni robocze. Należy to rozdzielić na 3 drogi dojazdowe do Synthos i wtedy każdą drogą średnio przejedzie 1 samochód co 0,5 godziny.

Wątpliwość 10: Nie będzie późniejszych kontroli i monitoringu zakładu

Dotychczas: Nowe podejście: Synthos jest otwarty na dodatkowe mechanizmy monitoringu projektowania, realizacji i eksploatacji obiektu. Synthos ulokuje tablicę informacyjną wyświetlającą dane z monitoringu w miejscu, które przewiduje DUS. Dodatkowo umożliwi dostęp do wyników w miejscu ogólnodostępnym. Monitoring w miejscach takich jak spalarnia jest bardzo restrykcyjny. Dużo bardziej niż np. w elektrociepłowniach.

Wątpliwość 11: Nazwa „Zakład Termicznego Przetwarzania Odpadów” myli mieszkańców

Dotychczas: Nowe podejście: Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych to nazwa każdego budowanego Zakładu prowadzącego proces spalania odpadów komunalnych w Polsce polegający na odzysku energii z odpadów. Sama nazwa „spalarnia” jest pojęciem zbyt ogólnym ponieważ są spalarnie odpadów niebezpiecznych, spalarnie odpadów medycznych, spalarnie gazów przemysłowych, spalarnie osadów ściekowych i inne. Oficjalna nazwa Zakładu opisana w dokumentach nie może zostać zmieniona, ponieważ liczy się faktyczna działalność. Ponadto zmiana nazwy wymaga wszelkich zmian w tym również zmiany Planu Gospodarki odpadami. Równocześnie deklarujemy, że w komunikacji do mieszkańców będziemy używać terminu SPALARNIA.

Dziękuję za uwagę