AGCOM: doświadczenia i wyzwania stojące przed połączonym regulatorem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Organizacje pozarządowe
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Transakcje kompensacyjne
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
19 listopad 2003r. 1 Modele urzędów regulacji radiofonii i telewizji - doświadczenia europejskie Teresa Ribeiro Przykład Portugalii.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
Wzmocnienie mediów publicznych: reforma struktury nadawców oraz metody ich finansowania Propozycje Białej księgi.
Nowe linearne usługi audiowizualne a regulacja wspólnotowa
POŁĄCZONY REGULATOR BRYTYJSKI: OFCOM
Modele norweskich organów odpowiedzialnych za regulację mediów oraz radiofonii i telewizji Modele norweskich organów odpowiedzialnych za regulację mediów.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Spam w Europie i w Polsce
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Centra Organizacji Pozarządowych
Zarządzanie 1. Zarządzanie
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Spotkanie robocze w sprawie utworzenia PLATFORMY TECHNOLOGICZNEJ ODLEWNICTWA POLSKIEGO - PTOP PLATFORMY TECHNOLOGICZNEJ ODLEWNICTWA POLSKIEGO - PTOP Instytut.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Robert Kroplewski Dyrektor Biura Prawnego TVP, radca prawny
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Polska w Unii Europejskiej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Temat: Ingerować, czy nie? Ile państwa w gospodarce.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Strategia.
Konkurencja a polityka konkurencji
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Zapis prezentacji:

AGCOM: doświadczenia i wyzwania stojące przed połączonym regulatorem Paola M. Manacorda Komisarz AGCOM “Modele urzędów regulacji radiofonii i telewizji na podstawie doświadczeń europejskich “ Warszawa, 19 listopad 2003r.

AGCOM: fakty i liczby Utworzony w 1997r. (Ustawa Nr249/97) Działa od 1998r. Niezależny od rządu i składa doroczne sprawozdania Parlamentowi Zarząd: Prezes i 8 Komisarzy Personel: docelowo 320 (obecnie:ok. 250) Siedziby: Neapol i Rzym Obecny budżet: ok. 38 mln €

Podstawowe czynniki niezbędne do zarządzania konwergencją AGCOM już w założeniach pomyślano, jako regulatora połączonego, z kompetencjami obejmującymi sektor telekomunikacyjny i audiowizualny (oraz w pewnym zakresie: prasę i prawa autorskie) Z sześcioletniego doświadczenia wynikają pewne strategiczne czynniki, niezbędne do właściwego zarządzania konwergencją: struktura zachowanie i kultura organizacji.

Organy decyzyjne Kompetencje podzielono zgodnie z zasadami połączonej misji. - Komisja Sieci i Infrastruktury (CIR): sieci, interconnection i dostęp, numeracja oraz planowanie wykorzystania widma częstotliwości - Komisja Wyrobów i Sieci (CSP): treści nadawane w sieciach (pluralizm polityczny, ochrona nieletnich, reklama...) - Rada: wszystkie zagadnienia konwergencji (regulacja cen i nadzór, zasady konkurencji w sektorze mediów…) oraz narządzia (Rejestr Operatorów Łączności).

Komisja Sieci i Infrastruktury Komisja Wyrobów i Usług Rada i Komisje Prezes Enzo Cheli Rada Komisja Sieci i Infrastruktury Komisja Wyrobów i Usług Silvio Traversa Vincenzo Monaci Alessandro Luciano Mario Lari Paola Manacorda Antonio Pilati Alfredo Meocci Giuseppe Sangiorgi

Struktura operacyjna Skutecznie działający regulator odpowiedzialny za systemy łączności musi posiadać strukturę operacyjną pozwalającą na uporanie się z problemami: - wysokiej złożoności zagadnień; - zarządzania kombinacją kwalifikacji (technicznych, ekonomicznych i prawniczych); - elastyczności niezbędnej do sprostania szybkim zmianom otoczenia, nieustającemu postępowi technicznemu/zaburzeniom finansowym.

AGCOM - struktura macierzowa DZIAŁANIA KWALIFIKACJE Departament Regulacji (Stanowienie przepisów) Departament Nadzoru i Kontroli (Monitorowa-nie przestrzegania przepisów i decyzji AGCOM ) Departament gwarancji i sporów (Rozstrzyganie sporów, sankcjonowanie ochrony konsumentów) Służby analiz gospodarczych i rynkowych Służby ds. agadnień prawnych i społecznych Służby technologiczne

AGCOM - struktura formalna Stosunki instytucjonalne Sekretariat Generalny Public relations i kontakty z prasą Zagadnienia prawne i społeczne Służby finansowe i kadrowe Wykonawczy Zarząd Koordynacyjny Stosunki europejskie i międzynarodowe Komitet Usług Komitet Departamentów Dokumentacja i publikacje Regulacja Nadzór i kontrola Gwarancje i spory Analiza gospodarcza i rynkowa Technologia

Kultura i zachowanie Dobrze działający połączony regulator wymaga: właściwej mieszanki kulturowej (zachęcanie prawników, inżynierów, ekonomistów i socjologów do współpracy; porozumienie “ponadkulturowe”); organizacji sprzyjającej “uczeniu się poprzez pracę” (wspólne kreowanie polityki; dzielenie się informacją).

Wykształcenie pracowników AGCOM INNE 42% PRAWNICZE 24% TECHNICZNE 14% EKONOMICZNE 12% SOCJOLOGICZNE 8%

Kilka przykładów skutecznej pracy zespołowej Już z powodzeniem uruchomiono specjalne zespoły “ponadkulturowe” do pracy nad szczegółowymi zagadnieniami sektorowymi: monitorowaniem dostępu partii politycznych do mediów; implementacją dyrektywy “Telewizja bez Granic” programem naziemnej telewizji cyfrowej; regulacjami dotyczącymi uwolnienia pętli lokalnej; regulacją przenaszalności numerów w telefonii komórkowej. Takie podejście jeszcze bardziej się rozwinie w ramach nowych ram regulacyjnych UE….

Model finansowania AGCOM Odpowiednie i stałe finansowanie jest niezbędne dla zapewnienia oczekiwanych wyników, jak też szybkości reakcji na pojawiające się potrzeby; W prawodawstwie przewidziano system mieszany: fundusze publiczne zagwarantowane w Ustawie Budżetowej (ok. 23 mln € na 2003r.); fundusze prywatne (na mocy ustawy 249/97) do 1‰ (obecnie 0,50‰) przychodów spółek telekomunikacyjnych i medialnych (ok. 15 mln € w 2003r.) System mieszany gwarantuje odpowiedzialność, a jednocześnie niezależność od rządu i uczestników rynku.

Zmierzając do konwergencji otoczenia Do tej pory, w oczekiwaniu na urzeczywistnienie się konwergencji na rynkach, konwergencja była dla AGCOM jedynie sposobem myślenia; 25.07.2003 weszły w życie nowe ramy regulacyjne UE dla elektronicznych sieci łączności; w ramach nowych regulacji, połączony urząd regulacji jest niewątpliwie najlepszą metodą sprostania nowym wyzwaniom w dziedzinie regulacji; kilka przykładów: nowe interaktywne usługi przenoszone na platformie 3G, stałe szerokopasmowe i cyfrowe platformy telewizyjne.

Kwestia dostępu W nowym otoczeniu technologicznym dostęp stał się kluczowym zagadnieniem dla skutecznej regulacji konwergencji. Konwergencja przypomina kilkupiętrowy budynek, gdzie zadaniem regulatora jest zapewnienie sprawiedliwych i niedyskryminujących warunków dostępu pomiędzy poszczególnymi piętrami. ODBIORCY KOŃCOWI TREŚCI SIECI USŁUGI

Regulowanie konwergencji: sprawa SKY Przed wyrażeniem zgody na dokonanie przez SKY fuzji Stream i Tele+, UE postawiła kilka warunków dotyczących dostępu: dostępu do platformy dla innych dostawców usług; dostępu do treści dla innych platform; dostępu do usług dla odbiorców końcowych (gwarancje zawarcia nowych umów). AGCOM będzie nadzorował realizację tych zobowiązań. W takich sprawach najlepiej sprawdza się współpraca interdyscyplinarnych zespołów i organu decyzyjnego (Rady).

Wnioski Podsumowując, zorganizowanie połączonego urzędu regulacji jest ambitnym wyzwaniem, wiążącym się z problemami w zakresie: rekrutacji ludzi o odpowiednich kwalifikacjach; nakreśleniem interdyscyplinarnej organizacji; stworzenia wspólnej kultury organizacji. Włochom udało się sprostać temu wyzwaniu i są obecnie gotowe do regulacji konwergencji; Pozostałe kraje europejskie poszły w ich ślady, w kierunku modelu połączonego, zgodnie z nowymi ramami regulacyjnymi UE.