Edukacja i samorządność-

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Informacja o stanie realizacji Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE 2005 ANKIETA. WYDZIAŁ EDUKACJI URZĘDU MIEJSKIEGO W KOSZALINIE STYCZEŃ 2006.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
SERDECZNIE WITAMY W GIMNAZJUM NR 1 W LUBONIU
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Narad a z dyrektorami przedszkoli ogólnodostępnych i specjalnych, zespołów szkolno-przedszkolnych oraz szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi prowadzonymi.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Praga-Północ m.st. Warszawy
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Samorząd Uczniowski.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wińsku
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Analiza wykonania budżetu za okres I – X 2015 roku w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Dzielnicy Wola Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola.
Liczba placówek, uczniów i oddziałów 2013/2014 Rok szkolny 2013/2014 Rok szkolny 2012/2013 stan na Typ placówkiLiczba uczniów Liczba oddziałów.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wdrożenie rządowej reformy systemu oświaty na terenie Miasta Szczecin – mapa drogowa Szczecin, 14 listopada 2016 r.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Funkcjonowania placówek w roku szkolnym 2017/2018
Pedagogika, studia II stopnia
O co właściwie chodzi ? Młodzieżowy Budżet Obywatelski – należy przez to rozumieć część budżetu miasta przeznaczoną na sfinansowanie zadań zgłoszonych.
Reforma oświaty 2017 Analiza sieci oraz propozycje zmian.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Praga-Północ m.st. Warszawy
Nauka to wielka przygoda! Przeżyj ją z nami!
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Struktura samorządowych szkół ogólnodostępnych
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty –Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m. st
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Projekty zrealizowane w ZS1
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Zasady funkcjonowania
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Nowa szkoła na Umultowie
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Zapis prezentacji:

Edukacja i samorządność- o przemianach katowickiej oświaty.

W latach 80. stolarstwa uczyły się też dziewczęta. Z kim rozmawialiśmy? Pan mgr inż. Mieczysław Żyrek jest Naczelnikiem Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Katowice. Funkcję tę pełni od 1996 roku. Pierwszą placówką, w której na początku lat 80.nastąpiło zetknięcie z edukacją był Zespół Szkół Budowlanych im. Powstańców Śląskich w Katowicach. Wiązało się to z technicznym wykształceniem Pana Naczelnika, który specjalizował się w technologii drewna. CIEKAWOSTKA: W latach 80. stolarstwa uczyły się też dziewczęta. Droga do gabinetu Naczelnika Wydziału Edukacji wiodła poprzez funkcję „nauczyciela dochodzącego”, a później dyrektora szkoły. Na pełnione stanowisko pan Żyrek został powołany przez Wiceprezydenta Katowic – dr Adama Kasprzyka. - Czy nie tęskni Pan za bezpośrednim kontaktem z młodzieżą? - Myślałem o tym (uśmiech), lecz praca zawodowa nie pozwalałaby na łączenie jej z nauczaniem.

Trochę historii najnowszej Historia Wydziału Edukacji jest zbieżna z historią samorządów, które w 1990 roku zaczęły przejmować szkolnictwo od kuratoriów oświaty. Zadania Wydziału były wprowadzane stopniowo: ·         1991 rok – przedszkola, ·         1994 rok – szkoły podstawowe oraz licea ogólnokształcące, ·   1996 rok – szkolnictwo specjalne, szkoły zawodowe oraz poradnie psychologiczno – pedagogiczne. W 2000 roku wszystkie jednostki oświatowe w Katowicach były już prowadzone przez samorząd. Samorząd zajmuje się także placówkami pracy pozaszkolnej. Należą do nich: Międzyszkolny Ośrodek Sportowy (ul. Graniczna) Pałac Młodzieży (ul. Mikołowska) Młodzieżowy Dom Kultury (ul. Gliwicka) Obecnie Wydział Edukacji ma strukturę referatową: – zajmuje się przedszkolami, szkołami podstawowymi i gimnazjami, Referat I – jego zadaniem jest przeprowadzanie analiz ekonomicznych, Referat II Referat III – zajmuje się szkołami ponadgimnazjalnymi.

20 lat zmian W opinii Pana M. Żyrka ostatnie 20 lat to czas intensywnych przeobrażeń w katowickiej oświacie. Które obszary uległy najdalej idącym zamianom? ·   Ustrój szkolny, którego nowy kształt był związany z powołaniem do życia gimnazjów (rok szkolny 1999/2000). ·   Warunki do nauki, zwłaszcza w zakresie finansowania – regularnego i poddawanego ścisłej kontroli. · Rozszerzenie dwujęzyczności w szkołach wszystkich typów. · Budowa obiektów sportowych.

Sieć szkół w Katowicach Konsekwencją przemian, które towarzyszyły Polsce przez ostatnich 20 lat, była reorganizacja sieci szkół, szczególnie w 1999 roku, kiedy powstały gimnazja. Pan Naczelnik wspomina, że był to bardzo burzliwy okres, któremu towarzyszyło wiele trudnych wyborów. Kto decyduje o utworzeniu lub likwidacji placówki oświatowej? Decyduje o tym Rada Miasta, wydając uchwałę, która następnie jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Powstawanie jednostek oświatowych w Katowicach: Racjonalnym rozwiązaniem jest powstawanie zespołów szkolno – przedszkolnych. Wpływają na to czynniki demograficzne, prawo własności budynku będącego siedzibą danej placówki oraz względy bezpieczeństwa. Obecnie mamy cztery takie zespoły. Likwidacja jednostek oświatowych: Niewiele szkół zostało zlikwidowanych. W ostatnim czasie był to jeden zespół szkół zawodowych oraz niektóre przedszkola przeniesione do innych obiektów.(…) Jednym z głównych kryteriów jest, zwłaszcza w przypadku szkolnictwa zawodowego, brak naboru. Kolejny czynnik to demografia. Ten problem ma wymiar ogólnokrajowy. CIEKAWOSTKA: W 1996 roku w Katowicach funkcjonowało 195 jednostek oświatowych, obecnie 183.

Samorząd a edukacja Prezydenta Miasta Katowice – pan Piotr Uszok, Samorząd katowicki w ciągu 20 lat podjął wiele działań, wpływających na obecny kształt oświaty. Według Pana M. Żyrka najbardziej znaczące dokonania to: Edukacja przedszkolna – Wskaźnik dostępności do usług przedszkolnych w krajach europejskich wynosi 80%. My tę wartość osiągamy. Integracja – W 1996 roku integracja dopiero się zaczynała. Kontynuujemy ją, bo widzimy efekty, zwłaszcza w przedszkolach. Opieka psychologiczno – pedagogiczna – Mamy sześć poradni, w których jest zatrudnionych 100 specjalistów. W tym obszarze jesteśmy prawdopodobnie nr 1 w Polsce. Programy profilaktyczne – W skali roku nakłady na programy profilaktyczne oscylują wokół kwoty 1,5 mln zł. To dużo. Edukacja dla bezpieczeństwa – Myślę tu o „Sznupku” (…). Niedługo pojawi się on w szkołach ponadgimnazjalnych. Osoby, którym katowicka edukacja zawdzięcza najwięcej:  Prezydenta Miasta Katowice – pan Piotr Uszok,  Wiceprezydent Miasta Katowice – pani Krystyna Siejna,  Przewodniczący Komisji Edukacji Rady Miasta Katowice – pan Jerzy Dolinkiewicz,  Były Wiceprezydent Katowic – pan Stanisław Cholecki,  Śp. dr Adam Kasprzyk.

Za 20 lat… Przyszłość oświaty Pan Naczelnik widzi w informatyzacji, którą na własne oczy zobaczył we Francji. Polska szkoła za 20 lat? Jak wspomina: Pokazano mi edukację informatyczną, bez zeszytów i podręczników. Dzięki działaniom samorządu zaczątki tego typu edukacji można zauważyć w Katowicach. A przykłady to: 33 Szkoła Podstawowa w ZSO nr 7, gdzie realizowany jest projekt edukacyjny polegający na wykorzystaniu w pracy uczniowskiej komputerów przenośnych. Dzienniki elektroniczne. Elektroniczny nabór do szkół. Cyfrowa postać arkuszy organizacyjnych szkół.

Sukces pracy zespołowej - Co uznałby Pan za swój największy sukces? To nie jest stanowisko do tworzenia swojej innowacyjności. To praca zespołowa. Udane - zdaniem Pana Naczelnika - działania to przede wszystkim: ·   Sprzyjanie inicjatywom, które rodzą się w szkołach, wśród dyrektorów, nauczycieli i rodziców. ·  Zainteresowanie podmiotów zewnętrznych projektami wykorzystującymi fundusze europejskie. ·  Współpraca z uczelniami wyższymi, zwłaszcza jeśli chodzi o uatrakcyjnienie szkolnictwa zawodowego.

O naszej szkole - „Szkoła jest w czołówce aktywnych, katowickich gimnazjów. Realizowaliście wiele ciekawych projektów, np. Ze sztuką do ludzi. Macie bardzo dobrą stronę internetową (…). Jesteście Szkołą z klasą, jesteście Szkołą sukcesu!”

Dziękujemy! Naszym zdaniem Pragniemy serdecznie podziękować Naczelnikowi Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Katowice Panu mgr inż. Mieczysławowi Żyrkowi za przychylność okazywaną nam na każdym kroku, za miłe słowa o szkole, otwartość i rzeczowe odpowiedzi na często trudne pytania. Dziękujemy też Dyrektor naszej szkoły – Pani mgr Urszuli Machowskiej za życzliwość i nieustanne motywowanie nas do działania. Naszym zdaniem Ola: Cenię projekty, dzięki którym możemy spotkać się bezpośrednio z ludźmi. A ponadto poczuliśmy, że jesteśmy traktowani serio... Michał: Projekt ten trafił w moje zainteresowania i był lekcją o samorządności na żywo... Mateusz: Napracowaliśmy się, ale było warto... Pan T. Kierepko: Wywiad to doskonały pomysł na poszerzenie wiedzy o samorządności. Młodzież spisała się doskonale! Poza tym jestem pod wrażeniem osobowości Pana M. Żyrka, z którym stykałem się dotąd jedynie na gruncie służbowym.

Źródła: Zdjęcia placówek pracy pozaszkolnej: www.um.katowice.pl Zdjęcia szkoły przyszłości: www.britishschool.pl/ Zdjęcia Zespołu Szkół Budowlanych: www.zespol-szkol.com Zdjęcie Giszowca: www.giszowiec.sewera.pl Inne zdjęcia: Mateusz Grządka

Zapraszamy do naszej szkoły i dzielnicy Wywiad przeprowadzili uczniowie klasy IIIb Gimnazjum nr 15 w Katowicach: Aleksandra Mocigemba, Michał Mijalski, Mateusz Grządka (operator sprzętu audio – wizualnego), Opiekunem grupy był pan mgr Tomasz Kierepko. Zapraszamy do naszej szkoły i dzielnicy – do Giszowca. Adres strony internetowej o Giszowcu: http://www.giszowiec.sewera.pl