BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Stan przygotowań Mazowsza do EURO 2012 w perspektywie krajowej i w zakresie bezpieczeństwa Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania.
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
URZĄD MORSKI W SZCZECINIE Zespół ds. Inwestycji Unijnych I
BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU
BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU
BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
ROCZNY PLAN PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 4 IM. JANA KLIŃSKIEGO W GNIEŹNIE NA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Miasto publiczne – miasto prywatne
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006 – organizacja i etapy prac Bogdan Kawałko Dyrektor Lublin, 20 sierpnia 2012.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
„inwestujemy w Twoją przyszłość”
mgr inż. Jerzy Korkowski
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Krajowy Urząd Środowiska kraju związkowego Brandenburgia RO 1/Alpert 1 Günter Alpert Oddział Regionalny Wschód Jednostka odpowiedzialna za postępowanie.
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Program „Moje Boisko-Orlik 2012” w województwie śląskim Katowice, 13 maja 2008 r.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Gdańsk, kwiecień 2008 GDAŃSKA INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA Sp. z o.o.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU PRZEBIEG PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH DO REALIZACJI INWESTYCJI Urząd Morski w Szczecinie Wrzesień 2009

Lokalizacja - plan orientacyjny

Widok ogólny obszaru inwestycji (stan obecny)

W dniu 20 września 2007 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 167/2007 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2008 - 2011 pod nazwą „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu”. Na mocy tej Uchwały Urząd Morski w Szczecinie jest Inwestorem odpowiedzialnym za realizację zadania.

W roku 2008 powstały dwa istotne dokumenty, potwierdzające zamiar kontynuowania inwestycji: Uchwała przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 19.08.2008 r. w sprawie działań mających na celu dywersyfikację dostaw gazu ziemnego do Polski, Zarządzenie Nr 125 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2008 r. w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu Terminalu LNG w Świnoujściu. W roku 2009 (24.04.2009 r.) uchwalono ustawę o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z dnia 04.06.2009 r. nr 84 poz. 700) - SPECUSTAWA.

Urząd Morski w Szczecinie, jako jednostka administracji rządowej, wykonuje zadania wynikające z przepisów, a w szczególności z Ustawy o portach i przystaniach morskich. W związku z zapisami tej ustawy Urząd realizuje: falochron osłonowy, tor podejściowy, obrotnicę statków, jako infrastrukturę zapewniającą dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (porty Świnoujście i Szczecin). Budowę stanowisk statkowych i terminalu LNG realizują: podmiot zarządzający portem - Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Polskie LNG Sp. z o.o.

WYKAZ NAJWAŻNIEJSZYCH DZIAŁAŃ URZĘDU MORSKIEGO W SZCZECINIE I POSTĘP PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH W PODZIALE NA GRUPY TEMATYCZNE stan na dzień 21 września 2009 r.

Opracowania przedinwestycyjne 1.Badania geologiczno – inżynierskie. Urząd Morski zlecił dokumentację geologiczno-inżynierską w czerwcu 2007 w celu skrócenia cyklu przygotowania inwestycji. Założenia konstrukcyjne falochronu i związany z tym zakres badań geologii określono na podstawie Studium Wykonalności. Badania geologiczne zlecone przez UMS w roku 2007 firmie GEOPROJEKT” ze Szczecina zostały zakończone z opóźnieniem, z uwagi na trudności wykonania wierceń na morzu przy długich okresach złej pogody. Wymieniona dokumentacja geologiczno-inżynierska, objęta umową z firmą „GEOPROJEKT” ze Szczecina została wykonana zgodnie z zatwierdzonym przez Ministra Środowiska projektem prac geologicznych. Dokumentacja została ostatecznie przyjęta przez MŚ w lipcu 2008 (zawiadomienie o przyjęciu z dnia 18.07.2008 r.). W związku z faktem, że w trakcie projektowania uzgodniono zmianę niektórych wstępnych założeń konstrukcyjnych, co wymagało większego zakresu informacji o podłożu (m.in. głębsze posadowienie – wymaga głębszych wierceń) zaszła konieczność opracowania uzupełniającej dokumentacji geotechnicznej. Dokumentacja ta została zlecona umową z dnia 21.07.08 firmie PROJMORS z Gdańska z terminem wykonania 03.10.2008 r. Dokumentacja została wykonana i odebrana przez UMS.

Platforma wiertnicza wykonuje wiercenia podczas badań geotechnicznych podłoża gruntowego

2. Raport oddziaływania przedsięwzięcia „Budowa falochronu osłonowego” na środowisko Wykonawcą „Raportu” jest Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie. Umowę o wartości 340.000 zł brutto zawarto w dniu 13.08.2007 r. Termin umowny przekazania opracowania - 31.10.2008 r. wynikał z terminów wymaganych dla prawidłowego przeprowadzenia pełnego cyklu badań przyrodniczych. Po sprawdzeniu i konsultacjach „Raport” odebrano w dniu 10.12.2008 r. 3.Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Usuwanie do morza urobku z pogłębiania akwenów związanych z budową falochronu osłonowego i portu zewnętrznego” Wykonawca tego opracowania – Instytut Morski w Gdańsku - został wyłoniony w przetargu nieograniczonym z dnia 24.06.2008 r., oferując cenę 336.659 zł brutto. Umowę podpisano w dniu 10.07.2008 r. Termin umowny zakończenia prac to 10.11.2008 r. Opracowanie zostało przekazane do UMS w terminie umownym i odebrane. Opracowanie to będzie niezbędne dopiero na etapie rozpoczęcia robót i nie ma wpływu na uzyskanie pozwolenia na budowę.

Uzyskano Decyzję Ministra Infrastruktury nr 48/08 z dnia19.06.2008 r. Decyzje administracyjne wymagane do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia robót 1. Pozwolenie Ministerstwa Infrastruktury na wznoszenie konstrukcji w polskich obszarach morskich Uzyskano Decyzję Ministra Infrastruktury nr 48/08 z dnia19.06.2008 r.

2. Zatwierdzenie dokumentacji geologiczno – inżynierskiej W dniu 18.07.2008 r. uzyskano zawiadomienie Ministra Środowiska o przyjęciu dokumentacji bez zastrzeżeń, znak: DGiKGkdgi-4791-979/1167/4763/08/AC. Wykonana została uzupełniająca dokumentacja geotechniczna, która nie wymaga zatwierdzenia. 3. Decyzja o zmianie granic portu Urząd Morski, we współpracy z ZMPSiŚ, uzyskał decyzję o zmianie granic portu w Świnoujściu. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 lipca 2008 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia granic portów morskich w Szczecinie, Świnoujściu i Policach od strony lądu zostało opublikowane w Dz.U. nr 131 z dnia 23 lipca 2008 r. poz. 831.

Nowe granice portu w Świnoujściu

4. Decyzje zwalniające z zakazu lokalizowania na obszarze bezpośredniego zagrożenia powodzią inwestycji: Decyzja z dnia 13.01.2009 r. Urzędu Morskiego w Szczecinie, znak: GPG I-5130-1/2/09, Decyzja z dnia 24.03.2009 r. Urzędu Morskiego w Szczecinie, znak: GPG I-5130-1/4/09, Decyzja z dnia 15.05.2009 r. Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej znak: OKI-5322-12/09-ew.jm, zwalniająca UMS od zakazu lokalizowania na obszarze bezpośredniego zagrożenia powodzią inwestycji zaliczanych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

5. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia Decyzja dla części morskiej została wydana przez RDOŚ w dniu 06.05.2009 r., znak: RDOŚ-32-WOOŚ-6613-6/09/mł/ac oraz decyzja znak: RDOŚ-32-WOOŚ-6613/6/09/mł/ac z dnia 19.05.2009 r. (uchylająca niektóre zapisy ww. decyzji), Decyzja dla części lądowej została wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście w dniu 09.06.2009 r., znak: WGK-7624/BZ/26-5/2008/2009.

6. Decyzja o pozwoleniu wodnoprawnym Decyzja z dnia 17.06.2009 r. wydana przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, znak: WRiOŚII/MU/6250/18-1/09, umarzająca postępowanie w części dotyczącej wydania pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych. Decyzja z dnia 09.07.2009 r. wydana przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, znak: WRiOŚII/MU/6250/17-4/09,  udzielająca   pozwolenia wodnoprawnego  w części dot.  wprowadzania do wód ścieków opadowych.

7. Pozwolenie na budowę Dnia 03.09.2009 r. Wojewoda Zachodniopomorski wydał Decyzję nr 196/2009 o pozwoleniu na budowę inwestycji w zakresie terminalu - zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę dla przedsięwzięcia pn. „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu” (pismo znak: I.I-AŚ-7111/210-5/09).

Dokumentacja projektowo - kosztorysowa (projekt budowlany z pozwoleniem na budowę, projekty wykonawcze, kosztorysy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót). 1. Warunki realizacji umowy Dokumentację projektową wykonuje Biuro Projektów Budownictwa Morskiego PROJMORS Gdańsk, zgodnie z umową z dnia 04.12.2007 r. oraz umową z dnia 23.04.2009 r. Wartość umów wraz z aneksami wynosi łącznie 1.555.535 zł brutto (bez geologii); termin zakończenia projektowania, który określono na 30 kwietnia 2009 r., uległ przesunięciu w związku z oczekiwaniem na decyzję środowiskową. Aktualny termin umowny wykonania projektu budowlanego i uzyskania pozwolenia na budowę – 14.10.2009 r., zakończenie ostatnich prac projektowych – 03.12.2009 r. Uwaga: W związku z uzyskaniem pozwolenia na budowę (w dniu 03.09.2009 r.) w terminie o 41 dni krótszym niż termin umowny (wyznaczony na 14.10.2009 r. tzn. 127 dni po uzyskaniu decyzji środowiskowych) zwrócono się do firmy projektowej (BPBM Projmors) o przyspieszenie opracowania projektu wykonawczego oraz przedmiarów robót, specyfikacji technicznych i kosztorysu inwestorskiego.

2. Aktualny terminarz opracowania dokumentacji* Lp. Rodzaj opracowania Termin* 1. Projekt budowlany (z pozwoleniem na budowę) 14.10.2009 r. 2. Projekty wykonawcze (wszystkie branże) 23.11.2009 r. 3. Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót (wszystkie branże) 03.12.2009 r. 4. Przedmiar robót w układzie kosztorysowym 5. Kosztorys inwestorski 6. Informacja dotycząca bezpieczeństwa i ochrony zdrowia 7. Harmonogram rzeczowo-finansowy * terminy zostały ustalone zgodnie z warunkami umownymi. Istnieje możliwość ich skrócenia.

3. Dotychczas wykonane i odebrane opracowania Inwentaryzacja podwodna w rejonie istniejącego falochronu wschodniego oraz poszukiwanie przeszkód nawigacyjnych na dnie przyszłego akwenu portowego (luty 2008 r.), Badania hydrodynamiczne, w tym zjawiska falowe i transport rumowiska (maj 2008 r.), Analiza nawigacyjna z projektem oznakowania nawigacyjnego portu zewnętrznego w Świnoujściu (sierpień 2008 r.), Uzupełniające badania geotechniczne (październik 2008 r.). Projekt budowlany (luty 2009 r. – przekazany do uzgodnień i zaopiniowania). Niezależna Opinia Politechniki Gdańskiej (marzec 2009r.) Kompletny projekt budowlany (lipiec 2009 r.) stanowi załącznik do decyzji o pozwoleniu na budowę, wydanej w dniu 03.09.2009 r. Inwentaryzacja drzew ul. Ku Morzu (lipiec 2009 r.)

Ukształtowanie falochronu w planie

Wybrany wariant konstrukcji – przekrój poprzeczny

Obsługa formalno - prawna inwestycji Z uwagi na bardzo dużą wartość inwestycji Urząd Morski zatrudnił podmiot wyspecjalizowany w obsłudze formalno-prawnej tego typu przedsięwzięć (wyspecjalizowana kancelaria prawna lub firma konsultingowa). Ogólny nadzór od strony prawnej będzie również prowadzony przez Wydział Prawno - Organizacyjny Urzędu Morskiego. Najważniejszym zadaniem podmiotu zewnętrznego będzie: przygotowanie i obsługa prawna przetargów na wybór Inżyniera Kontraktu i Wykonawcy, opracowanie kontraktu na roboty, nadzór prawny w imieniu Inwestora (UMS) nad realizacją zadań Inżyniera i Wykonawcy. Dnia 07.09.2009 r, została podpisana umowa z Kancelarią Prawną Skoczyński, Wachowiak, Strykowski Spółka Komandytowa z Poznania.

Finansowanie inwestycji i harmonogram realizacji Wartość całkowitą inwestycji określono w „Programie wieloletnim” m.in. na podstawie Studium Wykonalności z 2007 roku i wynosi ona 1 mld 075 mln 601 tys. złotych. W 2008 roku Urząd Morski w Szczecinie wydał środki finansowe w wysokości 1.643.360,45 zł w związku z wykonaniem projektu i innych niezbędnych opracowań. Na rok 2009, w wyniku aktualizacji ustawy budżetowej zaplanowano do wydatkowania kwotę 5.000.000,00 zł.

2. Harmonogram realizacji inwestycji* * UWAGA: Terminy dot. zakończenia prac projektowych i wykonawstwa robót zostały zaktualizowane zgodnie terminem uzyskania decyzji środowiskowych oraz z projektem zmian Uchwały 167/07 oraz Programu Wieloletniego.

Współpraca z głównymi partnerami W dniu 20 czerwca 2008 r. w Szczecinie zawarte zostało nowe porozumienie pomiędzy ZMPSiŚ S.A., Skarbem Państwa – Dyrektorem UMS Szczecinie i Polskim LNG Sp. z o.o., dotyczące współpracy stron na etapie projektowania poszczególnych inwestycji – głównie w celu zapewnienia koordynacji projektów pod względem technicznym. W okresach wcześniejszych partnerzy również zawierali porozumienia (dwu lub trójstronne), dotyczące współpracy, wzajemnego udostępniania dokumentów i opracowań itp. W dniu 29.06.2009 r. w Szczecinie zostało zawarte porozumienie pomiędzy PLNG Sp. z o.o., OGP GAZ-SYSTEM SA oraz UMS dotyczące współpracy w zakresie terminowej realizacji inwestycji w zakresie terminalu LNG w Świnoujściu. W dniu 20.08.2009 r. zostało zawarte porozumienie o współpracy pomiędzy OGP GAZ-SYSTEM S.A., Urzędem Morskim w Szczecinie, Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Polskim LNG Sp. z o.o. w sprawie budowy na polskim wybrzeżu terminalu do odbioru gazu skroplonego.

Urząd Morski w Szczecinie od początku przyjął zasadę uzgadniania i konsultacji projektów obiektów infrastruktury dostępu (falochron, tor wodny i obrotnica statków) z przyszłymi użytkownikami tych obiektów. Zasada ta była realizowana m.in. przez: uzgodnienie danych wyjściowych do projektowania obiektów na etapie tworzenia specyfikacji przetargowej (SIWZ) na wykonanie projektu, organizowanie okresowych narad koordynacyjnych z projektantem falochronu, na które są zapraszani partnerzy z ZMPSiŚ i Polskiego LNG Spółka z o.o. Z narad sporządzane są szczegółowe notatki, dokumentujące przyjmowane ustalenia. Jednym z istotnych elementów współpracy było uzgodnienie rozgraniczenia inwestycji PLNG i UMS na działkach wspólnych dla obu przedsięwzięć (narada w UMS w dniu 20.01.2009 r.)

Problemy i zagrożenia dla terminowej realizacji inwestycji Dotychczasowe przesunięcia terminów w harmonogramie realizacji przedsięwzięcia były spowodowane: wydłużeniem terminu uzyskania decyzji środowiskowych, spowodowane przedłużaniem się procedur administracyjnych, trudnościami w wykonaniu badań geologiczno-inżynierskich na otwartym morzu, dla następnych terminów mogą wystąpić: ewentualne niepowodzenie planowanych postępowań przetargowych (dotychczas wszystkie przetargi organizowane przez UMS kończyły się rozstrzygnięciem i podpisaniem umowy).

Port zewnętrzny w Świnoujściu z Terminalem LNG Stanowisko postojowe LNG 2 (rezerwa) Miejsce schronienia LNG 1 Ro-Ro 1 Ro-Ro 2 Terminal LNG

Urząd Morski w Szczecinie Dziękuję za uwagę! Urząd Morski w Szczecinie 21 września 2009